Hoe belangrijk is weidegang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:11

Wisten jullie dat paarden in het wild minder uren slapend doorbrengen dan de paarden die door mensen gehouden worden? Dat is toch een teken dat ze meer ontspannen zijn bij mensen waar ze zich absoluut veilig wanen voor enge roofdieren. het leven op de prairie is niet ideaal hoor. Ik denk dat sportpaarden het beter hebben, mits ze bij een eerlijke ruiter zijn.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:20

Citaat:
Abby, de daadwerkelijke behoefte van een paard zou zijn om over de prairie te scharrelen? Als we dat als uitgangspunt nemen, dan ben ik bang dat ik aan die behoefte niet kan voldoen. Dan wordt het inderdaad Timboektoe of iets dergelijks.

Volgens mij komt het daar wel op neer als je kijkt naar het paard als dier in het algemeen. Doordat wij al zeer lang gebruik maken van zijn diensten als last-, trek- en rijdier is dat alleen wat op de achtergrond geraakt. Maar, geen enkel dier is primair op deze wereld om dingen te doen ten dienste van de mens. Alleen de mens is in staat om andere mensen en dieren zijn wil op te leggen en maakt daar dus op vele manieren gebruik van. Maar, een paard vraagt er niet om om iemand op zijn rug te hebben en accepteert dat niet zonder meer (toch dat oerinstinct (gevaar komt soms ook van boven en dingen op je rug zijn gevaarlijk, evenals een waterslang dat soms kan zijn)). Dankzij het kuddegedrag waarin wij de rol van leider overnemen en gewenning, wordt het uiteindelijk wel geaccepteerd door het paard.

(Soms is het handiger om in real life te discussiëren, nu leek het alsof we hetzelfde bedoelden omdat we min of meer hetzelfde zeiden, alleen ging ik een paar stapjes verder en een ander paadje in dan jij Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:29

Desiree schreef:
Wisten jullie dat paarden in het wild minder uren slapend doorbrengen dan de paarden die door mensen gehouden worden?

Tijdens mijn studie ben ik een keer tegengekomen dat paarden maar 2 tot 3 uur per etmaal echt slapen. Mensen zoals bekend gemiddeld 8 uur en katten maar liefst 14 Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:31

Abby, zij zijn paarden en wij zijn mensen. Het laatste wat ik zou willen is dat mijn paard zich als mens zou gaan gedragen, het idee alleen al. Daarom benader ik hem als mens en probeer ik niet om een paard na te doen, dat zou de verhouding alleen maar verstoren.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:56

Citaat:
Abby, zij zijn paarden en wij zijn mensen. Het laatste wat ik zou willen is dat mijn paard zich als mens zou gaan gedragen, het idee alleen al. Daarom benader ik hem als mens en probeer ik niet om een paard na te doen, dat zou de verhouding alleen maar verstoren.

Verward
Verward Verward

help me even, ik ben het spoor nu bijster... Dit zeg ik toch ook helemaal niet of leiden mijn vingers een eigen leven en typen ze niet braaf wat ik denk??

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:49

Ik denk wel dat je in bepaalde gedragingen je toch wel een beetje als paard moet gedragen om goed en duidelijk over te kunnen komen op paarden. paarden begrijpen namelijk niets van mensen.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:52

Volgens mij gaat dit nu een richting op waar al meerdere topics over geweest zijn.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 15:05

Vraag was: Is weidegang belangrijk voor een paard?
Antwoord van mij: ja. Knipoog

Nog een vraag: Is herhalen van je antwoord op dezelfde vraag, ditzelfde topic, belangrijk?
Uh...

Als je denkt dat mensen jou niet begrijpen: ja. *LOL*
Alleen:
Begrijp jij wel goed wat zij wel of niet begrijpen? Extreme duivel
Soms ben ik blij dat ik het niet begrijp. Tong uitsteken

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 15:13

Dorine schreef:
Vraag was: Is weidegang belangrijk voor een paard?
Antwoord van mij: ja. Knipoog

Nog een vraag: Is herhalen van je antwoord op dezelfde vraag, ditzelfde topic, belangrijk?
Uh...

Als je denkt dat mensen jou niet begrijpen: ja. *LOL*
Alleen:
Begrijp jij wel goed wat zij wel of niet begrijpen? Extreme duivel
Soms ben ik blij dat ik het niet begrijp. Tong uitsteken

Verward

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 15:22

UniferB:
Citaat:

Verward

Dito...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:20

abby schreef:
UniferB:
Citaat:

Verward

Dito...

