Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:45

Een goede binnen/buiten bak vind ik anders helemaal geen luxe! Het lijkt mij vrij normaal om een goede buitenbak zonder kuilen of een duinbak of kleibak te hebben. Mensen die toch maar even gaan rijden in de bak terwijl het gevroren heeft en de bak een beetje hard van het ijs. Die gewoon om de harde plekken "heen"rijden. Een goede bak met voldoende verlichting en een goede bodem vind ik geen overbodige luxe!

flugeltje

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:14

Mijn stalletje is ook gewoon super.. luxe.. 25x80 binnenbak met achterberg bodem- 20x60 goede buitenbaan- super voer en hooi- de mogelijkheid tot 24/7 weidegang en erg rustig ondanks dat er veel paarden staan.
Maar ik wil mijn paard ook maar maximaal 5 uur op het land hebben, omdat hij anders zijn pit helemaal kwijt is en met 5 uur nog net fit zat is.
Mijn paard wordt gemest, buiten gezet en binnen gehaald.
Dan kunnen mensen zeggen dat het gemakzucht is.. ja en nee.
Al die gemakzucht is voor mij de kans om meer tijd aan mijn paard te besteden om hem extra aandacht/verzorging en beweging te geven.
En die bak met goede bodem vind ik idd helemaal geen overbodige luxe... dat vind ik zelfs noodzaak.
In de winter in een bevroren bak of wei vind ik pas not done !! En mijn paard in het zweet rijden en dan net als gisteren zo'n koude wind over zijn spieren, met gevolg dat hij verzuurt of een tying up krijgt... nee niet voor mij..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:01

Nou als jou paard gelukkig is en jij ook met de stal dan is het toch goed?

En een goede bodem in de bak is zeker belangrijk. Vind ik ook, in de zomer is de buitenbak waar ik rijd goed, alleen in de winter is het een modderpoel, dus dan rijd ik in een binnenbak in de buurt. En ik train mijn pony net zo goed, als ze zweet ben ik soms wel minimaal een half uur aan het uitstappen en daarna gaat ze nog met zweetdeken de trailer op en als het hard waait nog even de stal in mocht ze nog niet helemaal droog zijn. Het is wat meer werk, maar goed mijn pony's zouden niet gelukkig zijn met max 5 uur naar buiten, dus dat moet ik dan maar voor lief nemen :)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 09:24

flugeltje schreef:
Als je hem rijdt, hoort hij ook 2 uur uit te kunnen buiken voor je gaat rijden... dat doen jullie dus niet ?? ook errug slecht voor je paard, maar daar kijk je dan weer niet naar.

Dus als ik mijn paard aan zijn box vastzet staat hij ook 24/7 buiten.. das wel erg makkelijk om te zeggen dat hij dan 24/7 buiten staat.

Die van mij staat een aantal uur buiten... uurtje in de paddock.. uurtje onder het zadel.. mesten en poetsen ook een uur.. na het rijden nog poetsen en benen spuiten..ook weer een uur, dus uiteindelijk staat die van mij dan ook een uur of 7 buiten zijn box.... DUS HOOR IK NU OOK BIJ DE " GOEDE " MENSEN... JOEPIE !!!

Jemig doe niet zo moeilijk en pietluttig. Je weet heel goed wat ik met buiten bedoel, niet vast aan een touwtje natuurlijk. DUS wei, paddock, rijbaan weet ik wat. Djeez.

Sorry ik was vergeten ook dat jij een énorme expert bent en précies weet wat wel of niet goed is voor een paard, als ik rustig aan chips eet over een avond kan ik prima gaan hardlopen. Net na een volle maaltijd niet. Gras eten ze verspreid over de hele dag, niet een kilo ineens als zware maaltijd.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 09:33

En nee ik ben er niet een die het paard persé op de wei moet hebben 24/7 maar het is wel lekker voor ze. Maar in de avond of einde middag ofzo binnenhalen vind ik ook prima. Ik ben niet tegen de wei, ik ben niet tegen een goede stal.

De vraag was er gewoon omdat ik ergens las dat paarden maar 2 a 3 uur naar buiten konden per dag in het zomerseizoen en ik vond dat persoonlijk weinig. Daarbij vroeg ik mij af hoe andere mensen erover dachten.

That's all.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:58

Ik ga dit topic maar verwijderen uit 'mijn berichten'
Ik word er nl. een beetje triest van. Paarden die 18 of 19u per dag op stal moeten staan....
En dan onder het mom van allerlei k*tsmoezen. Want meer zijn het gewoon niet. Die eigenaren zou ik willen zeggen; lees eens echt een goed boek over paarden.
Maar als de wil er niet is....
Tja...
Arme paarden...

