paard op 1000 m²?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:13

russel schreef:
binky schreef:
Ik denk dat een ieder daar zijn mening over heeft.....ik blijf er bij dat een paard houden betekend aandacht geven,liefde ,eten en beweging een schuilstal en buitenlucht.Ik doe dat op mijn manier Russel jij op de jouwe.....
Maar paarden kunnen niet praten dus ze zullen ons nooit vertellen wie er gelukkig is met zijn leef omgeving en wie niet.
Als het baasje maar zijn best doet om ze gelukkig te maken,komen we al een heel eind.
En zoals ik dat al eerder heb geschreven,de een kan meer bieden dan de ander.
Maar dat hoeft niet te betekenen dat een paard/pony minder gelukkig is.....
Ik denk dat dit een oneindige disscussie is.......

Ja, dit wordt een oneindige discussie, niemand met hun 1000m2 stukje met 1 of meer paarden zal toegeven dat het eigenlijk te klein is, maar dat ze het er maar mee moeten doen en juist daardoor het zo ontzettend promoten dat het meer dan genoeg is....

Er is overigens een stelregel op natuurgebieden...3 paarden per hectare....dan is die 1000m2 wel een schril contrast. Als ik bekijk met 1 paard en 2 shetten op een halve hectare, geef ik toe dat het maar net gaat.....

Die regel gaat op voor grasland als je gras wilt behouden... Lijkt me niet de bedoeling dat de paarden het natuurgebied zo intensief belasten dat er geen natuur meer overblijft... En vervolgens geen paard meer... (denk aan afgelopen winter in dat half-water/half grond natuurgebied met al die slachtoffers...)

Die regel gaat niet over de hoeveelheid oppervlakte aan loopruimte die een paard nodig heeft... Dan moet je kijken naar het natuurlijke leefgebied van een kudde, en ik denk dat de afstanden die daar afgelegd worden en de grootte van een leefgebied dan meer afhankelijk is van het voorhanden zijn van voldoende voedsel en water, dan dat ze pers'e zoveel km willen lopen tussen gras en water omdat ze zo graag lopen... Paarden zijn ook liever lui dan moe, die kunnen hun krachten en energie beter sparen voor het moment dat ze op de vlucht moeten voor een roofdier. denk dat ze daarom vaak maar enkele minuten per dag even flink uit hun dak gaan, en de rest van de dag lekker rustig rondwandelen (uitzonderingen daargelaten).

1 van de ideeen achter Paddock Paradise is overigens dat de inrichting en loopmogelijkheden belangrijker is dan de oppervlakte.
Je kunt een hele grote vierkante wei hebben, met minder bewegingseffect, dan een lang pad met een beide uiteinden een paddock en dan water en voer gescheiden. In oppervlakte kan dat dan relatief klein zijn, maar door een fysieke scheiding van beide paddockjes, waardoor er verschillende omgevingen ontstaan, met elk hun eigen kenmerken, en daartussen een relatief lang pad waar ze ook even gas kunnen geven als ze willen, kan dan afwisselender zijn dan die kale vierkante weide.

Tuurlijk, 1000m2 is niet groot, voor 's winters, bij geen weidegang mogelijkheden een mooie oplossing en verbetering voor 16 tot 20 uur op stal en 4 tot 8 uur in een paddock. Je kunt zelfs bediscussiëren of 24/7 in 1000m2 niet meer vrijheid en beweging biedt dan van 10 tot 16:00 weidegang in ruime wei van zeg 1ha, en vervolgens van 16 tot 10 (18 uur!) weer op stal...
Want dat is de praktijk... En dan mag je al blij zijn wanneer er inderdaad elke dag van 10 tot 16 weidegang aangeboden wordt in de winter...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 26-09-10 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:21

russel schreef:
Er is overigens een stelregel op natuurgebieden...3 paarden per hectare....dan is die 1000m2 wel een schril contrast. Als ik bekijk met 1 paard en 2 shetten op een halve hectare, geef ik toe dat het maar net gaat.....

Maar die stelregel houdt in dat paarden moeten leven van wat groeit op dat stuk grond. En dat is bij onze paarden niet het geval. Dus is het eigenlijk niet echt te vergelijken.

