Pony kluisteren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:39

KoudbloedKim schreef:
Ik zie dat je in Groningen woont.. kun je hem niet voor een bepaalde periode op manege Nieboer in Hoogezand zetten?
Daar komt hij in een grote paddock met andere paarden en staat hij 24/7 buiten.

Ik had ook al 3 linkjes gegeven van stallen wat betaalbaar plus verzorging en weidegang was maar ts wil de haf niet verplaatsen.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:39

Je zou de pony hoefschoenen aan kunnen doen tegen bescherming van de hoeven.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:39

Shanna schreef:
Juist NIET met haar gaan werken, laat haar toch lekker paard zijn! Ze is nog zo jong!
Ze moet de rest van haar leven nog werken, verder; zie mijn voorgaande bericht..

Ze is oud genoeg om wat te doen. En wat ik met haar doe is meer tijdverdrijf dan werken.
Het gaat om bewegen en haar vermaken. Dit op aanraden van de hengstenhouder en fokker.

Therightway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:41

zolang je niet aan je paard gaat shorren en doen weet hij/zij zelf het beste waar die zijn benen neerzet. de paadjes die ik doe gingen altijd in volle galop het land op en ze lopen nu heel rustig eroverheen. ze zijn slim genoeg zolang je ze niet belemerd!baah kluisteren:O kan die niet ook los rondlopen in de stal?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:42

easygoing schreef:
Shanna schreef:
Juist NIET met haar gaan werken, laat haar toch lekker paard zijn! Ze is nog zo jong!
Ze moet de rest van haar leven nog werken, verder; zie mijn voorgaande bericht..

Om eerlijk te zijn ben ik het hier ook wel mee eens.
Dagelijkse dingen zoals voetjes geven en zo is natuurlijk prima maar echt al dingen moeten is nog wel wat vroeg.

Niet als je een pony hebt als deze. En echt werken doet ze ook niet. Ze heeft geen hoofdstel om, een bit in of iets op haar rug.
Gewoon aan een halster mee als handpaard. Volgens de hengstenhouder kon dat geen enkele kwaad en was dat goed om haar even bezig te houden, goed voor de pezen en tegelijkertijd wat calorien verbranden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:42

nadita schreef:
Shanna schreef:

Ze is oud genoeg om wat te doen. En wat ik met haar doe is meer tijdverdrijf dan werken.
Het gaat om bewegen en haar vermaken. Dit op aanraden van de hengstenhouder en fokker.

FOUT!!

Ze is nog maar een peutertje! ABSOLUUT NIET oud genoeg om wat te doen.
Ze hoort te spelen en te groeien, lekker paard mogen zijn en niet te leren terwijl ze nog niet haar aandacht er volledig bij kan houden.
Bewegen en vermaken doet ze prima zelf, is nog geen paard minder door geworden als je ze lekker paard laat zijn.

En waarom maak jij je zo druk over haar gewicht? Ze heeft die vetjes nodig om te groeien.
Jij komt lichtelijk op me over als iemand die zelf ook gemakkelijk een eetstoornis kan ontwikkelen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-10 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:43

sorry hoor,
maar de gedachten dat jij een jong dier wilt verplichten stil te staan op stal, en als ze uit verveling dan begint te graven dat je haar wilt gaan kluister vind ik echt :r
ziek!!!!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:43

Saffier schreef:
Ik lees wel dat je nu gaat proberen de stal met de paddock te verbinden, super +:)+

Dat hoef ik niet te proberen, hoef alleen de staldeur open te zetten en het hek van de paddock open zetten ;)
Ga ik morgen gelijk doen. :j

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:46

annehoe schreef:
Kluisteren? zodat jij minder werkt hebt met de stal? Sorry meid maar dat zou ik nooit in mijn hoofd halen.
Mijn oude pony liep de gehele dag rondjes in zijn stal, liet zijn waterbak overlopen en maakte er de grootste puinhoop van (lees: iedere dag een zwarte stal die totaal leeg moest en een hele nieuwe baal er in).
Maar ik heb het nooit maar dan ook nooit in mijn hoofd gehaald om hem te kluisteren.. Dan had ik maar extra werk en betaalde ik maar een beetje extra voor het stro.

Jij hebt duidelijk niet goed gelezen.
Het kluisteren zou zijn om het graven tegen te gaan en zo de gewrichten, pezen en hoeven van de pony beschermen.
Dat ze de stal op de kop zet is vervelend, maar geen onoverkomelijk probleem.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:48

ben blij dat je de tip ter harte neemt om het leven van je jonge paardenbeest te veraangenamen.

