Hoelang paard buiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:59

xmarliez schreef:
Het is ook weinig maar toch hoef ik mijn paarden niet bij te voeren in de lente en zomer. Ik heb het gewoon goed regelt wat betreft het weiland en ze hebben áltijd gras. Pas rond de herfst krijgen ze bijgevoerd tot en met begin/midden lente.

Jij hebt ook 2 kleine pony's dan gaat dat wat makkelijker. ;) Mijn paardje heeft wel meer ruimte en gras nodig. Die heeft overigens ook heel veel ruwvoer nodig om op gewicht te blijven.

Overigens vind ik wel dat een paard toch een uurtje of 8 per dag buiten moet kunnen staan op het weiland of in een droge paddock met ruwvoer. De beweging, daglicht, frisse lucht en contact met soortgenoten hebben ze gewoon nodig.

Moet wel lachen want mijn merrie staat alleen, wel tussen 2 landjes met andere paarden. Daar zit dus wel een schrikdraadje tussen. Na dat ze haar weidegenootje tot 3 keer toe kreupel getrapt had was het voldoende. Overigens heb ik niet het idee dan mijn paard het heel erg vind zo. Ze is toch een beetje een einzelganger.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:04

Inderdaad daarom ben ik ook bij de kleintjes gebleven. Niet alleen daarom overigens.... mijn hart ligt bij de kleintjes dus dat komt goed uit.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:06

Wij hebben wel een oudje erbij. Nou ja, wat is oud. Hij is 25 en is helaas met pensioen. Ik vind hem nog niet oud. Hij staat wel geregeld bij de poort (als hij in de wei staat. Ze staan nu met vorst in de bak). We hebben sinds kort een mobiele schuilstal, zo'n tent. Denk je dat ze erin gaan staan? Ja, als er wat hooi te halen valt (dat ligt buiten in een hooinet en voor de vorm leg ik ook een plak in de tent), maar verder wordt het hele ding niet gebruikt. Maar goed, ze hebben nu de mogelijkheid..

Belangrijkste is voldoende hooi/ruwvoer. Krijgen ze hier onbeperkt. Nee, worden mijn (sport)paarden niet te dik van. Ook zo'n misverstand.

Mensen vermenselijken paarden ook zo snel. Dat het buiten koud is voor ons, wil nog niet zeggen dat de paarden het ook koud hebben. En als ze het wel koud hebben, dan gaan ze maar een stukje wandelen of rennen van mijn part. In het wilt hebben ze ook geen stallen. Redden ze zich ook. En we hebben hier echt geen extreme weersomstandigheden. Nee ook nu nog niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:43

tine10 schreef:
. In het wilt hebben ze ook geen stallen. Redden ze zich ook. En we hebben hier echt geen extreme weersomstandigheden. Nee ook nu nog niet.

In het wild leggen ze gewoon het loodje als ze zich niet redden. Geen haan die er daar naar kraait.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:24

mijne staat 24/7 het hele jaar buiten.
in de zwaarste wintermaand met 500 gram.
en in de andere met 300 in de zomer zonder deken.

sam98

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:10

Die van ons hebben trouwens geen deken buiten , en worden ook niet geschoren!

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:24

mijn paardjes staan van 7 tot 7 buiten.. ook met deze kou. wel met dekens natuurlijk ;) en ze worden bijgevoerd, maar ik denk dat ik mijn dames er veel gelukkiger mee maak om buiten te staan dan in de stal heel de dag.. ze gaan dan echt liggen klieren als ze er een uur later uit de stal worden gehaald

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:31

maybe2 schreef:
ik vind het een beetje overdreven om te zeggen dat paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten.hier komen ze elke dag even in de binnenbak.ongeveer allemaal een half uurtje.wij hebben ook kleigrond dus als ik ze nu naar buiten gooi dan hebben we aankomende zomer geen land meer over.ik ken mensen die paarden hebben die in de top meerijden en die paarden staan ook nu echt niet buiten en die paarden zijn echt niet ongelukkig. en presteren ook nog goed op de wedstrijden.
dat gezeik van, vroeger liepen ze ook altijd buiten gaat nu natuurlijk al lang niet meer op.

een half uurtje in de binnenbak??? ;(......sta je er wel bij stil hoe lang zo'n paard dan stil moet staan in een hok van 3 bij 3 meter? dat is niet gezond zeg.

