Paarden aan huis, hoe en wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Paarden aan huis, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:15

daffodil schreef:
Ik zit met een dilemma, heb altijd gezegd hoef geen paarden aan huis behalve als ik "alles" aan huis heb, bak, weide etc. Maar....loop tegen enorme kosten op op de huidige pensionstal én betrek eind van het jaar een huis met een klein stukje grond aan de overkant, genoeg voor twee stallen en kleine paddock. Wellicht is de mogelijkheid er een stukje wei bij te huren maar dat weet ik niet.

Buitenbak van de vereniging is op nog geen tien minuten rustig stappen. Ik ben daarnaast in bezit van auto met trailer voor noodweer scenario's....

Maar....ik weet nu niet eens waar ik moet beginnen? Hoe kom je aan hooi/stro/kuil (biks is makkelijk.....gewoon kopen! grapje). Wat doe je met je mest? Is het zinvol om met maar twee paarden misschien vlas te gebruiken, hoeveel mest heb je dan in de praktijk? Wat doe je met je paarden als je langer wegmoet (nu denk ik dat we de eerste vijf jaar toch niet op vakantie kunnen ivm dure aankoop van het huis maar goed het gaat om het idee!).

Zijn er misschien dingen waar ik per ongeluk helemaal niet bij stilsta, hoor ik dat graag. Wil graag weten van mensen in soortgelijke situaties, dus huis met klein stukje grond en daar dan je paard houden (ik heb er dan twee) maar voor de echte beweging op pad moeten.

Wij hebben wel veel grond, maar hebben voor de winter, omdat de grond dan te zacht wordt voor de paarden, een paddock erbij.
Die paddock is 16 bij 16, dus zo ongeveer vergelijkbaar met de ruimte die jullie hebben. Voor 2/3 paarden is dat genoeg levensruimte mits ze goed met elkaar op kunnen schieten. Om hun benen te kunnen strekken, moeten ze natuurlijk wel extra beweging krijgen in de vorm van buitenritten, of trainen in een ruime rijbak.

Hier op de foto kun je onze indeling zien:
Afbeelding

Onze schuilstal is 3 bij 6 (buitenmaat), maar je kunt ook een dubbele buitenbox neerzetten natuurlijk.
We hebben voor en naast de schuilstal bestraat, bij ons is het bestraatte deel (alleen in de paddock, hebben nog meer bestrating liggen) zo'n 75m2 schat ik. Het loopt iets schuin zodat het water er af loopt en ze er altijd droog kunnen staan. Dat is ruim genoeg om droog te kunnen staan en lopen en we hebben er hooibakken staan om ze buiten schoon te kunnen voeren en de ruimte wat te verdelen voor het geval 1 paard een ander pest.
De rest van de paddock is zand. In ons geval net iets te smal om te longeren (ongeveer 10/11 meter) en loopt schuin af zodat het water weg kan lopen. Hij wordt binnenkort ook nog gedraineerd zodat hij hopelijk nog langer droog blijft en sneller weer opdroogt. want als het elke dag lang regent wordt hij wel zacht en nat, en dan worden de paarden toch wel erg beperkt in prettige loopruimte. Grof, goed waterdoorlatend zand, dat waarschijnlijk voor een paardenbak wat zwaar is, is voor zo'n paddock toch wel fijner. (stierenzand, drainagezand, scherpzand)

Eventueel in combinatie met paddockroosters. Dan komen er geen diepe gaten in je bodem, lopen ze de onderbodem richting drainage minder snel vast en als je onder de roosters een laag grof zand legt, en boven de rooster nog een dunner laagje van van 10 cm dan is de bodem ook niet erg zwaar. Zand is vrij prijzig, de roosters ook, maar als je roosters gebruikt heb je minder zand nodig.

