Hit actief Stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:29

:D lijkt me ook wanneer ze 24 uur per dag rondhobbelen. Weet je toevallig of ze onder de tegels ook een vlies hebben gedaan?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:50

pffff weet ik eigenlijk niet.
Ik dacht t niet, maar dat weet ik dus niet zeker hoor.

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:02

Het lijkt op zich wel een beetje op ranches in het buitenland. In australie bijvoorbeeld. Volgens mij hebben ze daar ook dit soort stallen.Het lijkt me prima om zo een paard te hebben staan.
Ik vind het zoals nu ook wel fijn, mijn paard staat nu 24/7 buiten tenzie het slecht weer is/zwaar onweer/hagel. Swinters staat ze binnen helaas WEL de verplichting om dan te komen, maar zoals nu is het echt heerlijk, altijd lekker rustig en ik ehb nooit verplichtingen om mijn paard te rijden of longeren.

Duzzell

Re: Hit actief Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:55

vandaag voor de eerste x geprobeerd ze er in te krijgen
me oudste vond het best eng maar zodra ik haar wat biks gaf was het zo goed en ging er de 2e keer zonder probleem er in... de andere hoorde het biks al en wou zelf al naar binnen stromen maar me meoder had haar vast haha dus ze kwam niet ver.
met haar dus geen enkel probeel met er in lopen het boeide haar vrij weinig.
morgen maar is proberen met deurtje dicht

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:56

haha herkenbaar.
Iris wilde er eerst ook met moeite in, maar eowyn is zo makkelijk. Die ging erin en die kwam er niet meer uit. die dacht..........
ETEN!!!!!!!!!!!!!!! :9 :9
Toen ging iris er ook in en toen heeft ze opeens een tijdje gehad dat ze geen kuil meer wilde eten. Ze ging er niet in. Maar dat is over hoor. Die van mij vreten maximaal het hooi op. stelletje vreetzakken :D

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:54

whahaha
jaa die ene van mij is echt een vreetzak die wou er af vanaf de andere kant in :P dan kom je makkelijker bij het voer he:P hahaha
vanavond weer even proberen maar denk dat het weer goed gaat

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:03

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:13

Opzich een leuk idee die HITactief stallen, maar die hooi en biks stations spreken mij minder aan dan gewoon hooi in bakken en eventueel krachtvoer gewoon uit een emmer.
Wij hebben het opgelost door het werk over 2 stalbeurten te verdelen (incl het voeren). Ideaal wat dat betreft ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:18

laura1986 wanneer je het echt goed zou doen zou je zowat om het half uur je paar een handje vol krachtvoer moeten geven. Het gaat erom dat ze de hele dag hele kleine beetjes te etn krijgen en niet 2 maal een hele boel.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:09

Als ik mijn paardje (en die is representatief voor de meeste paardjes die in onze kudde lopen) krachtvoer zou geven zou ie ontploffen denk ik:+

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:56

laura, 2 keer per dag eten geven is ook niet goed.
En ook jouw paardje zou eraan wennen, ook al denk je van niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:59

Inderdaad. In de winter voer ik al 4x per dag hooi en dan staan ze ook nog een paar uur zonder en ze zijn redelijk aan de dikke kant. (9 tot 10 kg max. per dag) 2x per dag is voor ons geen optie tenzij we het voor elkaar krijgen dat ze veel langer over hun zelfde portie voer doen (zijn we nu mee bezig dmv gaan toepassen van roosters over de bakken en fijnmazige hooinetten)

Waarom spreken die hooistations en krachtvoerstations je minder aan? Omdat de paarden niet meer naar je hinniken omdat je met het voer aan komt lopen? Omdat het machine geregeld is? Omdat ze in een hokje staan te eten? Als je je paard individueel wil voeren op maat moet je je paard anders toch op stal opsluiten? Nu staan ze elke keer maar een paar minuten in zo'n hokje en kunnen er zelf weer uitlopen. Te dunne paarden kun je bijvoeren, te dikke paarden kun je op dieet zetten.

Ik ga morgen kijken bij deze stal: http://www.landschapsstal.nl
Ben erg benieuwd naar deze vrij nieuwe Hit-actiefstal.

edit: deel reactie was voor ander topic
Laatst bijgewerkt door joyce B op 29-07-09 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:03

Duzzell: geweldig!!
En het ziet er erg mooi uit zeg!

Ik moest wel lachen: jullie ho ho en de paarden...die deden niet luisteren :D :D
Dat kan toch ook niet, t is veeeeeels te leuk zo'n eerste keer met zijn allen en wen er maar aan, als jullie van die race-paarden die wij af en toe hebben, dan zie je ze wel vaker voorbij scheuren hoor. :D ;)

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:08

whahaha jaa wij deden hooohoooo omdat er al 1 op ze muil was gegaan heel hard op de stenen! die was iets te blij hahaha
ik kreeg vanaaf te horen dat ik modelpaarden heb! die van mij zijn 1 van de enige die het snappen en er telkens in staan de 1 had al 80% kuil op vanaf 12 uur en dan ander 67! dus dat is goed toch haha
elke dag gaan ze er aan paar uur in om te wennen

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:09

en het is nog lang niet af:P er moet nog een schuilstal komen en ze moeten helemaal achter aan nog drinkbakken krijgen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:58

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:10

:D En iedereen maar ho ho grappig om te horen. Rennen ze nu nog of is er al rust }>

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:40

ik was er gister avond en het was super rustig in de groep!
er stond 1 paardje in het kuilstation op rust bijna te slapen en alle paarden er om heen haha

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:23

he werd hij er dan niet uitgestuurd :?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:38

Dinopino schreef:
he werd hij er dan niet uitgestuurd :?

