24/ 7 wei..meer paarden die het niks vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoRiNa1983

Re: 24/ 7 wei..meer paarden die het niks vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:23

ik ken er genoeg die na een 8 a 10 uur op de wei echt blij zijn dat ze naar binnen mogen.

mijn paard heb ik al van veulen af aan en tot haat drie heeft ze in een inloopstal gestaan kon ze zelf kiezen wat ze wilde maar ze stond om een uurtje of 8 savinds altijd binnen al bleven al haar maatjes buiten zij ging naar binnen om te slapen.

nu staat ze op een andere stal en ze staat de hele tijd voor de draad te ijsberen als ik wat laat ben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:29

nou,ik heb bewijs,en let op he,ik sta dus ACHTER het paard,niet bij de stallen niets...

alle andere paarden staan achter haar in de wei!!...de foto's zijn van juni '07 smiddags rond half 2 gemaakt...
kijken naar de stal:
Afbeelding

en heen en weren...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

paard wil gewoon niet buiten staan,ze staat het wel,maar niet tegen haar zin,wil ze naar binnen mag ze van mij naar binnen,en verder staan hier alle paarden voor 18.00 op stal,hebben ze lang zat buiten gestaan,en ik heb smorgens meer moeite met ze in de wei te krijgen,als dat ze naar stal mogen savonds,zelfs de shetten,die springen gewoon over de lijntjes om naar stal te gaan..

nu heb ik gewoon geweldig leuke stallen, Pling ,tis hier alles behalve een straf om naar binnen te mogen.. Haha!

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:33

super joh en een heel mooi paard . ja ik geloof ook echt wel dat paarden het fijn vinden om op stal te staan en dat het echt geen straf voor ze is . maar ja niet iedereen denkt zo helaas

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:43

Mijn jaarling vind het allemaal wel prima, maargoed dat is nog maar een baby Haha!

Mijn andere pony maakt het allemaal echt niks uit eigenlijk, ik merk iig niet aan hem dat hij niet blij is als hij een dagje niet op de wei komt bijvoorbeeld, maar als ik nou soms laat naar stal ga ( 8 uur ofzo ) dan staat hij toch echt bij het hek te wachten om naar binnen te gaan, en dan heeft hij mij nog niet gezien Knipoog

En dan mijn vorige paard, die vond het wel lekker denk ik op de wei staan, maar had er na een uurtje of 2 echt genoeg van, die ging dan heen en weer wandelen langs het hek/draad en hinniken.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:44

mijn paard gaat smorgens graag naar buiten,en wil savonds net zo graag weer naar binnen.
in de zomer als er dazen zitten gaat ze savonds laat pas naar buiten,en smorgens vroeg weer naar binnen.
doe haar echt geen plezier om haar tussen de dazen te zetten,zelfs met vliegendeken is het bij ons geen doen.
nu de dazen weg zijn staat ze gemiddeld 10 uur per dag buiten,en bij slecht weer gaat ze eerder naar binnen,en dat vind ze helemaal niet erg,ze haat regen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:51

Mijn paard vindt het allemaal prima, maar....... ze wil wel een wei dicht bij stal en tutje wil een vliegenkap op.

Zodra ze op een wei ver van de stal af staat, raakt ze helemaal in paniek. Dat heeft ze overigens ook met buitenritten, ze is gewoon heel erg steegs.
Verder heeft ze gruwelijk de pest aan vliegen op haar gezicht. Zonder kap blijft ze heen en weer rennen en met haar hoofd slaan, ze wil dan alleen nog maar weg van die plek en naar haar stal.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 06:14

montoya schreef:
super joh en een heel mooi paard . ja ik geloof ook echt wel dat paarden het fijn vinden om op stal te staan en dat het echt geen straf voor ze is . maar ja niet iedereen denkt zo helaas

Waarom helaas? Ik zou me zorgen maken als iedereen hierover (en overal over) hetzelfde zou denken!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:55

Tja, de paarden die hier lopen staan graag buiten.
mijn ony stond vroeger alleen bij mensen aan huis waar ik hem verzorgde.
Als hij mij dan hoorde kwam hij ook bij het hek staan en ging hinniken als het te lang duurde. Maar dat was omdat hij aandacht wilde. Logisch. Hij was erg mensgericht.

