russel schreef:binky schreef:Ik denk dat een ieder daar zijn mening over heeft.....ik blijf er bij dat een paard houden betekend aandacht geven,liefde ,eten en beweging een schuilstal en buitenlucht.Ik doe dat op mijn manier Russel jij op de jouwe.....
Maar paarden kunnen niet praten dus ze zullen ons nooit vertellen wie er gelukkig is met zijn leef omgeving en wie niet.
Als het baasje maar zijn best doet om ze gelukkig te maken,komen we al een heel eind.
En zoals ik dat al eerder heb geschreven,de een kan meer bieden dan de ander.
Maar dat hoeft niet te betekenen dat een paard/pony minder gelukkig is.....
Ik denk dat dit een oneindige disscussie is.......
Ja, dit wordt een oneindige discussie, niemand met hun 1000m2 stukje met 1 of meer paarden zal toegeven dat het eigenlijk te klein is, maar dat ze het er maar mee moeten doen en juist daardoor het zo ontzettend promoten dat het meer dan genoeg is....
Er is overigens een stelregel op natuurgebieden...3 paarden per hectare....dan is die 1000m2 wel een schril contrast. Als ik bekijk met 1 paard en 2 shetten op een halve hectare, geef ik toe dat het maar net gaat.....
Die regel gaat op voor grasland als je gras wilt behouden... Lijkt me niet de bedoeling dat de paarden het natuurgebied zo intensief belasten dat er geen natuur meer overblijft... En vervolgens geen paard meer... (denk aan afgelopen winter in dat half-water/half grond natuurgebied met al die slachtoffers...)
Die regel gaat niet over de hoeveelheid oppervlakte aan loopruimte die een paard nodig heeft... Dan moet je kijken naar het natuurlijke leefgebied van een kudde, en ik denk dat de afstanden die daar afgelegd worden en de grootte van een leefgebied dan meer afhankelijk is van het voorhanden zijn van voldoende voedsel en water, dan dat ze pers'e zoveel km willen lopen tussen gras en water omdat ze zo graag lopen... Paarden zijn ook liever lui dan moe, die kunnen hun krachten en energie beter sparen voor het moment dat ze op de vlucht moeten voor een roofdier. denk dat ze daarom vaak maar enkele minuten per dag even flink uit hun dak gaan, en de rest van de dag lekker rustig rondwandelen (uitzonderingen daargelaten).
1 van de ideeen achter Paddock Paradise is overigens dat de inrichting en loopmogelijkheden belangrijker is dan de oppervlakte.
Je kunt een hele grote vierkante wei hebben, met minder bewegingseffect, dan een lang pad met een beide uiteinden een paddock en dan water en voer gescheiden. In oppervlakte kan dat dan relatief klein zijn, maar door een fysieke scheiding van beide paddockjes, waardoor er verschillende omgevingen ontstaan, met elk hun eigen kenmerken, en daartussen een relatief lang pad waar ze ook even gas kunnen geven als ze willen, kan dan afwisselender zijn dan die kale vierkante weide.
Tuurlijk, 1000m2 is niet groot, voor 's winters, bij geen weidegang mogelijkheden een mooie oplossing en verbetering voor 16 tot 20 uur op stal en 4 tot 8 uur in een paddock. Je kunt zelfs bediscussiëren of 24/7 in 1000m2 niet meer vrijheid en beweging biedt dan van 10 tot 16:00 weidegang in ruime wei van zeg 1ha, en vervolgens van 16 tot 10 (18 uur!) weer op stal...
Want dat is de praktijk... En dan mag je al blij zijn wanneer er inderdaad elke dag van 10 tot 16 weidegang aangeboden wordt in de winter...
, maar ik wil lekker gras voor ze. Scheelt met voeren, maar ze vinden het erg lekker en mijn oudje lijkt wel 5 jaar jonger geworden van de goede voedingswaarde van het gras en lekker relaxed rondsjouwen...