mest uit rijbak halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wij moeten de mest

meteen opruimen tijdens het rijden.
26 (8%)
na het rijden meteen opruimen.
191 (65%)
laten liggen.
29 (9%)
..... Zelf weten, heb een eigen bak
46 (15%)

Totaal aantal stemmen: 292

Renee__

Re: mest uit rijbak halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:27

Is bij iemand thuis, maar ik laat het altijd liggen...
Iemand anders doet het meestal wel, maar ik heb er zo eerlijk gezegt niet zo veel zin in of het schiet er bij in. ( We hebben dan ook niet een Agterberg bodem Knipoog Dat zou een ander verhaal zijn Haha!)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:29

Ik heb de site van de stal even bekeken waar je staat. Streng hoor!!

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:30

Bij ons hebben we 2 'bakken', een manege/losgooibak en een sport/pensionpaardenbak. In de manegelessen ruimt de instr. het meteen op of hij/zij vraagt iemand even. In de andere moet je het meteen opruimen. Dit omdat er nog meer mensen in die bak rijden en je bij ons niet door de poep mag rijden omdat dat vervelend opruimen is. En er steeds omheen rijden is ook vervelend.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:32

In principe moeten wij het na het rijden opruimen, maar het wordt idd wel eens vergeten. Maar tijdens het rijden opruimen is idd super irritant, je bent bezig geconcentreerd bezig met je paard en dan kan je eraf. Ook fijn voor de concentratie van je paard.... Die van mij kan gerust een x of 5 poepen als ze iets moeilijk vind, dan houd ik geen lestijd meer over.... Clown

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:32

wij moeten het ook opruimen, het liefst nog metteen, als er iemand bij de bak staat anders na het rijden opruimen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:40

Op de manege waar ik vroeger reed, en het pension waar mijn paard een aantal jaren geleden gestald stond ligt zaagsel/houtkrullen in de bak, de mest blijft gewoon liggen en alles wordt daar platgetrapt, waardoor de bodem na een tijdje verandert in een soort donkergrijze stof/zand. Dat is op zich best fijn om te rijden, water loopt redelijk snel weg en het stoft niet.
In de rijbak waar we soms met de trailer gaan rijden, en waar ook veel wedstrijden worden gereden, hebben ze een bak met hard zand met tapijtsnippers, daar is de regel dat alle mest na het rijden moet worden opgeruimd.
En waar mijn paard nu staat hebben we een privébakje, dus daar mogen we het zelf beslissen. Daar ruim ik het sowieso voor het rijden even op (is tevens paddock) en als hij tussendoor mest en ik moet nog veel rijden dan ruim ik het even op zodat ik er niet steeds omheen hoef te rijden.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:44

Wij moeten het ook opruimen.
Meestal doe ik het na het rijden, omdat de spullen om het mee op te ruimen niet in de bak staan.
Om dan af te stappen heeft weinig zin.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:51

Wij ruimen het na het rijden op anders gaat de hele bodem eraan, om nou tussendoor steeds af te stappen gaat te ver,
Bij sommige paarden ben je al blij als je eindelijk (veilig) zit en dan moet je weer afstappen nogal onlogisch vind ik dat ook aangezien je dan niet echt geconcentreerd kan rijden.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:03

Na het rijden doen wij het opruimen. Als we met meerdere in de bak zijn kan het wel eens gebeuren dat we het dan gelijk opruimen, omdat het ontwijken van de mest dan wat moeilijker wordt. En het is ook wel eens dat er nog iemand aan de kant zit die het even opruimd Lachen

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:26

Ik vind dat je na het rijden wel de poep uit de bak moet halen.
Ziet er toch wel wat verzorgder uit.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:16

Ik haal na het rijden de mest uit de bak. Zou het nooit tijdens willen doen, dan zou ik echt van stal veranderen als ze dat eisen Tong uitsteken .

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:21

ik snap best dat het opruimen van mest tijdens het rijden irritant is maar op de meeste stallen moet het omdat het anders 9 van de 10 niet gebeurt dus als ik les heb stap ik toch maar even af om de mest op te ruimen!