Nu is hij nog steeds mensgericht, maar kan me nu ook negeren als ik hem roep. Dat deed hij in die tijd niet. Hij heeft de andere paarden in de wei waar hij graag mee speelt en hij staat niet graag op stal opgesloten. Net als dat hij niet graag in de paddock opgesloten staat.
Mijn paarden willen kiezen. Kiezen tussen zand en ruwvoer en gras op de wei. Dan zijn ze het gelukkigst. Binnen staan als het regent doen ze ook niet echt, 1tje gaat wel eens in de schuilstal staan schuilen, maar over het algemeen blijven ze gewoon met kont in de wind in groepje buiten in de regen staan.

Daarom zet ik ze met heel slecht weer en erg natte bodem zelf maar op stal, en heb ik ze regendekens op in de winter bij regen.
Ze laten zich zo ziek regenen. In elk geval mijn merrie, want die heeft niet zoveel weerstand en is snel verkouden en hoesterig.

De paarden hier staan altijd buiten, worden buiten gevoerd met vrijwel hele dag ruwvoer. Krachtvoer geven we meestal na het rijden gewoon buiten, tenzij het erg slecht weer is want dan zadelen we op stal en voeren daar dan ook na het rijden. Maar is het eten op, dan willen ze weer naar buiten.

Ik kan me voorstellen dat er paarden zijn die zich ook op de wei gaan vervelen. Maar mijn voorkeur heeft dan altijd nog om ze een vrije keus te geven. Dus een erg grote inloopstal, met daarachter een stuk paddock en doorloop naar een weide. Als ze geen zin meer hebben in de wei, kunnen ze naar binnen. Willen ze dan later weer naar buiten, dan kan dat ook.

hier hebben de paarden ook verschillende tijden op verschillende plekken. Soms een tijd staren in de bak, lekker rollen of even rennen en spelen. Dan weer gras eten. Soms het hoge bij de draad, dan weer de kortere sprieten midden op de wei, ze hebben een tijdje dat ze gaan liggen slapen (meestal einde ochtend of tussen de middag) enz.

Die vrijheid van keuze maakt het kijken naar de paarden ook heel interessant. Ze kunnen echt doen waar ze zelf zin in hebben en dan zie je hoe ze van afwisseling houden als ze daar de ruimte voor krijgen.

Helaas is het voor veel pensionstallen en paardeneigenaren niet haalbaar op zo'n manier hun ruimte in te delen. Het is arbeidsintensiever, tijdrovender met verzorgen en neemt meer ruimte in. Je zit ook met de groepssamenstelling, want een veilige groepssamenstelling en rust is erg belangrijk, anders heb je kans op blessures, of kapotte dekens etc. en daar zit niemand op te wachten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:12

Die van mij hebben korte momenten dat ze naar binnen willen. Daarom ben ik ook zo blij dat mijn stallen in de wei staan, zodat ze dat zelf kunnen beslissen. Ze vinden het iig lekker om 's avonds in de stal te liggen/slapen, maar ze vinden het niet prettig als de deur zou dicht zijn. Heb het idee dat ze zich dan toch opgesloten voelen en ze zijn dan onrustiger en gaan aan de stal knagen enz.

