Must haves met eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

di_Segno

Re: Must haves met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:38

Zilfstar schreef:
MysticTinker schreef:
Zwitsal zonnebrandcreme factor 30
Zwitsal Aftersun

Neem aan dat dit voor jezelf is??? Blond
Toch maar even vragen...

Voor paarden met een wit/roze neus is het toch wel echt een musthave!
Als we een aantal dagen flink warme zon hebben, dan verbranden sommige paarden hun neus vrij snel! Knipoog

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:41

hoho. Clown ..is ook geen probleem, maar 5 jaar vooruit plannen...
ik plan niet zo ver vooruit...wie weet wat er op je pad komt tussen u en 5 jr(spreek nu voor mezelf)
tuurlijk moet je sparen, paardenhobby is een dure hobby en je hebt bergen geld nodig en je hebt nooit genoeg en altijd weer wat nodig...maar je kan gerust je nu al inlezen wat je allemaal nodig hebt..en je vaste lasten bekijken met een eigen paard...maar nu al denken aan een potje vaseline enzo. Clown .ik denk dat je je moet richten op de grote uitgaven zoals DA/hoefsmid/evt verzekering/ stalgeld, dat soort kosten..en benodigheden zijn ook soms weer paardafhankelijk en van welke discipline je wilt gaan doen...
ik zeg:
zadel met toebehoren/ hoofdstel/ halster /deken/ stal met hooi en krachtvoer/ hoefsmid/verzekering/evt longeerspullen....de echte basisdingen...voor de rest kun je gewoon bergen sparen hoor, de ditjes en datjes zijn er altijd veel en kosten veel geld...dus daar blijf je je blauw voor sparen... Haha!

@Di_segno:idd roze neuzen moeten met zonnebrand!!! anders blaren...factor 40 ofzo! Haha!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:51

Feminsky schreef:
hoho. Clown ..is ook geen probleem, maar 5 jaar vooruit plannen...
ik plan niet zo ver vooruit...wie weet wat er op je pad komt tussen u en 5 jr(spreek nu voor mezelf)
tuurlijk moet je sparen, paardenhobby is een dure hobby en je hebt bergen geld nodig en je hebt nooit genoeg en altijd weer wat nodig...maar je kan gerust je nu al inlezen wat je allemaal nodig hebt..en je vaste lasten bekijken met een eigen paard...maar nu al denken aan een potje vaseline enzo. Clown .ik denk dat je je moet richten op de grote uitgaven zoals DA/hoefsmid/evt verzekering/ stalgeld, dat soort kosten..en benodigheden zijn ook soms weer paardafhankelijk en van welke discipline je wilt gaan doen...
ik zeg:
zadel met toebehoren/ hoofdstel/ halster /deken/ stal met hooi en krachtvoer/ hoefsmid/verzekering/evt longeerspullen....de echte basisdingen...voor de rest kun je gewoon bergen sparen hoor, de ditjes en datjes zijn er altijd veel en kosten veel geld...dus daar blijf je je blauw voor sparen... Haha!

@Di_segno:idd roze neuzen moeten met zonnebrand!!! anders blaren...factor 40 ofzo! Haha!

Zoals ik al zei: die lijst van stalhuur, DA, tandarts hoefsmit. Dat heb ik compleet.
Ja dat hier ook de potjes vaseline over de toonbank vliegen is logisch. Maar ik kwam er dus zelf wel op dat ik een longeersingel vergeten was te bedenken.
Nee ik maak me nu niet druk om een potje vaseline. Maar meer om het grote geheel, de dure dingen die je echt moet hebben.
Kijk oude handdoeken bijv heb ik zat, een spons heb je zo gekocht.
Het ging mij om de dure dingen en de dingen waar ik tot nu toe weinig verstand van heb. Omdat ik geen eigen paard heb.
Ik zie veel paarden bij ons op stal met dekentje zus en zo. Geen idee of dat nou noodzakelijk is?
Ik wil graag straks het rijden afwisselen met longeren. Nou, een goede longeersingel is niet goedkoop. Dus dat moet ik dan toch bedenken. Tong uitsteken

En met het schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat ik als paraveterinair dus toch tot nu toe de stalapotheek vergeten was te bedenken! Is niet duur. Nee OK. Maar kom er maar eens op! OK ik had 5 jaar om dat te bedenken. Maar toch...