Ik vind het ook klein, maar het blijft lastig. Paard ('s winters) op een klein stuk houden en 's zomers groot. Of zomer en winter groot maar in de winter dan wel zo'n 16 uur op stal. Ik ben er voor mezelf in elk geval nog niet uit....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:24

russel: wat gaat maar net op die halve ha? die 2 paarden en shet voldoende bewegingsruimte geven, of die paarden en shet voorzien van voldoende gras het hele jaar rond?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:39

ik ken iemand die hyeeft plaats voor 3 standaart stallen en 1 ruime stal... daar staan 2 friese paarden (merrie/hengst) een kwpn merrie en een kruisng kwpn/fries merrie... tevens hebben ze nog een shet... ze hebben een padock/longeer bak (voor te rijden is het wat klein maar kan wel) en ze hebben een wei ernaast )maar echt klein (is stuk tuin van de buren) en erg berg opwaards! hij heeft geen andere weides meer...
hengst met sherhengstje staat vaker overdag op de wei, merrie's in de zand padock.

of hengst overdag binnen en merrie's buiten en in de avond rond 20 uur hengst buiten merrie's binnen.

De shet is klein dus loopt natuurlijk ook door de tuin.

hij haalt elke dag netjes de mest eruit van de paarden (ook bij t omwisselen dus) en opzich gaat t prima ze kunnen toch ff lekker bokken, spelen, rollen kroelen en een klein galopje wagen.

het padock is netjes omdat het bijgehouden word en kan je zeker nog wel kwa grond gebruiken om te rijden.

ik vind het zelf niet idiaal en zou zoeken voor nog een wei waar ze op zn minst in de zomer overdag op kunnen. verder krijgen ze voldoende hooi bijgevoert., maar jij lijkt meer plaatst te hebben dan dat adresje dat ik ken (zonder de wei dan wel) dus denk dat t wel mogelijk is

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 08:34

Alles kan. Ook een paard op 1000 m2 zetten. Ook 1 de hele dag op stal houden op het rijden na.
Maar is het verstandig, moet je het ook willen?
Dan zeg ik nee, dat moet je niet willen.
Als ik nu zeg dat ik een erge liefhebber ben van zebra's giraffen en olifanten en die wil ik een paar gaan houden op 1 hectare.
Dan denk ik dat ik ineens erg veel tegenstanders heb, ook mensen die hier voorstander zijn. Terwijl ik weet dat het kan om er een paar te houden. Maar moet je dat willen? Nee.
Mensen moeten hun eigen "ik wil" eens aan de kant zetten en kijken of het ook echt kan. En ook al doen andere het, moet je dat dan zelf ook maar na blijven doen? Of heb je het lef om te zeggen, ik doorbreek dat, ik laat mensen zien dat het zo niet hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 08:41

joyce B schreef:
russel: wat gaat maar net op die halve ha? die 2 paarden en shet voldoende bewegingsruimte geven, of die paarden en shet voorzien van voldoende gras het hele jaar rond?

Allebei, ook het gras in goede conditie houden, want je kan het ook overbelasten en dan wordt het een zandvlakte met alleen onkruid. Ja dan heb ik een flinke paddock :D , maar ik wil lekker gras voor ze. Scheelt met voeren, maar ze vinden het erg lekker en mijn oudje lijkt wel 5 jaar jonger geworden van de goede voedingswaarde van het gras en lekker relaxed rondsjouwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 08:43

ellenlouise schreef:
russel schreef:

Maar die stelregel houdt in dat paarden moeten leven van wat groeit op dat stuk grond. En dat is bij onze paarden niet het geval. Dus is het eigenlijk niet echt te vergelijken.

Ik vind het ook klein, maar het blijft lastig. Paard ('s winters) op een klein stuk houden en 's zomers groot. Of zomer en winter groot maar in de winter dan wel zo'n 16 uur op stal. Ik ben er voor mezelf in elk geval nog niet uit....

Ja dat weet ik niet, ik heb bij een fokker gestaan, hij had een groot deel van zijn hectares die onder natuurbeheer vielen....hij mocht maar 3 paarden per hectare in de zomer laten lopen.....de winter liepen ze er alleen overdag, mochten ze niet in de nacht blijven staan, dus je praat over 3 maanden 24 uur per dag....maar dat willen de tegenstanders in dit topic toch ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 08:54

Maar we praten wel over 24 uur per dag op 1000m2 dan kan je niet over wei praten, dat is gewoon zand..als je op het zand zit, als je op de klei zit, is het onmogelijk! Of je moet hoog zitten en een goede waterafschot hebben..of veredelen door af te graven en met zand te mengen.
Ga op die plaats mest houden, hooi op slaan, voerplek maken, schuilmogelijkheid, wordt het steeds kleiner...hou een buitenbak in je referentie.
Over wei kunnen we al niet meer praten.

