eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:49

sanso schreef:
maar de mensen met een shire zijn er alleen maar positief over(hun ervaring met shire's dan :P)
maar de rest iets minder???

Klopt volledig, iedereen die bewust voor een type paard heeft gekozen en na een tijdje dat type paard nog steeds heeft heeft dus goed gekozen en is er positief over (anders hadden ze dat paard immers al weer weg gedaan). Maar dit is niet alleen bij de shire zo, als je dat zou vragen over tinkers/fjorden/quarters etc etc etc krijg je precies hetzelfde verhaal.

sanso

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 12:37

@piej

Dankje voor je verhaal hier heb ik veel aan!

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:23

Tjee.....heb niet alles gelezen, maar wat zijn er vooroordelen over de shire!!!

Wij hebben er zelf 2 (nou ja, 1 clydesdale en 1 shire) De shire, merrie, hebben we zelf gefokt. Is nu bijna 5. Ze is een wat feller typje.
Ze is niet moeilijk in de omgang, maar gewoon wat frisser en niet altijd even makkelijk te overtuigen :D
Onze clyde, nu 6 en ruin, is echt een zobbes!!!
Makkelijk in de omgang, alles wat je vraagt is prima.

En ja, ze zijn groot. Het is niet makkelijk om tuig te vinden, een hoefsmid moet je in ere houden. De meeste willen het wel doen, maar in een hoefstal.
Maar van de andere kant....ze zijn heerlijk relaxt. Echte vriendelijke reuzen.

Nu met de sneeuw.....ben afgelopen zondag voor het eerst sinds een week of 6 weer op onze clyde gestapt. Hij was 5 min wat frisser. Daarna was het weer als vanouds. En niet fris in de zin van weg schieten ofzo. Maar gewoon wat alerter. Kon helaas alleen maar over de weg. In het bos had hij best een flink sprintje kunnen trekken :D
Hij is iets minder handig soms. Struikelt nogal eens en kijkt vaak niet goed waar hij loopt.
Hier in de buurt vaak de opmerking gehad (ook op de clublessen) log beest....zijn zwaar op de hand en aan het been. Heb toen 2x iemand anders erop gezet......woow....wat is hij gevoelig op het been!!! Ja, dat is hoe je ze zelf africht. Idem met de opvoeding. Wij zijn consequent. Ze krijgen echt niet alles voor elkaar hoor. Wij zijn de baas!! En dat gaat ook zonder klappen ;) Gewoon respectvol!!

De merrie....erg fris en ziet alles. Verder echt geen kwaad erin hoor, maar ze is gewoon een lekker jong dier. Daar stap ik dus echt pas op als het niet meer glad is. Ga het gewoon niet opzoeken. Zij is niet zo van het struikelen. Erg looplustig en ook licht en gevoelig op hand en been.
Tijdje terug had ik er ook al weer een hele poos niet opgezeten. Eerste keer in het donker naar buiten onder het zadel.....tja, ging toen 1x verzitten in het zadel en madam springt met 4 benen de lucht in. Dan is het ook klaar.
Ook als ze schrikken.....even een huppel op de plaats, maar echt niet de kletter op!!!

De ruin heb ik na een half jaar niet ingespannen te zijn geweest, zo voor de kar gezet. Naar een evenement hier in het dorp om mensen rond te rijden. Wel tevoet erheen, dus ik wist wel hoe hij reageerde. Maar dat gaat dus prima met een shire. Je kunt ze best een aantal weken laten staan en zo weer op stappen.

Ze lopen hier wel hele jaar door buiten met een schuilstal.

En ja, ze mesten meer (2x per dag een volle kruiwagen :D ) Wormkuren 1,5 per keer per paard. Voer: 2x per dag een pot muesli. Wel meer hooi (onbeperkt)
En de smid is dan vaak iets duurder.

Trailer: ze staan bij ons gewoon op een 2 paards trailer met z'n 2-tjes. We hebben een weijer trailer. Die is echt hoog genoeg. Alleen opletten wat je auto mag trekken. Maar dat is met elke trailer zo.
Wij hebben een koetsframe aan de trailer en ik mag dus niet 2 paarden EN de koets laden. Wel 1 en de koets of 2 zonder koets.

Er rijd hier wel eens een meisje van 9 op onze clyde. Nog nooit op een paard gezeten voorheen. Ze rijd er zo mee weg. Ik zie dus niet in waarom een 14jarige niet met een shire zou kunnen rijden. Mits ze netjes aangereden zijn.