Voor de mestopslag is een karretje handig als je de mest in de buurt regelmatig weg mag brengen. een bij de randen dichtgekitte niet waterdoorlatende rubbermat op de bodem is dan een aanrader. Dan rot je karretje minder snel weg en lekt hij geen mestvocht. Als je het karretje afdekt met zeil, voorkom je ook veel mestvocht en daarmee extra stankoverlast. Hier heb je ook geen vergunning voor nodig. Een mestcontainer plaatsen vaak wel. Maar als je geen afzetadres hebt, dan is een container, die goed bereikbaar voor de afhaaldienst staat opgesteld, meestal wel de beste oplossing.
In stevige plastic (strooisel/voer/kunstmest etc.)zakken bij de weg zetten met bordje GRATIS PAARDENMEST wil ook wel eens helpen Knipoog ...

Als bodem in de stal is ook hennepstrooisel een aanrader. Dat blijft vrij lang netjes eruit zien, niet glad en geeft stevige bodem (ik vind het netter dan vlas) en is in gebruik/compostering etc. verder vergelijkbaar met vlas. Rubber matten in de stal en slechts het achterste deel opstrooien scheelt ook in afval en in en uitlopen van het strooisel als je de deuren van de stal open laat.

In de zomer, als de paarden buiten lopen, hebben wij met 4 paarden 2 (normaal formaat) kruiwagens mest per dag. Voor 2 paarden zit je dus ongeveer op 1 kruiwagen per dag pure mest. Als je niet onbeperkt ruwvoer geeft misschien wat minder.
In de winter komt daar 1x in de zoveel tijd nog wat strooisel bij als we de natte plek weg moeten halen. Bij hennepstrooisel en vrij in en uit lopen blijft de stal vrij lang droog.

Strooisel kun je overal halen (fouragehandel/Welkoop/Boerenbond en andere agrarische winkels). Ruwvoer ook, maar via marktplaats en boeren in je omgeving kun je ruwvoer meestal goedkoper inkopen dan via de fouragehandel. Vooral als je kleinere hoeveelheden haalt scheelt het soms de helft!
Een voorraad opslaan in de zomer als er net geoogst wordt, liefst direct van het land, is het goedkoopst. Je kunt eventueel je schuren vol kopen, en dan later in het jaar bijkopen. dan bespaar je in elk geval op een deel van je ruwvoerkosten.

Heb je stroom en water aan die kant van de weg? Dan is wel zo fijn.
Heb je geen stroom, dan kun je met accu's werken waar je lampen op aan kan sluiten en met auto acculader weer opladen. Je hebt dan minimaal 2 accu's nodig.
Heb je geen water dan is een karretje met 1000 liter vat met vuldop en kraantje heel handig omdat je dan niet elke dag met jerrycans hoeft te sjouwen (behalve bij vorst), maar thuis kunt vullen en met de auto bij de stal kunt zetten.
Regenton aansluiten op afvoer van dak van de stal is ook handig. als je het dak goed schoon houd, dan blijft het water ook schoner.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:19

We hebben ook zo'n plastic kuubskist met water. Maar we hebben hem hoog op een stapel pallets staan en er een vlotterbak aangehangen. Een keer gevuld kunnen ze een hele tijd vooruit.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 11:26

Zo hier kan ik echt wat mee, dank je wel! Foto geeft goed beeld voor mij. In het begin had ik namelijk echt zoiets van wat is dat voor raar klein stukje maar het heeft toch wel mogelijkheden.

Water heb ik daar geloof ik niet maar stroom dus wel. De afstand van mijn huis (de buitenkraan dan) tot het stukje is hooguit 30 meter, dus das niet veel maar goed elke dag met emmers zeulen is geen doen. Vind dat vat wel een goede optie.

Ga in ieder geval morgen bij twee stallen kijken. Deze zijn iets goedkoper waar ik nu sta maar ben vooral benieuwd wat er wel en niet bij inzit. Daar we nog moeten verhuizen en het stukje eventueel toch "paard"klaargemaakt moet worden, wil ik toch alvast rondkijken naar een stal die én iets schappelijker geprijsd is én iets dichter bij huis ligt.

