Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:58

Lusitana schreef:
Dat is ook zo. Ik ben dus iemand die vind dat de eigenaar mag bepalen, maar je hoeft dan geen smoes te bedenken dat je paard het zo wil. Nee, je doet het voor jouw gemak. Dat vind ik wel je goedrecht, áls het je paard niet schaadt. Ik vind dus ook, en dat heb ik al genoemd, dat je de plicht hebt om de situatie te veranderen als het duidelijk niet goed gaat.

ja daar heb je gelijk in, dan ben je tenminste eerlijk, veel mensen zijn dat niet in bepaalde gevallen ;)

Alleen vraag ik me af of je het paard idd niet schaadt. In bepaalde gevallen niet denk ik, in genoeg gevallen wel zonder dat je er erg in hebt. Zoals een paar posts eerder van mij ik al uitlegde over mijn paard. Jaren lang braaf alleen staan bij z'n vorige eigenaar,je merkte niks aan het beest. Alleen naar buiten, geen probleem. Alles werd gewoon alleen gedaan met hem.

Hij kwam bij mij bij andere paarden na jaren alleen en dat werd een obsessie omdat hij altijd bang was dat ze ineens weg waren. Niet van huis willen, niet ff poetsen alleen op stal etc. Dat is dan toch eigenlijk verschikkelijk? Ookal merk je er niets van, veel paarden laten dingen gelaten over zich heen komen, het houdt niet in dat ze het niet erg vinden. Ik heb er veel werk aan moeten verichten om dit goed te krijgen, maar hij zal het altijd een beetje houden.

ashleyxigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:02

Nee hoor !! Tenminste, ik vind van niet. De mijne staat ook altijd alleen, En dan vind hij helemaal niet erg. Nou is dat ook bij voorbaad omdat mijn vader dat niet wil.. maar ik vind het helemaal niet erg, en mijn pony ook niet. ;)

Groetjes.. Ashley

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:05

Ik bedoel, mensen zijn ook groepsdieren ;) De meeste paarden zijn echt groepsdieren. Als ik jou 20 jaar weloverwogen alleen op een onbewoond eiland zet.Kunnen we de vraag stellen of dit mishandeling is? Ik sla je niet, geef je heerlijk eten en mooie kleren, een jacuzzi, boekjes om te lezen etc etc. Wat ik je niet ga geven zijn andere mensen om mee te praten, aan te raken etc. ,
Ookal mishandel ik je niet fysiek en zorg ik perfect voor je, toch niet zo'n leuke actie toch? En nu niet zeggen dat 't voor beesten allemaal anders is hoor ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:18

ach wat is ideaal....zo als de paarden hier op t noorderleeg staan das pas mooi.....vind ik persoonlijk ten minste...je zult toch als jong paard maar mogen opgroeien met moeder en neefjes en nichtjes met enkele 10tallen hectares kwelder om kilometers al je energie er uit te galoperen.
Maar ook hier is veel negatiefs over te horen...ik heb het hier namelijk over de paarden van Marum.
En ideaal of niet voor een gebruiks paard is dit natuurlijk helemaal niets want je zult je paard hier maar elkeavond moeten vangen...
Je zult dus een evenwicht moeten vinden tussen diervriendelijk en praktisch
En al die meters zul je wel moeten betalen....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:56

kim_bjorn schreef:
Ik bedoel, mensen zijn ook groepsdieren ;) De meeste paarden zijn echt groepsdieren. Als ik jou 20 jaar weloverwogen alleen op een onbewoond eiland zet.Kunnen we de vraag stellen of dit mishandeling is? Ik sla je niet, geef je heerlijk eten en mooie kleren, een jacuzzi, boekjes om te lezen etc etc. Wat ik je niet ga geven zijn andere mensen om mee te praten, aan te raken etc. ,
Ookal mishandel ik je niet fysiek en zorg ik perfect voor je, toch niet zo'n leuke actie toch? En nu niet zeggen dat 't voor beesten allemaal anders is hoor ;)

Er is nog wel een verschil tussen een onbewoond eiland of gewoon in je eigen tuin of in je eigen flat. Je kunt dan nl wel gewoon andere mensen zien en er mee praten. Of op dat onbewoonde eiland zitten met je hond. Overigens zou ik het prima uithouden. Ook mensen verschillen. :D

Een paard dat apart staat hoeft niet persee totaal verstoken te zijn van communicatie met soortgenoten! Gehoor en reuk reiken kilometers ver, en ik heb al eerder genoemd dat de paarddichtheid in Nederland best groot is en ik denk niet dat er veel paarden zullen zijn die absoluut geen ander paard kunnen horen, ruiken of zien.