Op deze manier ben ik dus toch al een beetje met mijn paard bezig, dat ik dus straks weet waar ik aan begin, wat de absoluut noodzakelijke uitrusting moet zijn en dat ie in ene gespreid bedje terecht komt.

En ja, wij plannen dit soort grote dingen dus wel ver vooruit. We leven ook bij de dag. Maar dit soort dingen heb je toch euries voor nodig. En dan neit tot op de cent uitgerekend. Dat ben ik met je eens. Maar om in het geheel in de begroting (van te sparen bedrag voor aanschaf totaal) toch een total bedrag op te nemen voor bijv: longeerspullen, apotheek etc is wel zo handig. Vinden wij dan. Clown Je begroting valt met inachtneming van die aanschaf toch anders uit dan als je alleen denkt: OK paard, zadel, hoofdstel: Klaar!

En wie weet wie ik nu al help door deze vraag hier te stellen? Cool
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 25-08-08 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:52

Zilfstar schreef:
Ja, voor over 5 jaar. Vork
Is dat nou zo gek? Sigaar
Ik zou het liefst morgen een paard kopen maar dat gaat dus niet. Verdrietig
Om in de tussentijd wat te doen te hebben dus dit opgepakt.
Dan weet ik waar ik aan moet denken en weet ik ook wat ik ongeveer moet verwachten aan uitgaven tegen die tijd.
We moeten er nou eenmaal voor sparen voor al die aanschaf Geld, geld! en dan is het maar beter te weten waar je naar toe moet werken.
Zo heb ik ook voor mijn man eerst maar eens op een rij gezet wat er allemaal bij komt kijken, wat de prijzen van stallingen DA etc zo ongeveer zijn.
En daarop dus ons plan getrokken.
Wij plannen graag vooruit, zijn realistisch bezig en dit past daarbij.
Het wordt mijn eerste eigen paard. Is het dan zo raar dat ik wil weten wat daarbij komt kijken?
Sorry hoor. Ik zie het probleem niet. Koe

Ik wel, over 5 jaar zijn de prijzen waarschijnlijk al lang veranderd. Alle prijzen stijgen namelijk de pan uit tegenwoordig.
Over 5 jaar kan alles anders zijn. En als je je er nu al op gaat verheugen zoals jenu doet, en je kan over 5 jaar toch niet je eigen paardje kopen, valt dat flink tegen.
DA kosten zullen wel flink stijgen, stallingskosten, kosten van toebehoren enz enz..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:00

Miracle_ schreef:
Zilfstar schreef:
Ja, voor over 5 jaar. Vork
Is dat nou zo gek? Sigaar
Ik zou het liefst morgen een paard kopen maar dat gaat dus niet. Verdrietig
Om in de tussentijd wat te doen te hebben dus dit opgepakt.
Dan weet ik waar ik aan moet denken en weet ik ook wat ik ongeveer moet verwachten aan uitgaven tegen die tijd.
We moeten er nou eenmaal voor sparen voor al die aanschaf Geld, geld! en dan is het maar beter te weten waar je naar toe moet werken.
Zo heb ik ook voor mijn man eerst maar eens op een rij gezet wat er allemaal bij komt kijken, wat de prijzen van stallingen DA etc zo ongeveer zijn.
En daarop dus ons plan getrokken.
Wij plannen graag vooruit, zijn realistisch bezig en dit past daarbij.
Het wordt mijn eerste eigen paard. Is het dan zo raar dat ik wil weten wat daarbij komt kijken?
Sorry hoor. Ik zie het probleem niet. Koe

Ik wel, over 5 jaar zijn de prijzen waarschijnlijk al lang veranderd. Alle prijzen stijgen namelijk de pan uit tegenwoordig.
Over 5 jaar kan alles anders zijn. En als je je er nu al op gaat verheugen zoals jenu doet, en je kan over 5 jaar toch niet je eigen paardje kopen, valt dat flink tegen.
DA kosten zullen wel flink stijgen, stallingskosten, kosten van toebehoren enz enz..

Hahaha. Je dacht toch niet dat ik geen rekening hield met inflatie he? Heb een Financieel Controller als husband, dus dat zit wel goed. Clown
We houden met dit soort dingen altijd de vinger aan de pols van wat prijzen doen. Juist daarom. Het is echt niet zo dat ik nu denk OK: ik heb 5000 nodig en dat ga sparen en dan klaar. Het is meer het willen weten wat er allemaal bij komt kijken om een totaalplaatje te hebben. Wat het dan tegen die tijd werkelijk kost, dat vind ik tegen die tijd wel uit.

