Openingstijden op stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:30

K ken eig ni veel stallen die een sluit-uur hebben XD
bij mijn vorige stal (privé-stalling) mocht je tijdens weekdagen pas binnen vanaf 10uur (behalve als je paard ziek was of je wedstrijd had ofzo), maar tijdens het weekend mocht je zo vroeg komen als je wou. En een sluit-uur bestond niet :-)
Nu is mijn paard sinds een maand verhuisd, en daar is helemaal geen uur :-)
k heb zelf een sleutel en k mag komen wanneer ik zelf wil :-)
handig, toch?
oh ja, nu staat hij nog meer privé (int. ruiter met alleen eigen paarden en mijne dan)

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:31

Hier in de buurt is het ook niet meer dan normaal dat sommige stallen zondag's gesloten zijn en naar mijn weten komen de dieren er daar ook niet uit :n. Zou zelf nooit op zo'n stal gaan staan juist in het weekend wil ik op mijn gemakje met mijn paard tutten en doen en bovendien moet hij er gewoon elke dag uit.

De stal waar ik sta heeft sinds een paar jaar openingstijden dankzij een leuke voorganger van me. Zij kwam bijna dagelijks pas om 11 uur 'savonds haar paard rijden (terwijl ze niet eens zelf werkte o.i.d.) en daar waren ze snel klaar mee.
Nu is het maandag tot en met vrijdag van half 9 'sochtends tot 10 'savonds met uitzondering van woensdag. Dan wordt er machinaal uitgemest en kunnen we ivm veiligheid pas vanaf half 11 komen. In het weekend en op feestdagen zijn ze van 9 tot 19 geopend. Voor wedstrijden, ziekte van je paard of andere goede redenen ben je overigens altijd welkom.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:33

Naaltje schreef:
maar knoffer, ik heb mijn paard niet in bewaring gezet hoor?
Ik betaal mijn stalhouder zodat mijn paard op een stukje grond mag staan

mag de woningbouwvereniging die eigenaar is van het huurhuis waarin jantje woont dan ook tegen jou zeggen dat je pech hebt als je op zondag op de koffie wil bij jantje? :+

En ik ben zeker verwend, ik heb een paard :D En ook nog eens een stalhouder die zijn stal geweldig runt +:)+

Daarom zette ik in bewaring ook tussen aanhalingstekens. Je betaalt idd zodat je paard daar mag staan en je betaalt ook voor de faciliteiten en de service. Dan vind ik het dus niet vanzelfsprekend dat je altijd bij je paard kan, want het kan namelijk extra werk of een gebrek aan nachtrust voor de pensionhouder betekenen. (Hoeft idd niet, maar in veel gevallen is het niet zonder aanpassingen al zo ideaal.)

Die vergelijkingen van woningen vind ik niet opgaan, want daar heeft niemand last van (als het goed is) en daar hoeft de woningbouwvereniging geen extra werk voor te leveren. Ze moeten alleen zorgen voor een bel, maar dat lijkt mij een basisonderdeel van een huis. Dat je op een pensionstal te pas en te onpas ('s nachts) naar binnen kan, vind ik geen basisservice. Daar kun je natuurlijk anders over denken, maar ik heb al uitgelegd waarom ik dat vind. (Edit: daarop nog een kleine toelichting.) Veel mensen zullen geen probleem hebben met openings- en sluittijden, veel mensen zullen wel een probleem hebben met geen bel bij hun appartement.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 04-01-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprangrytter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:34

Stal waar ik sta is open van 08.00 t/m 01.00. Ook op feestdagen. Als je eerder of later bij je op stal moet zijn ivm wedstrijden etc is dat ook geen probleem.

marjolein_el

Re: Openingstijden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:35

een uur is ook wel weer laat, wat moet je dan nog op stal doen?

Sprangrytter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:36

marjolein_el schreef:
een uur is ook wel weer laat, wat moet je dan nog op stal doen?

Als de bar open is komen veel mensen nog gezellig wat drinken. :Y)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:38

Wij hebben ook openingstijden maar ik vind ze zelf wel goed hoe lang we open zijn.

elke dag van 8.00 tot 22.00

Als je vroeger komt i.v.m wedstrijd of de warmte oid mag het ook als je het gewoon even meld. En als je later terug komt op stal van wedstrijd/bos/strand mag het ook als je het gewoon even meld.

En natuurlijk is 24/7 de dierenarts welkom.. zou wat zijn als dat ergens niet mag zeg..

Wij doen daar niet zo heel moeilijk over.. tenzij het echt standaard is dat je pas om 11 uur savonds weg gaat van stal..