En waar blijf je dan met de honden en de katten en alle andere huisdieren die apart en binnen gehouden worden? Vogels in een kooi? Ik vind het dus zo apart dat wij maar naar paarden moeten schikken, maar alle andere dieren naar ons.

En ja het is erg als een paard dat alleen wat nu verlatingsangst heeft. Maar ik denk dan:"Zie je wel hoe lastig het kan zijn je paard uit een groep te halen zonder stress, waarom zou je hem dan in een groep houden. Je vermijd een hoop gedoe als je hem apart hebt."
Het is maar hoe je het bekijkt ;)

Ik zeg niet dat elk paard maar apart gehouden moet worden en ik heb duidelijk een paar keer zelfs gezegd dat de leidraad uiteraard moet zijn om paarden in groepen te houden. Ik vind alleen dat men rekening moet houden met factoren en niet alleen maar blind moet roepen: "Een paard is een groepsddier, dus moet je het in een groep houden".
Want soms kan het niet en daar hoeft een paard niet onder te lijden. Als hij het wel doet, moet je de situatie veranderen en hem wel in een groep houden.
En ik vind dus dat we met meerdere maten meten vergeleken andere huisdieren.

Ik vind een discussie hierover nuttig want de boekjes gaan niet verder dan een paard is een groepsdier. Ze kunnen ook niet anders, want dat is waar. Maar hoe en of je dat gebruikt, is aan ons, vind ik. (Wij hebben ze gemaakt).

Enne, als je dan toch zo graag met mensen wilt vergelijken: als ik jou nou op dat eiland zet met een groep gekken, of kleuters, of bejaarden, of nerds, of mensen waar je en hekel aan hebt of die gewoon niet van jouw sociale klasse/keuze zijn, is dat dan wel per definitie prettig?
Zoals ik al zei, het ligt aan wel meer factoren dan hoe een paard gehouden wordt, of het gelukkig is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:29

Wat ik ook nog wil zeggen is dat men er niet bij stilstaat dat een paard in een groep zich feitelijk ook maar schikt naar de situatie. Dan zijn het de andere paarden die zijn situatie dicteren. In een echte kudde die dus uit familie bestaat heb je tenminste nog je moeder waar je op kunt rekenen en je aangeboren rang wat voor zekerheden zorgt.
Daarbij heb je nog het weer (ook niet altijd even prettig), daar kunnen ze ook niks aan veranderen.
Veulens worden soms net na de geboorte opgevreten door wolven of afgepikt door een bezitterige merrie. Paarden hebben het in een groep ook niet echt controle over alles en een luizeleventje.
Paarden nemen daarom makkelijker de dingen zoals ze zijn dan we misschien denken...

Over soorten paardenhouden:
Ik heb op een stoeterij in Engeland gewerkt waar de paarden op zo'n groot heuvelachtig landgoed (met wat bos) liepen dat ik ze met een pony (een van de twee die op het erf bleven) moest gaan halen 'savonds. Want ze gingen 'savonds op stal. Zo konden we zien of er wonden waren en dat ook de lager in rang tenminste de nachtelijke uren rust kregen en te eten hadden en de kans dat de veulens op stal geboren werden was dan groter.
Zelf ben ik een groot voorstander van een deel van het etmaal opstallen om beter in de gaten te houden hoe ze er lichamelijk bij staan en hun dieet enigszins te controleren (ivm bijvoeren bv) en ze niet te vervreemden van mensen. Ze hebben zo duidelijk vrije tijd met soortgenoten en tijd met mensen. Voor sommigen is het anders lastig om de vrije tijd op te geven om aan het werk te gaan voor de mensen.

Overigens liep er in die kudde een muilezel mee. Is dat ja of nee en soortgenoot?