Ik heb mijn wei voor 80 % nu opgeknapt en ben er nu 3 jaar mee bezig geweest, met veel geld en veel werk. Het was een totaal verwaarloosde zooi, omdat die 2 paarden van de voorganger er dus ook 24 uur per dag op liepen en alleen in de echte wintermaanden op stal gingen en in de buitenbak, klei dan kunnen ze niet in de natte maanden erop, die zakken dan te ver weg en glijden uit....

Maar dat was een bijna onmogelijke klus, want die grond is totaal vastgelopen en een berg onkruid...daar werd je naar van....kilo's graszaad, kilo's kunstmest, kalk, mest elke dag weg, mestplekken regelmatig maaien en ondertussen had ik de helft van mijn wei onbruikbaar door de verslechtering van de wei...en dat komt door 24 uur per dag laten lopen en nooit de mest weghalen...

Als dat op 1000m2 gebeurd, heb je na 1 jaar een woestijn met onkruid.

Dus we praten over een paddock...en dat vind ik al helemaal niets voor paarden, paarden moeten kunnen grazen, die moeten met die kop op de grond, het zijn grazers van nature....

joyce B

Re: paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:45

Ik snap je beredenering over de wei en het goed kunnen houden daarvan.

Waar het in verschilt is of je paarden in de wintermaanden ook in de wei kunt houden.

Ik heb vroeger bij een vrouwtje gereden en die had in totaal een halve hectare grond. In "goede" tijden had ze daar wel zo'n 15 pony's staan van A tot D/E maat. (shetlanders, dartmoors, welsh, ijslanders, en pony kruisingen.)

Haar huisje stond er op, er was (na jaren klagen door mensen en bezoekjes van dierenbescherming vanwege de modder in de wintermaanden) een gedraineerde zandpaddock van zo'n 15 bij 30 in grappige vorm met schaduw van appelboom en boomwal, stalletjes met wat opslagruimte voor voer en ruwvoer, kippenhok, dan zwarte grond (wat in de winter kniediepe modder kon worden) verdeeld in kleinere stukjes van verschillend formaat (van 10 a 15 bij 30 en 30 bij 40) een stukje grasweide, waar de merries met veulentjes op liepen in de zomer, van zo'n 30 bij 40, en nog een rijbak van ruim 20 bij 40 met een paadje ernaast en bij de dam achteraan een paddockje met schuilstalletje. een lang perceel dus, vooral in gebruik voor de paarden, met maar heel weinig tuin en onbenut erf.

De pony's kregen het hele jaar hooi gevoerd en zagen er goed gezond uit. In de begin jaren wel soms erg vies door die diepe modder waar ze in liepen te ploegen in de winter als ze overdag even buiten mochten.
Toen wij daar gingen rijden en verzorgen met een aantal meiden werden de stallen en de pony's veel beter schoon gehouden en mede door wat hulp van andere volwassen mensen, ging het er in de loop der jaren steeds beter uit zien. Af en toe mochten er pony's uit logeren in een weitje van een van de buren. Dat waren ook kleine stukjes grond voor onze begrippen, zo'n 1600 tot 2000m2 denk ik per stuk. Daar liepen dan 2 tot 4 pony's in voor een aantal weken tot maanden en dat was echt genieten!

Toch heb ik qua bewegingsruimte nooit het gevoel gehad dat die pony's te kort kwamen. En als we op buitenrit langs een paardenboertje kwamen waar de pony's het hele jaar door dag en nacht in de wei stonden, en met vies weer ook deels in de modder en er verregend uit zagen, dan vonden we die paarden er slechter verzorgd uitzien. Mager, grasbuiken die misschien ook wel wormenbuiken waren, slecht verzorgde hoeven, elk jaar een veulentje erbij van een "wilde" hengst en de veulens zogen hun moeder leeg...

wij vonden dat dus zielig, en hadden het idee dat "onze" pony's het veel beter hadden...

