Onweer, paard buiten of binnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazone77

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:37

als ze onweer afroepen ,dan hou ik heel goed de buien radar in de gaten,als ik het dan tegen de avond niet vertrouw(als er toch nog kans is op onweer)dan zet ik ze binnen,heb al wel een paar keer gehad,dat het toch nog snachts onverwachts kwam,nou dan slaap ik dus echt niet prettig als ze dan buiten lopen,ben zelfs een keer midden in de nacht naar stal gereden(5minuten auto rijden) om ze binnen te zetten,dood eng en de paarden stonden gewoon met hun kont tegen de regen en wilde eigenlijk niet eens meelopen,om dit te voorkomen,zet ik ze dan toch maar savonds binnen voor het geval dat.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:43

hier twijfel ik dus ook altijd over.
opstal is veiliger maar stel dat het inslaat op de stal?
mijn paard kan niet naar binnen of buiten uit zichzelf.het weiland is omheind met bomen maar kan vertellen. paar jaar gelede stond alleen mijn pony daar. het begon te onweren. oom trekt stekker van schrikapparaat eruit en gaat naat binne. hij staat zn handen te wassen voor het raam en ziet de bliksem zo in een paaltje slaan. mn pony stond er nog geen 5 meter vandaan. en de boom nog geen 2 meter en die was toch echt hoger. dus ik denk dat het ook niet veel uitmaakt.

heb wel van een dierenarts gehoord dt die kiest voor binnenzetten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:20

Bij ons op stal worden de paarden ook binnengehaald bij onweer. Vorig jaar is er daar een getroffen door de bliksem en ze heeft het niet overleeft.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:22

ik heb de mijne ook liever op stal. als het onweert.
maar gelukkig hij kan ze stal in en uit wanneer hij wilt en vaak als het alleen al regent gaat hij meestal wel naar binnen

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 23:34

Kendra schreef:
Als het kan: naar binnen! Een deel van onze weilanden is een grote vlakte, dus dan zijn de paarden het hoogste punt; in ons ander weiland staat een hele hoge boom waar ze altijd onder staan te schuilen; onder het hoogste punt dus.
Maar soms is er onweer als ik gewoon op m'n werk ben - dat is geen lekker gevoel!

Ja maar weet je als dat hoogste punt die boom is, en je paarden schuilen eronder..
Als die boom geraakt word, kan hij ook op je paarden vallen.

Ik zou waarschijnlijk, zoals een aantal van jullie hebben, gaan voor een open stal.. Zodat de paarden er in en uit kunnen lopen..
Ik vind onweer sowieso gevaarlijk weer en kan me voorstellen dat jullie niet lekker zitten als het onweert en je niet bij je paarden kan zijn.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:59

liet mijn paard eerst ook altijd buiten staan,maar hoorde een paar jaar geleden dat er bij ons in de buurt een paard was getroffen door de bliksem,sinds dien ben ik daar erg voor zichtig mee,moet er niet aan denken dat ze dood in de wei zou liggen zeg,dan rij ik gewoon even op en neer,kleine moeite.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:05

Bij mij op stal gaan de paarden ook altijd naar binnen met onweer. Ik moet er niet aan denken dat ze buiten staan als het begint te onweren..'S avonds staan ze sowieso altijd binnen en in de winter komen ze ook niet op het land..

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:08

Als je het echt helemaal veilig wil doen.. dan gaan we allemaal massief de paarden in de trailer zetten tijdens onweer.
Immers een mens is het veiligst in de auto, dus zou het voor een paard in de trailer/vrachtwagen zijn.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:14

in principe binnen, heb al een aantal keer een inslag in ons huis gehad, dat is verder niks ernstigs want we hebben een goede afleider, maar de paarden staan naast het huis.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 15:08

Alexx schreef:
in principe binnen, heb al een aantal keer een inslag in ons huis gehad, dat is verder niks ernstigs want we hebben een goede afleider, maar de paarden staan naast het huis.

Ja met zo'n bliksemafleider heb je minder kans dat er iets gebeurt.
En de kans is inderdaad groter dat hij op het huis slaat dan op 1 van de paarden.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 16:12

Mijn paarden kunnen sowieso altijd in hun stal. Als ze echt heel zwaar onweer voorspellen dan zet ik ze binnen zodra het begint te kletteren, en ga ik er bij zitten met mijn bange hond. Memuska wordt er héél nerveus van, en als ik bij haar ga zitten en haar hooi voer (zelf nemen doet ze dan niet) dan gaat het. Margriet vindt alles best, die staat meestal buiten te kijken...
Willow staat nu nog op een manège, die wordt ook binnengehaald bij onweer.

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:15

binnen.

op een open veld kan het snel inslaan Knipoog

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:34

Buiten.
Ik kan me nog wel herinneren dat het keihard hagelde en dat er nog veel erger weer op komst was, maar meneer ging gewoon met zn kont naar je toe staan.
Mooi niet dat je hem te pakken kreeg Bloos Voor niks door die gekke hagel gelopen Clown

Nee, hij red zich wel Bloos

Sorro schreef:
Als je het echt helemaal veilig wil doen.. dan gaan we allemaal massief de paarden in de trailer zetten tijdens onweer.
Immers een mens is het veiligst in de auto, dus zou het voor een paard in de trailer/vrachtwagen zijn.

Behalve dan als het paard in paniek raakt, vluchtdieren opsluiten terwijl ze bang zijn ljkt me niet de beste combinatie

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 00:41

dat risico loop je ook met op stal zetten.. alleen als het in de stal inslaat ben je verder van huis dan wanneer het een trailer zou raken..

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:02

die van mij blijven buiten, dan kunnen ze vluchten als ze het eng vinden. sluit ik ze op in een stal dan worden ze helemaal knetter en doen ze er alles aan om te ontsnappen Lachen! onze wei is aan een kant van een boomrand, dus echt kans dat het op ene paard inslaat is klein!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:08

naar binnen, ik help heel vaak mee bij een pensoinstal waar ze 40 paarden hebben. als het veilig is (voor ons zelf), dan doen we ze naar binnen.

kimberliie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:39

ik heb ze liever binnen met onweer. Nadat er bij mijn oude manege 2 paarden zijn overleden door de onweer, zal ik ze zeker niet meer met onweer naar buiten doen.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:05

Ligt eraan of ze al binnen staan, nu blijven ze buiten omdat ze 24/7 buiten lopen.
Het voordeel is wel dat we aan de rand van de Loonse en Drunese duinen staan en dat het onweer vaak boven de duinen blijft hangen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:08

ik heb mijn paarden bij de mensen waar ik in de bak rij momenteel staan en die zeiden dat ik ze toch vanacht binnen moest zetten omdat ze op ijzers stonden dat is nog meer risico namelijk. Dus ik heb ze binnengehaald net

lyvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:23

Die van mij zet ik altijd binnen (voor de veiligheid) je weet het nooit...