Hier in Portugal doet de Staatsstoeterij in Alter do Chão het juist andersom. De merries (en veulens) gaan 'smiddags naar buiten en spenderen de nacht in de wei, zodat de veulens juist (natuurlijker) buiten geboren worden. 'sMorgens komen ze in een groot stalgebouw (dus 1 ruimte) waar de merries worden aangebonden (halsriem) in een vaste volgorde, omdat niet elk paard maar naast elk paard wil staan, bij de lange trog die over de heel lengte langs lange kant van de stal loopt, om te eten en de gezondheidscheck. De veulens lopen los in het gebouw.
De hengstveulens worden als jaarling gescheiden, en gaan naar een eiland in de Taag waar ze blijven tot ze drie zijn, en komen dus bij de hengsten van voorgaande jaren die nog geen drie zijn. Hier komt dagelijks een opzichter voeren en de paarden checken.
De driejarige hengsten komen vervolgens op stal om samen met driejarige merries die voor de veiling geselecteerd zijn (dus niet gewenst voor de fokkerij op de staatstoeterij) hun opleiding te beginnen. Op de jaarlijkse veiling worden ze verkocht. Dieren die overblijven op die veiling gaan naar de GNR (soort politie, maar militair). De uitgeselecteerde hengsten die blijven worden, zijn gewoonlijk voor de nationale Hoge School en doen daarnaast al of niet dekdienst.
Hoewel hengsten en merries die niet voor de fok op de stoeterij zelf worden gebruikt dus een start hebben in redelijke vrijheid, raken ze uiteindelijk toch allemaal op stal bij particulieren.
De merries die in redelijke vrijheid blijven moeten in ruil daarvoor wel elk jaar een veulen produceren...

Andere fokkers hier houden hun dieren op hun landgoederen meestal dag en nacht buiten. Soms tussen zwart wild vee.
Maar bijna zonder uitzondering komen de paarden die opgeleid worden, dag en nacht op stal. Ik vind ze buiten houden in dit klimaat erger dan het op stal houden. Verschil in dag- en nacht temperatuur kan enorm verschillen (van 10 onder nul tot 25 graden overdag in het najaar, winter en het voorjaar, en 40 graden in de schaduw overdag in de zomer. We hebben hier ook geen gras in de zomer dat verdroogd.

Het paardje dat ik thuis heb kan kiezen of ze buiten of binnen of onder het afdak wil en die staat een groot deel van de dag binnen (koel) en 'snachts staat en ligt ze binnen te slapen. Ze heeft twee stallen om uit te kiezen, een met bodembedekking en een met betonnen bodem (die is niet voor haar bedoeld, maar ja er zit geen deur in) en ze verdeeld haar tijd over beide stallen. Ze staat het liefst in die met betonnen bodem (ook als ze staat te slapen) met haar hoofd over de nietbestaande deur :+ en ligt het liefst in die met bodembedekking. (Met de hond).

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:11

ashleyxigor schreef:
Nee hoor !! Tenminste, ik vind van niet. De mijne staat ook altijd alleen, En dan vind hij helemaal niet erg. Nou is dat ook bij voorbaad omdat mijn vader dat niet wil.. maar ik vind het helemaal niet erg, en mijn pony ook niet. ;)

Groetjes.. Ashley

Hoe weet jij dat? Vind ik wel knap dat jij dat kan
bepalen voor je paard. :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:37

Beauragardje schreef:
melizz13 schreef:

maar dat kost ook veel geld!
en niet iedereen heeft dat

en ik krijg niet nog een paard mijn ouders zullen wel gek zijn :Y)

Mss kan je er een dier bijzetten dat wat minder verzorging nodig heeft zoals een schaapje ofzo, ook heb ik gelezen dat in de maag van een schaap een parasiet word gedood dat wel schadelijk is voor je paard.
grtjes

ik heb ook bijna altijd schapen bij mijn paarden staan
alleen nu niet want nu staan ze samen in een wei met een schrikdraadje er tussen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:23

xApple schreef:
Hoe weet jij dat? Vind ik wel knap dat jij dat kan
bepalen voor je paard. :)

Ik denk dat een eigenaar dat best kan weten.
Jullie roepen toch ook bij paarden in de wei :"Ze zijn zo gelukkig".
Hoe weten jullie dat dan zo zeker?
Geluk/tevredenheid is niet te echt te meten, maar best af te lezen. Net zoals ongelukkig en gestressed zijn.

We moeten in dit topic maar even aannemen dat de eigenaren prima in staat zijn om hun paarden te lezen, want wij kunnen vanachter de computer immers niet het tegendeel bewijzen van wat ze zeggen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:34

Mag jij vinden. Maar ik vind niet dat je kunt bepalen dat een groepsdier
dat alleen staat gelukkig is. Dat kan natuursgewijs gewoon niet.

Lusitana

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:00

Een paard in een groep is niet persee gelukkig, daar komen meer factoren bij kijken en een paard alleen is niet persee ongelukkig, daar komen ook meer factoren bij kijken.