Hoe we het nu gepland hebben is dus niet een x bedrag uit te geven aan paard plus toebehoren. We sparen om bepaalde zaken (niet paard gerelateerd) over 5 jaar zo geregeld te hebben dat we gewoon maandelijks de financiele ruimte hebben om een paard te kunnen onderhouden. De aanschaf op zich is geen probleem. Daar hebben we reserves genoeg voor. Maar goed hoe dat allemaal hier zit ga ik niet precies uitleggen. Dit topic is door mij gestart om als manegeruiter met een verzorgpony erachter te komen wat er (in dit geval aan spullen) bij komt kijken als je een eigen paard hebt. Net zoals ik dus al op een rijtje heb welke maandelijkse lasten je hebt (ik heb het over de soorten en niet de bedragen). Dat paard komt er. Hoe dan ook.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:04

Zilfstar schreef:
Miracle_ schreef:

Hahaha. Je dacht toch niet dat ik geen rekening hield met inflatie he? Heb een Financieel Controller als husband, dus dat zit wel goed. Clown
We houden met dit soort dingen altijd de vinger aan de pols van wat prijzen doen. Juist daarom. Het is echt niet zo dat ik nu denk OK: ik heb 5000 nodig en dat ga sparen en dan klaar. Het is meer het willen weten wat er allemaal bij komt kijken om een totaalplaatje te hebben. Wat het dan tegen die tijd werkelijk kost, dat vind ik tegen die tijd wel uit.

Hoe we het nu gepland hebben is dus niet een x bedrag uit te geven aan paard plus toebehoren. We sparen om bepaalde zaken (niet paard gerelateerd) over 5 jaar zo geregeld te hebben dat we gewoon maandelijks de financiele ruimte hebben om een paard te kunnen onderhouden. De aanschaf op zich is geen probleem. Daar hebben we reserves genoeg voor. Maar goed hoe dat allemaal hier zit ga ik niet precies uitleggen. Dit topic is door mij gestart om als manegeruiter met een verzorgpony erachter te komen wat er (in dit geval aan spullen) bij komt kijken als je een eigen paard hebt. Net zoals ik dus al op een rijtje heb welke maandelijkse lasten je hebt (ik heb het over de soorten en niet de bedragen). Dat paard komt er. Hoe dan ook.

Oke, dat wist ik niet. Lachen Dan is alles prima toch.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:07

ehbo kist voor jezelf!

Laatst weer nodig gehad toen pa langs een spijker schuurde Nagelbijten / Gniffelen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:07

Miracle_ schreef:

Tsja, dat is het lastige met zo'n forum. Probeer je kort duidelijk een vraag te stellen en dan hebben anderen een ander idee erbij. Kan me zo voorstelen dat als je alleen mijn openingpost leest ik overkom als 17 ofzo. Of dat ik heel onrealistisch in het leven sta. Geeft niks. Je typt iets vanuit je eigen kader en dat komt dan anders over.

Inmiddels heb ik dus al een aardig idee van wat er allemaal bij komt kijken. En door de verzorgpony van mijn zoon leer ik ook heel veel.

Dus ik heb nu als "lijstje" zeg maar staan:

Zadel m stijgbeugels, 2 singels, 2 dekjes
Hoofdstel met bit en teugels
Halster en halstertouw PLUS reserve halster en touw
Complete borstelset liefst in stevige poetskist
Emmer met spons en handdoek, shampoo
Longeersingel, longe, longeerzweep
Zadelvet
Zweetdeken
Antvliegspul (spray, deken afhankelijk van paard)
Stalapotheek met zowel benodigheden vor paard als ruiter
Bandages

NIET noodzakelijk, maar afhankelijk van paard/ welk werk je ermee doet
Peesbeschermers en strijklappen
dekens (winter, zomer, regen, uitrij, vliegen, exceem)
touwhalster en leadrope
voltigesingel
dubbele lijnen
transportbeschermers

Wie heeft er ook reserve teugels in de zadelkast hangen? wie vindt dat een noodzaak?
En wie mist er nog iets??? Of heeft iets in de kast dat je zegt: dat moet je hebben/ daar kan ik ECHT niet zonder?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:12

reflectie spullen voor de donkere dagen. denk aan een armband met lichtjes en een hesje voor jezelf en been dingen met reflectie voor je paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:13