Therightway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:48

dan zou ik haar niet onnodig binnen houden.. het is een jong paard en eigenlijk is het enige wat je met die leeftijd moet doen ze aan de hand ergens heen brengen(binnen/buiten zetten) of ze af en toe knuffelen en een beetje borstelen.. de rest leren ze later wel.. en benhet met shanna en meerdere bokkers eens.. het is een jong beestje! moet je nagaan dat jij de hele winter niet naar buiten kon en in een stal van 3 bij 3 of nog kleiner moet blijven...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:53

Dat zou ik super vinden van je!
Maar het kan zijn dat je 1,5 jarige haflinger daar ook gaat vervelen of heen en weer lopen langs het hek.
Lekker een bosje hooi geven zodat ie zichzelf vermaakt.

nadita schreef:
Saffier schreef:
Ik lees wel dat je nu gaat proberen de stal met de paddock te verbinden, super +:)+

Dat hoef ik niet te proberen, hoef alleen de staldeur open te zetten en het hek van de paddock open zetten ;)
Ga ik morgen gelijk doen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:55

Gimmick11 schreef:
Shanna schreef:
En waarom maak jij je zo druk over haar gewicht? Ze heeft die vetjes nodig om te groeien.
Jij komt lichtelijk op me over als iemand die zelf ook gemakkelijk een eetstoornis kan ontwikkelen..

Nou ja zeg, ben je wel helemaal goed bij je hoofd? :n

Ik wel, ik laat mijn veulen niet werken om calorieën te verbranden. Dan geef ik ze wel oud hooi als maag vulling, maar alleen al de benaming van calorieën verbranden is naar mijn mening walgelijk. Ga je dan werkelijk alle calorieën tellen die je paard binnen krijgt en aan de hand daarvan een trainingsschema maken?!
Hoevaak zie je niet veulens die een bolle buik hebben omdat ze TE WEINIG krijgen. Net als de baby's in ontwikkelings-landen, luchtbuikjes.
Ik ben het ermee eens dat je rekening houd wat je veulen wel en niet krijgt, maar een veulen calorieën laten verbranden is gewoon niet normaal..
Een veulen hoort geen afgetraint paardje te zijn, een veulen hoort lekker te kunnen groeien, dat aftrainen komt later wel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:55

paarden, en zeker jonge paarden moeten zoveel mogelijk naar buiten :))
bij ons is de weg naar de weides toen ook een en al ijs, maar daar hebben we gewoon een paadje ijsvrij gemaakt...
en het dier loopt ook te stuiteren, rennen, bokken in de wei...
dat doet hij echt niet als het niet kan hoor ;)
voor we een paadje ijsvrij hadden gemaakt liep hij ook gewoon over het ijs heen...

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:04

Shanna schreef:
Gimmick11 schreef:

Ik wel, ik laat mijn veulen niet werken om calorieën te verbranden. Dan geef ik ze wel oud hooi als maag vulling, maar alleen al de benaming van calorieën verbranden is naar mijn mening walgelijk. Ga je dan werkelijk alle calorieën tellen die je paard binnen krijgt en aan de hand daarvan een trainingsschema maken?!
Hoevaak zie je niet veulens die een bolle buik hebben omdat ze TE WEINIG krijgen. Net als de baby's in ontwikkelings-landen, luchtbuikjes.
Ik ben het ermee eens dat je rekening houd wat je veulen wel en niet krijgt, maar een veulen calorieën laten verbranden is gewoon niet normaal..
Een veulen hoort geen afgetraint paardje te zijn, een veulen hoort lekker te kunnen groeien, dat aftrainen komt later wel.

Ik doelde op je opmerking die naar mijn mening niet relevant en kwetsend is.

Ik ben het met je eens dan een 1,5 jarige nog niet hoeft te werken, alleen, TS schreef ook al dat ze wat met het beestje wilde doen, puur om de verveling tegen te gaan. Wat grondwerk e.d.
Naar mijn mening niet geestelijk of lichamelijk belastend.

Jij zegt dan een jaarling gerust wat vet mag hebben, maar té veel vet is helemaal niet goed! Dit is zelfs zeer belastend voor de gewrichten die nog in de groei zijn.
Harstikke goed dat TS er op let dat ze niet te dik wordt!

Anoniem

Re: Pony kluisteren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:07

Verveling kan je ook zonder dwang (dus zonder touwtje/ halstertje) spelenderwijs tegengaan. Gooi maar eens een skippybal bij zulke dieren in, wedden dat ze ook dan hun beweging wel krijgen en toch te nieuwschierig zijn?
Ik zeg ook nergens dat TE vet goed is, alleen dat je dat ook op andere manieren kan tegen gaan ZONDER je veulen aan het werk te zetten. Een UUR met het diertje wandelen is veel te lang, dan dwing je de pony zich minstens een uur zich te gedragen, onnodig bij zo'n jong dier..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:09

Shanna schreef:
Gimmick11 schreef:

Ze is geen veulen meer, ze wordt straks 2 jaar. En ze heeft echt geen luchtbuik, maar gewoon al teveel vet op haar ribben. Wat niet goed is voor een jong dier. Ze moet in de hoogte groeien, niet in de breedte. Althans, nog niet.