Als we zo begaan waren met de groepsdieren waarom houden we dan alle andere huisdieren bijna altijd alleen? Waarom zijn we alleen bij paarden zo fanatiek om het op te leggen dat ze in een groep moeten?
We fokken al duizenden jaren paarden voor ons nut, mogen we dan ook even bepalen wat we er mee doen?
Als een paard apart gewoon 30 wordt in goede gezondheid zonder afwijkend gedrag, wat is dan het probleem?
Ik kan ook wel roepen dat paarden die gecastreerd worden doodongelukkig zijn omdat je hun manlijkheid wegneemt. Ontzettend tegennatuurlijk. Nee, roept men dan, daar moet hij blij om zijn want dan kan hij in een groep. Het is maar hoe je het bekijkt.

Ik heb overigens al meerdere keren gezegd dat ik niet voor het apart houden ben, maar ik vind "het is een groepsdier, dús moet het in een groep" niet genoeg. We hebben ook te maken met de eigenaren en het paard staat in dienst van de eigenaar, niet andersom. We moeten zeker onze paarden goed verzorgen en als een paard alleen (of in een groep) zich ontevreden/ongelukkig toont moeten we de situatie veranderen, maar als een paard inh zijn gewone doen is vind ik niet dat je maar moet roepen dat het ongelukkig is, "want het is een groepsdier". Dan zouden alle honden, katten, konijnen vogeltjes noem maar op die alleen gehouden worden ook allemaal ongelukkig zijn. Toch hebben we daar geen moeite mee.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:16

xApple schreef:
Mag jij vinden. Maar ik vind niet dat je kunt bepalen dat een groepsdier
dat alleen staat gelukkig is. Dat kan natuursgewijs gewoon niet.

Tuurlijk kan een eigenaar dat bepalen,
Als jeje dier goed kent weet je of hij gelukkig is. Daarbij heb ik toen ik de mijne alleen had staan diercommunicatie gebruikt en ik kan je zeggen ondanks dat hij alleen was voelde hij zich dolgelukkig en ne met maatje geeft hij aan.
Het is prima dat ik een maatje heb maar nodig was t niet was prima zo eerst

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:37

Wat moet ik me voorstellen bij diercommunicatie, IndraJacks? Een soort reading?

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:10

Oooo dat heb ik ook gedaan Indrasjacks, ik ben erg nieuwsgierig wat jij hebt gedaan.
Mogen we uitleg? Dat is toch wel on-topic? Dan kunnen Marion en ik het gelijk lezen.

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:24

Persoonlijk vind het altijd wel een zielig gezicht, als zo'n paardje alleen staat. Ik denk altijd, al zet je er een geit bij! Dan is die in ieder geval niet alleen!
Maar alleen de eigenaar kent z'n paard goed, dus die alleen kan het bepalen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:07

_Steph_ schreef:
Persoonlijk vind het altijd wel een zielig gezicht, als zo'n paardje alleen staat. Ik denk altijd, al zet je er een geit bij! Dan is die in ieder geval niet alleen!
Maar alleen de eigenaar kent z'n paard goed, dus die alleen kan het bepalen.

Hmm, dan ben ik geneigd te denken "dan nog liever alleen". Staan 2 kuddedieren met een ander beest waarmee ze eigenlijk niks hebben. Zou je het paard én de geit te kort doen. Maar goed. Wat mij betreft is een passende (da's het accent) groep op een grote weide het meest ideale, maar ik heb mooi banketstaaf. Veel weide en veel paarden zodat ik groepjes kan maken die bij elkaar passen. Als je die luxe niet hebt, moet je roeien met de riemen die je wel hebt. Eigenlijk een beetje hetzelfde als in het westen van het land de stallen met geen of beperkte weidegang. Moeten al die mensen hun paard dan maar wegdoen? Dat gaat me ook te ver. Doe het zo goed mogelijk en passend bij je paard. Dan doe je het imo in elk geval zo goed mogelijk.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:10

Bedankt voor je respect Marion.
Ik zou er graag 2 geitjes bij zetten, maar mijn haflinger gaat echt achter alles; hondje van mijn broer, mijn kat, aangelopen kip, aangelopen duif aan, echt jagend met haar oren naar achteren.
Daarom heb ik een shetje geprobeerd.
Dit is geen excuus om te zeggen dat mijn haflinger in een grotere groep niet goed zou passen, want ik denk dus dat dat wel zou gaan.
En ja ik woon in het westen, en ben dolblij met een gevonden weiland.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:48

Hallo, nou hier dan uitleg.
Je kunt het vergelijken met derrek ogilvie 9 zijn communicatie met kids)
Ik heb een vrouw uit duitsland ( inmiddels heeft ze mij al vaak geholpen)
ze doet via telepatie communiceren met dieren ja weet klinkt gek en ook ik was toen ze 2 jaar geleden voor t eerst hielp erg sceptisch.
Ze kwam toen voor mijn honden ik heb 4 jacks en 2 bleven vechten, wist niet meer wat ik met mijn dames aanmoest alleen dat er iets mis was want 4 dames hadden wel eens machtstrijd maar nu kon ik 2 niet meer samen in de roedel laten.
Ze kwam ( had vooraf via foto gecommuniceerd en kon mij en mijn dieren dus niet)
Bleek dat de oudste hond geen leider meer wilde zijn en het over had gelaten aan de 2e hond, dit was de vechter die niet wist hoe ze moest leiden, en daardood maar gewoon aanviel als iets niet zinde.
Nu is het zo dat normaal onze oudste ( tina) haar had moeten leren hoe te leiden , maar tina had aangegeven dat jacky zich toch verheven voelde boven de 3 en het toch niet zou aannemen ( geinig want jacky is de enige met stamboom en we zeggen ook altijd ze is een kakker want t is net of ze het weet ze voelt zich echt meer dan de rest).
vervolgens wees ze mij op het feit dat pepper( degene met wie jacky vecht) beledigd was want de dag voor communicatie had ik voor jacky 2 piepspeeltjes gekocht, ze zei dat ik het voor haar ook had moeten kopen. rar want alleen jacky speelde met piepjes de rest niet. moet zeggen heb gelijk 2 bijgekocht en echt pepper speelde ermee voor het eerst in haar leven.

ze vertelde mij heel veel dingen over mijn honden die niemand kon weten of goed raden want alles was correct.
waar ze sliepen ( tina bij ons, jacky bij onze oudste, pepper bij onze jongste en kyara bij onze dochter in bed. tja hoe kun je dat als veemde goedhebben.Waar de bench stond waar ik de vechters al eens appart zette gaf pepper aan was veel lawaai en deed pijn in haar hoofd en oren ( had de bench naast de wasmachine verhuist niet lang ervoor) arm ding heb hem gelijk verplaatst.
Hoe mijn oudste aangaf mijn zielsmaatje te zijn ( vind ik ook) en nog veel meer

Zo ook heb ik haar voor mijn paardjes gevraagd, onze haflinger heeft een ernstige hartruis en zeer slecht gebit gebit kunnen we niks aan doen omdat ze erdoofd moet worden hiervoor, en dit kan niet want door haar hart zou ze t niet overleven.
ze heeft altijd alleen gestaan en was gelukkig nu maakt ze heel vaak ruzie met mijn tinker die alleen maar naast haar wil staan en hangen.
hier een stukje van een mail die ik heb opgeslagen over onze Fanny wel in duits.
Als ik Fanny niet had gekocht van haar oude baasjes had ze nu niet meer geleefd, ik wilde haar nog een oude dag geven om te genieten. en ze is me dankbaar hiervoor Nogmaals Gaby wist nergens niks van, ik heb haar gewoon gevraagd met fanny te communiceren. ivm haar gedrag naar adje toe maar heb dat niet toegelicht. Heb haar alleen gezegd, dat ze soms neidig of jaloers lijkt en of ze met haar wilde communiceren en wat er verder nog uit zou komen.

nou ze gaf aan pijn in haar mond ( door gebit haar wangen zijn nl helemaal kappot) als die pijn zou weggenomen worden zou het fijn zijn maar als het niet ging was het ook goed lukt ook zo wel .
en ook ivm haar hart wil ze geen medicatie Gaby wist hier niks van.

maar goed lees onderstaand maar, helaas heb ik de anderen niet meer op mijn pc staan van de tinker maar hij voelde zich alleen heel gelukkig, was leuk als hij een maatje kreeg maar hoefde niet persee.

Hallo Indra,
ich habe gerade eben mit ihr kommuniziert und ich habe folgenden Eindruck: sie macht auf mich einen abgeklärten Eindruck, alles Gesehen, allesErlebt, es gibt nichts mehr was noch neues kommt und sie ist momentanzufrieden.