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:00

Mayo schreef:
flugeltje schreef:
Als je hem rijdt, hoort hij ook 2 uur uit te kunnen buiken voor je gaat rijden... dat doen jullie dus niet ?? ook errug slecht voor je paard, maar daar kijk je dan weer niet naar.

Dus als ik mijn paard aan zijn box vastzet staat hij ook 24/7 buiten.. das wel erg makkelijk om te zeggen dat hij dan 24/7 buiten staat.

Die van mij staat een aantal uur buiten... uurtje in de paddock.. uurtje onder het zadel.. mesten en poetsen ook een uur.. na het rijden nog poetsen en benen spuiten..ook weer een uur, dus uiteindelijk staat die van mij dan ook een uur of 7 buiten zijn box.... DUS HOOR IK NU OOK BIJ DE " GOEDE " MENSEN... JOEPIE !!!

Jemig doe niet zo moeilijk en pietluttig. Je weet heel goed wat ik met buiten bedoel, niet vast aan een touwtje natuurlijk. DUS wei, paddock, rijbaan weet ik wat. Djeez.

Sorry ik was vergeten ook dat jij een énorme expert bent en précies weet wat wel of niet goed is voor een paard, als ik rustig aan chips eet over een avond kan ik prima gaan hardlopen. Net na een volle maaltijd niet. Gras eten ze verspreid over de hele dag, niet een kilo ineens als zware maaltijd.

Ik wilde niet pietluttig of moeilijk doen, maar dat is een reactie die wordt uitgelokt door bepaalde mensen, ik zeg niet door jouw hoor :o
Maar er zijn hier mensen die zeggen, dat wanneer je paard niet 24/7 buiten staat, hij maar 24/7 op stal staat en dat je dan maar gelijk niet goed bent voor je paard en dat vond ik een beetje pietluttig en moeilijk.

Er is ook gewoon een middenweg, maar dat willen veel weidegangers niet zien en dat probeer ik steeds aan te geven, maar dat willen ze maar niet lezen.
En als ze mijn manier dan alleen maar af kunnen kraken en mijn paard apatisch en ongelukkig kunnen noemen, dan is dat een beetje tegen het zere been en zal ik daar ook op een kinderachtige manier op reageren...

No hard feelings..

Maar zie de reactie hierboven... arme paarden.. bah bah.. triest figuur zou ik dan zeggen..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:15

En bedankt.
Jij vindt het normaal om een paard 19u op stal te zetten? Ik vind dat om te :r

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:20

sflj schreef:
En bedankt.

Dan :r je maar ergens anders :-). Die van mij staan 4uur per dag buiten, half uur tot 3 kwartier in molen en dan een training van drie kwartier. En dat gespreid over de dag.
Idd veel stalmomenten, maar of een paard nu buiten stilstaat of op stal is net hetzelfde, is enkel maar waar je je druk om wil maken.

Jullie doen precies of die dieren staan heel de dag actief te bewegen, buiten wat kuieren van graspunt a naar B, gebeurt er weinig. Op stal moeten ze niet kuieren want daar hebben ze hooi ter beschikking.

Restyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:23

flugeltje schreef:
Mayo schreef:

Ik wilde niet pietluttig of moeilijk doen, maar dat is een reactie die wordt uitgelokt door bepaalde mensen, ik zeg niet door jouw hoor :o
Maar er zijn hier mensen die zeggen, dat wanneer je paard niet 24/7 buiten staat, hij maar 24/7 op stal staat en dat je dan maar gelijk niet goed bent voor je paard en dat vond ik een beetje pietluttig en moeilijk.

Er is ook gewoon een middenweg, maar dat willen veel weidegangers niet zien en dat probeer ik steeds aan te geven, maar dat willen ze maar niet lezen.
En als ze mijn manier dan alleen maar af kunnen kraken en mijn paard apatisch en ongelukkig kunnen noemen, dan is dat een beetje tegen het zere been en zal ik daar ook op een kinderachtige manier op reageren...

No hard feelings..

Maar zie de reactie hierboven... arme paarden.. bah bah.. triest figuur zou ik dan zeggen..

Laat je niet van de wijs brengen hoor.. Jij doet het in mijn ogen goed en misschien wel beter dan menig ander hier

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:26

Nou ik vind er wel verschil in zitten. Die van mij scharrelen idd niet de hele dag rond, maar er is altijd van alles te zien, ze kunnen opzoek naar gras, rollen en kroelen met elkaar wanneer ze willen. Daarbij staan ze in de frisse lucht :) En buiten hebben ze ook altijd hooi tot hun beschikking, want ze staan nu niet in de volle wei. Dus wat dat betreft vind ik het wel top als er stallen zijn waar de paarden wel contact met elkaar kunnen hebben in de stal.

Restyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:26

sflj schreef:
Ik word er nl. een beetje triest van. Paarden die 18 of 19u per dag op stal moeten staan....
En dan onder het mom van allerlei k*tsmoezen. Want meer zijn het gewoon niet. Die eigenaren zou ik willen zeggen; lees eens echt een goed boek over paarden.
Tja...
Arme paarden...

Doei doei :D

Hebben ze ook niks aan aan zo'n reactie... want jij bent zooooooooooooooooooo goed..

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:30

Restyle schreef:
flugeltje schreef:
[

No hard feelings..

Laat je niet van de wijs brengen hoor.. Jij doet het in mijn ogen goed en misschien wel beter dan menig ander hier

Thanks... het gaat mij niet om het beter doen dan een ander, maar ik kijk wat goed is voor mijn paard :P
Ennnn... hij doet het hier super op... dusss ik laat die anderen lekker hun weidedroom dromen en ik doe het fijn op mijn manier en heb een super gezond en vrolijk paardje.. *D

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:32

bulck schreef:
sflj schreef:
En bedankt.

Dan :r je maar ergens anders :-). Die van mij staan 4uur per dag buiten, half uur tot 3 kwartier in molen en dan een training van drie kwartier. En dat gespreid over de dag.
Idd veel stalmomenten, maar of een paard nu buiten stilstaat of op stal is net hetzelfde, is enkel maar waar je je druk om wil maken.

Jullie doen precies of die dieren staan heel de dag actief te bewegen, buiten wat kuieren van graspunt a naar B, gebeurt er weinig. Op stal moeten ze niet kuieren want daar hebben ze hooi ter beschikking.

Gelukkig zijn er nog mensen met gezond verstand !!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:35

bulck schreef:
sflj schreef:
En bedankt.

En ook dit is een reactie van iemand die echt 0,0 en nog minder benul heeft van paarden. Mensen als jij zouden geen paarden mogen houden. Je weet niet waar je het over hebt. Heb je überhaupt wel eens naar paarden in een wei gekeken?
Lees eens een boek. Verdiep je eens in wat paarden nodig hebben.
:evaw:

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:36

sflj schreef:
Tja...
Arme paarden...

Ik heb nog niet eens veel berichten gelezen in dit topic, maar op bovenstaande wil toch direct even reageren.

Welk boek zouden 'die' eigenaren moeten lezen dan?

Er zijn zat paarden die een paar uur in het land staan, en let nu op, die daarnaast in een stapmolen gaan en nog gereden/gelongeerd worden. Uiteindelijk komen ook die paarden met regelmaat uit hun box.

Je snapt natuurlijk wel dat mijn paard dus niet de hele dag buiten staat. 's ochtends stapmolen, 's middags land, en daarna wordt ze gereden. Is daar wat mis mee? Daarbij heeft ze een box van 3 bij 4 1/2 meter.

Jouw reactie vind ik oppervlakkig en niet onderbouwd.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:39

sflj schreef:
En ook dit is een reactie van iemand die echt 0,0 en nog minder benul heeft van paarden. Mensen als jij zouden geen paarden mogen houden. Je weet niet waar je het over hebt. Heb je überhaupt wel eens naar paarden in een wei gekeken?
Lees eens een boek. Verdiep je eens in wat paarden nodig hebben.
:evaw:

HAHAHAAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, onder welke steen kom jij vandaan?

Ik wil toch nog graag weten welk boek ik en flugeltje (edit en Bulck) moeten gaan lezen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:41

Ik vind die reactie ook wel erg ver gaan. Ik ben zoals jullie gemerkt hebben erg voor veel naar buiten, maar uiteindelijk is een gezond en blij paard het belangrijkste. En als het paard het zo goed doet dan zullen die eigenaren toch wel iets goed doen denk ik dan. Het zou mijn keuze niet zijn, maar er lopen meerdere wegen naar rome.

duke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:50

Iedereen wilt het beste voor zijn paard!!!
24/7 is natuurlijk helemaal super als ze dat buiten staan, die van mij staan ook 24/7 buiten en vanaf 1 september gaan ze voor de nacht naar binnen.
maar staan ze van 8 tot 5/6 nog lkr in het land.

Als het straks te nat word is t zonde om ze op het land te zetten, dan kunnen ze idd in de paddock of de bak, anders lopen ze t hele land kapot en heb je volgende jaar niks en dat is zonde!!!!

