Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:06

Ook voor ons mesthoopje.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:33

@ Imker; de stal bleek toch 9m² te zijn en we hebben er 3 zakken in gedaan van Strovan. Tot nog toe (maar het ligt er sinds vanmorgen in) lijkt het toch al aardig wat... En het moet nog verpulveren... Maar je raadt toch aan om er meer in te doen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:38

Ik ben geen expert op dit gebied, zelf heb ik 6 zakken erin gedaan en ík vond het teveel. Nu is mijn ondergrond ook met rubberen tegels, dus bij mij liggen ze nooit op de koude bodem.
Ik dénk dat ik in jouw geval 4 zakken had gebruikt.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:51

Okè, nou we hebben nog een zak liggen dus kan die er altijd bij op gooien! In ieder geval bedankt Haha! !

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:09

imker schreef:
Ik laat in mijn stal een klein hoekje van 1/2 m2 open bij de deur, waar ik het hooi neergooi.
Nu staan mijn paarden van 8 tot 17uur buiten in een volle weide (ja, zelfs in december volle weides), dan krijgen ze binnen brok en wortelen en om 21uur krijgen ze hooi.

ik denk dat het voor een heleboel mensen jammer is dat jouw paarden overdag buiten staan, aangezien de meeste paarden nu toch dag en nacht binnen staan.
verder vind ik het nog steeds een leuk experiment.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-08 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:50

@ Diana1; volgens mij komen er toch redelijk wat paarden gewoon buiten nu hoor Lachen zeker als het weer het toelaat! Maar je kunt het natuurlijk ook anders bekijken; zo ziet het eruit als paarden niet de hele dag binnen staan, verdubbel(driedubbel) het dan kun je ongeveer inschatten hoe het dan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:52

Ja, zo blijven de boxen schoon, maar Imker heeft er ook een vlas box bij voor het vergelijk.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:54

ja dat weet ik ook wel....is gewoon een kwestie van tijd vermenigvuldigen.
je moet wel de mogelijkheden hebben (een bak enzo) om de paarden elke dag buiten te hebben. hier (in Groningen op de klei) zie je weinig tot geen paarden in de wei zoals bij Imker, dat bedoelde ik er maar mee te zeggen. het gros staat hier dus dag en nacht op stal en komen er alleen uit om gereden te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:12

Ik heb ze in mijn rijbak, niet ideaal want die werd vanmorgen ook volledig omgeploegd, maar je moet wat. Hele dagen op stal is niet wenselijk, maar een andere discussie. Ik mest wel meteen uit als ze er uit komen, ik mest 3 keer per dag en dan hou je een stal wel redelijk schoon. Dan maakt het niets uit.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:31

DubbelDun schreef:
Ik krijg vandaag 5 zakken van Top . Die gaan deels weer een stal in (met houtkrul er overheen) en deels mogen de cavia's zich erop uitleven Haha!

en ik maandag 8! Kunnen wij ook kijken of er verschil is tussen de stallen.
Je andere vraag (het merk van de korrel) heb ik nog geen antwoord op gezien

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:42

Ik vind dit echt superinteressant. Ik vind dat het sowieso gemakkelijker en economischer lijkt dan andere strooisels. Dus ik denk dat ik het ook eens ga proberen als ik een verdeler hier in de buurt vind.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:44

Helaas heb ik vandaag niet de beloofde zakken aangetroffen, of ze moeten ergens in het donker ver weg achter het huis staan Haha!
Ga straks wel even een mail sturen hoe of wat Lachen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:39

jennyk schreef:
DubbelDun schreef:
Ik krijg vandaag 5 zakken van Top . Die gaan deels weer een stal in (met houtkrul er overheen) en deels mogen de cavia's zich erop uitleven Haha!

en ik maandag 8! Kunnen wij ook kijken of er verschil is tussen de stallen.
Je andere vraag (het merk van de korrel) heb ik nog geen antwoord op gezien

....... maar dat spulletje wat Top levert is niet 100% stro begreep ik ? (gemengd met koolzaadstro? of kreeg ik onjuiste info van hen?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:47

Ik zou het niet weten, maar ik zal hem er naar vragen als ik hem zie Haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:49

Waar is het prijslijstje eigenlijk gebleven?