Sommige paarden blijven heerlijk slapen in de stations. Gebeurd bij ons ook.
Als de paarden willen eten, dan bijten ze hem/haar wel in de kont, van heeee, ga er eens uit. En als ze er echt niet uitgaan,
dan kan je ze er wel even uithalen. (op een normale manier, want soms zijn er mensen.....)

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:35

ik ga vanmiddag weer is even kijken hoe het met die van mij gaat:P
zal wel goed gaan:D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:44

Even hier een kopie van mijn reactie in een ander topic:

Citaat:
Nou, wij zijn bij de Landschapsstal stal geweest... Veeeeel ruimte. 5ha weide voor 1 groep van 19 paarden, ruime verstevigde en gedraineerde paddock vlak bij de stallen, groot deel bestrating rond de ruwvoerstations die overdekt in oude stal stonden, een grote paddock die lager gelegen is (is heuvelachtig daar) het krachtvoerstation naast de rustruimte, wel apart afgezet. en dus in de zomer dag en nacht toegang tot die wei en in de winter een aantal uren per dag.

Af en toe liep er een enkel paard richting Actiefstal om wat hooi te eten of wat biks te halen en voor de rest stonden en lagen ze heerlijk in de wei. We hebben geen foto's gemaakt. wel camera meegenomen, maar zo druk met kijken en vragen stellen dat we er niet eens meer aan gedacht hebben om te vragen of het mocht. Maar op de site krijg je er wel een beeld van.

http://www.landschapsstal.nl voor diegenen die het gemist hadden.

De paarden lopen veel heen en weer tussen de stations in de winter, nu in de zomer kiezen ze er voor overdag bij warm weer binnen te staan in de ruime rustruimte om te schuilen tegen het vliegende gespuis, bij een regenbui gaan ze soms ook ineens met zijn alleen richting stal.
Toen wij er waren waaide het flink en had het gehoost en stonden de paarden dus lekker buiten omdat er weinig ongedierte was.

De vorstbeveiligde waterbak stond in de onderste paddock. Ze moesten dus ook uit de wei terug naar boven richting paddock om daar te drinken. De eigenaresse verteld dat de paarden veel gespierdere billen hadden gekregen van al dat lopen (met hoogteverschillen)

Erg leuk om te zien, maar de investering die nodig is... Is eigenlijk niet te doen als je hobbymatig een paar paardjes houdt in een goedkoper gebied. an haal je die kosten er eigenlijk niet uit. Dat moet je dus doen voor je eigen gemak en voldoening.
Hobby kost geld moet je dan dus denken ;)
Helaas is mijn man daar niet zo van overtuigd. Dat wordt dus flink sparen de komende jaren, of met hulp van technische vrienden zelf creatieve oplossingen bouwen!

Ik ben nog steeds enthousiast over de roosters (ze hadden daar geen last van met lopen want er lag een flinke laag zand over) en over de Hit-matrassen. Het had flink gehoost voor wij kwamen, maar de paddock bleef mooi droog. hij was dan ook wel goed gedraineerd en helemaal opgebouwd zoals geadviseerd. Met drainage om de meter, laag puin zonder nulfractie, dan de roosters, gevuld met rond grind, en een laag zeer grof rondgekorreld zand. Denk dat menig gewone paddock minder van opbouw is...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:41

We hebben ook exact op hun advies de paddock opgebouwd met drainage en grind met de korrelgrootte en het zand dat hun aanbevolen. De eerste 2 jaren zag het er dan ook perfect uit. :D Eigenlijk moet je gaan kijken wanneer het er 10 jaar bijligt of zo als bij ons al na 3 jaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:50

Woon je ver weg Dinopino? Ik wil wel komen kijken hoor!
Ik denk dat als je je paddock zo goed opbouwt en zo goed draineert, dat hij sowieso vrij droog zou moeten blijven. Alleen nu kunnen ze, door die roosters, niet door die tussenlaag heen trappen.

Wat betreft hoeveel jaren het ligt zouden we eigenlijk in Duitsland bij die stallen moeten kijken. Die staan er inderdaad al een jaar of 5 tot 10.

Zij hebben trouwens maar een relatief klein deel met de roosters gedaan. Ik denk zo'n 15 bij 40 meter. De rest van de zandpaddock is veel groter, denk dat ze nog wel zo'n 2000m2 zandpaddock hebben zonder die roosters. En dan nog de stukken die bestraat zijn met H-klinkers.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:53

:D volgens mij heb ik je naam net nog gezien.

Ik woon in de duitsland. In Kirchhellen waar we het zand ook vandaan hebben zit zo"n hitactief stal. Wij zijn daar wezen kijken maar dat was in weze een beetje dom. Zij hadden ook van die roosters maar zij hebben sowieso als ondergrond al het kirchheller zand. :D