Bandages zou ik niet doen. Peesbeschermers zijn een stuk handiger en beschermen beter. Maar goed, daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik heb wel een reserve paar teugels. Maar dat is meer omdat er teugels bij het hoofdstel zaten en ik liever andere had.
Longeren kun je ook nog je bijzet erbij doen. Pessoateugel, touwtjes, of wat anders.
Ik heb overigens maar 1 singel en weer 3 dekjes Haha!
Verder nog anti-klit. Altijd handig. En nog een beloning voor na het werk (snoepjes, muesli, slobber, etc.).
Denk dat je verder wel alles hebt.
De rest komt met de loop der tijd vanzelf wel Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:14

Ik heb meerdere reserve teugels én beugelriemen in de kast hangen.
Heb eens meegemaakt dat ik in 1 week tijd geknapte beugelriemen én teugels had! (van beide de stiksels los... handing tijdens een buitenrit Nagelbijten / Gniffelen).

Ik heb minstens 3 halstertouwen op voorraad, 2 in de stal en 1 thuis. Just in case.

Ik mis nog zadelzeep en hulpmiddelen voor bij het longeren, bijzetteugels bv. Niet noodzakelijk, maar wel handig (helemaal omdat je er wel een longeersingel bij hebt staan Knipoog ). Longeerbitstukje kan er ook nog bij.

Verder mis ik eigenlijk niets, heb zelf niet teveel poespas voor bij het paard Lachen

Bandages zijn ook niet noodzakelijk trouwens Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:20

Zilfstar schreef:
MysticTinker schreef:
Zwitsal zonnebrandcreme factor 30
Zwitsal Aftersun

Neem aan dat dit voor jezelf is??? Blond
Toch maar even vragen...

Voor t paard Haha!
Zoals Di-segno al zei, roze neusjes verbranden snel in de zon. Het neusje van mijn paard is helemaal kaal en roze. Als ik die niet insmeer dan krijgt ie een knalrode rudolf-neus met korsten en rimpels, heel zielig Ach gut Dus in de lente en zomer gaat er elke morgen een laagje zonnebrandcreme op, en als het erg warm is geweest 's avonds een laagje aftersun. En dan blijft z'n neusje mooi zacht en roze Ja

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:23

Ik had de bandages ook niet als peesbescherming staan, maar meer bij de stalapotheek staan. Alszijnde inzwachteldingen bij wondjes enzo. Of als het dier ineens op transport moet (dierenarts). Dan zijn bandages denk ik goedkoper en minder ruimtevretend dan de echte transportbeschermers. Zeker als het dier dus verder niet op wedstrijd ofzo gaat. Meningen???

Bijzetteugels, pessoa.... is denk ik ook afhankelijk van je paard? als ik dat hier zo op Bokt lees tenminste. Tong uitsteken
Bitstukje is een goede. Ik heb er nu ook 1 bij de verzorgpony. Werkt fijn.
Zadelzeep. Staat wel in mijn bestandje, had ik hier niet bijgezet. Staat bij zadelvet
Beloningen uiteraard! Maar dat is voor mij weer zo standaard wat ik altijd heb. Zit altijd in mijn tas en paardrij-jas. maar ik zet 'm erbij!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:25

MysticTinker schreef:
Voor t paard Haha!
Zoals Di-segno al zei, roze neusjes verbranden snel in de zon. Het neusje van mijn paard is helemaal kaal en roze. Als ik die niet insmeer dan krijgt ie een knalrode rudolf-neus met korsten en rimpels, heel zielig Ach gut Dus in de lente en zomer gaat er elke morgen een laagje zonnebrandcreme op, en als het erg warm is geweest 's avonds een laagje aftersun. En dan blijft z'n neusje mooi zacht en roze Ja

Ik had niet op Di-segno nog gereageerd, inderdaad. Dat wist ik dus nog niet. Met mijn zwarte shetje!
Maar nu je het zegt. Bij de honderassen zijn bijv Collies er berucht om: de collie-nose: verbrandingen inderdaad door de zon.
Wist dus weer niet dat dat bij paarden net zo heftig kan zijn!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:29

Must haves voor een paard?
De basisdingen.
Poetspullen, wondverzorging, halster, touw, zadel, hoofdstel, fleecedeken.
Wat je verder nodig hebt is of snel genoeg gekocht of kan je misschien even bij iemand lenen Lachen
Je kan nooit 100% ingedekt zijn met alles.

