vlas...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Stephanie

Re: vlas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:37

paard die ik rijd staat ook op vlas, en hij maakt ook een zooitje van zijn stal!
we gooien er altijd 3 pakken of zo in als hij helelmaal leeg is, en dan elke dag goed bijhouden! de drollen eruit en de natte plekken, ik gooi er meestal 1 x per weer een half pak in! en dat is dan genoeg, soms iets meer soms iets minder!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:00

ninz schreef:
bij mij is het vlas na 2 dagen eigenlijk al helemaal volgezogen en rood

Rood? Weet je wel zeker dat je vlas gebruikt en geen gewone houtkrul? Vlas is bij mij nog nooit rood geworden, Hennepstrooisel (Hemparade) ook niet, houtkrul is voor zover ik weet het enige wat rood wordt van urine en dat is ook een stuk natter dan vlas of Hennepstro.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 17:08

jaa tuurlijk ik weet heus wel het verschil tussen vlas en houtkrullen hoor!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:01

o excuus Nagelbijten / Gniffelen
Ik vraag dat omdat jouw vlas rood wordt en dat vind ik apart, heb ik in al die jaren nog niet eerder gezien, wel bij zaagsel/houtkrul.

mistyrain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:03

hennepstrooisel?dat ken ik helemaal niet!mijn pony staat ook op vlas..begin met 2 balen, vis elke dag de plekken en drollen eruit en gebruik 1 baal per week extra om elke dag weer beetje bij te vullen... ik vind stro eigenlijk gewoon het lekkerst!maar hier in den haag willen ze(de gemeente) bij ons stalletje geen stro meer mee nemen...of dat overal is weet ik niet...

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:11

Ik heb ze ook op de Hemparade staan, ben er heel tevreden over. Vlas heb ik ook geprobeerd maar vind de hennep prettiger, naar mijn idee blijft het nog droger en langer fris dan vlas.

suusharland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:59

vlas wordt wel degelijk rood hoor!

Dat zijn de plekken die ik er uit haalde toen ik mijn paard zelf nog moest mesten (1x per week, niet vaker, anders krijg je geen mooie oppot bodem) de rest liet ik liggen. Doordat je gaat oppotten, gaat de onderste laag wat broeien, waardoor de natte plekken verdampen. Zo krijg je (vind ik) een ideale bodem.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:04

Oppotten is idd wel dé manier hoe vlas (en hennepstro) het best gebruikt kan worden, ik pot er ook altijd mee.
Welk merk vlas gebruikte jullie? Misschien verschilt het wel van merk of het rood wordt of niet, ik had het in ieder geval nog nooit gezien.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:10

Het zou ook koolzaadstro of Rapsody kunnen zijn, dat lijkt ook op vlas Knipoog
Ik gebruik zelf Rapsody en dat wordt ook rood. De plashoek laat ik nu ook een beetje oppotten, wel haal ik elke dag de drollen eruit. Ik gooi er wekelijks een baal bij. Ik ben begonnen met vier pakken, stal van 5 bij drie. Je moet dus beginnen met een laag van ongeveer 10cm.
Om het eten tegen te gaan gooi ik er elke dag wat schoon stro over heen. Heb liever dat ze het stro op eet. Ik vindt dat een paard toch regelmatig wat te knabbelen nodig heeft. Verder krijgen ze drie keer per dag flink wat hooi of voordroog en staan ze overdag ook nog eens buiten. Helaas moet ik op zoek naar een andere winkel want bij de winkel waar ik ze altijd haalde heb ik de laatste pakken gekocht en er komen geen nieuwe meer Huilen

suusharland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:41

@ tanja: ik weet eigenlijk niet welk merk vlas dat was
@ sarosxx: vlas is af en toe idd erg schaars! Vervelend als je door je voorraad heen bent

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:51

Wij hebben onze paarden ook op vlas staan maar ben niet echt tevreden. 1 Paard zijn stal is altijd in zijn geheel nat. Vies absoluut niet aangezien hij op 1 plek mest. Elke dag halen we de mest eruit, maar verder is zijn hele stal gewoon nat. Heeft iemand een idee wat je hier aan kan doen? (Hij krijgt 1x per week nieuwe baal)
Ook hebben wij een Haflinger die zo vreselijk vies is dat zijn hele stal 1 bende is, nat en super vies. 1x in de week kreeg hij een nieuwe baal vlas. 2 Dagen was het te doen daarna sopte je weg en was het weer 1 mestput Boos! .
Als mensen tips hebben ik hou mij aanbevolen !!!

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:26

Waaltje schreef:
Wij hebben onze paarden ook op vlas staan maar ben niet echt tevreden. 1 Paard zijn stal is altijd in zijn geheel nat. Vies absoluut niet aangezien hij op 1 plek mest. Elke dag halen we de mest eruit, maar verder is zijn hele stal gewoon nat. Heeft iemand een idee wat je hier aan kan doen? (Hij krijgt 1x per week nieuwe baal)
Ook hebben wij een Haflinger die zo vreselijk vies is dat zijn hele stal 1 bende is, nat en super vies. 1x in de week kreeg hij een nieuwe baal vlas. 2 Dagen was het te doen daarna sopte je weg en was het weer 1 mestput Boos! .
Als mensen tips hebben ik hou mij aanbevolen !!!