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:38

Bij mij op stal zijn er sindskort ook officiele openingstijden voor de winter.
Doordeweeks van 9.00 tot 20.00, in het weekend van 9.00 tot 18.00.

Ik voel me er wel door belemmerd, maar eerlijk gezegd kom ik nooit na 19.00 op stal doordeweeks.
Het wordt voor mij alleen lastig om na een weekenddienst of koopzondag naar stal te gaan.
Dan ben ik pas 17.30 thuis.
Ik begrijp het ook goed van de staleigenaren, hun huis zit naast stal en ik kan me voorstellen dat ze ook hun rust willen 's avonds (zonder dat er mensen in huis kunnen kijken of langs rijden met de auto).
En hen kennende zijn er voor noodgevallen uitzonderingen te maken :j

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:44

Helemaal met je eens Knoffer.

Ik zie werkelijk niet waarom je zonder noodzaak nog om 1 uur 's nachts bij je paard moet zitten. Ieder mens heeft recht op privacy en vrije tijd, ook een pensionhouder. Daar komt bij dat het paard daar woont, niet het baasje. Een pensionstal kun je vergelijken met een hotel voor paarden. Je bent gast; je wordt alszodanig behandeld maar je moet je ook zo gedragen. Niks geks aan.

Sommige reacties zijn erg respectloos naar de stalhouder en neigen naar slavernij. Je betaalt ervoor, hij werkt er maar voor en anders had 'ie er niet aan moeten beginnen. Da's toch een rare redenatie. Er is toch ook niemand 24/7 in dienst van zijn of haar baas (en dan verdien je vast meer dan die paar honderd euries per maand per paard). Als er niemand zo gek was / zoveel liefde voor paarden had om ook die van een ander te huisvesten, zette je dan je paard in je achtertuin of op je balkon? Heel simpel, je hebt elkaar nodig en is het dan zo moeilijk om niet alleen naar je eigen belang maar ook naar dat van een ander te kijken? Dat heeft te maken met respect en waardering voor een ander.

En nogmaals, als een ieder zo begaan is met het welzijn van z'n paard dan moet je toch juist blij zijn met bepaalde tijden dat er rust is op stal. Ik ben blij dat mijn pensionklanten en ik toch heel anders met elkaar en de paarden omgaan!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:48

Knoffer schreef:
Als je wel wenst altijd bij je paard te kunnen, dan ga je naar een stal waar ze die extra service bieden. Of waar niemand er last van heeft als er mensen op rare tijden op het terrein zijn en er met sleutels/codes gewerkt wordt.

En dat ben ik dus 100% met je eens. Ik zou nooit op een stal willen staan met heel strikte sluitingstijden, laat staan een ganse sluitingsdag. Gelukkig zijn er zulke stallen.

Citaat:
Ik heb alleen moeite met uitspraken in de trant van "dan moet je maar geen pensionstal beginnen".

Ook met deze stelling ben ik grotendeels met je eens. Al kan ik wel begrijpen waarom die stelling gepost is. Wanneer iemand een pension opent, maar van 8 uur 's avonds tot 9 uur 's ochtends gesloten is en ook op zondag en feestdagen niet toegankelijk is, dan kan ik het niet helpen om idd te denken, waarom ben je dan in godsnaam een pensionstal begonnen. Ik zal het zeker niet verbieden of de grond in stampen, maar in mijn ogen is een pensionstal gewoon geen nine to five-job. En dan heb ik nog schappelijke uren als voorbeeld genomen. Ik zie hier sluitingsuren als 18.00u, 15.00 en zelfs 12.00u voorbij komen, sorry maar dat vind ik wel echt van de zotte, zoek dan werk in een andere branche.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:50

Ik heb een eigen stal maar in het verleden veel stallen mee gemaakt
Nu vind ik de sluitings tijden niet verkeert
het is ook erg onrustig als de helledag al mensne op stal lopen en dat nu 10 uur nog
dan wil ik toch graag de lichten uit en rust in de stal

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:55

Marion71 schreef:
Ik zie werkelijk niet waarom je zonder noodzaak nog om 1 uur 's nachts bij je paard moet zitten.

Nogmaals. Wanneer je pas rond 19 uur naar stal kunt vertrekken en vier paarden moet rijden en dan nog naar een andere stal moet gaan om daar nog een paard te rijden. Probeer dat maar eens te bolwerken voor 21 u.

