Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvs

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:02

ziet er leuk uit!! heb je ook al foto' hoe het er van dichtbij een beetje uitziet?? Vind het toch moeilijk om te bedenken hoe dit er allemaal voor het oog uitziet

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:30

Mooi hoor! Wat is de lengte van zo'n lange zijde en hoe breed heb je het pad gemaakt?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:41

de totale lengte van het perceel is zo'n 350 meter, het dwarspad in het midden zit dus op ongeveer 170/180 meter als je vanaf de bosrand rekent. Het pad is aan de rechterkant zo'n 6 meter breed (beneden) Het linkerpad (boven) is ongeveer 4 meter breed, soms ietsje smaller.

Foto's van het pad in het algemeen en de bak en paddock etc. staan in een link in een eerdere reactie, van de huidige indeling heb ik nog geen foto's.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:33

Duidelijke schets Joyce, wanneer jou hitparadise klaar is kom ik graag kijken ;)

Ze beginnen bij ons maandag met het aanleggen van een baan om een perceel weide heen. Iets wat ik al erg lang wilde, dus afgelopen week zijn we druk bezig geweest met de afrasteringen omzetten. Als het straks klaar is hoop ik op een betere verdeling van het land.

Ik had bij mijn man nog geopperd voor zo`n zwempoel, leek me zo fantastisch. Maar hij reageerde lichtelijk ontvlambaar dat ik dan maar in de regen moest gaan rijden :D haha de schat!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:49

Ben je niet bang dat dat pad snel veranderd in blubber zodra het weer minder wordt? Of wordt het helemaal bestraat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:52

Of je nu een stukje weiland openlaat in de winter of een pad....het probleem blijft eigenlijk hetzelfde qua kapotlopen...? :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:58

Maar op een open weiland waaier ze uit en is het alleen bij de poort echt prut (letterlijk en figuurlijk). Ik vrees dat als ik zo`n looppad zou maken waar ze dus met zijn allen op moeten, het hele pad dus gewoon prut wordt. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het idee leuk, maar zie het meer op de amerikaanse en spaanse etc droge zandgrond met veel zon, dan hier in dit "prutweer met kleigrond"-landje..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:50

nee Pmarena, dat is niet hetzelfde. Omdat zo'n pad veel intensiever belopen wordt dan een weiland. Bij een weiland wordt vaak de ingang kapotgelopen en valt de rest aardig in de hand te houden bij rustige paarden en op tijd omweiden. Maar bij zo'n pad moeten ze elke keer over hetzelfde stuk. Vaak maken ze op het pad ook nog een looppaadje en dat merk je wel op den duur. Bij mij zie ik nu al, na een aantal dagen regen dat de doorgangen waar ze de bocht om gaan kapotgelopen worden en uitslijten.

Eigenlijk moet ik ze bij natte bodem gewoon in een stuk oplsuiten en het pad bewaren voor de droge dagen. Hoop dat die er nu weer aankomen, want ik moet ze er nog een stukje pad bijgeven omdat het gras nu op is op het huidige deel van het pad wat ze hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:58

Ja , dan heb je het over een groot weiland en omweiden.

Maar voor heel veel mensen werkt het volgens mij zo dat ze in de winter een stukje weiland opofferen , dat mag dan kapot gelopen worden , en de rest wordt gespaard. Wat dat betreft is er voor mij dan eigenlijk geen verschil of je ze nu een vierkantje kapot laat lopen of een looppad...de oppervlakte blijft ongeveer evenveel alleen hebben ze aan een looppad dan meer qua beweging.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:00

Denk je? Ik zou toch huiverig zijn over te zware belasting van de pezen door het lopen in zuigende modder, en het risico van in de draad komen door uitglijden als ze willen rennen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:20

..maar dan zet je ze toch op een groter stuk op dat moment ?

Want dat probleem heb je gewoon op een kleine , natte oppervlakte...of het dan een looppad is of een vierkantje dat maakt niet uit , als de oppervlakte te klein is en de ondergrond nat , dan lopen ze het kapot.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:23

Dan is het dus alleen voor de zomer dan pad, daar komt het op neer.. Ik denk dat ik het, als ik het zou doen, zou verharden en ze daar dan `s winters op zou laten lopen, blijft de wei mooi heel..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 14:36

Dat is mijn idee ook , het pad ophogen dan wel met verharding aan de gang gaan. Desnoods elk weekend met aanhangertje een partijtje gratis spul via Marktplaats ophalen :P

