Kosten buitenbakverlichting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Kosten buitenbakverlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:06

25 meter lijkt me ook wat veel van het goede. Ik ben bang dat we dan hele boze buren ( van 200 meter verderop) op ons dak gaan krijgen Duivel

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:29

25 meter, hoe bedenk je het? Je schijnt er een rekensommetje op los te kunnen laten hoeveel lux je op hoeveel meter en welke lampsterkte je dan nodig hebt. Zover ben ik bij natuurkunde nooit gekomen Bloos .
Voor het plaatsen en aansluiten van de lantarenpalen heb je wel iemand met kennis van zaken nodig. Iemand die weet wat voor kabel toegepast moet worden, hoe aangesloten, wel of geen moffen nodig (ik maak geen grapje) etc. Ondeskundige vingertjes en elektra is een slechte combi Pling . Ik heb geluk, m'n mannetje weet daar alles van.
De kabel mag tochwel minder diep liggen, als die dan maar beschermd is middels een mantelbuis?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:49

Marion71 schreef:
25 meter, hoe bedenk je het? Je schijnt er een rekensommetje op los te kunnen laten hoeveel lux je op hoeveel meter en welke lampsterkte je dan nodig hebt. Zover ben ik bij natuurkunde nooit gekomen Bloos .
Voor het plaatsen en aansluiten van de lantarenpalen heb je wel iemand met kennis van zaken nodig. Iemand die weet wat voor kabel toegepast moet worden, hoe aangesloten, wel of geen moffen nodig (ik maak geen grapje) etc. Ondeskundige vingertjes en elektra is een slechte combi Pling . Ik heb geluk, m'n mannetje weet daar alles van.
De kabel mag tochwel minder diep liggen, als die dan maar beschermd is middels een mantelbuis?

Je zegt het zelf, ondeskundige vingertjes en electra. Jij bent kennelijk in het bezit van ondeskundige vingertjes.

Nee, kabel MOET 70cm diep liggen EN beschermd zijn tegen mechanische invloeden. Je moet dus grondkabel gebruiken (VO-YMvK-as) of een andere, afdoende bescherming toepassen en een plastic buisje is voor de wet NIET afdoende!

Ik ben namelijk zo'n deskundige, die z'n dagelijkse boterham verdient met het ontwerpen van (grootschalige) elektrische installaties.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:12

Als je er zoveel kennis van hebt, zou je ook moeten weten dat iedere gemeente het NOOIT toestaat dat een particulier met een buitenbakje een grote lantaarn van 25 meter daar neer zet.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:55

Wij hebben twee bouwlampen aan de hooibergpalen gehangen... Geen idee wat een bouwlamp kost, maar vast minder dan €900. Moet je wel een hooiberg op de goede plek hebben Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:04

Wanted2003 schreef:
Als je er zoveel kennis van hebt, zou je ook moeten weten dat iedere gemeente het NOOIT toestaat dat een particulier met een buitenbakje een grote lantaarn van 25 meter daar neer zet.

Waar heb ik gezegt dat je een 25mtr mast-met-armatuur bij je bak moet zetten??

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:27

Je geeft als voorbeeld de Efteling. En wanneer ik zeg dat palen van 25 meter niet relevant zijn voor een rijbak, zeg je dit:

Citaat:
Dat zeggen mensen die geen kennis van zaken hebben. Als je kijkt naar de hoogte, lampvermogen en verlicht oppervlak, kun je daar vrij eenvoudig uit herleiden wat voor een bak nodig is. 1e klas middelbare school, natuurkunde. Weet je meteen waarom je indertijd die "flauwekul" moest leren..........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:53

Wanted2003 schreef:
Je geeft als voorbeeld de Efteling. En wanneer ik zeg dat palen van 25 meter niet relevant zijn voor een rijbak, zeg je dit:

Citaat:
Dat zeggen mensen die geen kennis van zaken hebben. Als je kijkt naar de hoogte, lampvermogen en verlicht oppervlak, kun je daar vrij eenvoudig uit herleiden wat voor een bak nodig is. 1e klas middelbare school, natuurkunde. Weet je meteen waarom je indertijd die "flauwekul" moest leren..........

Rekenen dus. Ik zet dat je moet herleiden, niet na-apen!!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:02

Ikke: je bent kennelijk een technisch genie, maar een cursus tactvol communiceren zou je goed doen. Als je kennis wilt overdragen of delen hoef je dat niet zo snauwerig te doen en een ander belachelijk te maken.

Ik heb thuis wel een stel deskundige vingers zitten. Om mij hoef je je dus geen zorgen te maken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:19

En je weet wat ze zeggen over een hoog IQ/ genie; laag EQ en grenst aan waanzin.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:11

Een beetje duidelijk en fatsoenlijk communiceren zou je in ieder geval goed staan. Tis me nu duidelijk wat je bedoeld, jammer dat er zo'n discussie voor nodig is.