Dan koop je weer eens dit en dan weer dat.. In het begin toen ik mijn paard had ging ik regelmatig naar een beurs. Schreef van te voren op wat ik nodig had en kocht heel die waslijst.

Nu (5 jaar later) koop ik sporadisch nog eens iets. Bloos
(afgezien van heel regelmatig hoefsmid en alle andere noodzakelijke dingen).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:39

Zilfstar schreef:
Ik had de bandages ook niet als peesbescherming staan, maar meer bij de stalapotheek staan. Alszijnde inzwachteldingen bij wondjes enzo. Of als het dier ineens op transport moet (dierenarts). Dan zijn bandages denk ik goedkoper en minder ruimtevretend dan de echte transportbeschermers. Zeker als het dier dus verder niet op wedstrijd ofzo gaat. Meningen???

Bijzetteugels, pessoa.... is denk ik ook afhankelijk van je paard? als ik dat hier zo op Bokt lees tenminste. Tong uitsteken

Is afhankelijk van persoon én paard Haha!
Zo heb ik een pessoa cadeau gekregen, maar omdat mijn paard het eng vind om iets achter zijn benen te hebben heb ik er touwtjes bijgekocht. Om hem wel nageeflijk te longeren, maar dan zonder iets achter zijn benen.

Bandages om in te zwachtelen of nood voor transport is wel een goeie inderdaad Ja

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:16

Ik heb van alles en nog wat voor me paard:

4 hoofdstellen (ken ik uitkiezen, en altijd reserve)
aardig wat halsters (altijd handig reserve halsters, en beetje afwisselen)
4 zweetdekens (beetje overdreven 4, maar 1 of 2 dekens moet je wel hebben)
1 winterdeken (met dikke vulling.. 300 gram, maar heb die bijna nooit op)
1 tussendeken (beetje vulling, weet niet hoeveel gram die heeft)
3 zomerdekens (gebruik ze nooit eigenlijk)
2 singels (reserve singel)
2 paar beugelriemen (ook weer reserve)
zadel natuurlijk Knipoog
poetskist met inhoud
betadine shampoo
betadine zalf
mokzalf
heel veel dekjes
longeerzweep
longeerlijn
longeersingel
peesbeschermers (gebruik ik alleen met springen, anders niet)
speelbal voor in de stal
himalaya liksteen (kan ook een andere liksteen.. welke je paard lekker vindt, en welke jij wilt geven)
snoepjes / wortelen ed

Naja, ik heb zoals je ziet overdreven veel, ik gebruik natuurlijk niet alles, maar reserve is nooit weg.
Maar zo heb je een beetje een idee wat je zoal nodig heb voor je paard. Knipoog

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:20

Zilfstar schreef:
Miracle_ schreef:

Tsja, dat is het lastige met zo'n forum. Probeer je kort duidelijk een vraag te stellen en dan hebben anderen een ander idee erbij. Kan me zo voorstelen dat als je alleen mijn openingpost leest ik overkom als 17 ofzo. Of dat ik heel onrealistisch in het leven sta. Geeft niks. Je typt iets vanuit je eigen kader en dat komt dan anders over.

Wist niet dat ik je beledigde hoor.. Lachen

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:11

Doordat er eigenlijk wel genoeg reakties zijn gegeven met benodigdheden, hier van mij lijstje met noodzakelijke dingen die ik of in de auto of in de stal heb liggen Knipoog
- Zadel + dekje& hoofdstel (de zogenoemde reserverdekje(s) liggen schoon thuis)
- Extra halster + touw
- Soort First Aid kit voor zowel paard als mezelf (met pleisters, kleefbadages, vette watten, wondspray/zalf, betadine shampoo, etc)
- transportbeschermers (bandages zijn leuk, maar wil je snel met paard op trailer is bandage onhandig)
- poetsspullen, incl schaar en mes
- handdoekken, sponsen, zweetmes(al kan je dit ook met een zweep)
- Deken(kan ook een gewone wollen deken zijn) en toch ook een winterdeken(ookal zou hij in de winter zonder deken staan, heb je iig 1 voor als hij ziek word enz..)