Misschien dat je er wat meer in moet doen, op zich neemt vlas het vocht 40 x meer op dan stro zeggen ze, en dat geloof ik ook wel. Die Rapsody ben ik zeer tevreden over. Maar vindt wel dat het na een tijdje gaat stinken vooral in de zomer, ik haal eens per week de natte plekken er toch wel uit want amoniak is ook niet goed voor een paard. Dan doe ik het nog goede bruikbare rapsody naar de plashoek en de rest vul ik weer aan met nieuw, dat doe ik eens per week, verder elke dag de mestballen eruit en alles weer beetje gelijkmatig verdelen. Mijn paard maakt er ook altijd een rommeltje van, met stro gooit ze alles op een hoop, poept er op en daar loopt ze ook nog eens al het stro op met gevolg dat er voor in niks meer ligt. Hoeveel ik er ook in doe dat maakt niet uit, ook al staat ze er tot haar knieën in. Dus vandaar dat ze op rapsody staat, maar ook dat gooit ze achter in de stal, maar minder omdat dit wat kleiner van structuur is als stro. Maar soms gooi ik er ook twee nieuwe balen in in een week, best wel veel geld in verbruik maar jah.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:29

horseygirl schreef:
Die van ons staan op vlas en ... hoe heet dat ook alweer... weed, zeg maar, marijuana... Hoe heet dat nou?!

Nou ja, ze staan samen en het blijft vrij netjes. Wat het natte betreft halen we niet alles eruit, alleen het ergst natte. Het schijnt juist goed te zijn om een isolatielaag van te maken, voor de winter. Ze gaan wel overdag naar buiten, dus dan zetten we de deuren en ramen wijd open om de plaslucht weg te laten waaien. Verder alleen de poep eruit en klaar is kees.

hemp heet dat spul is van snippers hennep gemaakt

super spul vind ik het

_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:51

Wij hebben ook vlas voor de paarden. maar die staan nu gewoon in de wei. Natuurlijk worden ze nu savonds naar binnen gebracht, maar wij moeten meer poep eruit halen dan plas. maar als er wat nattigheid ligt proberen wij er zoveel mogelijk uit te halen. dit doen wij ongv. 2 á 3 x per week.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:55

Wij hebben ook vlas. Volgens mij zei mijn vader laatst dat hij heeel moeilijk aan stro kon komen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:01

mijn ene merrie is echt een ranzigerd, dus die moet ik vaak uitmesten, mijn andere is schoner:

Gooi een flinke laag vlas in de stal en haal alleen het smerige poep er vanaf iedere dag. Ga niet 'graven' want dan komt de bodum(waarvan het een beetje goed is als die nat is) door de andere schonere laag, dan wordt het heel erg smerig.
Haal de nattigheid er 1x per week á 2weken uit.

Ik vind de pest aan vlas dat de prijs bijna is verdubbeld dit jaar!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:23

ja bij ons ook van 4.50 euro naar nu 6.50!!!!! 2 euro verschil...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 06:42

Tanja schreef:
Ik vraag dat omdat jouw vlas rood wordt en dat vind ik apart, heb ik in al die jaren nog niet eerder gezien, wel bij zaagsel/houtkrul.

Bij mij wordt het na een tijdje ook rood, maar op mijn oude manege waar ik vroegah wel eens stallen uitmestte zag ik dat ook bij stro Knipoog

@ninz; wij hebben net balen aan laten slepen voor 7,50!! Vorigjaar 4 euro

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:14

...hier worden de natte plekken ook rood en gaan vreselijk stinken (ammoniak), dus die haal ik toch maar weg. hier staat ie ook een halve dag op de wei maar plassen doet hij helaas alleen binnen...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:27

Tanja schreef:

wekelijks gaan bij ons de natte plekken eruit. het natte is dan rood. Ja
De geur is erg goed wanneer je verkouden bent Haha! Je neusgaten vliegen open Clown

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:30

Aldewereld schreef:
Vlas werkt perfect, maar je moet wel oppotten anders werkt het niet. In het begin gaan er minstens 5 balen in een schone stal. Daarna alleen de mest eruit iedere dag en de boel rechttrekken en de zijkant (die vaak schoon en droog is) naar binnen halen. Ik deed er een halve baal vlas per week bij in het begin en later steeds minder. Na 3 maanden ging bij mij de natte (rood geworden) plak aan de onderkant er helemaal uit en begon ik opnieuw.
2 keer per jaar ging de stal helemaal schoon met de hogedrukspuit en dettol. Mijn paarden hebben altijd schoon en droog op stal gestaan, ideaal spul - vlas!

Hier ook! Lachen Wil niet anders meer.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:37

Ik vind vlas werkelijk waardeloos met mijn paard.
Ten eerste hij at het op en ten tweede het is zo'n ontzettend smeervarken dat het oppotten niet ging en hij had niet genoeg aan 5 balen in de week.
Het werd dus een erg dure bedoeling, omdat hij zo'n zeekoe is ( zeekoe heeft hij als bijnaam omdat hij zo soppert is, (hij sopt/speelt met zijn water en hij plast onzetend veel) heb ik 2 rubberen matten voor hem aangeschaft zodat hij in ieder geval zacht staat/ligt als hij weer is door de bodembedekking heen is ( hij krijgt 1 baal in de week).
Doordat hij het vlas ook at zijn we over gegaan op krul en sindsdien gaat het een stuk beter, hij eet niet van de krul en staat een stuk droger als op vlas, nu staat hij ook wel is alleen op de rubberenmatten, dit vind ik niet erg, we hebben de rubberenmatten puur gekocht zodat ik niet elke week nog is 5 extra balen erbij moet kopen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:04

Misschien komt het omdat het hier langer ligt dan een week dat het bij ons niet rood is, ik blijf het vreemd vinden, ik ga zo eens kijken welk merk vlas we tegenwoordig hebben Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:06

bij mij zijn de door en door natte plekken ook rood hoor! de rest van het vieze spul is gewoon bruinig.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:11

ik stond op vlas, maar nu heeft mijn stalhouder zonder overleg rapsodie gehaald. ben ik niet blij mee, want dit schijnt veel minder goed te zijn voor mijn paardje met chronische bronchitis.
ik strooi minder dan een pak per week.