hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:13

sjonnie48 schreef:
Nee dat is niet overal , sterker nog dat is bijna nergens , maar als mensen ernaar vragen komt het natuurlijk wel , dus mensen kunnen wel degelijk daar in mee bepalen , maar zolang ze inderdaad blijven denken dat hun paard gelukkig is alleen in een hokje ,schiet dat niet op .

ik woon ook niet in Groningen , maar zou geen paard willen hebben als ik hem niet kan geven wat hij nodig heeft .
Dat is voor mij minimaal 12 uur vrijheid per dag zomer en winter .
Gelukkig hebben ze bij ons 24 uur per dag .

Dat klopt. Ik denk naarmate er idd steeds meer vraag naar komt, dat er mogelijk steeds meer rekening mee wordt gehouden.

Maar daar zijn ze zoiezo toch mee bezig? dat paarden meer buiten komen?
Ik bedoel dus dat (ahum) zootje in den haag? dacht ik hoor.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:18

Onze pony liefst zoveel en lang mogelijk......
maar hij wordt het beu naar mate het gras opraakt en in de zomertijd is hij rond 6uur op en neer aan het lopen omdat hij naar binnen wil :+ (dommerik)
Dan zet ik hem 's midags pas buiten tot een uur of 10 en als het heeeel heet is 'savonds buiten en 's morgensvroeg weer naar binnen.
Dus het is maar net hoe het uitkomt.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:09

eowyn04 schreef:
sjonnie48 schreef:
Nee dat is niet overal , sterker nog dat is bijna nergens , maar als mensen ernaar vragen komt het natuurlijk wel , dus mensen kunnen wel degelijk daar in mee bepalen , maar zolang ze inderdaad blijven denken dat hun paard gelukkig is alleen in een hokje ,schiet dat niet op .

ik woon ook niet in Groningen , maar zou geen paard willen hebben als ik hem niet kan geven wat hij nodig heeft .
Dat is voor mij minimaal 12 uur vrijheid per dag zomer en winter .
Gelukkig hebben ze bij ons 24 uur per dag .

Dat klopt. Ik denk naarmate er idd steeds meer vraag naar komt, dat er mogelijk steeds meer rekening mee wordt gehouden.

Maar daar zijn ze zoiezo toch mee bezig? dat paarden meer buiten komen?
Ik bedoel dus dat (ahum) zootje in den haag? dacht ik hoor.

Ja maar de eigenaren moeten zich verdiepen in wat een paard nodig heeft en zich daar dan ook wat van aantrekken , ik denk als er hier in de buurt een hit actief stal zou komen , dat hij niet vol komt , want hier is een manege waar een grote wei is voor de zomer waar de pensionpaarden opmogen , maar die wordt bijna niet gebruikt , want stel je voor dat hun sportpaard een trap krijgt van een ander paard ;(
Dus nu is die wei opgedeeld in kleine postzegeltjes gras en daar staan de paarden dan een paar uurtjes in , alleen natuurlijk, voor de veiligheid .
Maar voor mij mogen ze in den Haag wel wat aan minimale eisen voor paardenhuisvesting doen , maar daar heb ik weinig vertrouwen in hoor :Z

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:36

En als we de boel nou eens omdraaien
Als je nou zo natuurlijk mogelijk een paard wil houden, waarom laat je hem dan niet lekker in de natuur en ga cavia's fokken ofzo :P

Bij ons staan de paarden alleen s'zomers op de wei en s'winters kunnen ze in de paddock
S'zomers mag mijn paard niet meer dan 2 uur gras eten, om medische redenen
Ik vind het prima zo en of hij het prima vind........geen idee, nooit gevraagd ;)

Zitosh

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 02:30

Liefst zoveel mogelijk denk ik? :)

Mijn vzp staan in de winter zeker 8 tot 9 uur buiten.. 's Zomers 24/7 geloof ik.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:11

Mijn paarden hebben elk een grote stal van 3.50 bij 4 meter met een grote luiffel er aan en de mogelijkheid om 24 uur per dag buiten te staan.
Er is een uitloop naar de paddock en als het enigszins te doen is gewoon lekker op de wei.De dieren moeten het zoveel mogelijk zelf kunnen bepalen.
Onze pony schuilt graag in de stal als het regent,ons paard staat met regen het liefst buiten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:17

sorry, maar van mij mogen ze in den haag zo lang mogelijk doen over een wet met minimale huisvesting :n
als die wet er komt en er komt in te staan wat ik denk dat er in komt te staan dan heb ik een onwijs groot probleem :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:31

