Jullie 24/7 weiland paarden ook steeds meer behoefte aan hoo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Jullie 24/7 weiland paarden ook steeds meer behoefte aan hoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:48

Wij voeren hier nu ook hooi bij. Dit omdat er nu gewoon niet veel meer in het gras zit...

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:58

Bo staat nog tot oktober 24/7 buiten en krijgt na het rijden (voor tijdens het afzadelen) een hooinet om te knabbelen, maar nog voor dat leeg is gaat ze weer terug naar buiten. Ze doet er ongeveer 3 dagen mee, met zo'n vol hooinet, dus ze krijgt niet echt super veel. Ze vindt het wel heel lekker, maar dat is eigenlijk het hele jaar door...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:59

Ik merk aan mijn paarden ook dat ze veel meer gras nodig hebben als van de zomer. Als ik toen hooi neerlegde hoefden ze het echt niet, nu eten ze het wel. Dus het kan best dat je paard meer trek in haar hooi heeft.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:19

Ik voer mijn paarden nu ong een maand hooi bij en ze vallen er meteen op aan. ong een halve baal per dag, voor 3 kleine paarden.
Nou staat er ook vrij weinig gras momenteel. vandaag heb ik er een heel stuk bijgezet, dan krijgen ze dus een weekje geen hooi erbij.
Toen het gras nog veel hoger stond, aten ze het hooi gewoon niet op.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:02

Ik heb het sinds gister er ook weer bijgevoerd. Paar hapjes genomen, maar verder ligt het er nog. Gras is toch wel keuze nr. 1 bij ze.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:11

Die van ons hebben nog een enorm weiland met allemaal verschillende grasjes om uit te kiezen, dus die talen niet naar hooi. Daarnaast zijn ze veelste dik, dus wordt het wel tijd dat het gras wat voeding verliest.
Gras groeit nog wel razendsnel. Gemaaide stukken schieten nu al weer de lucht in.

Ook de pony's kiezen liever voor gras dan hooi.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:06

Het weiland is 's nachts en tot laat in de ochtend heel nat.
Paarden hebben op z'n tijd ook behoefte aan droog ruwstof, dus hooi/stro.
Klopt dat ze dan trek krijgen in hooi Lachen

Bij mij op stal hebben de paarden (drie) de luxe dat ze zelf de stal in kunnen lopen.

Ze zijn rond begin juni 24/7 op de wei gegaan. Maar half augustus merkte je dat ze 's nachts (soms ook overdag) gingen "spoken" rondom de stallen met nare wondjes etc tot gevolg.
We hebben toen besloten paarden weer 's nachts op stal te zetten met een plak hooi.
Met als resultaat dat je ze overdag niet meer bij de stallen ziet en 's avonds rond 8 uur komen paarden zelf al richting de stallen voor hun hooi Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:57

Ik merk er niks van, het weiland is best schraal. Mijn paard krijgt dus zoieso iedere dag ongeveer een halve baal hooi bijgevoerd. Ze gaat de laatste ook iedere dag een paar uurtjes de "groene" wei in, daar staat meer en vers gras in. Als ze daarin heeft gestaan geef ik haar dus weer wat minder hooi.
Doet ze het goed op.

Dus nee, ik merk niet dat ze meer hooi moet hebben ofzo.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:35

ik voer het hele jaar door hooi, ook als ze 24/7 op de wei staan.
`s winters staan ze meer op de paddock en dan krijgen ze ook meer hooi uiteraard.

MiltonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:49

Ik voer mijn paard ook altijd nog bij met hooi, hij heeft er echt behoefte aan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:51

Ik laat Abel nu ook eerst even een uurtje hooi eten. Hij heeft echt honger als hij van het land komt.

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:53

Mijn paardje staat nu dan op het land dag en nacht maar je merkt inderdaad wel dat ze graag ook wat ander lust dan gras maar misschien komt dat ook omdat ze in de winter wel op stal staat.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:56

Ik voer al een aantal weken hooi bij. Eerst een plak per dag voor 2 paarden en nu 3 plakken per dag. Gaat nog steeds schoon op.
Gras wordt nu minder.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:00

Ik las trouwens dat je je paard voor het rijden voert: doe het liever na de tijd!

Vertering is een proces die energie kost en zuurstof nodig heeft. Wanneer jij na de tijd gaat rijden vragen de spieren meer zuurstof en energie, immers moeten zij nog actiever werken!

Ga maar eens na wat er gebeurd als jij net na het eten gaat sporten: je krijgt een kramp! Je verteringsstelsel wil zuurstof voor het verteringsproces maar krijgt te weinig omdat de overige zuurstof naar de nog meer actievere delen toegaat.

Kramp en een verstoorde vertering levert het voor ons op en voor paarden is het dito niet fijn. Het kan zelfs tot koliek leiden vertelde mijn dierarts me.

Dus niet doen Knipoog

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:21

Wij gaan met een IJslander en een Shetlander nu hard door ons hooi heen, vooral omdat ze op een kale wei staan omdat de andere grote wei net is ingezaait. Voeren ze nu ook Subli koeken bij voor de vitamientjes. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:26

Adil18 , ruwvoer kan geen kwaad. Pas wanneer en zwaar verteerbaar voer zoals biks wordt gegeven is aan te raden nog even te wachten met rijden.

Mijn paard at al een half pak hooi per dag maar merk dat mijn pony;tje nu ook al meer trek heeft in hooi. Ze staan dan ook op kort gras waar niet geweldig veel voedingsstoffen meer in zitten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 11:58

Judith_ schreef:
Adil18 , ruwvoer kan geen kwaad. Pas wanneer en zwaar verteerbaar voer zoals biks wordt gegeven is aan te raden nog even te wachten met rijden.

Dit dacht ik zelf ook. Had er namelijk wel al aan gedacht, maar toen dacht ik idd dat het met hooi geen kwaad kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:00

Kijk naar de endurance, daar eten de paard zoveel ruwvoer als ze zelf willen. Zeker op langere afstanden is het hoe meer ze tussen door binnen krijgen hoe beter. En daar rijden ze toch best een aantal kilometers mee.

Gileraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:45

wij voeren sinds een week ook weer hooi bij. gewoon omdat er te weinig gras is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:54

Ik heb nu sinds 3 weken een paard, en ken dus haar behoefte aan hooi niet. Bij de vorige eigenaar kreeg ze voor zover ik weet niets bijgevoerd. Bij mij staat ze nu 24/7 op een vrij groene weide, en voer haar 1 x p 2 dagen 2 plakken bij. Dit is echter binnen 2 uur op Nagelbijten / Gniffelen

Omdat ze niet afvalt wil ik het nog niet gaan vermeerderen Clown

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 06:25

Ook ik ven vanaf deze week weer hooi gaan bijvoeren , ze hebben nog genoeg gras , maar ik merk ook dat ze toch behoefte aan droog hooi hebben.
Wat ik kan zien wordt er afwisselend gegeten aan hooi en gras.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:36

Judith_ schreef:

Mijn paard at al een half pak hooi per dag maar merk dat mijn pony;tje nu ook al meer trek heeft in hooi. Ze staan dan ook op kort gras waar niet geweldig veel voedingsstoffen meer in zitten.

Ok, maar dan nog zou ik het niet bewust vlak voor het rijden voeren...

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:41

hier gaan er al weer 3 plakken en een kilo brok doorheen per paardje van 300 kg. Er staat nog wel wat maar het is echt niet veel meer. Ze begonnen terug te lopen dus voer ik ze bijna net zoveel als op stal.