zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zou jij je paard mee laten lopen in de manegelesen?

ja maar wel met een maximun van 3 keer
33 (6%)
ja lekker makkelijk toch hoef ik niet te rijden
6 (1%)
ja het scheeld een hoop in de kosten
16 (3%)
nee er komt geen ander op mn paard vanwege persoonlijke training
369 (70%)
nee anders gaan al mn spullen kapot
13 (2%)
nee ik wil dat mn paard weet wie zn baasje is
89 (16%)

Totaal aantal stemmen: 526

_PatriciaH

Re: zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:32

Meestal vand ik :o sorry, met bit rijden, trekken, schoppen en in de krul trekken.....en dat is volgens hun de juiste manier van rijden dus 1 manier en niet verder kijken hoe het kan....weet niet hoe ik dat het beste kan uitleggen maar ik vind dat er meer manieren zijn om met een paard om te gaan en niet de manier van een manege...althans bij onzer manage`s gaat het het zo en dat vind ik zo zonde anders had ik mijn paarden echt el uitgeleend want iedereen moet het leren maar dan liever als bijrijdpaard niet als manegepaard zoals het bij ons gaat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:25

nee, mijn paard is echt maar op 2 mensen gewoon (ik en mijn verzorger)

mijn moeder bv. of vroeger mijn nicht konden (kunnen) niets met hem aanvangen
mijn moeder kan zelfs dingen aan hem vragen die ik soms met hem doe (van vd en zo) en hij luistert NOOIT

dus laat daar geen vreemde op rijden, komt neit goed

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:35

Ik zou het echt heel vervelend vinden als alleen ik op mijn paard zou kunnen rijden/handelen. Op een stalling gaan meerdere mensen met het paard om en ik vind dat dat veilig zonder stoten moet kunnen. Ik laat ook graag mensen op mijn paard rijden. Om mijn eigen paard zo te zien bewegen en niet eenkennig te maken.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:43

Zoek schreef:
Meestal vand ik :o sorry, met bit rijden, trekken, schoppen en in de krul trekken.....en dat is volgens hun de juiste manier van rijden dus 1 manier en niet verder kijken hoe het kan....weet niet hoe ik dat het beste kan uitleggen maar ik vind dat er meer manieren zijn om met een paard om te gaan en niet de manier van een manege...althans bij onzer manage`s gaat het het zo en dat vind ik zo zonde anders had ik mijn paarden echt el uitgeleend want iedereen moet het leren maar dan liever als bijrijdpaard niet als manegepaard zoals het bij ons gaat.....

Er lopen bij ons ook genoeg privé ruiters die zo rijden waarvan je je dan ook nog maar moet afvragen of ze je paard wel rijden als je erom gevraagd heb. Als hij in de les meeloopt weet ik in ieder geval zeker dat er iemand op let en dat hij een uur loopt.
Mijn nieuwe paard was in het begin ontzettend eenkennig, dat krijg je er alleen maar uit door andere erop te laten rijden. Als ik ziek ben of een blessure of iets dergelijks heb moet er gewoon iemand anders op kunnen rijden zonder problemen.

annekeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:49

Nee ik zou het niet doen Hoor!!

Je weet nooit wat er gaat gebeuren dus ja ik zou het niet doen

Groetjes Anneke

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:08

Eenkennigheid leren we onze paarden aan.
Maar ik zou dus ook nooit mijn paard in een les laten meelopen.
Gewoon al door iemand anders laten rijden zonder mijn aanwezigheid zou ik niet (meer) overwegen.
Slechte ervaring mee doordat mijn paard ook niet van de gemakkelijkste is, ook niet met mij.
Maar wat als er iets met paard of ruiter gebeurt? Nog niet over de manier van omgaan gesproken.
Of je paard krijgt een trap van een ander? Struikelt, raakt kreupel?
Natuurlijk kan dat bij jezelf ook gebeuren maar als iemand anders in feite verantwoordelijk is, is dat toch wel moeilijker te aanvaarden denk ik.
Ook materiaal dat stuk gaat of beschadigd wordt, al dan niet door nalatigheid van de ruiter...