Verder is het een super ras!!! We hebben onze 1e merrie gekocht voor "erbij" toen reed ik nog wedstrijden. Maar we waren zo vol van het ras, dat ik mijn wedstrijdpaard verkocht heb. En nu alleen nog shires/clydes.
En geen moment spijt.

Volgens mij heb ik het ras nu wel genoeg gepromoot :D Kijk eens op www.nshs.nl voor meer info. Daar staan ook data waar ze te bewonderen zijn bij evenementen!!!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:32

ik zit weer met open mond te lezen hier.
waarom zou de TS er in godsnaam rekening mee moeten houden dat ze wedstrijden wil gaan rijden, en dit niet ''kan'' volgens jullie met 'n shire?
sorry hoor maar ze geeft aan recreatief te willen rijden, en ook een shire moet de basis dressuur gewoon kunnen beheersen. bijv. http://www.youtube.com/watch?v=4SEXRd05 ... re=related
een shire is veel te sterk, neem een tinker!?
pardon, een shire mag dan sterk zijn, maar ook een tinker zal sterker zijn dan een meisje van 14. slaat dus nergens op, je moet gewoon naar 'n paard zoeken die geen gebruik maakt van z'n kracht en gewoon eerlijk en braaf is, zo niet dan is ieder paard te sterk.
overigens is er prima tuig te vinden voor een shire, alleen zijn d'r wat minder op de markt.

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:55

Idd tuig is er wel, alleen goed zoeken!!
Heeft even geduurd voor ik mijn adresjes gevonden had met de juiste maten. Helaas dus niet in een reguliere ruitershop!!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:57

shamrock06 schreef:
Tjee.....heb niet alles gelezen, maar wat zijn er vooroordelen over de shire!!!

Wij hebben er zelf 2 (nou ja, 1 clydesdale en 1 shire) De shire, merrie, hebben we zelf gefokt. Is nu bijna 5. Ze is een wat feller typje.
Ze is niet moeilijk in de omgang, maar gewoon wat frisser en niet altijd even makkelijk te overtuigen :D
Onze clyde, nu 6 en ruin, is echt een zobbes!!!
Makkelijk in de omgang, alles wat je vraagt is prima.

En ja, ze zijn groot. Het is niet makkelijk om tuig te vinden, een hoefsmid moet je in ere houden. De meeste willen het wel doen, maar in een hoefstal.
Maar van de andere kant....ze zijn heerlijk relaxt. Echte vriendelijke reuzen.

Nu met de sneeuw.....ben afgelopen zondag voor het eerst sinds een week of 6 weer op onze clyde gestapt. Hij was 5 min wat frisser. Daarna was het weer als vanouds. En niet fris in de zin van weg schieten ofzo. Maar gewoon wat alerter. Kon helaas alleen maar over de weg. In het bos had hij best een flink sprintje kunnen trekken :D
Hij is iets minder handig soms. Struikelt nogal eens en kijkt vaak niet goed waar hij loopt.
Hier in de buurt vaak de opmerking gehad (ook op de clublessen) log beest....zijn zwaar op de hand en aan het been. Heb toen 2x iemand anders erop gezet......woow....wat is hij gevoelig op het been!!! Ja, dat is hoe je ze zelf africht. Idem met de opvoeding. Wij zijn consequent. Ze krijgen echt niet alles voor elkaar hoor. Wij zijn de baas!! En dat gaat ook zonder klappen ;) Gewoon respectvol!!

De merrie....erg fris en ziet alles. Verder echt geen kwaad erin hoor, maar ze is gewoon een lekker jong dier. Daar stap ik dus echt pas op als het niet meer glad is. Ga het gewoon niet opzoeken. Zij is niet zo van het struikelen. Erg looplustig en ook licht en gevoelig op hand en been.
Tijdje terug had ik er ook al weer een hele poos niet opgezeten. Eerste keer in het donker naar buiten onder het zadel.....tja, ging toen 1x verzitten in het zadel en madam springt met 4 benen de lucht in. Dan is het ook klaar.
Ook als ze schrikken.....even een huppel op de plaats, maar echt niet de kletter op!!!

