wel of geen halster om in stalling/weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laat jij het halster om in stal of in de weidegang?

ja, niks aan de hand toch? alleen maar handiger
14 (2%)
ja, maar denk er wel goed om, vind het soms wel een klein beetje eng.
30 (6%)
ja, alleen in de stal
3 (0%)
ja, alleen in de wei
137 (28%)
nee, neemt te veel ricico's met zich mee
268 (55%)
nee, vind het gewoon wat makkelijker
21 (4%)
nee, vind het zonder er mooier uitzien
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 480

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:58

Ik heb daarom speciaal varkensgrendels en de scherpe kanten zijn afgerond. En bij mij zijn het allemaal stallen waar ze hun hoofd over de deur kunnen doen:
Afbeelding

Maar de halsters afdoen is natuurlijk altijd het veiligst..... ;)

Nano05

Re: wel of geen halster om in stalling/weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:02

in stal nooit halster om, buiten alleen 1 merrie, omdat zij echt niet te pakken is.

Buren hadden net 1 week een paardje van 1,5 week oud, heeft nog geen 2 uur in stal gestaan met halster om, hoofd over deur, achter grendel blijven hangen, waarschijnlijk proberen los te rukken, uitgegleden en nek gebroken.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:03

Mijne staat op stal zonder halster, maar in de wei moet ze wel met halster als ik haar nog niet gereden heb anders kan ik haar niet pakken:P

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:07

Mijn merrie, staat swinters in de paddock en zomers in de weide lekker zonder halster, zou er niet aan moeten denken om wat voor reden dan ook, dat ding gevaar zou kunnen opleveren. In stal heeft ze ook altijd der halster af!

Juliaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:15

In de stal altijd zonder halster, want het zou maar zo kunnen gebeuren dat je paard zichzelf verwond. In dat wei wel met halster, omdat mijn vader hem erin laat en die haalt het halster er nooit af. Maar als ik haar zelf eruit laat doe ik het halster meestal af. Ze heeft in deze wei nu ook niet zo veel om zich aan te verwonden dus het is niet heel erg.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:15

Mijn vz-paardje heeft in de zomer altijd haar halster om met daar onder haar Uv-masker, zodat het masker beter blijft zitten. Wel zit hij
juist strakker dan het halster wat we in de winter gebruiken om gewoon even vast te zetten, zodat de hoeven er niet in kunnen blijven zitten. Moet er wel bij zeggen dat er 90% van de dag toezicht is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:17

In de wei hebben ze eigenlijk altijd hun halster om en op stal altijd af.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:38

Heb het laatst bij een ponytje gezien: halster in de wei om, halster zat erg laag op de neus. Tot ik haar een dag later zag met het halster bungelend om haar nek...ook niet erg veilig lijkt me. Halster gaat nu af.

Ik ben voorstander van het aflaten van het halster, maar kan me voorstellen dat als je paard moeilijk te pakken is dit een hele strijd kan worden en het halster om laten dan een (noodzakelijke) optie is.