En mijn pony kan ook een tijdlang bij het hek staan, maar dan staat ze op de uitkijk of ik eral aankom om te voeren. Ze staan gewoon 24/7 buiten en eigenlijk vind ik zo dat ze er perfect bijstaan als ik naar hun wensen kijk.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:25

Alet74 schreef:
montoya schreef:

Waarom helaas? Ik zou me zorgen maken als iedereen hierover (en overal over) hetzelfde zou denken!

nou alet jij bent ook op het andere topic gevannenis en daar word er soms toch wel erg op gedwongen dat een paard de wei op moet drm een helaas

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:28

en dan bedoel ik minimaal 6 uur en dat paarden het helemaal niet fijn vinden op stal . dat was het nut van mijn laatste zin alet.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:29

Bij willen ze ook graag naar binnen. Maar 's ochtends ook graag naar buiten. Ze weten dat er op stal eten is en ik denk dat het voor paarden die niet iedere nacht buiten staan de stal een fijne plaats is om te rusten.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:34

Die van ons geeft het zelf lekker aan. 's Zomers kijkt ze niet eens of ze 's avonds weer naar binnen gaat. Sinds een maand (nu het weer wat eerder donker wordt Boos! ) wil ze 's avonds maar wat graag weer naar binnnen. Lekker de eczeemdeken af en binnen in een box vol stro en lekker vers hooi.
Nu moet ik er ook eerlijk bij zeggen dat ze niet in het volle gras loopt, anders wordt ze veel te vet. Ze krijgt iedere dag een klein stukje meer door het lint wat te verzetten. Als dit op is, wil ze natuurlijk ook wel weer wat hooi Bloos . Ook altijd lekker: de bix die ze 's morgens en 's avonds krijgt...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:44

montoya schreef:
en dan bedoel ik minimaal 6 uur en dat paarden het helemaal niet fijn vinden op stal . dat was het nut van mijn laatste zin alet.

Volgens mij kan de ene bokker de ander niet tot iets dwingen hoor, je bent zelf baas en kunt je zo veel van de dingen die gezegd worden aantrekken als je zelf toelaat. Het zou leuk zijn als we het allemaal met elkaar eens zouden zijn, maar dat zit er niet in. Dat is toch niet erg? De dingen liggen nu eenmaal nogal gevoelig schijnt het Knipoog . Niet te veel van aantrekken Vork .

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:53

Mijn paard staat ook niet graag hele dagen buiten.

Toen hij nog thuis stond, stond hij in een loopstal. Daar stond hij het grootste deel van de dag in. De deur stond altijd open, en hij kon zowel in de paddock ervoor, als in de wei die weer aan de paddock lag. Toch verkoos hij de stal voor het grootste deel van de tijd. Zeker bij slecht weer of juist heel mooi weer...

Tussen 2 huizen in heeft hij een tijdje op een pensionstal gestaan. Dagelijks gingen ze een paar uur op de wei. Mijn pony stond daar echt om te springen.. mijn paard moest ik erheen trekken.... zelfs na 2 maanden nog... (het is dus niet dat ie het niet door had). 2 uurtjes later wilde hij maar wat graag terug naar stal, had altijd flink de pas erin. Het was niet zo dat er voer op hem lag te wachten op stal. In de stal stond hij, gescheiden door een halfhoog schot naast mijn pony. In de wei stond hij met de pony in de wei, en nog andere paarden in de omliggende weides.

Hij komt graag los, maar staat toch liever op stal. Ook nu hij tijdelijk in de rijschool meeloopt (ivm mijn zwangerschap) en maar enkele uren per dag los komt, staat hij liever op stal. Zodra er iemand naar de bak komt, staat hij al voor de in/uitgang om meegenomen te worden.

Als hij weer thuis is, zet ik hem zeker weer in de loopstal. Dat vind ik zelf de meest ideale situatie. Het paard kan zelf kiezen waar het wilt staan en hoe lang het buiten is, en hoe lang het binnen staat. Zo kan het nooit iets tekort komen. Lachen

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:23

Mijn pony's deden dat vroeger ook....na een bepaalde tijd voor de veren heen en weer lopen om naar binnen te mogen. Zo'n 6 jaar lang heb ik ze zodra het donker werd naar binnen gehaald om ze de volgende ochtend weer naar buiten te gooien. Maar....wanneer het hooi op was stond Victor tegen de stalwanden aan te trappen om weer naar buiten te mogen. Naar binnen was gewoon eten krijgen, niets meer en niets minder, ookal kregen ze ook buiten hooi.