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:49

Wat een geweldige ideeen staan hier zeg! Ik zit hier ook vol ideeen. Mijn 2 shetlanders krijgen allebei een vaste stal, maar daar komen ze toch haast nooit in te staan. Tegen de stal aan een grote overkapping en daaronder betegeld. Daar kunnen ze schuilen tegen de regen en in de schaduw staan. Ook krijgen ze daar dan hun hooi. Dan krijgen ze een soort uitloopje met in het midden een grote/brede boom. Achterin op het weiland is er een heuveltje. Die gaan we nog beter maken en dan kunnen ze daar ook op lopen en gek doen. Ook komt er misschien nog een plek met zand waar ze heerlijk op kunnen rollen,liggen. Ik hoop dat dit allemaal lukt en door gaat. Als ik ooit meer grond heb ga ik dat zeker doen Maar dan meer en groter (bos, water etc.) Ik vind dat natuurlijke ook veel mooier staan.

heyhallohey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:49

Super leuk idee zeg:)
Als
ik ooit ook grond heb:p ( droom droom:p) dan is zoiets erg leuk inderdaad:p

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:45

vraagje aan joyce hoe heb je foto van google maps gekregen? dat is superhandig voor de plannen ;)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:22

Print screen ws.
Edit: alleen aan de copyrights onderin de foto te zien, lijkt de foto niet van google te komen, maar ik kan het niet goed lezen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:18

Inderdaad met printscreen, en vervolgens uitgeknipt in paint en bewerkt.
We hebben geen goed bewerkingsprogramma/tekenprogramma, dus moet me met paint redden ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:27

ik zal wel niet zo slim zijn maar hoe werkt dat dan? staat dat ergens?printscreen?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:31

Ergens rechtsboven op je toetsenbord staat het knopje Prt Sc. Daarop drukken en vervolgens plakken in een beeldbewerkingsprogramma, zoals Photoshop of paint.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:34

HT2009 schreef:
Duidelijke schets Joyce, wanneer jou hitparadise klaar is kom ik graag kijken ;)

Ze beginnen bij ons maandag met het aanleggen van een baan om een perceel weide heen. Iets wat ik al erg lang wilde, dus afgelopen week zijn we druk bezig geweest met de afrasteringen omzetten. Als het straks klaar is hoop ik op een betere verdeling van het land.

Ik had bij mijn man nog geopperd voor zo`n zwempoel, leek me zo fantastisch. Maar hij reageerde lichtelijk ontvlambaar dat ik dan maar in de regen moest gaan rijden :D haha de schat!

hahahahahaha, heb je ook veel verschillende doorgangen naar de binnenweides gemaakt? Dat is wel makkelijk voor flexibele indeling en strookbegrazing of omweiden vanaf het pad.

dank je, Je bent welkom ;) .
Heb net een schetsontwerp van HIT-actief binnen gekregen en heb om een offerte gevraagd.
Zal wel in fases moeten als meerjarenplan want het is nogal een investering als ik de losse prijzen zo bekijk. :P Eerst de paddock groter en verstevigd, dan de stal nieuw met bestrating eromheen en dan komen al die technische snufjes wel een keer ;)

Ervaring tot nu toe:
De paarden lopen nu op het rondgaande pad. Ze hebben al wat rondjes gelopen en gerend gisteren. Je merkt nu al dat de bochten en ingangen naar de grotere stukjes in verhouding veel meer te lijden hebben dan de rest van het pad. De graszode wordt stukgelopen en ze ploegen er wat. Hoop dat het snel droger wordt zodat het niet te modderig wordt in die hoeken. Misschien moet ik wat zand storten binnenkort.
Het stuk bij de bomen hebben ze er gister bijgekregen maar vinden ze wel erg spannend, ondanks dat daar veel gras staat hebben ze het stuk vanmorgen nog niet gebruikt. Hoop dat het snel went, anders moet ik ze binnenkort even een gedwongen route geven daarlangs, kan dat andere deel gelijk even herstellen. Zal kijken of ik binnenkort eens een filmpje kan maken van de paarden op de Paddock Paradise Track.
Denk dat ik ze regelmatig om moet weiden en het pad om moet leggen om te zorgen dat ze er gedurende het seizoen zo lang mogelijk gebruik van kunnen maken. Wil wel graag dat het een graspad blijft namelijk. Het is toch wel in totaal zo'n halve ha gras waar ze van moeten kunnen blijven eten.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:21

Vanmorgen zijn ze bij ons met palen de baan gaan uitzetten. Maandag komt de kraan en wordt de grond om 2 percelen afgegraven. Daaronder komt drainage, worteldoek, roosters en zand voor een stevig pad. Het land daar in krijgt aan weerszijden dammen, afrastering daartussen in zijn losse steekpalen zodat we ze makkelijk kunnen omweiden (en er weg kunnen halen wanneer er bemest en gemaait gaat worden).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:22

Zo !! Jij pakt het professioneel aan :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:26

Wat ontzettend leuk! Jammer genoeg niet haalbaar voor ons omdat wij niets aan het land mogen doen van nat.mon. := Dus als ik leuke paadjes aan ga leggen is dat niet praktisch ivm kleigrond: dat wordt zo weer 1 bende met regen.
Maar als ik op zandgrond had gestaan, had ik er zeker wat mee gedaan!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:27

wow HT2009, nu word ik helemaal jaloers! :wow: