Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:20

Vanmorgen toen ik aankwam waren ze de sneeuw van de rijbak aan het schuiven.
Vervolgens gesleept, zout erover en rijden maar.
Ik heb dus heerlijk gereden in het zonnetje tussen de besneeuwde weilanden in een te berijden bak. *\o/*

Eowyn was ook errug blij zeg maar :+
Iets te blij.... {:) O:)

UrbanL

Re: Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:35

Het is zooo mooi wit buiten als ik naar stal rij echt geweldig.

Paddocks waren half sneeuw half schoon. Als we het maar blijven gebruiken blijven ze wel los.

Urban vond het geweldig in de sneeuw lekker gek doen steigeren rennen enz... oke hij ging wel een keer onderuit.

Ze hebben keurig een pad gemaakt van de stallen naar de bak en mesthoop. Morgen ga ik dus lekker rijden :D.

hartjeukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:44

Ik woon in Limburg, en bij ons was dit ook het probleem toen het zo heel erg glad was, en er was geen binnenbak of stapmolen aanwezig. In de weien mochten ze ook niet meer, en de bak gebruikten steeds mensen om de paarden in los te zetten (wat eigenlijk ook niet mag) en die mensen lieten de paarden er echt heel lang instaan, zodat de andere eigenlijk niet naar buiten konden, toen heb ik met die mensen gepraat en heb ik gezegd ik wil mijn paard ook beweging geven, dus willen jullie na een uurtje jullie paarden er uit halen, zodat ik er ook nog even in kan met mijn pony, dit vonden ze geen goed plan, toen heb ik de volgende dag na 2 uur mijn pony (shetlander) bij hun grote paarden gezet (in de buitenbak) en toen heeft mijn shet ze opgejaagd en ook probeert om te trappen, toen heb ik dat tegen die mensen gezegd en sindsdien halen ze de paarden nu na een uurtje/anderhalf uurtje van de bak af zodat ik er ook nog even inkan met mn shetlander. En als de bak echt te bevroren is (zoals afgelopen week) dan maak ik toch echt gebruik van de weien, ik doe niet graag iets wat niet mag bij de paarden eigenlijk, maar ik vind het toch wel belangrijk dat ze iedere dag beweging heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:18

Bij ons op stal is de wedstrijd morgen afgelast, ivm de sneeuwval {x)
Jammer want hij liep vandaag super in mijn les :')

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:24

Op m'n huidige stal schuiven we de sneeuw zoveel mogelijk aan de kant en word er gestrooid. We hebben alleen in de stallen een paadje van mest omdat het dak een beetje lekt en het dan insneeuwt. Verder is de bak in dit weer ook echt niet te rijden, maar losgooien doen we wel.
Dus alleen losgooien en stappen aan de hand, rijden is er voor ons niet bij.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:47

bakken zijn prima bij ons, maar aan het terrein is niks gedaan :')

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:50

het erf achter de stallen
Afbeelding
gaat hier om de hoeveelheid sneeuw er is al een laag weggehaald door de stalbaas

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:42

Hartjeukkie, Ik snap niet waarom paarden niet de wei op mogen met dit weer van de stalhouder. Ze kunnen het toch niet kapot trappen? Zou het er toch een met hem over hebben, want het land heeft echt niks te lijden als je de paarden er nu op zet. Dat veel mensen het niet durven door ijzers enzo is een ander verhaal, maar dat moet iedere eigenaar zelf beslissen, niet de stalhouder. Ik vind een uur echt nog heel royaal voor los in de bak. Op mijn vorige stal had je ook een overdekte longeercirkel en daar deden mensen hun paarden dan 15 minuten in om even te rollen en gek te doen als er andere aan het wachten waren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:47

Die van mij heb ik vandaag even gelongeerd om de ergste gekkigheid eruit te krijgen, en daarna een uur los gehad in de bak. Maar lopen op het terrein is niet te doen... ook omdat united elke keer probeert te gaan rollen :') Hij is gek op sneeuw :D

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:14

Fleurtje100 schreef:
Hartjeukkie, Ik snap niet waarom paarden niet de wei op mogen met dit weer van de stalhouder. Ze kunnen het toch niet kapot trappen? .

Daar vergis je je echt lelijk in.
Sneeuw issoleert en zorgt dat de bovenlaag van het weiland dus ontdooit.

Vandaag had mijn paard even in het voorweitje gestaan om iets uit te testen, de modder kwam naar boven ;)

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:03

Iedereen ging vandaag bij ons in het bos rijden. Het is zooo supermooi. Kon helaas niet, want was graag meegegaan! Vinden die knollen echtleuk :D

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:22

Mijn paardjes hebben van het weekend lekker buiten gelopen.
Normaal zet de stal ze buiten maar ze doen het niet met sneeuw. Wel mag je het zelf doen.
Ook is de overdekte longeercirkel super en de stapmolen is gewoon begaanbaar. Wel hebben ze een pad gemaakt van zand met ???? (tapijtsnippers?) van de stal naar stapmolen en longeercirkel. De weides zijn bereikbaar over een zandpad en de binnenbak is gewoon vanuit de stal meteen bereikbaar. Ideaal.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:37

Hier op eigen stal, zijn de paddocks hoog en droger gelegen nog goed te doen. Ze staan onder de bomen, uit de wind en liefst met de neuzen in de hooibak ;-). De rijbak is niet te gebruiken en wandelen op de toerit en langs de weg, is geen goede zet. Spiegelglad hier.
De wei is prima als het pak sneeuw niet te dik is...de onderlaag is mooi hard en dan vermaken ze zich wel op 2 hectare :D Ondanks het extreme winterse weer, krijgen ze hier hun regelmatige poetsbeurten, warmen wij onze handen bij de kachel en een mok warme choco...De paarden zijn tevree en de stalluitjes leveren hun bijdrage binnen de beperkte mogelijkheden. Van training of rijden is helaas geen sprake op dit moment. Even doorbikkelen nog... {:)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 01:28

IJzers eraf en naar buiten!

Ik geniet zo van de sneeuwritten. :) :)

zanzibar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 04:57

Hoi,
Praat eens met de eigenaar van de stal. Bij ons op stal gaan de paarden nog steeds naar buiten, al is het maar een uurtje. En bij ons in de binnenbak, met achtenberg bodem is losgooien en longeren altijd toegestaan (mits er niet gereden wordt). Met totaal 10 paarden op stal is er altijd wel een gaatje vrij.

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 05:40

Ja wandelen is wel goed voor de band met je paard...
Maar met die gladheid?? :brr:
Gewoon regeling treffen met de eigenaar van het pand,
zolang je ze niet laat rollen in de bak? Geen probleem toch?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:20

Bij ons op stal kunnen ze gelukkig nog steeds los in de bak. Er wordt geschoven, geveegd en gestrooid, dus opzich blijft het redelijk te doen... de problemen gaan pas echt beginnen als het echt gaat dooien en dan 's nachts weer vriezen. dan wordt de bak keihard... maar tot op heden nog geen problemen gehad..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:44

Sabbientje schreef:
Fleurtje100 schreef:
Hartjeukkie, Ik snap niet waarom paarden niet de wei op mogen met dit weer van de stalhouder. Ze kunnen het toch niet kapot trappen? .

Vandaag had mijn paard even in het voorweitje gestaan om iets uit te testen, de modder kwam naar boven ;)

Nou hier niet hoor. Hier loopt alles gewoon buiten en er wordt echt niks kapot getrapt met die sneeuw erover. Nou scheelt het misschien ook wel dat alle paarden wel zo verstandig zijn om niet te rennen, maar de wei blijft nu echt wel heel. Als het straks gaat dooien lopen ze het stuk, maar nu niet.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:02

Bij ons is de wei ook nog gewoon heel. Ze gaan al jaren het land op met vorst en het gaat al jaren prima :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:18

Sabbientje schreef:
Fleurtje100 schreef:

Dat is ook mijn ervaring. Met vorst zonder sneeuw kunnen ze hier wel op het land, maar met sneeuw niet.
Maakt overigens wel verschil hoe nat het land is.
Ik heb veengrond met keileem eronder op bepaalde stukken.
De erg natte stukken vriezen veel moeilijker op dan de stevige droge stukken. Ze trappen bij het drassige deel van de wei dan zo door de vorstlaag heen. Bij de stevigere stukken heb je een veel harder bevroren bodem waar ze niet doorheen trappen maar met sneeuw wel het toplaagje dat ontdooit en ze dat lostrappen met rennen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 20-12-10 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:22

Mijn paardjes staan gelukkig ook buiten. Ze hebben hun eigen stuk op de pensionstalling. En ze hebben geen ijzers. Als ze het kapot lopen heb ik er alleen mezelf mee omdat er geen anders pensionners op dat stuk lopen.
Maar heb nog niks gezien van kapot lopen. En die van mij staan niet echt rustig stil.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:22

Bij ons op stal (Stolwijk) worden ze nog gewoon elke dag in de paddock gezet door de eigenaar. En de binnenbak is nog gewoon goed te rijden.
Ze maken het erf niet sneeuwvrij oid en strooien ook niet. Maargoed, ben allang blij dat ze een paar uur naar buiten kunnen en dat ik nog gewoon kan rijden!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:30

Ennnn ja hoorrrrrrrrrr er is nog meer sneeuw gevallen!!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:39

Ik ga van de week sneeuwbeslag met widiapuntjes bij mijn paard eronder laten zetten, in de paddocks en rijbak ligt inmiddels zo'n pak sneeuw dat er niet tegen aan te slepen/strooien valt, dus hopelijk kan ik met ander beslag wat meer uit de voeten....

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:50

Bij ons zo'n zelfde probleem.. Paarden hebben nu al een paar dagen rust..
Ook het water is bevroren, de bak heeft van die tapijt snippers, maar is nu helemaal hard en vast gevroren..
Het pad naar de bak en longeerbak toe is glad en moet je dus voorzichtig lopen..
Wij beschikken niet over een binnenbak en staan trouwens met een paard of 40/50.
Dus wij kunnen ook niet veel..