Ik begrijp mensen die voor openingstijden zijn helemaal, maar sommige van die mensen lijken niet te snappen dat ik wel nood heb aan een stal zonder openingstijden.
Je paard kunnen willen rijden om 23 uur mag toch, dat is toch geen misdaad? Ik WIL dat ja, en daar is de stal dus ook op uitgezocht. De pensionhouder wordt niet behandeld als een slaaf, heeft voldoende rust en privacy en ook de paarden kunnen meer dan voldoende rusten.
Niet beginnen doorslaan.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:02

Gini schreef:
Marion71 schreef:
Ik zie werkelijk niet waarom je zonder noodzaak nog om 1 uur 's nachts bij je paard moet zitten.

Nogmaals. Wanneer je pas rond 19 uur naar stal kunt vertrekken en vier paarden moet rijden en dan nog naar een andere stal moet gaan om daar nog een paard te rijden. Probeer dat maar eens te bolwerken voor 21 u.Ik begrijp mensen die voor openingstijden zijn helemaal, maar sommige van die mensen lijken niet te snappen dat ik wel nood heb aan een stal zonder openingstijden.
Je paard kunnen willen rijden om 23 uur mag toch, dat is toch geen misdaad? Ik WIL dat ja, en daar is de stal dus ook op uitgezocht. De pensionhouder wordt niet behandeld als een slaaf, heeft voldoende rust en privacy en ook de paarden kunnen meer dan voldoende rusten.
Niet beginnen doorslaan.

sorry haak even in hih

dan verdeel je het toch over 2 a 3 dagen /avonden ? vind het voor je paard/den ook belangerijk dat ze vanaf een bepaalde tijd ( 23:00) toch wel hun rust mogen hebben , ze staan dan wel op stal/stapmolen/paddock maar toch zien en horen ze over de gehele dag veel dingen .
niet aanvallend bedoeld hoor echt niet ! ;)

oja en als sommige stallen om 18:00 dicht gaan betekend vast niet dat er niet meer gevoerd of zo word ,
bij ons gaat de deur op zondag om 18:00 dicht maar word er wel netjes gevoerd en om 23:00 ook nog , en er word gekeken naar de paarden ,, je hebt dan van 08:00 tot 18:00 de tijd om iets met je paard te doen ,
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 04-01-11 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:05

Bij ons op stal hebben ze alleen een sluitingstijd. Bij ons sluiten ze om 22.00. Maandag t/m zondag.
De eigenaar is altijd voor 08.00 in de stallen. En daarvoor zijn er geen mensen die hun paard komen rijden. :D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:09

Gini schreef:
Nogmaals. Wanneer je pas rond 19 uur naar stal kunt vertrekken en vier paarden moet rijden en dan nog naar een andere stal moet gaan om daar nog een paard te rijden. Probeer dat maar eens te bolwerken voor 21 u.

Mijn zegen heb je hoor. Alleen ik zou dat niet willen en zeker niet van mensen die tot 1 uur blijven hangen. Ik zou het alleen na een dag werken niet kunnen opbrengen om 4 paarden te rijden en dan de volgende dag weer om half zeven m'n mandje uit te moeten. Ik vind er 2 doen al stevig. Mss ben ik een watje.

Gini schreef:
De pensionhouder wordt niet behandeld als een slaaf, heeft voldoende rust en privacy en ook de paarden kunnen meer dan voldoende rusten.
Niet beginnen doorslaan.

Dat sloeg ook niet per se op jou. Waarom je dan zo beledigd reageert, ontgaat me dan ook ff. Iets wat geen betrekking op je heeft, hoef je je ook niet aan te trekken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:15

Knoffer en Marion71, ik ben het helemaal met jullie eens.

Ik vind het logisch dat een stalhouder er op een bepaald moment graag een eind aan wil breien. En bij ons op stal heb ik echt geen moeite met de tijden, 11 uur 's avonds is een mooie eindtijd.

Overigens, over voerbeleid: bij ons worden de paarden alleen 's morgens door de stalhouder gevoerd, de rest van de dag doet iedereen dat zelf (je kunt de voerbeurt aan de stalhouder uitbesteden, maar is niet standaard).
Dat betekent dus dat er grosso modo ergens tussen 3 en 9-10 's avonds verschillende mensen komen voeren. Er is geen voernijd bij ons op stal.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:20

Hier op stal zijn de openingstijden elke dag van 5.00 uur t/m 22.30.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:52

maar, ''openingstijdmensen'' is bij jullie de pensionhouder binnen die openingstijden ook de gehele duur ''hoofdelijk aanwezig''?
dus, is íe (ze) er?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:07

Naaltje schreef:
maar, ''openingstijdmensen'' is bij jullie de pensionhouder binnen die openingstijden ook de gehele duur ''hoofdelijk aanwezig''?
dus, is íe (ze) er?

ja hier bij ons wel , de staleigenaar en zijn vrouw zijn de gehele dagen/avonden aanwezig
en als ze er even niet zijn is het personeel aanwezig die de paarden voert/mest/in/uit stapmolen haalt/of van op de wei zet

op feestdagen ben je ook gewoon welkom weet hiervan alleen niet de tijden
als je paard koliek heeft of er is iets anders word je meteen gebeld , en natuurlijk doen ze dan niet moeilijk als je na 23:00 nog aanwezig bent / gezondheid van je paard gaat voor ,

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:35

Prisca schreef:
@Ragdollcat
vind half 10 nog erg vroeg hoor?. Ik zou dat echt niet redden.