Mensen moeten zelf maar weten of ze het financieel interessant vinden om hun paard te verhuren voor lessen.
Persoonlijk vind ik het een groot risico.

Tijdens mijn vakantie heeft mijn paard dus ook vakantie, er komt niemand anders op.

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:51

oo nee laat mijn paardje echt niet mee lopen in een manege les
als ik soms zie hoe hard ze trekken in die monden
en dan hoor je die lesgeefster schreeuwe en geef em is een tik of spoor em is goed aan baf baf in die buik
nee nee :P

manon1602

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:52

ja dan moet ik er zelf op zitten anders,, nooit!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:16

edice schreef:
Of je paard krijgt een trap van een ander? Struikelt, raakt kreupel?
.

Dat kan in de wei ook gebeuren...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:17

mijn verzorgpony word er ook ingezet voor lessen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:21

Nee, ik zou niet mijn paard in een les mee laten lopen. Misschien nog wel iemand die ik ken, maar het liefste gewoon niet. Ik ben gewoon niet zo goed in mijn lieve paardje delen O:)

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 04:17

Ik koos : Nee wegens persoonlijke training... (indien ik reeds een eigen paard zou hebben)

Ik vond mijn gading niet tussen de andere opties. Ik les momenteel eenmaal per week op een eigenaarspaard op een dressuurstal. Fijn dat de eigenaar dit wel toestaat anders zou ik niet kunnen rijden. Mss dat ik wel iemand die goed kan rijden met mijn paard zou laten les nemen bij mijn instructrice. Maar zeker niet zomaar iedereen of teveel verschillende personen

xRussell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:35

Liever niet. Mijn paard staat dan ook niet op de manege,
maar het is 5 minuten stappen dus zou kunnen maar doe het niet.
Ten eerste omdat je nooit echt weet wie er op gaat,
ten tweede omdat ik hem met een erg zachte hand rijd
en straks komt er iemand op die heel ruw is en
ten derde wil ik niet dat iedereen zomaar aan mijn paardje
komt maarja als je het zelf wel wil, maakt mij niet uit hoor! :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:46

Als ik een paard had dat een voorbeeld functie zou kunnen bieden; waarom niet? Maar dat soort paarden heb ik nooit haha.

Ik heb jarenlang bij een fokker gereden die jonge paarden in de wintermaanden naar de plaatselijke manege bracht om doorgereden te worden. Ik kon daardoor 2x per week gratis rijden en zijn paard kostte hem niks aan stalling of eten, bovendien bleef de wei heel. Ook ging 'mijn' verzorgpaard daarheen toen ik een tijdje niet kon (wegens operatie). Ik vond het ideaal, paard was vaak meer gewend geraakt en makker daardoor. Zo verkocht hij ook makkelijk paarden, in zo'n periode vind je vaak wel een meiske dat verliefd wordt op een paard... dat scheelde ook weer advertentiekosten.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:49

nooit.

ik vind 1 duidelijke lijn belangrijk betreft hulpen, absoluut iets wat niet in manegelessen gebeurd.
de een trekt, de ander schopt, de ander slaat.... nee hoor geen manege voor mijn ponys %)

vind een bijrijder of verzorgster die je persoonlijk uitkiest anders, dat zou ik wel toelaten

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:00

nee!
ik heb mijn toenmalige paardje een keer uitgeleend met ponykamp en trektochten.
ik zou het nooit weer doen.
heb daarna het paard weg kunnen doen, kon er niks meer mee.
ze draaide helemaal door als je ging rijden, zowel in de bak als buiten.
heb haar helemaal van onder tot boven na laten kijken ook het zadel en er was niks mis mee.
ook als er een andere ruiter op ging, dan ging het mis.