Nu kun je daar over twisten. Je weet veel meer dan toen.
Ruimtegebrek? Nee, Gebrek aan gras? Ja. Maar voor sobere pony's als shetten en ijslanders is veel gras ook niet goed.

De modder vond ik heel vervelend, maar door de paddock en bak was er toch ook voldoende droge uitloopmogelijkheid en ze liepen in groepjes met voldoende hooi en heb toen nooit het gevoel gehad dat ze te weinig ruimte hadden. Zoveel paarden en pony's die in de winter niet eens buiten kwamen of in een kleine bak/paddock! De manege en de boer met paarden naast die vrouw was het vergelijkingsmateiaal... De grond was er gewoon niet geschikt voor.

Nu heb ik zelf achter huis 3ha weiland.
een stukje van zo'n 4000m2, rond de bak, waar ze met strookbegrazing, in de zomermaanden als het gras hoog staat, zo'n 2 maanden dag en nacht van kunnen eten voordat het helemaal kaal is, en wat dan weer 1 tot 2 maanden nodig heeft om bij te trekken nadat het bemest is. Dan gebruik ik het een tijd niet (heb immers nog veel meer grond) en hartje winter in een drogere periode of met vorst, of richting voorjaar als alles wat begint op te drogen, kunnen ze er dan weer een poosje elke dag een paar uurtjes wat gras eten en rondwandelen. Maar de dieren daar elke dag de hele dag op laten lopen in de winter? Nee, dat lukt niet. Dan is het zo kort en zo kapotgetrapt.

Maar ook al heb ik 3ha, dan nog kunnen ze er niet hele dagen op lopen in de winter. En de afgelopen jaren heb ik toch elk jaar weer een periode van zo'n 2 maanden gehad, dat ik ze eigenlijk (bijna) helemaal niet op het gras kon hebben omdat te drassig was (veengrond verzadigd met veel regen en wordt dan een moerassige bodem die erg kwetsbaar is voor vertrapping).

Ik vraag me af hoe groot de winterweides zijn van mensen die er dus voor kiezen een deel van het land te laten vertrappen. Is dat zoveel groter dan die 1000m2 van de TS? En hoe staan die paarden er bij einde van de winter? En hoeveel uren lopen die paarden los per dag?

Je kunt niet alleen maar af gaan op het aantal m2... Er zijn veel meer factoren die maken of een perceel geschikt en afwisselend genoeg is...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:27

Ik heb mijn paarden in de winterperiodes staan op verschillende weides van elk 60 op 70. Dat zijn mijn 'hoge' weides, die dus relatief droog blijven (enkel bij ingang wel wat glibberig en modder) en dus niet snel vertrappeld worden.
Ze staan erop van eind oktober begin November tot eind April en dat een 8-10 per dag.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:55

Ik zit op zandgrond en bij het jaar rond 24/7 weidegang (met bijvoeren in de winter) reken ik op 2 paarden per ha in de winter. In de zomer had ik er vaak wel meer op (3 of 4 per ha) en hield ik weilanden vrij om te maaien voor de winter voorraad. Regelmatig omweiden scheelt ook een stuk voor je weiland.
Voordeel van grote stukken land (kleinste stuk hier is 0,5ha) is dat ze minder kapot lopen en niet om de paar galopsprongen een hek tegen komen.
In de winter zet ik vaak een aantal hekken open zodat ze meerdere weilanden op kunnen. Vanaf maart sluit ik ze dan op kleinere weilanden op, dan heeft de rest weer tijd om te herstellen voor ruwvoerwinning en het gebruik in de zomer.

Nu met de mini's kan ik er nog wel veel meer kwijt, deze staan in de winter ook 's nachts op stal.
Maar bij tekort aan paardjes verhuur ik nu een groot deel van het land.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:26

russel schreef:
Maar dat was een bijna onmogelijke klus, want die grond is totaal vastgelopen en een berg onkruid...daar werd je naar van....kilo's graszaad, kilo's kunstmest, kalk, mest elke dag weg, mestplekken regelmatig maaien en ondertussen had ik de helft van mijn wei onbruikbaar door de verslechtering van de wei...en dat komt door 24 uur per dag laten lopen en nooit de mest weghalen...

Als dat op 1000m2 gebeurd, heb je na 1 jaar een woestijn met onkruid.