M_D_H schreef:
sorry, maar van mij mogen ze in den haag zo lang mogelijk doen over een wet met minimale huisvesting :n
als die wet er komt en er komt in te staan wat ik denk dat er in komt te staan dan heb ik een onwijs groot probleem :n

Hoezo?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:39

we hebben de paarden aan huis, ik doe ze in de zomer direct s'morgens na buiten, en laat ze gewoon buiten tot het donker is.
Maar met hele hete dagen zet ik ze s'middags binnen en s'avonds weer na buiten.
Ik laat ze nooit dag en nacht buiten, zorg altijd wel voor een paar uurtjes stalrust.
In de winter zijn ze ook elke dag buiten, alleen dan korte, dit ligt weer aan het weer.
Maar ik heb ze het liefst buiten!
Trouwens die van mij geven wel aan wanneer ze na binnen willen!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:41

Bij mij staan ze nu nog steeds 24/7 buiten. Natuurlijk snap ik dat niet iedereen die luxe heeft, maar paarden verdienen het wel! 4 uur per dag vind ik gewoon veelste weinig! 's nachts op stal is prima, maar dan wel overdag buiten. Ik vind minimaal 6 uur nodig.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:43

Nouks schreef:
M_D_H schreef:

Hoezo?

simpel, ga maar eens een paard wat vals is naar anderen paarden in een groep buiten zetten :n
iets wat ze wel gaan verplichten...
en zo zijn er nog een aantal dingen.
nee, ik vind het een goed initiatief :j, maar het gaat mij grote problemen opleveren :n

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:46

Tommie staat overdag buiten. Met slecht weer gaan ze wel eens eerder naar binnen. Als ze voor het hek staan.
Tommie gaat graag naar buiten, maar ook weer graag naar binnen.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:49

vaak geven ze het zelf wel aan of ze het zat zijn buiten.. ;)

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:52

mijn paard staat zodra het licht is buiten tot dat het donker is. Ze heeft vorige winter een loopstal gehad en dan stond ze vaak binnen als het slecht weer was. ook omdat er maar 1 boom stond waardoor ze niet echt uit de wind kon staan. Omdat we aan de kust staan en vaak erg hard waait is het met storm en harde regen een uitzondering en gaan ze iets korter naar buiten maar puur uit gebrek aan schuilmogenlijkheden.Een paard kopen is makkelijk maar een goede plek vinden is moeilijker en ik zou mijn paard nooit 22uur in de box houden dat vind ik dierenmishandeling! Sorry voor de mensen die geen andere optie hebben maar dat wist je waarschijnlijk ook al dat je een paard kocht.

Ik probeer ook niet te rijden in paddock en gras tijd zeg maar zodat ik haar tijd in de box nog kleiner maak. En laat haar graag sávond nog even lekker los.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:56

melizz13 schreef:
Bij mij staan ze nu nog steeds 24/7 buiten. Natuurlijk snap ik dat niet iedereen die luxe heeft, maar paarden verdienen het wel! 4 uur per dag vind ik gewoon veelste weinig! 's nachts op stal is prima, maar dan wel overdag buiten. Ik vind minimaal 6 uur nodig.

Op dit moment vind ik 24/7 buiten echt geen luxe hoor... :n
Ik heb de 2 die hier nog 24/7 buiten stonden gister op stal gezet, het bleef maar regenen en het begint nu echt koud te worden 's nachts en een groot deel van de wei begint helemaal zwart te zien.

4 of 6 uur naar buiten lijkt mij niet veel verschil maken, belangrijker dat ze er op stal ook lekker bij staan, iets te knabbelen hebben en contact met buren kunnen maken.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:58

Ik vind dat ze zelf moeten kiezen. Mijn paarden staan op de wei, met een grote schuilstal die overal toe is buiten de ingang. Die is mooi ingestrooid met tarwestropellets en winddicht. Dus als ze willen kunnen ze altijd naar binnen. Doen ze dit niet dan hebben ze er ook geen nood aan. Het gaat trouwens om een tinker en een lusitano. Ze krijgen nooit een deken op, staan lekker dik in hun wintervacht.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:57

loveseben schreef:
Als je nou zo natuurlijk mogelijk een paard wil houden, waarom laat je hem dan niet lekker in de natuur en ga cavia's fokken ofzo :P

Bij ons staan de paarden alleen s'zomers op de wei en s'winters kunnen ze in de paddock
Ik vind het prima zo en of hij het prima vind........geen idee, nooit gevraagd ;)

Cavia's horen ook niet in een hokje , maar je kan wel een heel groot verblijf voor ze maken waar ze hun
natuurlijke gedrag kunnen uiten
Dat is met paarden ook zo , of je zet ze in een hokje of je zorgt ervoor dat ze zich natuurlijk kunnen gedragen ,
Weven en luchtzuigen is bv geen natuurlijk gedrag dat komt door stress en verveling op stal .
je kan hem dan natuurlijk een band om zijn strot binden , maar je kan ook de oorzaak bestrijden .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 16:30

sjonnie48 schreef:
loveseben schreef:

