Paard trapt in de stal, voernijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PK_L

Re: Paard trapt in de stal, voernijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:35

Prisca schreef:
femmie1996 schreef:
Hoi allemaal, bij ons staat een pony op stal met een 'ticje". Ze is superjaloers als je een andere pony dan zij aait, ze trapt tegen de wand aan....niet normaal. Ook met voeren...oortjes in de nek en de andere pony, die naast haar staat, proberen te bijten. Dit lukt natuurlijk niet omdat er een schot tussen staat..maar ook hier...trappen tegen de wand. Ze hebben al grote rubberen tegels tegen de wand zitten, maar toch. Herkent iemand van jullie dit probleem en zo ja..wat hebben jullie er aan gedaan?

Ja komt bij veeeeeeeeeeeeeeel paarden voor.

Waarom zou je er wat aan doen?. Misschien gewoon negeren en lekker laten aan voedernijd doe je zo weinig.

Mijn oude paard was erg bang op stal en gevolg ook voedernijd. Alleen werd ik erg moe van de mensen die het altijd maar wilde "genezen" mensen moeten eens accepteren dat niet alles "te genezen" is. Paard is bang en daar ga je niet tegenaan schreeuwen of schoppen tegen de stal of soms nog erger HEM SLAAN???. Met al deze dingen bevestig je zijn angst en zijn reactie.

Geef hem rust met eten zorg dat je niet veel langs zijn stal loopt dan zal hij ook niet slaan. Dit spaart ook zijn benen en hoeven.

Dus oplossing zit in de mens zelf LAAT HEM MET RUST.

Afgod Inderdaad, helemaal niks aan toe te voegen. Gewoon negeren en absoluut niet gaan slaan of schijnbewegingen gaan maken, dan heb je straks een paard met voernijd die ook nog eens kopschuw is.

BibicheB

Re: Paard trapt in de stal, voernijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:45

Als voernijd er eenmaal in geslopen is, is het moeilijk het er weer uit te krijgen. Er bestaan verschillende oorzaken voor voernijd (waaronder angst zoals Prisca zegt). Het is belangrijk hier eerst naar te kijken, waarna je natuurlijk moet kijken of de oorzaak weg kan nemen.

Mijn paard (hengst) nam ineens als 3 jarige de voernijd van zijn nieuwe buurman over, de buurman had flinke voernijd en mijn jonge na-apertje vond dat hij dat na mocht doen. Gestoord Het begon met onrust als er gevoerd werd, dribbelen en brullen (natuurlijk dankzij het op dat moment mega kwade buurpaard). Ik heb tot op dat moment altijd mijn paard zn peesbeschermers ed tijdens het eten afgedaan, stootje uit zn manen geplukt of nog even een paar drollen uit de stal gevist etc, en ineens haalt meneer uit tijdens het eten. Hij heeft toen een flinke klap voor zn kop gekregen en een behoorlijke schreeuw, hij heeft nooit meer iets gedaan tijdens het eten, behalve lekker eten! Tong uitsteken Hij had die correctie duidelijk nodig en eenmaal duidelijk dat dat gedrag dus niet getolereerd werd, was het ook over. Ik heb op een fokkerij met een flink aantal dekhengsten gewerkt, dus heb ervaring met hengsten en ben niet snel onder de indruk, maar als je het toch niet gewent bent... Het kan goed afschrikken!

Bij mijn buurpaard zijn ze uiteindelijk ook vanaf de grond gaan voeren, na een hoop andere dingen geprobeerd te hebben.. Hij heeft altijd voernijd gehouden maar het is wel iets minder geworden. Het scheiden van de eerste 2 meter van de boxen (dus echt dicht maken) heb ik ook eerder gehoord, een oud clubgenootje van mij heeft daar goede ervaringen mee!