Onafhankelijk van de uitkomst van het onderzoek, denk ik dat ik toch ook maar op de korrels ga overstappen. Op dit moment gebruik ik koolzaadstro, dat deels door de paarden gegeten wordt en bij één van hen eigenlijk iedere week bijna geheel vervangen moet worden omdat deze merrie de gewoonte heeft haar stalbodem "om te zetten" en er een enorme bende van maakt. De strokorrels van bellinco zijn een stuk goedkoper dan het koolzaadstro , dus zelfs als het niet zuiniger is in gebruik in verg. met de huidige bedekking, ben ik met korrels sowieso goedkoper uit. En da's nooit verkeerd!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:52

DubbelDun schreef:
Ik zou het niet weten, maar ik zal hem er naar vragen als ik hem zie Haha!

op hun site staat dat het gaat om 100 % tarwestro

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:38

Interessant dit topic en erg nuttig! Bij mij rijst de vraag in hoeverre dit ook bruikbaar is indien je een grote loopstal hebt voor je paarden? Is er iemand die die strokorrels daar ook al voor gebruikt heeft? (of heb ik eroverheen gelezen?)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:32

Jannepauli, prijslijstje staat in de beginpost.

Strovan 6 zakken, dus 39 euro
Ecobodem 6 zakken, dus 37,20 euro.

Er komt op het eind nog een compleet overzicht van wat het allemaal gekost heeft. Dus na 8/9 weken krijgen jullie een compleet overzicht van hoeveel er verbruikt is en wat de kosten zijn geweest. Misschien wel heel handig dat ik volgende week dus ook een vlasbox en nóg een merk erbij krijg. Dan kun je ook vergelijken met vlas.

Bontje, over uitloopstallen hebben we het al gehad, even zelf terugzoeken. Bedankt!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:35

Mijn paarden kunnen ook vrij in en uit hun stallen lopen (zijn boxen van drie op drie en een deuropening van 1.20m maar geen deur erin). Ik heb gewoon bij elke stal aan de ingang zo'n dikke houten spoorwegbalk liggen. Zo blijft het vlas in de stallen liggen. Enkel als er vers vlas inligt, blijft dat soms wat aan hun hoeven plakken en nemen ze wat mee naar buiten.
Ik ben erg benieuwd naar hoe de vergelijking met vlas gaat uitvallen. Zo op het eerste zicht, lijkt dit me heel interessant.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:37

Dat had ik idd ook al aangeraden, een biels/balk/bandje zodat het er niet uitgelopen wordt. Paard stoot zich maar 1x, daarna heeft hij geleerd dat hij daar zijn benen wat hoger op moet tillen.

Zo, en nu ga ik naar bed, want het is toch wat om van 's morgens vroeg tot 's avonds laat alles bij te lezen en te reageren.

Welterusten allemaal. Morgen weer een dag! Dromen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:39

Als ik 's avonds voeder dan staan de mijne vaak met hun voorbenen over die balk en met de rest van hun lichaam in de stal en ze zijn zelfs handig genoeg om dan achterwaarts weer over die balk te geraken Knipoog
Onze pony doet het nog beter, die staat met haar voorbenen op de balk naar buiten te kijken. Denk dat het haar deugd doet om ze op die manier te ontlasten (pony is 34)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:06

Ik ben nu inmiddels een dag verder en vind de 3 zakken over 9m² ruim voldoende! Het wordt echt heel veel en er liggen zelfs nog korrels tussen wat dus nog moet verpulveren. Mijn paard heeft er nog een redelijk boel van gemaakt maar niet meer zo erg als met zaagsel. Echter zat wel haar hele neus en snorharen onder dus vraag me toch af of ze het niet heeft lopen eten Scheve mond . Ga de stal straks uitmesten, ben erg benieuwd!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:11

Princesje, vond je dat dan niet heel weinig toen je de zakken erin deed? Ik ben bij iemand wezen kijken, die had 4 zakken geleegd in een box van 3 bij 3, maar vond ik ook erg weinig.
De stal ernaast daar lag het wel wat langer in en werd het ook veel meer,o mdat het verpulverd werd, maar toch...?
Ik zit erover te denken om met 5 zakken te beginnen en die stal is net geen 3 bij 3...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:13

Yvvv het lijkt in het begin heel weinig, dat was mij ook gelijk opgevallen. Maar je moet het even de tijd gunnen.

Er komt weer een update aan, ik heb net de gegevens doorgestuurd naar de mod, die het weer gaat plaatsen. Dus: kijken allemaal!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:34

Ja Imker, I know Lachen. Maar Princesje heeft maar 3 zakken ipv de aangegeven 5 of 6 (geloof ik)... Vandaar dat ik me afvroeg of dat zeker de eerste paar dagen niet te weinig was...
Oh, ga gelijk kijken, ben echt benieuwd.

Heb nu met 3 andere stalgenoten besloten om per januari de korrels te gaan proberen. Heb Bellinco een mail gestuurd of ze ook in Zuid Holland leveren, maar nog niets terug. Even afwachten dus. Ook heb ik helaas nog niets terug van mijn stalhouder, die een mail gestuurd had naar de champignonboer om te vragen of het afvalkorrel in de vlaskant of strokant van de mesthoop moet...