Lusitana schreef:Dat is ook zo. Ik ben dus iemand die vind dat de eigenaar mag bepalen, maar je hoeft dan geen smoes te bedenken dat je paard het zo wil. Nee, je doet het voor jouw gemak. Dat vind ik wel je goedrecht, áls het je paard niet schaadt. Ik vind dus ook, en dat heb ik al genoemd, dat je de plicht hebt om de situatie te veranderen als het duidelijk niet goed gaat.
ja daar heb je gelijk in, dan ben je tenminste eerlijk, veel mensen zijn dat niet in bepaalde gevallen

Alleen vraag ik me af of je het paard idd niet schaadt. In bepaalde gevallen niet denk ik, in genoeg gevallen wel zonder dat je er erg in hebt. Zoals een paar posts eerder van mij ik al uitlegde over mijn paard. Jaren lang braaf alleen staan bij z'n vorige eigenaar,je merkte niks aan het beest. Alleen naar buiten, geen probleem. Alles werd gewoon alleen gedaan met hem.
Hij kwam bij mij bij andere paarden na jaren alleen en dat werd een obsessie omdat hij altijd bang was dat ze ineens weg waren. Niet van huis willen, niet ff poetsen alleen op stal etc. Dat is dan toch eigenlijk verschikkelijk? Ookal merk je er niets van, veel paarden laten dingen gelaten over zich heen komen, het houdt niet in dat ze het niet erg vinden. Ik heb er veel werk aan moeten verichten om dit goed te krijgen, maar hij zal het altijd een beetje houden.