Nightwing_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:36

Mijn pony staat sinds kort ook op een nieuwe stal en als het mee zit komt hij er op een dag 4x uit, ongeveer 3 uur (helaas niet elke dag, maar hoe meer hij er uit komt - hoe beter).
Het liefst zou ik hem overdag de hele dag buiten hebben staan, maar dat kan gewoon niet en in vergelijking met sommige andere stallen is dat al veel.

Een half uurtje er uit vind ik persoonlijk wel echt té weinig...

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:46

Ik ben wat dat betreft maar wat blij met mijn eigen weide waar ik alles voor het zeggen heb ....godzijdank .... in de zomer komen de knolle hun stal niet in .... alleen als het echt heet is... in de winter staan ze zeker een aantal uren buiten. soms een dagje niet en dan weet ik het ook bij meneer en mevrouw peerd ... zijn ze niet te genieten ... Pfffft (verwende peerden)

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:47

Ik heb hier 7 paarden lopen,
3 daarvan gaan op stal omdat ze me lopen te roepen.
Ze hebben buiten onberperkt voordroog en ede 3 binnen krijgen voor de nacht hooi.
Ik haal ze s'avonds na half 11 binnen en s'morgens gaan ze rond half 9 weer naar buiten.
Ook zit hier een bijna 2 jarige bij die al 2 maanden naar binnen gaat.
Ik stem het af op de paarden als ze naar binnen willen komen ze zelf, zoniet dan blijven ze buiten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 09:21

Vanochtend alle paarden gecontroleerd, en alles stond er prima bij, alleen mijn vriend zijn bels was wat koud dus ik dacht goh ik zet ze even een uurtje binnen. Nu dat kon ik vergeten, zo snel als ik ze binnen had, zo snel had hij de deur opengemaakt en stond weer buiten. De enige die zeiknat en koud was was ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:51

xmarliez schreef:
Ik zeg ook niet dat je alleen dekens moet gebruiken maar ik vind een schuilstal (of een goede schuilmogelijkheid) een must. Zowel voor jonge als voor oude paarden. Dekens + schuilmogelijkheid (lees: ruime comfortabele stal met een warme bodembedekking, afgesloten met een aantal openingen zodat hij zelf kan kiezen wat hij wil) en een oudje lijkt me best te doen voor een oudje.
Ik weet natuurlijk ook wel dat de pasvorm maar een gedeelte van de belangrijkste zaken is maar ik wilde daar mee aangeven dat er genoeg dekens zijn (met de juiste vulling en gewicht) die ook nog eens de hele dag gedragen kunnen worden met het eten vanaf de grond, dus dat het paard daarin niet gehinderd wordt.

Ik vind het belangrijkste dat een paard ZELF kan kiezen, dus als hij naar binnen wil dat hij dat zelf kan bepalen maar ook kan bepalen wanneer hij weer naar buiten wil. Natuurlijk moet je een paard niet buiten laten staan wat naar binnen wil maar in feite hoef je, je daar niet eens zorgen om te maken omdat het maar de normaalste zaak van de wereld is (imo) dat een paard dat zelf kan beslissen, jong of oud.