Bedoel na eten naar stal rijd ik pas rond half 8 weg?. 20 min rijden enz...

Voor mij is het perfect, dan kunnen de paarden hun laatste hooi nog krijgen en er rustig van eten en wordt alles nagegaan of alles in orde is en hebben de paarden na 10 uur savonds rust. Voor degenen die het te vroeg vinden die kunnen kiezen voor een stal dat langer open is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:00

Marion71 schreef:
Mijn zegen heb je hoor. Alleen ik zou dat niet willen en zeker niet van mensen die tot 1 uur blijven hangen. Ik zou het alleen na een dag werken niet kunnen opbrengen om 4 paarden te rijden en dan de volgende dag weer om half zeven m'n mandje uit te moeten. Ik vind er 2 doen al stevig. Mss ben ik een watje.

Ik blijf ook niet tot 1 uur hangen. Middernacht kan, maar is zelden. 23 uur komt vaker voor etc.
Het is dus ook niet zo dat wanneer een stal geen sluitingstijden heeft dat iedereen daar maar blijft rondhangen tot 1 uur en dat iedere dag. Nu in de winter op een doordeweekse dag is het ook om 21 u stil. Meestal waren wij idd de laatste daar.
Dus een stal met geen tijden betekent niet automatisch nooit geen rust meer.

Marion71 schreef:
Gini schreef:
De pensionhouder wordt niet behandeld als een slaaf, heeft voldoende rust en privacy en ook de paarden kunnen meer dan voldoende rusten.
Niet beginnen doorslaan.

Dat sloeg ook niet per se op jou. Waarom je dan zo beledigd reageert, ontgaat me dan ook ff. Iets wat geen betrekking op je heeft, hoef je je ook niet aan te trekken.

Ik reageer op wat betrekking heeft tot "de mensen met stalling met openingstijden". En ik vind in het algemeen (dus voor iedereen in mijn geval) de doortrekking naar slavernij een beetje overdreven. Verder totaal niet beledigd hoor. ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:37

Dan zijn we het eigenlijk met elkaar eens, Gini. Mijn slavernij-opmerking sloeg op 'dat 'ie het maar gewoon moet doen, het hoort bij 't vak etc" niet op 'mensen met stalling met openingstijden'.

Mss verbaast het je maar mijn stal heeft ook geen openings-/sluitingstijden en er is niemand die daarvan misbruik maakt. Ik denk juist dat het zonder veel beter gaat dan met. Regeltje werken vaak negatief en tegendraads.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:19

Ik denk ook dat maar weinig mensen moeite hebben met openingstijden tot 22.00/23.00 ´s avonds (mensen die nachtdiensten hebben uitgezonderd). Maar het 17.00 dicht in het weekend, of 20.00 doordeweeks of op zondag dicht lijkt mij vrijwel ondoenlijk voor mensen die fulltime werken, een gezin hebben etc. Dan moet je imo inderdaad geen pensionstal beginnen. Al is het denk ik in sommige regio´s wel geaccepteerd dat je op zondag dicht bent en de paarden er niet uitkomen, aangezien zondag daar echt een rustdag is.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:22

Ik zou nooit op een stal gaan staan die openingstijden hanteert! Ik kom op de meest rare tijden. Anders zou ik het ook niet kunnen inpassen rondom andere dingen die ik wil doen. En het is jou paard toch? Vreemd dat je daar niet altijd bij zou kunnen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:43

Ik draai 3 ploegendiensten. En heb totaal geen problemen met de openingstijden bij mij op stal. Van ma t/m vrijdag 8.00 tot 22.00 en in het weekend van 8.00-18.00 buiten deze tijden in overleg.

Als ik nachtdienst heb werk ik van 23.30-5.30 dan rij ik meteen door naar huis en lig ik tot 14.00 te slapen. En ben dan rond 16.00 op stal.
Als ik vroege diens heb ben ik rond 15.00 op stal en als ik late dienst heb ben ik om 11.00 uur sóchtends op stal.