Tjee.....heb niet alles gelezen, maar wat zijn er vooroordelen over de shire!!!
Wij hebben er zelf 2 (nou ja, 1 clydesdale en 1 shire) De shire, merrie, hebben we zelf gefokt. Is nu bijna 5. Ze is een wat feller typje.
Ze is niet moeilijk in de omgang, maar gewoon wat frisser en niet altijd even makkelijk te overtuigen
Onze clyde, nu 6 en ruin, is echt een zobbes!!!
Makkelijk in de omgang, alles wat je vraagt is prima.
En ja, ze zijn groot. Het is niet makkelijk om tuig te vinden, een hoefsmid moet je in ere houden. De meeste willen het wel doen, maar in een hoefstal.
Maar van de andere kant....ze zijn heerlijk relaxt. Echte vriendelijke reuzen.
Nu met de sneeuw.....ben afgelopen zondag voor het eerst sinds een week of 6 weer op onze clyde gestapt. Hij was 5 min wat frisser. Daarna was het weer als vanouds. En niet fris in de zin van weg schieten ofzo. Maar gewoon wat alerter. Kon helaas alleen maar over de weg. In het bos had hij best een flink sprintje kunnen trekken
Hij is iets minder handig soms. Struikelt nogal eens en kijkt vaak niet goed waar hij loopt.
Hier in de buurt vaak de opmerking gehad (ook op de clublessen) log beest....zijn zwaar op de hand en aan het been. Heb toen 2x iemand anders erop gezet......woow....wat is hij gevoelig op het been!!! Ja, dat is hoe je ze zelf africht. Idem met de opvoeding. Wij zijn consequent. Ze krijgen echt niet alles voor elkaar hoor. Wij zijn de baas!! En dat gaat ook zonder klappen

Gewoon respectvol!!
De merrie....erg fris en ziet alles. Verder echt geen kwaad erin hoor, maar ze is gewoon een lekker jong dier. Daar stap ik dus echt pas op als het niet meer glad is. Ga het gewoon niet opzoeken. Zij is niet zo van het struikelen. Erg looplustig en ook licht en gevoelig op hand en been.
Tijdje terug had ik er ook al weer een hele poos niet opgezeten. Eerste keer in het donker naar buiten onder het zadel.....tja, ging toen 1x verzitten in het zadel en madam springt met 4 benen de lucht in. Dan is het ook klaar.
Ook als ze schrikken.....even een huppel op de plaats, maar echt niet de kletter op!!!
De ruin heb ik na een half jaar niet ingespannen te zijn geweest, zo voor de kar gezet. Naar een evenement hier in het dorp om mensen rond te rijden. Wel tevoet erheen, dus ik wist wel hoe hij reageerde. Maar dat gaat dus prima met een shire. Je kunt ze best een aantal weken laten staan en zo weer op stappen.
Ze lopen hier wel hele jaar door buiten met een schuilstal.
En ja, ze mesten meer (2x per dag een volle kruiwagen

) Wormkuren 1,5 per keer per paard. Voer: 2x per dag een pot muesli. Wel meer hooi (onbeperkt)
En de smid is dan vaak iets duurder.
Trailer: ze staan bij ons gewoon op een 2 paards trailer met z'n 2-tjes. We hebben een weijer trailer. Die is echt hoog genoeg. Alleen opletten wat je auto mag trekken. Maar dat is met elke trailer zo.
Wij hebben een koetsframe aan de trailer en ik mag dus niet 2 paarden EN de koets laden. Wel 1 en de koets of 2 zonder koets.
Er rijd hier wel eens een meisje van 9 op onze clyde. Nog nooit op een paard gezeten voorheen. Ze rijd er zo mee weg. Ik zie dus niet in waarom een 14jarige niet met een shire zou kunnen rijden. Mits ze netjes aangereden zijn.
Verder is het een super ras!!! We hebben onze 1e merrie gekocht voor "erbij" toen reed ik nog wedstrijden. Maar we waren zo vol van het ras, dat ik mijn wedstrijdpaard verkocht heb. En nu alleen nog shires/clydes.
En geen moment spijt.
Volgens mij heb ik het ras nu wel genoeg gepromoot

Kijk eens op
http://www.nshs.nl voor meer info. Daar staan ook data waar ze te bewonderen zijn bij evenementen!!!