Dat begrijp ik hoor. Helaas is op veel plaatsen geen schuilmogelijkheid mogelijk vanwege dwarsliggende gemeenten. Alles wat hier in de buurt 24/7 buiten staat, heeft geen schuilgelegenheid. Wanneer ik het zelf voor het zeggen had, gaf ik paarden ook de keus. Voor een paard is dat geregeld en de andere proberen we ons best voor te doen. Tja en mijn ouwetje is een geval apart en kiest binnen vaak over buiten, das haar keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:53

Caira schreef:
Vanochtend alle paarden gecontroleerd, en alles stond er prima bij, alleen mijn vriend zijn bels was wat koud dus ik dacht goh ik zet ze even een uurtje binnen. Nu dat kon ik vergeten, zo snel als ik ze binnen had, zo snel had hij de deur opengemaakt en stond weer buiten. De enige die zeiknat en koud was was ik....

Staat het sneeuw bij jullie hoog? De belgen hier zijn al even niet van hun plek geweest en het sneeuw komt tot aan de knieen vanwege de sneeuwduinen. Volgens mij worden ze ook niet bijgevoerd. Verderop staan shetters, 1 ouwetje en twee enters, die staan zowat ondergesneeuwd, komen ook niet van hun plak en worden ook al niet bijgevoerd :(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:24

Hier ligt aardig wat sneeuw inmiddels. Ben heel benieuwd hoe de paarden er zo bijstaan....... Gelukkig hebben ze een volle gigantische ruif om lekker uit te eten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:33

Mijn paarden liepen er prima bij vanmorgen (en nu nog ;) ).
Er lagen 2 mestbultjes in de stal, dus ze hebben maar weinig of kort binnen gestaan vannacht.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:37

Ze staan er hier goed bij,
Afbeelding
Baaaaas, kussssss :* (ochtend groet :') )

Afbeelding
ik ben nie onder gesneeuwd :z :=

Afbeelding

Enne, ja mijn pony heeft een overbijt :Y) morgen komt de tandarts weer.... als de wegen dan normaal te rijden zijn :=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:39

:D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:06

Hier (Den Haag) sneeuwt het ONWIJS! Ik wil eigenlijk naar huis en naar mijn paard en mooie foto's maken. Maar durf nog even niet te rijden :P.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:15

Hier staat de boel ook in de weide te ploeteren in de hoge sneeuw, ze vinden het niet zo leuk :+
Vooral de shetlander van 88 cm heeft ineens verdomd veel en hoge knieactie :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:17

Hier staan ze 24/7 buiten zonder deken. ;) Ook met dit weer en ze vinden het heerlijk. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt ze binnen te zetten. :D

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:21

Mijn vzpony staat nog gewoon dag en nacht buiten zonder deken. Normaal zou ze in de winter 's nachts op stal staan, maar door omstandigheden die ze zelf veroorzaakt heeft moet ze 's nachts ook nog buiten blijven tot de stal weer beschikbaar is. De sneeuw vinden ze wel leuk! En ik vind het prima zo, hoe meer buiten, hoe beter! ;)

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:23

onze paarden staan heerlijk buiten,ze vinden de sneeuw geweldig.
Ze kunnen zelf weten of ze in de sneeuw staan ,of dat ze in of bij
de stallen gaan staan.
Wel hebben we de bestrating voor de stallen gestrooid met pekel,
dus als ze een klomp ijs in de hoeven hebben,even het erf oplopen,
en de klomp valt ervan zelf uit.
Groetjes...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:55

Oh god, ik kan er niet bij dat mensen hun paard maar een half uur per dag los laten! En dan ook zeggen dat de desbetreffende paarden gelukkig zijn. Paarden kiezen voor de makkelijkste weg, dus als jij je paard 23,5 uur per dag op stal opsluit, geeft hij zich er aan over. Dan word dat gewoon normaal voor hem. Kun jij wel denken dat je paard dan gelukkig is, ja dat lijkt maar zo, maar je paardje is in z'n hartje niet gelukkig.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:09

uhmm ....lees net het "hoeveel sneeuw ligt er bij jullie" topic

en lees daar dus een heleboel paardeneigenaren die hun paard NIET naar buiten laten

gek genoeg wordt er daar maar weinig van gezegd :Y)
nou hier hebben ze gewoon weer de hele middag liggen rollen en soelen in de sneeuw :D