en dit was altijd een paardje waar iedereen gewoon op kon zonder problemen.

dus absoluut een nee voor mij.

edit: ik snap het wel heel goed dat sommige mensen het doen om de kosten te drukken en het kan natuurlijk ook goed gaan, maar helaas is dit dus niet mijn ervaring.
Laatst bijgewerkt door melle_odet op 15-01-12 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:03

Ook in een manegeles kan je zelf bepalen wie erop gaat :j
Ieder zijn eigen keuze, maar ik vind dat manege ruiters hier wel heel erg als "niet kunnen rijdende, schoppende en trekkende mormels" afgeschilderd worden

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:28

ruwe eeltige mondhoeken, niet reageren op been, met opzadelen oren in de nek en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

de gemiddelde manege ponys hier zijn ook aardig afgestompt . Heeft een reden natuurlijk.

Tuurlijk zitten er verschillen in maneges en ook de ruiter niveaus.
Maar met de maneges hier zeg ik absoluut nee

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:52

Ik ben het eigenlijk eens met alle nee's.
maar op mijn manege lopen eigen pony's alleen mee in gevorderde lessen, dus dat is wel beter.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:04

Ik heb een eigen pony en daar laat ik niet zomaar iedereen op. Hij is het wel gewend was hij is ex-manege. Er rijd wel 2x per week een vriendin van me erop. Omdat dit zo goed gaat mag dit ook zo blijven, maar in principe gaat er niemand op. Toch is het fijn als je de kansen krijgt om op andermans paard te rijden(of je n manegeruiter bent of zelf een paard hebt). Mijn eigen pony staat nu al 4 maanden stil door een blessure en ik mag daarom nu 2-3 keer in de week op het Z-paard oefenen van een stalgenoot. Ik leer hier elke keer meer van! Vandaag ook een oefenwedstrijd ermee gekregen. Alles heeft voor en nadelen...maar in de manegelessen gaat die van mij niet meer terug.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:13

Stef bij mini-loe en mij in de regio hebben we ook wel erg slechte manege bedrijven hoor, uitzonderingen daar gelaten. Mankeert het niet aan de huisvesting, Dan wel gezondheid ponys Dan wel instructie.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:26

stef schreef:
Ook in een manegeles kan je zelf bepalen wie erop gaat :j
Ieder zijn eigen keuze, maar ik vind dat manege ruiters hier wel heel erg als "niet kunnen rijdende, schoppende en trekkende mormels" afgeschilderd worden

Nee idd, ik ken genoeg privé paarden die niet beter af zijn hoor.

Een paard vakantie geven vind ik ook een beetje vreemd, qua aandacht en beweging is een manegepony dan toch echt beter af.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:10

Nee, puur vanwege die penny kinderen die met ponys omgaan alsof het hun pony is, hem voor elke les vreselijke staartjes indoen, je pony zomaar gaan poetsen(omdat het in hun ogen een manege pony is) enz.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:15

In de zomervakanties ging ik met pony naar Limburg om daar enkele weken ponykamp te begeleiden. De kinderen die vriendelijk reden mochten hem in de les rijden, wel bitloos. Pony was toen 17 jaar oud & vond een rondje hobbelen prima te doen. Ik gebruikte hem ook voor de voltigelessen :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:26

Ik heb gekozen voor: nee er komt geen ander op mn paard vanwege persoonlijke training

Mijn paard heeft een gebruiksaanwijzing. Doe je iets niet goed, laat ze het je merken.
Geef je niet op haar manier aan dat je de bocht om wilt, loopt ze rechtdoor. Zit je niet op te letten, gaat ze rustig de andere kant uit, dat soort dingen.
Ik ben zeer selectief met mensen op mijn paard zetten. Vooral omdat ik weet hoe ze kan reageren als je iets verkeerds doet. :)

(Daarnaast zou ik nooit meer op een manege willen staan. Want mijn paard houd niet zo van drukte om zich heen)