Zoals Longeerspullen, peesbeschermers, etc zijn wel handig maar zijn geen eerste behoefte Knipoog

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 07:27

Miracle_ schreef:
Wist niet dat ik je beledigde hoor.. Lachen

Was niet beledigd Clown

Dus geen probleem hoor! Blijft het lastige met een forum. Je kunt nooit je intonatie aangeven.
Zelfs de smilies werken soms tegen Tong uitsteken

Mie_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:09

in mijn kast:

- 2hoofstellen (1voor buitenritten, voor piste, kwestie dat ik dan het bit niet steeds moet verhangen van hoofdstel aangezien ik met een ander bit op buitenrit ga)
- 3halsters en 2touwen
- poetskoffer met zweetmes,hare borstel,metalen roskam,rubberen roskam,zachte borstel,hoevenkrabber,vaseline(voor de roze neus als ie verbrand is en er hangen korstjes aan) en zonnecréme,cooling gel(van toen ze een peesontsteking had en haar been warm had) een soort zalf waar ik de naam nu niet direct van weet maar die heeel goed is bij wondjes, rekkertjes handig voor als ik mijn rekker vergeten ben of voor een vlecht in haar lange haar te maken:) ,manenborstel, manenspray,zadelzeep, soms paardensnoepjes soms neem ik ook gewoon een wortelmee die kan ik natuurlijk niet in men kast laten liggen tenzij ik groene wortels wil ^^, een spons voor als er iets te wassen valt zoals haar neusgaten ofzo ..en dat is het zo ongeveer denk ik
- 2paar bandages maar gebruik dat bijna nooit,behalve die keer om de coolinggel rond haar been te laten blijven
- getten, dit gebruik ik soms om buiten te rijden of om te springen
- mijn zadel met 1paar beugelriemen en stijgbeugels en 1singel
- 5dekjes maar dat is een verslaving ^^ 3zou eingelijk al genoeg zijn
- een vliegendeken
- mijn wolletje voor onder het zadel(oogt mooi maar voor mijn paardje eingelijk voor niks nodig)

dat is het zo'n beetje denk ik ..

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:09

Mijn kast:
- 2 zadels (incl: stijgbeugels en singel)
- dekjes + beenbescherming (veel te veel)
- 2 longeerlijnen (1 die gwn onder het stof ligt) + bitstukje (kwijt) + longersingel en bijzetteugels
- 2 kopstukken (ook 1 voor buitenrijden) en 3 bitten (pessoa, dubbel- en enkelgebroken)
- poetsbak: hoevenkrabbers, spijker (steentjes in hoeven), 2 harde-, zachte-, 2 rosbortsel , manenkam, hoevenborstel, zweetmes, rekjes + wasknijper + draad en naald
-ehbo + mokzalf + anti-rotstraal gedoe + manenspray + vliegenspray + zadelinvetgedoe (2 versch. dingen) + hoefolie en hoefvet + babydoekjes + snoepjes
- emmers, handoeken, 3 sponsen (hoofd, achterwerk en voor eetensbak ofzo)
- regen, vliegen, uitrij, zweet en 2 winterdekens
- gelletje (bijna stuk) en wolletje voor onder veelzijdigheidszadel
- 2 halster (1 incl. vliegending) en 3 touwen
- schaar en zakmes
- martingaal

en dan ben ik wss nog veel vergeten Clown

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:09

Volgens mij onmisbaar : een betrouwbaar iemand aan wie je steeds raad kan vragen en die je zal helpen bij de problemen die je onvermijdelijk zal tegenkomenen, die je vervangt als je op vakantie gaat of als je ziek bent.
Begin maar te zoeken, komt zelden voor in het wild, meestal te vinden in de buurt van paarden.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:11

MarcR schreef:
Volgens mij onmisbaar : een betrouwbaar iemand aan wie je steeds raad kan vragen en die je zal helpen bij de problemen die je onvermijdelijk zal tegenkomenen, die je vervangt als je op vakantie gaat of als je ziek bent.
Begin maar te zoeken, komt zelden voor in het wild, meestal te vinden in de buurt van paarden.

Nagelbijten / Gniffelen
Die heb je zeker nodig!