Ich habe das Gefühl von einem schönen Lebensabschluss undgroßer Dankbarkeit dir gegenüber. Ich habe mich ihr vorgestellt und sie gefragt ob sie mit mir sprechen möchte.

Als erstes kam: ich war mal bildschön, man hat mich um mein Aussehenbeneidet, jetzt bin ich alt und genügsam - es wäre schön wenn man diese Last in meinem Maul nehmen könnte, abernötig ist das nicht, es geht auch irgendwie ohne

wegen Adje: - ich sehe nicht mehr so gut, ich bin zwar nicht blind, habe aber problemedas was ich mit dem Auge sehe so umzusetzen, dass ich es richtigeinschätzen kann (ich bekam da Bilder, das erkläre ich dir nochmalpersönlich) - er ist taktlos, etwas arrogant und eingebildet und eben auch Distanzlos,wobei er schon gelernt hat, mit mir umzugehen, das habe ich ihm gezeigt - ich bin nicht neidisch, nur zieht er die Aufmerksamkeit auf sich und erschafft es nicht immer sich in der Vordergrund zu stellen, jedoch sehendie Leute ihn mit anderen Augen (so wie sie mich früher gesehen haben) undso wie sie mich jetzt ansehen, tut es mir manchmal weh, denn ich brauchekein Mitleid, mir geht es gut, die Zeiten die er hat, hatte ich auch,jetzt bin ich alt, aber nicht zu bemitleiden.

Natürlich freue ich michüber Aufmerksamkeit, wobei ich auch da im Laufe meiner Jahre vorsichtigergeworden bin, ich geh nicht mehr unvoreingenommen an alles heran.

WAS MÖCHTEST DU? - ich möchte meine Ruhe und noch ein bißchen ne nette Zeit um mich vonallem verabschieden zu können! - wenn Indra den Eindruck hat, es wird Zeit für mich, dann ist das inmeinem Sinne, sie kann und darf das für mich entscheiden, das ist absolutin Ordnung, ich habe alles gelebt und erlebt und ich danke ihr für diesenAbschluss den sie mir noch gegeben hat, sie soll wissen, dass sie ganzgenau weiß, wann die Zeit für mich da ist! - ich habe auf diesem Planeten genug Leid gesehen und ich möchte ihn dannirgendwann in Ruhe und Frieden verlassen, es soll niemand um mich weinen,denn ich werde nur meinen Körper verlassen und dann von allen körperlichenGebrechen befreit sein! sie soll keine Zweifel an ihrer Entscheidunghaben, denn sie entscheidet in meinem Sinne!

Liebe Indra, ich bin fest davon überzeugt, dass dieses Pferd dir sehr sehrdankbar ist für alles was du für sie getan hast und immer noch für sietust, aber auch denke ich, dass sie bereit ist bald und evtl. noch indiesem Jahr zu gehen, vom gefühl her würde ich sagen dass sie im Sommerwenn es sehr heiß ist ein Kreislaufproblem bekommt und dass du dann auchwenn andere sagen, das wird schon wieder, ihr den Gefallen tun solltestsie gehn zu lassen, denn sie ist zufrieden und "fertig" mit diesem Leben,sie ist abgeklärt. Ich sage dir das so geraderaus, nicht weil ich möchtedass du da täglich drauf wartest, sondern das du ihr noch Aufmerksamkeitschenken kannst in dem Maße wie du es für nötig hälst, damit du nachhernicht denkst du hast nicht genug für sie getan. Sie möchte keine Behandlung für ihr Herz und auch für nichts anderes, ichdürfte ihr nicht mal ein homöopathisches Mittel raussuchen. Sie ist einfach zufrieden und bereit, irgendwann wenn du den Eindruck hastes ist ok, zu gehen. Du sollst nicht traurig sein, sondern sehe es positiv. Ich finde sie ist sehr weise und sie hat einen starken Charakter. Alles liebeGruß Gaby