De ruin heb ik na een half jaar niet ingespannen te zijn geweest, zo voor de kar gezet. Naar een evenement hier in het dorp om mensen rond te rijden. Wel tevoet erheen, dus ik wist wel hoe hij reageerde. Maar dat gaat dus prima met een shire. Je kunt ze best een aantal weken laten staan en zo weer op stappen.

Ze lopen hier wel hele jaar door buiten met een schuilstal.

En ja, ze mesten meer (2x per dag een volle kruiwagen :D ) Wormkuren 1,5 per keer per paard. Voer: 2x per dag een pot muesli. Wel meer hooi (onbeperkt)
En de smid is dan vaak iets duurder.

Trailer: ze staan bij ons gewoon op een 2 paards trailer met z'n 2-tjes. We hebben een weijer trailer. Die is echt hoog genoeg. Alleen opletten wat je auto mag trekken. Maar dat is met elke trailer zo.
Wij hebben een koetsframe aan de trailer en ik mag dus niet 2 paarden EN de koets laden. Wel 1 en de koets of 2 zonder koets.

Er rijd hier wel eens een meisje van 9 op onze clyde. Nog nooit op een paard gezeten voorheen. Ze rijd er zo mee weg. Ik zie dus niet in waarom een 14jarige niet met een shire zou kunnen rijden. Mits ze netjes aangereden zijn.

Verder is het een super ras!!! We hebben onze 1e merrie gekocht voor "erbij" toen reed ik nog wedstrijden. Maar we waren zo vol van het ras, dat ik mijn wedstrijdpaard verkocht heb. En nu alleen nog shires/clydes.
En geen moment spijt.

Volgens mij heb ik het ras nu wel genoeg gepromoot :D Kijk eens op http://www.nshs.nl voor meer info. Daar staan ook data waar ze te bewonderen zijn bij evenementen!!!

super cool verhaal en ja heb al op nshs gekeken ;)
op bijna elke shire of clydes site denk ik HAHA
Laatst bijgewerkt door sanso op 06-01-11 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:58

Illusion schreef:
waarom zou de TS er in godsnaam rekening mee moeten houden dat ze wedstrijden wil gaan rijden, en dit niet ''kan'' volgens jullie met 'n shire?
sorry hoor maar ze geeft aan recreatief te willen rijden, en ook een shire moet de basis dressuur gewoon kunnen beheersen. bijv. http://www.youtube.com/watch?v=4SEXRd05 ... re=related
pardon, een shire mag dan sterk zijn, maar ook een tinker zal sterker zijn dan een meisje van 14. slaat dus nergens op, je moet gewoon naar 'n paard zoeken die geen gebruik maakt van z'n kracht en gewoon eerlijk en braaf is, zo niet dan is ieder paard te sterk.
overigens is er prima tuig te vinden voor een shire, alleen zijn d'r wat minder op de markt.

:))

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:59

Illusion schreef:

:D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:03

Illusion schreef:

Helemaal mee eens
maar had ook al eerder gezegt dat de ts gewoon goed rond moet kijken en ook daadwerkelijk op ze moet gaan rijden en uitproberen dan komt ze er van zelf achter of het wel iets voor haar is of niet :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:06

idd, dat lijkt me 't beste.
neem contact op met een fokker(bijv. robinhoodstables, die hebben ook vaak oudere shires die al bereden zijn) of een particulier en probeer 't. je merkt dan snel genoeg of het echt is wat je zoekt ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:09

Illusion schreef:

Mee eens :j

Ik wilde ook persee een fjord en er wedstrijden mee te rijden. Dat werd mij door verschillende mensen sterk afgeraden, maar nee. Ik moest en zou een fjord. Nu heb ik een fjord en piepen de meesten wel anders.
Als je graag wedstrijden wilt rijden zou ik wel een beetje rekening houden met de bouw en gangen, binnen het ras dan.

Wat betreft de kosten; die zijn altijd hoger dan je denkt, ook als je er rekening mee houdt dat ze hoger zijn.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:11

HAHA ja fjordjes zijn ook leuk!!

en @illusion ik ga binnenkort op een shire rijden enzo :))

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:23

Leuk! Waar ga je dat doen??

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:25

leuk zeg TS! ben benieuwd hoe je dat gaat ervaren!
hoop dat 't iets voor je is, overigens heeft Dapper hier op bokt veel shires waar ze ook buitenritten mee organiseert! ook leuk om misschien 'n keer te doen ;) http://www.bigfieldshires.nl dit is haar site

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:28

ja weet ik
en het is gewoon bij iemand thuis!! :D

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:33

oke, nou laat je 't even weten hoe 't was? ;) ben erg benieuwd!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:36

ja hoor doe ik zeker maar het is pas in de lente hoor!!

