Nou, Het veulen is nu 4 maanden, persoonlijk vind ik dat veel te vroeg om af te spenen (dus om bij de moeder weg te halen), daar zou ik zeker nog 2 maanden minimaal mee wachtten
Aan het veulen heb je de eerste 3 jaar helemaal NIKS! Wil je dat? denk daar eens goed over na. Hij heeft aandacht, hoefsmid, dierenarts, stalling, entingen, wormenkuren, nodig, en dingen wat gewoon veel geld en tijd kost. En wat krijg je er voor terug; NIKS nada, nakkes. Je kan er niet op rijden, je kan hem nog geen kunstjes aanleren, het enigewat je doet is opvoeden, opvoeden en nog eens opvoeden, en dat betekend dat je dus ook heeel erg consquent (streng) moet zijn, en dus ook wel eens je oooh zoo lieve veulen, behoorlijk op zijn donder moet geven, en dan wel op precies op het goede moment.
Straf je hem op het verkeerde moment, of doe je iets anders niet goed met de opvoeding, dan heb je daar later ook geen leuk paard aan, en al helemaal niet met een hengst.
Bedenk eerst even of je dit wilt.
Daarna de stalling, voor zo'n jong dinkie, is het wel belangrijk dat hij leeftijds genootjes heeft om te spelen, natuurlijk kan hij ook bij wat oudere paarden instaan. Belangrijk is wel dat hij contact genoeg heeft met andere paarden, en dat hij iets te spelen heeft.
WBT eten, hooi, en gras is meer dan genoeg, helemaal voor een haflinger. als je nog wat bij wilt voeren, dan misschien nog veulen brokken, maar zelfs mijn arabier, heeft dat niet gehad, en doet het prima op gras en hooi.
Denk er dus even heel erg goed overna. Ik neem aan dat je een paard wilt om mop te rijden, en dat kan op een veulen de komende 3 jaren niet, en daarbij, als er iets niet goed gaat in de opvoeding, kan je er later na die 3 jaren ook niet fantsoenlijk op rijden.