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:49

voor diegenen die geen duits kennen kan ik het wel vertalen

Dani3ll3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:03

opzich is het niet zielig maar ik zou het wel belangrijk vinden als hij soms een soortgenootje ziet!
heb je in de buurt geen kennissen of zo die ook een paard hebben en dat je bijvoorbeeld eens in de zo veel tijd samen gaat rijden of de paarden samen in de wei zet
als dat niet kan zou ik toch een kleine shet of zo er bij kopen of het veulen houden
bij een plek waar we altijd op vakantie gaan hebben ze een haflinger hij stond eerst een paar jaar alleen (zag wel soortgenootjes als die bosrit ging maken) maar toen besloot de eigenaar puur voor het paard dus niet omdat hij het zelf leuk vond er een maatje bij te kopen hij heeft nu een kleine shetlander erbij gekocht hij had een stal voor hem gemaakt maar omdat ze elkaar niet konden zien werden ze gewoon wild
sindsdien kunnen ze niet meer zonder elkaar elk ding dat je met ze wil doen moet samen anders zijn ze onhandelbaar en dat is alleen maar gekomen omdat hij zo lang alleen heeft gestaan

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:07

dani3ll3
Mischien even toppic lezen?? dit is alheel vaak gezegd. niet iedereen kan er zomaar een 2e paard bijnemen want kosten worden dan ook hoger.
overigens ligt dat onhandelbare er niet aan omdat hij zolang alleen heeft gestaan als dat pardje vanaf het begin bij hem was geweest was hij ook gek geworden als de een wegging.
Mischien zelfs nog wel erger

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:12

@marion71
ben ik niet met je eens mijn vorrige paardje had een geitje bij haar, waren onafscheidelijk, zelfs als ik ging rijden ging het geitje mee. ook als ik door het dorp naar huis toe ging vanuit de wei. liep de geit op de stoep mee, was dus bekend in het hele dorp hier nou ja halve dorp is best groot.
de 2 waren onafscheidelijk geitje ging onder het paard staan als het regende en paard beschermde haar tegen alles.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:19

Nee dat onbehandelbare als een paard alleen achter blijft komt niet omdat een paard alleen heeft gestaan.
Als ik met mijn shetje weg ging, bleef mijn paard rustig, als ik zelf ging rijden bleef het shetje net zo lang hinneken totdat wij terug waren, vandaar toen ik het beestje verkocht heb na een jaar absoluut niet wilde dat het shetje alleen kwam te staan, zo'n ontzettend aanhankelijk diertje.
@Indrasjacks Wat geweldig, en wat mooi, ja ik geloof hier ook zeker in, niet in alle readers, en vaak vind ik ze voor de mens te tactloos, een enkele goede daargelaten.
Ik begrijp het verhaal behalve het stuk over de ogen, die zijn heel slecht, nachtblind, en dat dat ze vroeger zo mooi is geweest, en dan gaat het over een hij die o.a. arrogant is, wordt daarmee de tinker bedoeld?
Ik vind dit echt mooi, krijg er echt kippevel van.
Ik zelf heb voor mijn haflinger 3 keer een fotoreading laten doen, 1 ervan was waardeloos, die had iedereen kunnen maken, die andere 2 kwamen de zelfde dingen uit als bij iemand die langs is geweest afgelopen voorjaar.
Mijn Sanna is een haflinger met een verleden, ze heeft het niet goed gehad ooit, rechtsvoor artrose (dit is dus aanwijsbaar dat dat klopt), dat ze heel braaf is, dit klopt ook zeker met rijden ze is zo van goede wil, bij allemaal kwam naar voren dat ze een erg tevreden stabiel paardje is, dit klopt ook, verder geen uitzonderlijke dingen, dit klopt ook, dat zij en ik elkaar gevonden hebben, dat zij in mijn leven is gekomen om mij te helen, dit klopt ook, maar ik denk wel dat dieren vaak helend zijn voor de mens.
Aangezien ik 4 mensen geraadpleegd heb, en bijna 3 dezelfde conclusies heb gekregen, kan ik ook niet anders dan er veel van geloven.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:07

stellaard ja klopt arrogant is de tinker maar niet in negatieve zin.
Hij is een prachtbeest en dat weet ie en daarmee bedoelt ze arrogant want de haflinger was roeger ook prachtig ik ken haar van jongere jaren en kan je zeggen zo`n mooie haflinger had ik zelden gezien, nu is ze allesbehalve mooi (vinden de meesten)maar goed ze is op leeftijd en voor mij blijft ze een princess.
Ja ik stond versteld van de reading als ik alles moet opschrijven ben ik nog ff bezig en ben niet zo1n lange ttper, ben meer een prater.
alles wat ze zei dat zien is meer in de zin van als iets snel naar haar toe komt kan ze dat niet snel genoeg verwerken en inschatten niet in de zin van blind of staar maar gewooon ouderdom ( gaby heeft t later uitgelegd) klopt op snelle bewegingen kan ze niet snel genoeg reageren.
moet zeggen kreeg er ook kippenvel van maar vind het wel mooi om te weten dat ik voor haar kan en mag beslissen