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:11

Ts had mij via pb al gesproken, maar lees nu dit topic pas. Zij vraagt mijn ervaring, ik heb zelf een shire.
Ik vond het wel leuk, om ook hier even te reageren. Ik heb net het hele topic doorgeworsteld. Ik heb een aantal dingen gequote, niet om iemand persoonlijk aan te vallen.

_Lot, JewEmm , ik ben het met veel van hun berichten eens, en zie hun als een ware toevoeging in het gesprek,

Citaat:
Kijk, een shire is gewoon heel lastig, zo'n groot dier zal ook extra kosten meebrengen.
Je kan met een shire niet makkelijk in een bak rijden, en als je 14 bent denk ik niet dat je
sterk/ervaren genoeg bent voor z'n sterk en koppig dier.

Ze brengen zeker extra kosten mee. Je kunt ze prima in een bak rijden, ik rij zelden in de bak omdat ik het niet zo leuk vind. Maar je kunt met een shire prima Z dressuur rijden. Springen is lastiger, maar ook een laag sprongentje kan! (mijn shire, van 1,84 valt wel uit galop op de korte zijde, niet genoeg bespiering meer). Je kunt best een wedstrijdje met ze rijden, maar als je serieus wedstrijden wilt gaan rijden, zou een shire geen handige keuze zijn, als je wilt winnen ;)

Citaat:
Ze eten meer, schijten meer, lastig met poetsen en opzadelen ivm de hoogte (en hoofdstel indoen als ie niet wil *en ziet vliegtuigje spelen voor zich ).

Ze eten absoluut meer, en dat komt er idd allemaal weer uit. Poetsen lastig.. ach het is meer werk! Opzadelen, ik kom er prima bij en ben 1.74. Mijn shire doet prima haar hoofd omlaag bij hoofdstel/halster. Het is maar wat je ze leert ;)

Citaat:
Daarbij is het denk ik ook lastiger om een Shire op de trailer te zeggen. Qua totaal gewicht kom je ook wat anders uit, of is dat geen probleem? Ik heb zelf weinig ervaring met paarden in trailers...
Shire in trailer, is idd een 'probleem'. Moet allemaal een maatje groter, steviger en hoger!
Ik lees nu ergens dat ts zegt, op de manage hebben we hoge trailer, maar hij moet niet alleen hoog zijn.. ook extra verstevigd! Er komt op 1 punt, toch heel wat meer kilo's.
Soraya85 @ [TAO] welke trailer geschikt voor Shire?

Citaat:
Ernaast zijn je kosten voor behandeling bij ziekte ook veel hoger bij een shire daar deze gewoon veel meer medicijnen moeten krijgen. Misschien ook wel zaken om rekening mee te houden
kosten voor medicatie is vaak idd hoger, net als kosten voor ontwormen, ze hebben vaak niet voldoende aan 1 ontwormspuit.

Code
Maar als een shet het op een rennen zet kun je hem nog enigzins houden,dan ben jij met je (ik pak even een voorbeeld) 50 kg tegen de 175 kilo van die shet meer als op de 1000 kilo van die shire.

Ik heb 1 shire(1000kg, en 2 minishetjes (75kg en 125kg) (hengst). Maar als er 1 het op het lopen zet, hoop ik dat het de shire is, en niet de minishet! de shire zal het niet in haar hoofd halen, en als ze het doet uit vluchtreactie stopt ze direct als ik haar roep.

Citaat:
Hoefsmid: vindt er maar eens een €50 voor bekappen (ijzers is € 140)

Heel belangrijk punt! Veel hoefsmeden willen ze of niet doen, of alleen in bekapstal. Ik bekap sinds kort zelf met natuurlijk bekappen.

Citaat:
Zadel & hoofdstel = te krijgen bij enkele speciale winkels maar weinig keus. Een goed zadel ca 1000,- of meer en hoofstellen ca. 100,- of meer.
Klopt, minder keus! ik rij zelf bitloos, de dr cook grootste maat, is voor mijn shire aan de grote kant. dus die past goed, rond de 100 euro.
En het is prima te vinden, even wat beter zoeken maar als je hulp vraagt een andere shire eigenaren helpen ze je graag opweg.