Dus we praten over een paddock...en dat vind ik al helemaal niets voor paarden, paarden moeten kunnen grazen, die moeten met die kop op de grond, het zijn grazers van nature....

En dit is dus niet helemaal waar.
Wij hebben op stal alle landjes opgesplitst tot landjes van 1000m2, ik zelf heb 3 van deze landjes voor 2 paarden, maar ik wissel ze regelmatig om, zodat het gras goed kan herstellen.
Maar een stal genoot van mij heeft voor 1 paard 2 stukjes (die zijn ff kleiner dan 1000m2) maar die laat het paard bijna het gehele jaar op 1 van de 2 stukken staan, en dan in de zomer maanden gaat het paard 2 maanden op het andere landje en daarna weer terug.
Dit land wordt totaal niet onderhouden, tenminste het wordt gemaaid, maar ze haalt er geen mest uit etc.
Toch staat hier elk jaar weer een gigantische berg gras in, en zelfs als het paard er een half jaar 24/7 op heeft gestaan is het geen woestijn.
oke het paard krijgt wel voldoende hooi bijgevoerd, maar het kan het gehele jaar door ook nog grazen.
Zonder bijvoer zou het niet lukken, dat geef ik ook eerlijk toe, maar 1000m2 gras wordt echt niet zomaar een woestijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:05

Dat vind ik dan een bijzonder stukje land , als je nooit mest weghaalt....dat ziet er binnen no-time als een goor mijnenveld uit , als je bedenkt dat een paard zo'n 12 hopen mest per dag produceert :P

Beestje staat niet 24 uur per dag buiten denk ik ?
Of slepen ze de mest uit elkaar o.i.d. ?

En blijkbaar is het ook stevige zandgrond of loopt het beestje er met regen niet op ?

Anders wordt het echt binnen no-time een onmogelijke bende :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:41

Paard staat er van april/mei tot juli/augustus dag en nacht op, daarna 2 maanden ander landje, oktober gaat ie weer naar dat ene landje tot april/mei jaar erop en die tijd staat ie er van 8/9 uur tot 18.00 uur op.
Vogels halen alle drollen uit elkaar en is overgins een erg net paard denk ik, want hij mest maar op 1 plek (offie dit bewust doet?). En is inderdaad zand grond dus dat scheelt ook al. Alleen bij de in/uitgang wordt het blubberig. Staat er met weer en wind gewoon op. Rennen doet ie overigens nooit, dit bewaart ie voor in de bak.
Ikzelf haal trouwens ook de drollen niet uit me land, omdat de volgels dus alles uit elkaar trekken, blijft er weinig te scheppen over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:52

Dan zal het toch aan de zandgrond te danken zijn denk ik , mazzelaar :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:25

Wat voor super gras heb je daar dan dat het paard dat niet binnen een week op heeft met wortels en al???
Ik kan mijn 2 mini hengsten nog geen week op 1000m gras houden of ze hebben het gras op.
Hier eten ze trouwens geen hooi als er gras staat, ze zijn niet gek, vers gras is veel lekkerder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:11

of het paard vind het gras gewoon niet zo lekker en eet eerst zijn hooi op en dan wat sprietjes te kauwen :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:15

ik heb na 2 maanden 2 grote pony's en 2 paarden, 24/7 met strookbegrazing op 4000m2, wat elke dag 1 a 2x uitgemest wordt, al minisprietjes. Als het droog blijft dus gewoon super kaal, wordt het dan ook nog nat lopen ze het gelijk stuk. Dat land moet echt na die tijd bemest worden en flinke poos vakantie krijgen :P Het hele jaar door op dat stukje lukt echt niet!
Van voorjaar tot/met najaar gebruik ik voor 4 paarden ongeveer 1 a 1,5 ha, beetje afhankelijk van hoe het weer is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:29

Denk dat wij erg lekker hooi hebben, want die van mij die gaan eerst een uurtje staan grazen, maar zodra ik mjin hooinet vul gaan ze die eerst leeg eten.
maargoed beetje off-topic :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:52

Ik kom om in het gras momenteel, we moeten 1/3 van de wei nu gaan maaien, want ze kunnen er niet meer op, het zo ontzettend nat hier...doodzonde. Dit weer is uitstekend voor grasgroei, maar funest voor paardenvoeten... ;(

Maar de wei bekomt hier wel mooi door, nog even bemesten en laten rusten en zodra het weer opklaart in het voorjaar kunnen ze er al op...hoeft het niet eens meer te groeien, is al mooi op lengte..
Maar dat heb ik wel verkregen na zorgvuldig weidebeheer..gewoon laten lopen was het nu een bende geweest.