ze gaf aan ze is helemaal klaar met dit leven en als ik haar dus nu zou inslapen zou dat ok zijn ze wil absoluut geen medische zorg ook niet voor haar hart want ze wist zelf dat dat ziek was ( gaby wist dit niet) vond dit echt mooi.
ze wist ook duidelijk ( na gesprek met die gaby) dat ze als ik haar niet had genomen ze nu door de mensen waar ze anders heen zou gaan geslacht zou zijn ( slager gebracht) omdat ze nu veel mankementen heeft m.n door haar gebit.
ik heb de tijd moeite en geld genomen om uit te zoeken wat mis was met haar toen ze afviel, een ander ( zeker die die haar wilden hebben) hadden daar geen moeite voor gedaan,
Dit was precies de reden waarvoor de mensen haar voor de slachtprijs wilden verkopen en niet gratis.
Die andere mensen wilden haar gratis hebben met koets en al en haar nog 6 pers laten trekken, Jeetje had Fanny niet meer aangekunt.

dan had ze mischien nog maar 1 of 2 maandjes geleefd.
Ben blij dat ik dit voor fanny heb kunnen doen.
zoals gaby aangeeft, weet fanny dat ik haar dit nog gunde.
(ook dit kon ze niet weten) maar is wel zo omdat ik haar 20 jaar geleden kort heb verzorgd had ze emotionele waarde voor mij, en ik kon niet aanzien dat ze naar verkeerde mensen zou gaan.
als ik het niet had geweten was het iets anders geweest, maar nu ik wist dat ze weg zou gaan ivm gezondheid v haar baasjes, kon ik het niet laten gebeuren.
Zo ben ik nu weer trek me alles teeel aan.
Diertje heeft me wel al eel geld gekoct maar goed ze is het waard vind ik ze verdiend het om een goede oude dag te hebben.
Vind het alleen jammer dat ik haar geen stal kan bieden vind ik wel jammer maar een dikke deken en overvloed aan eten en medische zorg krijgt ze zeer zeker.
Hoop dat ze nog een poosje bij ons mag blijven maar zeker weten doe ik natuurlijk niet.
Als de tijd rijp is zal ik haar laten gaan en zal ik hopelijk ermee kunnen leven en troost vinden in haar eigen woorden dat het goed is zo.
Ik merk aan haar dat ze dankbaar is ondanks dat ze soms heel krengerig over kan komen m.n naar de tinker toe.
Ik ben blij dat ik Gaby ook deze reading weer heb laten doen.
Ik weet nu dat ik er goed aan heb gedaan het diertje te helpen en in huis te nemen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:10

@IndraJacks, het spijt me maar ik heb hier niet veel mee. Mijn ervaring is dat dit soort mensen heel goed weten wat je wel en niet wilt horen. Een paard kent zeker emoties, maar kan dit niet zo rationeel benaderen als een reader wil doen geloven. Ik val jou of Stellaard niet aan hoor, als het jou goed doet, is wat mij betreft het doel bereikt. Net als dat je zo goed mogelijk bent voor je paard. De ideale wereld bestaat niet, maar we kunnen hem wel zo mooi mogelijk maken.

Ik geloof best dat er soms paarden en geiten of paarden en kippen zijn die onafscheidelijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat 't klopt. Vroeger (weet niet of ze dat nog doen) deden ze bij de hengsten vaak een geit als gezelschap. Dat heeft heel veel geiten het leven gekost hoor, maar ach ze kostten bijna niks en dus kwam er een nieuwe.
Een beetje anders maar wel vergelijkbaar. Mijn vader heeft vroeger 'ns een heel klein kalfje gekocht. Omdat ze veel te klein was om bij de andere kalfjes te doen, deed hij haar bij de lammetjes. Daar groeide ze tussen op. Ze speelde met ze, probeerde gekke bokkesprongen te maken op de strobalen etc. Toen ze een pink was, moest ze terug naar haar soortgenoten. Dat arme dier is wekenlang doodongelukkig geweest. Ze wist niet dat ze koe was en voelde zich schaap. Als je niet beter weet, maak je er samen het beste van. Omgang met soortgenoten moeten ze vaak weer leren. Soms kost dat weinig moeite, maar soms ook erg veel.