Maar ik heb echt een hoop aan iedereen's informatie en tips, bedankt allemaal!

Ik werk zelf vier dagen van zes uur, van 8 tot 2, dus wat het voeren betreft, zal dat 's morgens zijn, einde middag en 's avonds. Nu worden ze 's morgens gevoerd en rond half vier 's middags, daar na niet meer. Eén van mijn grote ergernissen want ik vind dat dus echt niet genoeg, daarom voer ik zelf elke avond bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:28

Ik vind, zolang je niet echt de wens hebt om je paarden bij huis te hebben, en je ook nog allerlei dingen afvraagt en bezwaren ziet, dat je het dan ook niet moet doen.

Verder vind ik dat als je je paarden geen (ruime) weide kunt bieden, dat je het dan al helemaal niet moet doen. Paarden worden niet gelukkig van een stalletje en paddockje.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 11:44

JoviBan schreef:
Ik vind, zolang je niet echt de wens hebt om je paarden bij huis te hebben, en je ook nog allerlei dingen afvraagt en bezwaren ziet, dat je het dan ook niet moet doen.

Verder vind ik dat als je je paarden geen (ruime) weide kunt bieden, dat je het dan al helemaal niet moet doen. Paarden worden niet gelukkig van een stalletje en paddockje.

Dan ga jij er van uit dat ze het nu beter hebben op de pensionstal....waar ik toch met regelmaat alle zeilen bij moet zetten om ze uberhaupt nog lekker even buiten te laten lopen...dat is een beetje kort door de bocht.

Ik kan wel heel wild alles overhoop halen om direct mijn paarden naar huis te halen, zonder eerst alle voor en nadelen afgewogen te hebben, maar dat zit niet in mijn aard. Ik bereid me graag voor, zowel qua tijd als financiën en dat ben ik dus op dit moment aan het doen.

En een ruime weide??? Die hebben ze op de meeste pensionstallen ook niet! Denk dat Harm al een heel stuk op zou knappen als hij de hele dag de gelegenheid heeft in en uit te lopen, qua beweging zou hij dan al een stuk beter af zijn dan dat hij nu het grootste deel van de dag op stal staat!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:18

of ze gelukkig zijn met een paddock hangt inderdaad af van wat ze gewend zijn.
Mijn paarden hebben het grootste deel van het jaar een paddock (16 bij 16), buitenbak(20 bij 60) en afgezet stukje weiland met stripbegrazing (tussen de 1800 en 3000m2) tot hun beschikking en zijn inderdaad niet meer tevreden met hun bak en/of paddockje alleen. Dan hinniken ze 's ochtends echt wel en komen bij de opening staan om duidelijk te maken dat ze nu wel weer bak en/of wei in willen... Mijn paarden zijn wat dat betreft erg verwend inmiddels.
Als een paard gewend is op stal te staan de hele winter en er alleen 2 uurtje uit te komen om even los te mogen in kleine paddock en om te trainen, dan is de hele dag, tot dag en nacht buiten in een (ruimere) leefruimte, toch wel een vooruitgang...

Weidegang in de zomer zou ik ook proberen erbij te vinden. Desnoods op een stukje lopen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:22

Je hebt altijd baas boven baas natuurlijk!

Wij hebben weiland waar ze zomers de hele dag op zouden kunnen maar dat gaat niet omdat ze er allebei veel te dik van worden. Ze gaan nu ongeveer 4 uur per dag op de wei en daarnaast (en ook de hele winter) staan ze (haflinger en shet) in een paddock van 20 x 20 mtr. met een verhard, gedeeltelijk overkapt stuk zodat ze droog kunnen staan en eventueel op stal kunnen als het weer dusdanig kl*ote is.

Weiland is mooi/leuk maar niet voor alle paarden weggelegd!

Ik heb de kosten voor onderhoud/voer bijgehouden iedere maand. 's Zomers is het goedkoper dan 's winters maar voor 180 euro per paard kun je, naar mijn mening, in luxe je paard aan huis houden!
DA, hoefsmid, wormenkuren e.d. niet meegerekend want daarvoor betaal je bij een pensionstalling ook extra.