Toendertijd had ik geen echte schuilgelegenheid buiten voor ze (de schuilstal was ingepikt door de schapen Clown ) en vond ik het zelf prettiger dat ze 'snachts binnen stonden, ondanks dat getrap van Victor (Mouse hoorde je niet).
Nu heb ik ze dag en nacht buiten in de buitenbak met schuilstal, soms een paar uurtjes op de wei maar niet zo vaak ivm een exhoefbevangen pony. Ze kunnen nu dus binnen staan wanneer ze maar willen en -veel belangrijker- ze kunnen ook naar buiten wanneer ze zelf willen. Zodra ze mij of m'n auto zien gaan ze weer voor het lint heen en weer lopen, maar dat is gewoon begroeten en bedelen voor weidegang, aandacht of voer. Clown

Ik zou ze echt niet meer op stal willen hebben, vinden ze zelf ook absoluut niet leuk....ze willen echte keuzevrijheid. Ze staan best vaak in de schuilstal (de watjes Haha! ), maar ik hoef niet meer bang te zijn dat ze ergens staan waar ze niet willen staan. Nouja....ze zouden waarschijnlijk veeeeeeel meer op de wei willen, maar dat gaat simpelweg niet, dat wordt Victor's dood. In de wei -zodra er genoeg gras is- kijken ze overigens níet naar mij om, dan ben ik ineens niet meer interessant. Haha! En dan gaan ze ook absoluut de schuilstal niet in, hoe hard het ook regent of waait terwijl ze -als ze in de bak staan- dan wel graag in de schuilstal staan. Ik zou mijn pony's dus ook niet 24/7 buiten houden zónder schuilstal, want dát zouden ze -denk ik- niet waarderen. Zou ook niet goed zijn voor mijn gemoedsrust... Tong uitsteken

Zelf heb ik geen problemen met pony's op stal, zolang het niet langer is dan pakweg 16 uur per dag. Maar.....als je de mogelijkheid hebt om een schuilstal oid te bouwen, of een grote schuur open te laten waar ze in en uit kunnen naar de bak of weide, of ze in een grote schuur te zetten waar ze daadwerkelijk in kunnen lopen (dus niet in een hokje van 4 bij 4), dan zou ik zeggen.....grijp die kans! Je zal zien dat de meeste pony's die keuzevrijheid zeer waarderen en dat ook laten merken in karakter en onder het zadel.

Oja....tegen mensen die zeggen dat hun pony's graag op stal staan zeg ik telkens weer....laat dan die deur open, dan blijven ze er vanzelf wel in staan. Gaan ze er toch uit, dan staan ze blijkbaar toch niet zo graag de hele tijd in de stal, maar hebben ze liever zelf de keuzevrijheid om er óf in óf uit te gaan, nietwaar? Schijnheilig

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:26

klopt victory-boy!
Die mafkees van ons blijft zelfs dan in zn stal staan, heb het laatst voor de grap uitgetest! Je moet hem smorgens vaak ook echt zn stal uitnemen want zelf loopt ie dr niet uit!
Heb echt nog nooit zo'n mafkees meegemaakt want alle andere paarden staan echt liever buiten! Het aan het hek staan neem ik niet als graadmeter want dat kan allerlei redenen hebben, waaronder eten!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:37

Mijn Bolle heeft tijdenlang een inloopstal gehad, waarvan ze veel binnen stond als het slecht weer was.
Ze heeft de afgelopen maanden 24/7 buiten gelopen (zonder schuilstal, dat wel) en toen het iets kouder werd en het een paar dagen regende wilde ze graag naar binnen!