Vaag... snap er ook niks van

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:26

Lovely schreef:
Abby, een paard kan nog beter een karretje trekken dan een mens op zijn rug dragen. Anatomische gezien is een paard meer geschikt om te trekken en een ezel beter geschikt om te dragen.

Ik heb vandaag aan de anatomische geschiktheid van mijn paard voldaan en hem lekker voor de kar geknupt Haha!
daarna mocht hij lekker rollen in de bak en kreeg daarna ee flinke portie muesli.
De wei is nog te glad en te kaal, maar mijn paard heeft vandaag een heerlijke dag gehad. En dat voor een miskend stalpaardje Frusty

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 01:23

Ja, elke dag weidegang voor een paard is ideaal. Helaas is dit voor mij doorgaans 's winters niet in praktijk te brengen, want in mijn afwegingen hoe ik haar het beste zal stallen, gaat het belang van mijn gezin voor het belang van mijn paard. Ik probeer het houden van mijn paard zo goed mogelijk in mijn leven in te passen. Ik streef naar het allerbeste voor haar in hoeverre dat in mijn vermogen ligt, tot die tijd is het zoals eerder gezegd "roeien met de riemen die je hebt". Maar een ding is zeker, het is niet slecht om stil te staan bij het feit dat je paard er niet alleen is voor je "eigen" plezier. Schuldgevoel heb ik vaak genoeg, maar een bewering dat ik geen paard waard zou zijn, dat raakt mij.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 10:40

Ik zou overigens mijn paard (Haflinger, dus die horen volgens sommigen absoluut niet in de stal) niet meer 24/7 in de wei willen hebben. Ik heb op de zelfde stal gestaan als waar Sonja het een paar blz terug over heeft, waar ze naar buiten moeten, en de laatste nacht is Sheril 's morgens in de sloot gevonden. Gelukkig is ze er goed vanaf gekomen, al heeft ze wel wat littekens, maar no way dat ik nog een keer dat risico neem. Overdag wordt zoiets tenminste opgemerkt, ik zal echt niet lekker meer slapen als ze 's nachts in de wei staat.
Verder vertelt volgens mij Laurae dat haar paard overdag buiten staat, maar dat ze wel dagelijks rijdt. Vind ik ook niet echt kijken naar de behoeften van je paard, die van mij vind het heerlijk om eens los te rennen (doet ze in de wei of paddock niet uit zichzelf), te longeren, vrij te springen of gewoon eens een dagje alleen te tuttelen. Ze komt echt niet meer dan 5 keer per week onder het zadel.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 10:48

Heb net het hele topic eens gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat mijn pony's het grootste deel van het jaar gelukkig zijn en een paar maanden per jaar mishandeld worden.

Van april tot oktober lopen ze hier dag en nacht buiten, ook de pony's die geshowd worden.
In een kudde met merries met veulens en/of jonge pony's en de jonge hengst bij drachtige merries. Daarnaast worden de merries ook nog eens natuurlijk gedekt (wat volgens sommigen ook gevaarlijk en verkrachting is Verward ).
Van oktober tot december lopen ze overdag op de wei en gaan ze 's avonds op stal.
Er wordt niet met de pony's gewerkt dus die extra beweging "missen" ze.

Vanaf december wil ik het land een beetje ontzien en komen ze in groepen in de buitenbak (20x40) los.
Maar met erg slecht weer staan ze alleen maar met de kont naar de regen te wachten tot ze weer binnen gezet worden. Dan blijven ze net zo rustig een dagje op stal met wat extra hooi. Ze hebben genoeg licht en frisse lucht, sociaal contact (aantal staan per 2 in een grote box, veulens) en de volgende dag hebben ze echt niet teveel energie ofzo.

Ik heb nu het geluk dat we zo'n 5ha extra grond erbij gekocht hebben waarvan een deel vanaf deze zomer te gebruiken is als weiland en een deel komend najaar ingezaaid gaat worden. Dan kan dus het jonge spul het hele jaar buiten blijven.
Maar dan... Als het dan koud is en hele dagen regent. Hoeveel bokkers krijg ik dan over me heen dat het zielig is?