Hooi en stro is hier ook goed aan te komen en de mest (verzamel ik in een aanhanger) kan ik gratis kwijt bij de boer waar ik hooi en/of stro koop.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:35

Ik heb ook de paarden aan huis staan.
Hooi en stro kunnen we in de buurt halen.
En de mest van Nero gooien wij altijd in de kliko Clown
Verder hebben een badkuip in de wei staan voor het water.
En de wei hebben we in 3 delen, waarvan 1 als rijbak dient Lachen

Edit; en ik denk dat je ze blijer maakt met een paddock + uitloop en eventueel een huurweilandje dan op een pensionstal Ja
Gewoon onbeperkt ruwvoer erbij doen Lachen

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:25

mijn pony staat ook aan huis.
ik heb een best groot land achter het huis dat van ons is dus daar gaat ze altijd naar buiten, ik heb geen bak maar zou dat erg graag willen maar ouders hé.
ze willen we een bak maar er zit heel veel puin in de grond en dan zou er niet gedreineerd kunnen worden en dan is het meer een zwembad!
stro hebben we vanochtend net een heele wagen weer gekocht
maar stro en hooi regelt me vader allemaal.
in de buurt zijn allemaal boeren dus dan haalt hij daar hooi/kuil.
stro kopen we een wagen van en dan hebben we ook weer stro voor een jaar!

wij hebben thuis ook een mesthoop en dat schuift me vader af en toe aan dat het weer wat hoger komt en 2 x er jaar wordt het weg gehaald door een loonbedrijf!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:43

Wij hebben thuis ook niet veel ruimte, maar wel de paardjes aan huis. Ik heb een ruime stal en een paddock van 15x15.... en dan houdt het ook echt op qua ruimte.
Mijn paardjes staan 's winters thuis en hebben 24/7 vrije uitloop in de paddock. Daarbij huur ik 1 hectare land voor het weideseizoen, wat bij mij op dit moment van maart tot en met ?? vorig jaar oktober loopt.

Ik vind het heerlijk om de paarden aan huis te hebben, maar mis wel een "eigen" rijbak (dichtsbijzijnde is op 15 minuten stappen) en eigen weiland.

Daarom zijn wij ook rustig om ons heen aan het kijken voor iets groters met alle faciliteiten op eigen terrein.

Voor de mest hebben we een aanhanger staan en die wordt als hij vol is door een kweker opgehaald.
Vlas ed koop ik bij ecobodem en voor hooi struin ik marktplaats af en heb wat adresjes in de buurt.

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:59

Ik heb ook de paarden aan huis staan! Ik heb een grote pony en een shet die samen in de padock staan overdag en s'nacht op stal. Ik kan hier wel longeren en er zijn 2 kleine weitjes waar ze ook dagelijks op mogen en een straat verder is er een wei waar ze ook diwijls op mogen!! om te gaan rijden moet ik met de trailer een half uurtje rijden naar de manege waar iedere rijbeurt 5euro kost (loopt dus wel op) maar ik kan ook naar de LRV dat 10min van me afligt maar waar je niet rustig kunt trainen aangezien het naast een voetbalveld enz ligt.
Het eten gaan we zelf halen, het stro en hooi wordt gebracht door een handelaar als je een groot aantal pakken besteld komen ze het brengen ( heel handig, maar veel werk om te stappelen, het duurt meestal een halve dag bij mij ) de mest gaat gewoon naar de mesthoop in de tuin en er zijn een aantal mensen die dat dan komen halen.
het is heel fijn om je paarden aan huis te hebben, je bent wel heel wat meer tijd bezig met de verzorging enz en een eigen bak hebben lijkt me ook heel handig!! maar ik zou niet willen ruilen om op een manege te gaan staan, ik heb ze graag dicht bij me Lachen veel succes