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:27

Zal ook wel schelen of je op een grote stal staat of niet. Bij mij staan er maar een paar actieve ruiters en ik ben bijna altijd alleen in de bak. Dan kan je er makkelijk omheen. Iedereen houdt zich verder keurig aan de opruim regels.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:30

Wij ruimen het in principe na het rijden op, tenzij het op de hoefslag ligt en dus lastig is om er steeds omheen te rijden, dan moet je het gelijk weg halen. Gelukkig zijn de meeste stalgenoten niet te beroerd om het even voor een ander op te ruimen, als ze staan te kijken. Dan kan diegene gewoon lekker door rijden. Wij hadden een aantal erg slimme paarden op stal die doorhadden dat poepen even stoppen betekende, en dus 10x per uur 1 drol eruit werkten Haha! .

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:41

Bij ons is het regel dat je de mest eruit haalt na het rijden.
Dat moesten de mensen bij mij ook altijd doen, toen ik nog mijn eigen stal had. Ik had er een hardstikke dure bodem in en als je de drollen laat liggen, slibt die op een gegeven moment "dicht".
Nu staat er eigenlijk altijd wel iemand te kijken als er gereden wordt en dan wordt het er meestal meteen uitgehaald.

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:44

Na het rijden de mest eruit halen!
Dat hoeft bij ons niet tijdens het rijden.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:45

Na het rijden ruim ik het meteen op, paard loopt keurig achter me aan Haha!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:48

Bij ons moeten de mestballen ook eruit gehaald worden. Vind dit ook niet meer dan normaal.
Vind het vreselijk als er mensen zijn die de drollen laten liggen, zeker als het van die koeievlaaien zijn Misselijk
Meestal staat er wel iemand te kijken die de drollen er wel even uit wil halen.
Anders doen we het zelf na het rijden.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:50

Wij doen het na het rijden. Ach, er even omheen maakt me ook niet uit. Wanneer iemand rondloopt en er ligt mest op een irrtante plek, haal je het gewoon even voor een ander weg. De volgende keer ligt het jou misschien in de weg en vind je het fijn dat iemand anders het ook even voor jou doet.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:19

Meestal laat ik het liggen want ik rij er toch weer doorheen enzo en dan zie je het haast al niet meer. Haha! Als er echt een hoopje ligt ruim ik het wel op. Heb een eigen bak trouwens.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:52

bij ons moet je het er ook uithalen, meestal haal k het er gelijk uit, alleen als het niet op de hoefslag ligt wil ik het nog wel is na het rijden doen, maar meestal doe ik het gewoon onder het rijden, anders vergeet ik hetXD

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:59

ik móet niks in principe, maar wil niet dat de bakbodem verknald wordt (gewone zandbodem, maar laat zó heerlijk water door, dat moet niet dichtslibben Lachen )
Eerst was de gehele bak tevens paddock, maar dat is nu door een draadje veranderd. Ik schep de drollen die tijdens het werk geloosd zijn eruit zogauw ik er een halve kruiwagen mee kan vullen. meestal rijd ik maar 1x p/w in de bak, dus dat gaat niet zo snel Lachen
Tijdens het rijden lijkt mij ook erg vervelend, wel logische regel ivm vergeten, maar toch storend Lachen
(het is overigens geen eigen bak, maar ook geen manege, bij een ''boertje'' maar ik ben de enige die er rijdt Lachen )
Laatst bijgewerkt door mirror666 op 07-09-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:00

Heb hier een eigen bak, maar we halen het er altijd wel weer uit. En als ik wil rijden, wil ik dat graag in een bak zonder mest erin. Anders moet ik steeds om alle hoopjes heenrijden Haha!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:02

als ik alleen in de bak rijdt, laat ik het liggen totdat ik klaar ben. Als ik met meerdere rijdt, moet ik afstappen en het weghalen

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:04

mijn bak is zo mul,
dat een beetje poep hem misschien beter maakt,
alleen in de winter als ze niet meer op de wei staan maar in de bal ruim ik het op,
afstappen tijdens het rijden om poep te ruimen,
vind ik belachelijk, en zou daar nerveus van worden,
(is dat soms die manege die in de Bit werd beschreven daar moest iedereen stoppen en stilstaan tijdens de les tot de poep weer weg was!
begin dan een fietsen stalling ipv een manege,
wat een toestanden!