Als de winter er straks is gaat die van mij in de ochtend ploeg naar buiten dat is van 8 tot half 1 ongeveer dan staat ze op stal tot half 7/7 uur en dan ga ik rijden/longeren voor dat ze dan weer op stal staat is t ook tegen 9en en dan gaan ze de nacht in.

Met andere woorden om trg te komen op het antwoord als ze zomers 24/7 naar buiten kunnen DOEN!!! helemaal super!
Kunnen ze dat niet dan tog minimaal overdag de gehele dag buiten.
Wintermaanden, kunnen ze de hele dag naar buiten super, kan het niet helaas, maar zorg er iig voor dat ze niet 23u per dag op stal staan naast dat uurtje rijden!!!!!!!!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:56

die van mij staat nu in de zomer 24/7 en in de winter van 7 tot 8.
Ik vind dat een paard gewoon lekker buiten hoort te staan. Hoe vaak zie je paarden volledig afgestompt op stal staan...
Ik heb ook een tijdje op een stal gestaan ( tijdens de verbouwing van onze stal) waar ze alleen naar buiten konden onder begeleiding dus als je dr echt zelf naast stond. Het paard in de box naast mij werd niet gereden omdat de eigenaar het te druk had en stond dus al 3 maanden op stal!!!
smoezen van hij loopt blessures op buiten kan ik ook weinig mee.
Als je paard de hele dag op de paddock/weiland staat gaat een paard (meestal ) niet volledig los omdat hij al de hele dag kan bewegen... Een paard dat nooit buitenkomt daarintegen....
Hoe zou jij het vinden om de hele dag in de wc opgesloten te zitten!!

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:01

Zou fijn zijn als sommige 24/7 weidegangerseigenaren iets meer respect kunnen opbrengen voor deze die dit niet hebben.
En inderdaad er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Het gaat er om dat je paard gelukkig is.
Meedere mensen proberen dat hier duidelijk te maken.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:12

stellaard schreef:
Zou fijn zijn als sommige 24/7 weidegangerseigenaren iets meer respect kunnen opbrengen voor deze die dit niet hebben.
En inderdaad er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Het gaat er om dat je paard gelukkig is.
Meedere mensen proberen dat hier duidelijk te maken.

Maar dat willen ze niet zien !!! alleen hun weg is de enige weg... want een paard hoort op de wei...

Maar zodra ik dan een feit opschrijf, over het uitbuiken van 2 uur... dan ben ik ineens " de expert" terwijl hun allemaal zooooooooooo goed weten hoe het moet.
Ze staan niet open voor andere dingen... dat is het probleem

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:24

Ik heb net in een soort gelijk topic gereageerd:
Willekes @ [OPG] ben ik gek, of zijn die 40 andere mensen gek??

Minimum aantal uren weidegang bestaat niet, juist omdat je paarden legio van mogelijkheden kan bieden als je je paard niet op de weide wilt hebben. Maar biedt die mogelijkheden dan wel aan je paard (ook als pensionhouder zijnde)! in plaats van 24/7 op stal staan. Sommige paarden kunnen ook gewoon weg niet op de weide (door omstandigheden). Geen weidegang hoeft niet per definitie slecht voor je paard te zijn. Je kan je paard ook op vakantie sturen in de zomermaanden, bijvoorbeeld. Aangevuld met paddock + voer en water op de overige momenten.

Ik vind een minimum voor een gezond paard: minimaal 3-4 uur.
Hier in de buurt is een stal waar je je paard max. 2 u op de weide kan/mag zetten bij droog weer in de zomermaanden. Geen stapmolen en 45 paarden met 1 paddock. Maak dan 2 of meer extra paddocks erbij waar de paarden het hele jaar een aantal uur buiten kunnen staan! En voor diegene die hun sportpaard niet in de paddock durven zetten i.v.m. blessures of wat dan ook: maximale uitloop van 3,5 bij 7 meter bv (is in Duitsland onderzocht in onderzoek).

Ik ben overigens wel voor weidegang voor mijn paarden. Die staan overdag op de weide zomers/'s winters.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:24

Mayo schreef:
flugeltje schreef:

Ik een expert ?? das gewoon een feit wat ooit is in de hoefslag heeft gestaan en niet na een grote maaltijd, maar na de weidegang.

Maar jullie doen je voor als de experts hier hoor, jullie doen alsof je weet wat goed is voor je paard, omdat dat in een boek staat... nou dan kan ik nog tig dingen verzinnen die niet goed zijn... maar jullie kijken alleen naar wat jullie uitkomt.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:29

Allemaal wel leuk en aardig. Maar ik heb bij mij in de buurt nog geen stalling kunnen vinden waar de paarden in de zomer en winter de hele dag buiten kunnen staan.