Cavia's horen ook niet in een hokje , maar je kan wel een heel groot verblijf voor ze maken waar ze hun
natuurlijke gedrag kunnen uiten
Dat is met paarden ook zo , of je zet ze in een hokje of je zorgt ervoor dat ze zich natuurlijk kunnen gedragen ,
Weven en luchtzuigen is bv geen natuurlijk gedrag dat komt door stress en verveling op stal .
je kan hem dan natuurlijk een band om zijn strot binden , maar je kan ook de oorzaak bestrijden .

doet me heel erg denken aan mensen die allerlei riempjes , teugeltjes en klipjes aan hun paard hangen ''omdat ie niet naar beneden wil''. en dus ook niet naar de oorzaak kijken.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:36

mijn paarden (merrie en veuelen) staan 7/7 24/24 buiten en ze hebben er geen problemen mee nu soms hebben ze wel een weidedeken aan maar voor de rest heb ik nergens klachten van met mijn paarden ze zijn ook nog niet ziek geweest ofzo daarbij alle wilde paarden hebben niet eens een stal ze moeten ook hun plan trekken en geloof me waar zij lopen is het 2 keer zo koud als in belgië en nederland !

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:48

Citaat:
doet me heel erg denken aan mensen die allerlei riempjes , teugeltjes en klipjes aan hun paard hangen ''omdat ie niet naar beneden wil''. en dus ook niet naar de oorzaak kijken.

Juist ja , het is veel makkelijker om je paard in de juiste positie te dwingen met allerlei dwangmiddelen
:( :n

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:54

shalinitje schreef:
mijn paarden (merrie en veuelen) staan 7/7 24/24 buiten en ze hebben er geen problemen mee nu soms hebben ze wel een weidedeken aan maar voor de rest heb ik nergens klachten van met mijn paarden ze zijn ook nog niet ziek geweest ofzo daarbij alle wilde paarden hebben niet eens een stal ze moeten ook hun plan trekken en geloof me waar zij lopen is het 2 keer zo koud als in belgië en nederland !

Kou is meestal niet het probleem, meer de nattigheid!
In het wild hebben paarden de mogelijkheid naar een plek die meer beschut ligt te trekken, en/ of een drogere plek te zoeken, in een weitje opgesloten hebben ze die mogelijkheden niet en zullen wij daar voor moeten zorgen.
Sommige hebben dat super voor elkaar en dan is dat voor een paard heerlijk, met een schuilstal, bomen, droge ligplek, genoeg te knabbelen enzo, maar als ik paarden op een open vlakte met kou en langdurige regen 24/7 buiten zie staan vind ik de verzorging op dat moment wel te kort schieten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:28

Mijn pony heeft vandaag maar 4 uurtjes buiten gestaan..
Het is bij ons gewoon 1 grote modderpoel. Dus het is voor de paarden
ook geen pretje. Het is wel lekker om even een frisse neus te halen
en met elkaar te contacten, maar ze kunnen er ook nix.. Stappen
gaat nog wel maar draven wordt al nix.

Naar buiten om 8 uur, ik heb haar opgehaald om half 1, lekker gepoetst
enzo toen springles van kwart over 1 tot 2 en daarna buiten nog een
kwartier uitgestapt. Toen op stal om te eten, 4 uur nog een kwartiertje
aan de hand gestapt en om half 5 weer op stal. Lekker met hooi, en vanavond
nog een flinke plak erbij. Nee, dat klinkt voor mij niet als zielig :n

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:34

Onze 2 ijslanders staan 24/7 buiten met een schuilstal.
Ook het voer krijgen ze buiten, als we het binnen neerleggen omdat het modderig is dan slepen ze het eerst naar buiten.

Wij vinden ook wel dat ijslanders nou niet echt stalpaarden zijn, maar dat is een persoonlijke mening en dat mag ieder voor zich weten natuurlijk :)

Jainy98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:40

Zoveeel mogelijk! :o

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:01

linnke schreef:
Onze 2 ijslanders staan 24/7 buiten met een schuilstal.
Ook het voer krijgen ze buiten, als we het binnen neerleggen omdat het modderig is dan slepen ze het eerst naar buiten.

Wij vinden ook wel dat ijslanders nou niet echt stalpaarden zijn, maar dat is een persoonlijke mening en dat mag ieder voor zich weten natuurlijk :)

geen enkel paard is dat denk ik:)