Ik heb in mijn kast liggen:
Barefootzadel met pad + fenders& beugels
2 singels, omdat ze van een singelwondjes kreeg gebruik ik er maar 1
Halsterhoofdstel van Barefoot met teugels en bit
Poetskoffer met dubbele set borstels: rosborstel, massageborstel, zachte borstel, harde borstel, stuk of 5 hoevenkrabbers (ben ze altijd kwijt)
Verder een doosje met wondspray, spray tegen rotsstraal, BETADINEZALF (zoooo handig!), vaseline, elastiekjes, zadelzeep, zadelvet, hoevenvet, anti-vlieg, anti-klit
Een heleboel kapotte peesbeschermers (rijd nu maar zonder, paard maakt alles kwijt/gaat er op staan/etc.)
2 zweetdekens
winterdeken 300 gr (gebruik ik niet meer)
winterdeken 200 gr (gebruik ik ook niet meer)
longeersingel
2 longeerlijnen (voor als ik aan de dubbele longe wil)
longeerzweep
rijzweep
carrotstick + touwhalster & leadrope
strotouwtjes voor bijzetteugels bij het longeren

Thuis heb ik nog een Kieffer zadel + 2 singels liggen, een stuk of 6 dekjes die ik nu niet meer gebruik, een Kieffer hoofdstel, een martingaal, een voortuig, peesbeschermers met bont (die worden vieeeees Bloos ) en ongetwijfeld nog meer zooi.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:47

Je hoeft ook niet meteen alles ineens te kopen he. Mijn eerste aankoop was een kopstuk.. en voor ik een zadel kocht heb ik nog een tijd gereden met ééntje van de manege. Mijn tweede aankoop was een nieuw paar teugels want mijn paard heeft het eerste op één week stuk gemaakt. Haha! Dus de keer erna dat je op een uitverkoop komt koop je dan al eens een reserve kopstuk. Lachen
Wat je na twee jaar allemaal verzamelt aan paardenspullen kan echt veel worden. Maar als je de aankopen kan spreiden valt het allemaal nog mee. Mijn laatste aankoop was een pessoa-tuig.. dat wil zeggen dat ik al 2 jaar longeer zonder..
Ook veel dingen die ik toen nodig achtte, liggen nu stof te vangen.. maar ach ja Lachen
Ik ga eens proberen een lijstje te maken van de dingen die ik heb, en ook wat ik niet meer gebruik.. omdat je gewoon niet alles persé nodig hebt Knipoog

- Veelzijdigheidszadel (mijn eerste eigen zadeltje)
- Dressuurzadel (heel oud gekocht voor de afwisseling)
- Zadelzeep + zadelvet
- 2 singels voor VZ-zadel en 1 voor dresssuurzadel
- heb ook nog een witte "springsingel" maar die gebruik ik nooit
- Doekjes voor extra glans op zadel, laarzen, etc..
- Poetsmiddel voor het bit
- 4 hoofdstellen: 1 engels, 1 met mexicaanse neusriem, 1 voor te longeren en 1 westernhoofdstel (omdat ik dat zo'n mooi vond)
- reserveteugels + teugels in gevlochten leer (maar die vind ik onhandig)
- Spaanse frontriem (met flosjkes)
- Martingaal (gebruik ik niet meer)
- 2 winterdekens (gebruik ik niet meer)
- 1 zweetdeken
- 10-tal zadeldekjes (waarvan ik er mss 3 gebruik)
- 2 schapenonderleggers (drukverdelers, waarvan ik er 1 gebruik)
- zo'n rekband voor rond een deken (nog nooit gebruikt)
- peesbeschermers (doe ik zelden aan, tenzij in 't bos)
- bandages (gebruik ik nooit)
- longeersingel
- longeerlijn
- pessoa
- longeerzweep (gebruik ik nooit)
- dressuurzweep (gebruik ze soms voor 't longeren)
- springzweep (ik spring zelden)
- sporen (helemaaaal niet nodig)

- vliegenmasker (zo van die flosjes)
- vliegenspray (volledig natuurlijk)
- 2 halsters + 3 touwen ofzo
- 2 zelfgemaakte touwhalsters (maar passen allebei niet Haha!)

- stalemmer
- sponzen
- oude handdoekjes
- zilvershampoo
- zweetmes
- EHBO-pakketje
- Isobetadine
- wondzalf
- zonnecreme (voor babies)
- stevige poetsbak
- twee hoevenkrabbers
- 2 rubberen en 1 stalen roskam
- 1 stevige borstel
- 2 zachte borstels
- 1 wollen handschoen
- detangler voor de manen
- 2 manenkammetjes
- 1 manenborstel
- 1 schaar
- manenelastiekjes (gebruik ik bijna nooit, tenzij voor een hengstenvlecht)
- schuurblokje
- hoevenvet + borsteltje

Hmm.. en ik ben er zeker van dat ik nog dingen vergeten ben Haha!