Nu staat ze overdag lekker buiten, ook 's winters en 's nachts in een heerlijk ruime stal van 3*6 m waar geen tralies of dichte wanden zijn. Ze kan de hele schuur zien en heeft een maatje ernaast waar ze mee kan knuffelen. Datzelfde maatje staat ook in de weide met haar.

Voor mij en haar de ideale verhouding! Ze is wel een beetje een diva hoor, ondanks haar grootte en gespierde lijfje...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:38

ik moet ze hier regelmatig met een longeerzweep de wei in jagen,anders keren ze terug naar stal...

wat ze ook al meerdere keren gelukt is,sta je dan met je goeie gedrag,ik in de wei,paarden op stal Zij zijn groot en ik is klein!

leuk hoor die wei,denk ik dan,zeg dan altijd maar tegen mezelf," een paard wil in de wei staan,niet op stal "

Haha! alleen hier niet,stal is veel te gezelli...en dat is ie ook,geef ze geen ongelijk...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 17-09-08 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:39

de mijne krijgen eerst eten om vijf uur in de ochtend
dan zet mijn vriend ze in de padock Schijnheilig (engel van me)
en als ik terug kom van werk smiddags staan ze ook te hinniken en gaan dan de wei op of rije
en dan tegen etenstijd nog even eten in de stal en weer even de padock in tot de schemer valt
en dan zijn ze blij dat ze fijn naar hun schone stal kunnen
mijn merrie was het er eerst niet mee eens in de stal s,avonds maar is dat nu gewend

en als het dadelijk echt winter is en alles ligt vol water dan blijven ze mooi in de stal met een uitloopje.
mijn ruin vorig jaar naar binnen geslagen mok (door de plassen enz)dat dus niet meer dan maar droog in de stal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:49

Mijn paarden willen ook naar binen als ik aankom staan ze vaak al bij het hek te wachten.De oudste is de ergste,als het regent wil ze niet naar buiten.Mevrouw staat in de stalopening en ik sta buiten in de regen met het touwtje of ze alsjeblieft wil buiten komen Bloos .Als het veel en hard regent mogen ze die dag ook eerder op stal.Ook doe ik maar een regendek aan.
Ik heb van mijn paard een watje gemaakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:52

Die van mij staat ruim 7 maand 24/7 buiten totdat het weer veranderd. Dan wil hij niets lievers dan naar binnen en dan wil hij pas weer naar buiten als het weer weer goed is Nagelbijten / Gniffelen
Sja, wat wil je ook met een kleigrond Nagelbijten / Gniffelen kan het hem ook niet kwalijk nemen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 14:00

ik denk dat ik een reden heb gevonden. Ik heb hem gisteren vrij laat binnen gehaald. En meneer was helemaal leuk gestoken
door de mugjes. Werd helemaal gek van de jeuk en had overal bulten..! Die dingen zijn er dus nog steeds. Boos! .
savonds - smiddags duiken ze natuurlijk op..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:01

Ai, dat is inderdaad vervelend!

Daarom gaat mijn pony nooit naar buiten zonder vliegen of eczeemdeken Lachen Anders wordt hij ook helemaal gek. Nu staat hij heel rustig in het zonnetje

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:12

Ik heb zelf drie pony's en een shetje.
Maar geen 1 van hun loopt te ijsberen voor de draad hoor!
Ze lopen dag en nacht buiten het hele jaar door.
Nee ze zijn gelukkig buiten in de wei Knipoog lekker spelen en ravotten met mekaar, grazen, slapen om ste beurt!
Ze hebben daar alles wat ze nodig hebben. Hun maatjes, voldoende water, gras en in de winter hooi!
Ik maak ze absoluut niet blij met een stal.
Hier is het ook kleigrond maar wel gedraineerd en heb ook zand en houtsnippers erin liggen tegen erge nattigheid.
Mok hebben ze hier nog nooit gehad en verkouden of ziek ook niet.
Ik kan niks beter wensen voor mijn paardjes!
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 17-09-08 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt