Opstijgen/Afstappen hoe juist??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe opstijgen/afstappen volgens jullie??

Opstijgen: Met je rug naar pony/paard zijn hoofd.Linkerhand een pluk manen rechterhand de voorboom.Afstijgen: rechterbeen over de achterhand zwaaien blijven hangen linker beugel eruit en zakken maar.
7 (14%)
Opstijgen: Met je rug naar pony/paard zijn hoofd.Linkerhand een pluk manen rechterhand de voorboom.Afstijgen: voeten uit de beugels en rechterbeen over de achterhand zwaaien op je buik hangen er eraf glijden.
4 (8%)
Opstijgen: Naast je pony/paard gaan staan.Linkerhand een pluk manen rechterhand de achterboom.Afstijgen: voeten uit de beugels en rechterbeen over de achterhand zwaaien op je buik hangen er eraf glijden.
20 (40%)
Opstijgen: Naast je pony/paard gaan staan.Linkerhand een pluk manen rechterhand de achterboom.Afstijgen: rechter voet uit de beugel en over de achterhand zwaaien dan de linker beugel eruit en zakken maar.
19 (38%)

Totaal aantal stemmen: 50

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:09

callippo schreef:
Waarom stijgt iedereen hier eigenlijk altijd aan de linkerkant op????

Omdat dat zo hoort. Maarre ik pak nooit met opstijgen een pluk manen vast hoor. Dus dan kan ik ook niet stemmen. Want dat staat overal bij.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:34

sweetieponys"]
[quote="callippo schreef:

Omdat dat zo hoort. Maarre ik pak nooit met opstijgen een pluk manen vast hoor. Dus dan kan ik ook niet stemmen. Want dat staat overal bij.....
[/quote]

Callippo: probeer maar eens rechts op te stijgen! Das heel moeilijk als je het niet gewend bent en je paard/pony zal het ook raar vinden. Vergelijk het maar met met links schrijven terwijl je rechts bent of andersom. Voltige is ook linksom, dat is veel makkelijker!!

Sweetieponys: ik pak ook nooit de manen vast maar voor de rest past manier 4 het beste bij mij. het hoeft niet zo te zijn dat je PRECIES doet wat er staat. Want misschien sta je niet langs je pony of ervoor maar sta je een beetje gedraaid. Je moet de manier kiezen die het beste bij je past. (nou ja, moet; mag. )

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 22:21

haike"]
[quote="sweetieponys"][quote="callippo schreef:

[/quote]

Callippo: probeer maar eens rechts op te stijgen! Das heel moeilijk als je het niet gewend bent en je paard/pony zal het ook raar vinden. Vergelijk het maar met met links schrijven terwijl je rechts bent of andersom. Voltige is ook linksom, dat is veel makkelijker!!

[/quote]

Is een kwestie van aanleren Knipoog Na een poosje oefenen lukt het mij nu aan beide kanten op te stijgen. Het schijnt beter voor de paardenrug te zijn als je links en rechts opstijgen afwisselt.
Dat het zo hoort, tja, dat heeft men zich aan leren praten. Want waarom zijn mensen ooit begonnen met altijd links opstijgen: omdat vroeger in het leger het zwaard aan de linkerkant zat en dat gaat wat moeilijk/niet als je rechts opstijgt. Geen enkele reden dus om nu nog steeds aan de linkerkant op te stijgen, want zwaarden dragen wij niet meer, toch? Of wel soms.. Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:06

Opstappen:
Met mijn hoofd naar zijn hoofd, ik wil iig de oren/ogen kunnen zien, vooral bij jonge paarden leer je het snel af om naar de kont te kijken.... Ook heb ik dan het idee dat ik ze minder snel prik met mijn teen. Ik pak eigenlijk alleen met mijn linkerhand de kamer (en teugels).

Bij hele grote paarden wordt het bij mij wel snel klim- en klauterwerk, omdat ik niet zo groot ben (probeer maar eens soepeltjes op te stijgen als je in een verticale spagaat staat Haha! )

Afstappen doe ik door allebei mijn voeten uit de beugels te halen, mijn been erover te zwaaien en me eraf te laten glijden. Vind het bloedlink om te blijven hangen in 1 beugel...

Ik stap trouwens ook links en rechts op, ben te lui om mijn beugelriemen te verwisselen Knipoog

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:10

Ik heb op de laatste gestemd,zo heb ik het geleerd en altijd gedaan.
En wel aan beide kanten,links en rechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:22

Ik stijg ook wel eens af door beide beugels uit te doen en dan met mijn rechterbeen over zijn hals heen te zwaaien.

ook stap ik wel eens zo snel af en weet niet precies te zeggen hoe.
Noemen ze ook wel eens onvrijwillig afstappen Knipoog

Maar ik geloof dat bovenstaande zo niet hoort. Schijnheilig

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:57

ik rijd meestal zonder zadel Tong uitsteken en dan spring ik erop als ik een lenige dag heb en paard rij die wel blijft staan, heb wel eens gehad teon ik dat deed, dat ik er aan de andere kant weer naast lag Haha!
of ik pak de prullebak en dan zit ik net zo gemakkelijk.....
rijd ik wel met zadel, dan zal ik nooit bij een paard zijn manen pakken, of een klein plukje tegelijk met de voorboom, want anders heb je toch helemaal geen houvast en lijkt me niet zo prettig voor het paard Scheve mond

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 01:09

Opstappen: teugels op maat maken en in de linkerhand (waarbij ik de rechterteugel een klein beetje korter heb dan de linker, mocht het paard wegdraaien dan draait ie altijd naar mij toe en niet van me af), linkervoet in de linkerbeugel, met de linkerhand een pluk manen of de voorboom vast pakken (verschilt bij mij nog wel eens), met mijn rechterhand pak ik de rechterkant van de achterboom vast (snappen jullie het nog?), een aantal huppasjes maken, rechterbeen erover en rustig gaan zitten.
Afstijgen (stuk simpeler bij mij): beide voeten uit de beugels, rechterbeen over de rug heen, afhankelijk van het paard of op mijn buik blijven hangen dan laten zakken of direct laten zakken.
Het zal vast niet volgens de regels gaan maar ach who cares? Ik kom er op en er ook weer vanaf Haha!

Jannelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:34

Geen van allen, te weinig keuzemogelijkheden. IK pak geen manen vast en ik ga niet echt op mijn buk liggen. Ik spring er in 1 keer vanaf, misschien is dat ook omdat de pony's waarop ik rij niet supergroot zijn.

Vietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:54

ik pak nooit een pluk maen!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:54

Vietjuh schreef:
ik pak nooit een pluk maen!

Het doet de paarden geen pijn hoor...
Als je nou 200 kilo weegt,en je pakt een dun miezerig plukje manen vast,
oke,dat voelt minder voor een paard.
Maar gewoon een dikke pluk manen doet geen pijn.