Citaat:
Dekens: 215 past vaak in lengte maar in breedte/ omvang niet. Hebben in de winter geen dekens nodig en kunnen prima tegen kou.
Hebben ze idd niet nodig! mocht je toch vliegendeken etc willen, is idd lastiger te krijgen.
Maar zijn er zeker wel! ook groter dan 215.

Citaat:
het is een enorm paard dus is de omheining(hoogte) geschikt op de stalling waar je hem weg wil zetten

als een paard het goed heeft, zal hij niet snel aan de andere kant van de omheining willen kijken. Anders moet je je toch eens afvragen wat je je paard tekort doet. Als ze erdoorheen willen, doen ze dat toch wel! je kunt een draadje spannen op borst hoogte, daar kunnen ze niet overheen, en ook niet onderdoor. Werkt prima hoor ;)

Citaat:
Tja wat betreft eten, tja ze eten een stuk meer doorgaans heeft een paard 1 kilo ruwvoer(hooi) per 100 kilo lichaamsgewicht nodig dus een shire van 1000 kilo(geen idee hoeveel ze wegen) heeft wel zo'n 10 kilo hooi nodig zeker in de winter

Hier krijgt ze ong 25 kg hooi in de winter, en de zomer eet ze net iets minder ongeveer 20 kg. ze krijgt geen brok ed.

Citaat:
3.7 x 3.7En hij komt elke dag buiten het is maar voor de nacht!

Dit is toch wel klein! ook voor de nacht! liever helemaal niet op stal! :) Mocht je ze el op stal zetten, je moet stal idd vaker verschonen, ze poepen meer! vergelijk het met 2 hafjes samen op 1 stal ;)

Citaat:
Ja maar ik wacht een jaartje af met de dekens...
Want zo'n wintervacht vind ik ook niet erg maar ik ben wel bang omdat ze dan vatbaarder zijn voor ziektes...

Dat is een hele grote fabel, mijn shire rij ik ook in de winter tot ze goed zweet! en gaat dan met natte haren gewoon terug in de wei. En nog nooit een loopneus gezien hoor!

Natuurlijk is iedere shire anders! Het zijn heus niet allemaal van die lieverdtjes, ook die van mij probeerd wel eens uit wat ze allemaal mag en wat niet.
Mocht iemand het niet eens zijn met wat ik zeg, nodig ik je van harte uit om hier een een kijkje te nemen! :)

Zo heb ik ts ook uitgenodigd om eens langs te komen, ze woont toevallig niet zo ver weg. Dan kan ze eens een shire van dichtbij zien, poetsen, zadelen, rijden, wandelen etc. Van mij mag ze meerdere keren komen! Geen probleem!

Ik vind het heel erg goed dat ze zich verdiept in een ras, voor ze iets koopt! Ik heb via pb een aantal hele goede vragen gekregen.
Ik heb ts ook geadviseerd, om meerdere paarden shires en andere rassen te bekijken, voor je besluit 1 te kopen. en 1 op proef, is altijd handig!

Heel veel succes!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:13

sanso schreef:

Oh, dat is al bijna! :D

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:15

nynke55 schreef:
sanso schreef:

Oh, dat is al bijna! :D

Ze mag eerder komen, maar ik zit met een gebroken enkel... en wel zo leuk als ik er zelf bij ben :+ vanuit mijn rolstoel vind ik het niet echt gezellig. en aangezien ts toch pas over een haalf jaar wilt kopen, kunnen we best 2 mnd wachten toch ?:)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:16

Ow ja nog een tip voor iedereen die ooit een shire wilt kopen, check even of ze goed hoefje geven!
is wel zo fijn voorjezelf en de smid.

Natuurlijk kun je ze dit aanleren, maar is wel zo gemakkelijk als ze het al kunnen

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 19:19

Dankjewel voor alles alvast!!
Heb er nu al zin in!!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:51

Illusion schreef:

idd ik wil gewoon recreatief rijden en wedstrijden komen misschien wel maar met een shire kan dat best hoor!!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:51

Soraya85 schreef:
Ow ja nog een tip voor iedereen die ooit een shire wilt kopen, check even of ze goed hoefje geven!
is wel zo fijn voorjezelf en de smid.

Natuurlijk kun je ze dit aanleren, maar is wel zo gemakkelijk als ze het al kunnen

ja dat is idd handig ja :D

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:10

Toch ook vele positieve reacties gelukkig! :D