En ze wordt heus niet afgetraind, het is slechts beweging. Idd om proberen wat calorieen te verbranden, maar ook om bezig te zijn en afleiding te hebben.

Anoniem

Re: Pony kluisteren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:11

Het is een haflinger, die groeien ook in de breedte.. 2 jaar is ook nog niet volwassen. Al zijn daar de meningen heel erg over verdeeld..

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:12

Dus een halster met een touwtje = dwang??
En het is geen veulen, het is een pony van 1,5.

Een pony van 1,5 kan zich best een poosje gedragen als er mee gewandeld wordt. Alleen denk ik niet dat het de oplossing van het probleem is.

Inmiddels is TS heel wat wijzer geworden, en ik geloof dat ze er nu alles aan gaat doen om te voorkomen dat er kluisters gebruikt moeten worden als laatste redmiddel.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:13

Shanna schreef:
Verveling kan je ook zonder dwang (dus zonder touwtje/ halstertje) spelenderwijs tegengaan. Gooi maar eens een skippybal bij zulke dieren in, wedden dat ze ook dan hun beweging wel krijgen en toch te nieuwschierig zijn?
Ik zeg ook nergens dat TE vet goed is, alleen dat je dat ook op andere manieren kan tegen gaan ZONDER je veulen aan het werk te zetten. Een UUR met het diertje wandelen is veel te lang, dan dwing je de pony zich minstens een uur zich te gedragen, onnodig bij zo'n jong dier..

Ben ik het mee eens. Ze heeft zich maar te gedragen als ik met haar bezig ben. En dat doet ze dus ook. Mede omdat ze het geweldig vindt om mee te gaan wandelen. Exclusieve aandacht en veel te zien.
Ook als ze aangebonden staat moet ze zich gedragen. Ondanks dat ze snel verveeld is, is ze wel goed opgevoed en gedraagt zich ook goed als je met haar bezig bent. Ik vind dat je daar niet snel genoeg mee kunt beginnen.

En idd, wat ik met haar doe is geestelijk niet belastend en lichamelijk ook niet. Bewegen is altijd goed. Ik jaag haar niet in het zweet ofzo. Gewoon wat stappen en draven en luisteren. Ik merkte gewoon dat ze het heel leuk vond. Helaas is dat momenteel maar heel beperkt mogelijk. Alleen als we haar meenemen naar het binnenbakje even verderop in de straat.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:14

Shanna schreef:
Het is een haflinger, die groeien ook in de breedte.. 2 jaar is ook nog niet volwassen. Al zijn daar de meningen heel erg over verdeeld..

Nee, ze is ook zeker nog niet volwassen. Dat heb je mij niet horen zeggen.
Maar ze is zeker ook geen veulen meer en oud genoeg om zich te gedragen en te luisteren als je met haar bezig bent. Dus ook als er een uurtje gewandeld wordt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:16

Gimmick11 schreef:

Een pony van 1,5 kan zich best een poosje gedragen als er mee gewandeld wordt. Alleen denk ik niet dat het de oplossing van het probleem is.

Inmiddels is TS heel wat wijzer geworden, en ik geloof dat ze er nu alles aan gaat doen om te voorkomen dat er kluisters gebruikt moeten worden als laatste redmiddel.

Dat wandelen is zeker niet de oplossing van het probleem. Maar het kan er wel toe bijdragen dat ze meer afleiding heeft. Ze heeft wat te zien, is in beweging en krijgt exclusieve aandacht. Het is ook wel een vorm van jaloezie wat ze heeft. Daarom probeer ik ook zoveel mogelijk met haar bezig te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:16

Gimmick11 schreef:

Poosje kan inderdaad, maar 1 uur wandelen is voor dat wandelen eerst nog poetsen, na dat wandelen ook nog hoefjes controleren, ben je al snel minstens 1,5 uur verder.. 1,5 uur is erg lang. Halster en touw = luisteren = geen vrijheid.
Zonder halster en touw = vrijheid, als je er dan mee gaat spelen kan zij lekker haar bokkesprongen uitvoeren en dat mag ook allemaal.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:20

heb niet alles gelezen misschien is het al gezegt maar is een geitje in haar stal geen optie?? weet niet hoe groot de stal is ik heb in de winter de geiten ook op stal en soms gaan ze bij de paarden in stal heel gezellig hoor alleen niet als ze je shet gaan gebruiken als ontsnappingshulpmiddel...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:20

als jonge dieren gewoon buiten staan zoals hoort dan groeien ze ook niet in de breedte ;)