Overigens wel weer doorgezaaid met speciaal paardengras, dat groeit sneller op lengte omdat het groeipuntje laag ligt.
Wel een optie voor de mensen met weinig ruimte en een reepje gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:54

pmarena schreef:
Dat vind ik dan een bijzonder stukje land , als je nooit mest weghaalt....dat ziet er binnen no-time als een goor mijnenveld uit , als je bedenkt dat een paard zo'n 12 hopen mest per dag produceert :P

Beestje staat niet 24 uur per dag buiten denk ik ?
Of slepen ze de mest uit elkaar o.i.d. ?

En blijkbaar is het ook stevige zandgrond of loopt het beestje er met regen niet op ?

Anders wordt het echt binnen no-time een onmogelijke bende :)

Met zo een weidebeheer kweekt men wormeninfecties...helaas...

Blue-kim, zo een wei heeft geen goede voedingswaarde meer, zal veel onkruid staan, wellicht veel klaver en straatgras. Paarden kunnen zich daar best bol aan eten en een glans op de vacht hebben, maar dat is niet wat ik voor eisen stel aan weidemaaltijden voor mijn paarden. Ik vraag mij ook idd af hoe dat lukt, maar met zoveel mest is die grond overbemest en als ze niets anders krijgen, eten ze dat zeker ook op...idd groeien de mestplekken altijd sneller door...maar door de mest te laten liggen heb je eigenlijk een grote mestplekkenwei...niet smakelijk voor paarden...shetten bv eten dat wel weer sneller dan paarden die zijn kieskeuriger.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:58

Perfect weer voor eht gras inderdaad, ik heb sinds kort de randen achterin afgezet voor de vallen eikels en daar stata nu gewoon binnen twee weken al weer gras! Terwijl ik dus helemaal geen gras heb alleen zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:03

Zo creeer je nieuwe stukken wei, dus als de eikels weg zijn, heb je wei er bij..

Maar we moeten hier nu met de bosmaaier aan de gang, want de grasmaaier komt er met dat natte gedoe niet door heen..het is al omgeklapt.. ;(

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:17

Ja dat is lastig. Toen ik steeds 1 paddock in gebruik had stond de andere ook vol gras, dat was niet weg te eten voor twee ukjes. Durfde ze op gegeven moment ook niet de hele dag erop te laten staan.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:44

MarijeR schreef:
Wat voor super gras heb je daar dan dat het paard dat niet binnen een week op heeft met wortels en al???
Ik kan mijn 2 mini hengsten nog geen week op 1000m gras houden of ze hebben het gras op.
Hier eten ze trouwens geen hooi als er gras staat, ze zijn niet gek, vers gras is veel lekkerder.
Die van mij komen er toch ook prima mee toe hoor, een volle week. :) In het voorjaar - vroege zomer staan ze er zelfs dag en nacht op. Ik voer ze dan wel een keer per dag hooi bij tegen het einde (als ze er alleen overdag op staan 's avonds uiteraard sowieso), en dan gaan ze van hooi naar gras naar hooi naar gras...

Ik ben het ermee eens dat paarden grazers zijn, maar de meeste paarden zijn niet bestand om 24/7 op de door ons gekweekte grasjes te staan. De natuurlijke grassen zijn over het algemeen veel stengeliger, minder calorierijk dan die van ons... I.m.o. kunnen ze het prima (gedeeltelijk) doen op hooi. Die van mij krijgen dat overigens niet op tafelhoogte...

Ik ben helaas gedoemd tot kleigrond... Met super nat weer haal ik ze er dan ook even (een paar dagen) af, tot het weer droger is. Ze hebben dan een droge loopstal, een gedeeltelijk blubbie paddock, rond de hooiplaats heb ik matten waar ze droog op staan, de track blijft nagenoeg vlak (niet glad-blubbie) en de achterste paddock is natter, niet glad, niet helemaal blubbie. Ze krijgen nu onbeperkt ruwvoer. Is het weer iets of wat droog, mogen ze er overdag weer op.