vieze staart --> niet schoon te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shorks

Re: vieze staart --> niet schoon te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:51

ik was bij mijn schimmel meestal eerst met véél groene zeep de staart (soms meerdere keren), en dan gooi ik een paar steradent tabletten (voor kunstgebitten schoon te maken) in een emmer warm water, waar ik dan de staart in laat weken. Helpt echt!
het enige vervelende is dat hij een dag later alweer poepvlekken in zn staart heeft Vork

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:22

Breghje schreef:
Ik heb een poosje bij een haflingerfokker gereden en ook keuringen meegedaan. Wij begonnen altijd een week tevoren met het wassen van de staarten van de paardjes. Met biotex, elke dag. Wel goed Cowboy Magic erin na het wassen en een vlecht erin of staartzak. Als je dat een aantal dagen achter elkaar doet ga je echt verschil zien! En idd, het Shine In Yellow Out van CM doet ook wonderen. De paarden hadden allemaal mooie witte staarten op de keuringen dus volhouden vooral denk ik.

Inderdaad, cowboy magic is echt een wondermiddel Ja
Ik gebruik het in de staart van mijn tinker. Eerst even goed natmaken, dan met een normale, goedkope shampoo het vuil (modder, mest enz) eruit wassen. Goed uitspoelen. Dan goed inzepen met cowboy magic yellow out. Echt flink schrobben, totdat de blauwe kleur bijna overal weg is en de staart goed in t schuim staat. Dit moet je zeker 10 minuten laten zitten, HEEL BELANGRIJK! Dan uitspoelen, en nog een keertje CM erin, weer 10 minuten laten intrekken, goed uitspoelen, en dan is ie écht spierwit. De naam zegt het al, YELLOW OUT.

elba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:11

betadine schampoo en gewoon babyschampoo of paardenschampoo. zou niet altijd vor biotex gebruiken. de huid word er minder soepel van en droogt gigantisch uit. biotex zit bordenvol met weekmakers. ik vind dat echt niet geschikt voor je paard.

heel goed bijhouden en bijvoorbeeld elke week even wassen is een optie.

Een paardenzak vind ik daarom echt onzin. als je het alleen voor in de trailer gebruikt vlakvoor je wedstrijd kan ik me nog indenken. maar kom op zeg eens eerlijk een paard moet toch ook gewoon paard zijn. inplaats van al die poespas.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:26

elba schreef:
betadine schampoo en gewoon babyschampoo of paardenschampoo. zou niet altijd vor biotex gebruiken. de huid word er minder soepel van en droogt gigantisch uit. biotex zit bordenvol met weekmakers. ik vind dat echt niet geschikt voor je paard.

heel goed bijhouden en bijvoorbeeld elke week even wassen is een optie.

Een paardenzak vind ik daarom echt onzin. als je het alleen voor in de trailer gebruikt vlakvoor je wedstrijd kan ik me nog indenken. maar kom op zeg eens eerlijk een paard moet toch ook gewoon paard zijn. inplaats van al die poespas.

Als je alleen de staart ermee wast is er niets aan de hand, de poepplekken zitten niet op de staartwortel dus de huid droogt er niet van uit. Overigens gebruik ik biotex ook om wondjes te ontsmetten, en dat wel elke dag desnoods maar heb in 28 jaar nog nooit uitdroging gehad hiervan (wel van soda, dat bijt uit en droogt uit, dat gebruik ik dus niet meer).

En op een keuring aankomen met een paard met poepvlekken Bloos! Wow! .... dan weet je zeker dat je niet gaat winnen, hoe goed je paard ook is. Verzorging telt namelijk ook een groot deel mee.....

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:05

Zilvershampoo al weleens geprobeerd ?

En anders Cowboy Magic zoals hierboven ook al door enkele werd voortgesteld, gebruik ik ook voor mijn semi-wit paardje. Lachen

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:10

Bij mijn halflinger was ik de staart voor een wedstrijd met Betadine shampoo en dan nog wat talkpoeder er in. Net echt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:15

sjorsie schreef:
eerst met van die paarse shampoo voor grijs haar en daarna met blauwe biotex, wel even flink laten weken voordat je het uitspoelt en misschien een paar keer, dit doen ze voor keuringen ook, dus dit moet zeker lukken

Ja
Ook mijn truuc Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:19

Ik zou niet voor betadine shampoo gaan, maar voor betadine scrub!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:15

femmefatale1 schreef:

wat is het verschil?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:16

SusieQ87 schreef:
Zilvershampoo al weleens geprobeerd ?

En anders Cowboy Magic zoals hierboven ook al door enkele werd voortgesteld, gebruik ik ook voor mijn semi-wit paardje. Lachen

waar koop je zilvershampoo en cowboy magic?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:17

bedankt voor de tips
heb 3 het meeste gehoord
betadine shampoo, zilvershampoo en cowbow magic
maar welke werkt nou het beste voor een haflinger met een ontzettende vieze staart die niet wit te krijgen is?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:18

corientjuhh schreef:
femmefatale1 schreef:

wat is het verschil?

In scrub zitten korreltjes die lichtjes schuren.. en de betadine ontsmet en reinigd..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:55

corientjuhh schreef:
waar koop je zilvershampoo en cowboy magic?

Zilvershampoo: bij de kruidvat, gewoon het huismerk, of anders van de schwarskopf.
En de cowboy magic: is te koop bij elke westernwinkel en de betere ruitersportwinkel, en bij de verzorgingsshops op internet zoals jordenshippo.nl (heb ik em zelf gekocht de laatste keer omdat ze geen verzendkosten rekenen)

corientjuhh schreef:
heb 3 het meeste gehoord
betadine shampoo, zilvershampoo en cowbow magic
maar welke werkt nou het beste voor een haflinger met een ontzettende vieze staart die niet wit te krijgen is?

Ik heb ze allemaal geprobeerd. De betadine werkt best goed, maar is niet speciaal om de gele kleur te neutraliseren, dus werkt íets minder. De andere twee zijn wel speciaal tegen gele gloed (zijn paars of blauw van kleur).
De zilvershampoo werkt al beter, maar zo'n klein flesje is binnen no-time leeg, en ze zijn ook nog vrij duur. Dus mijn favoriet is de cowboy magic. Een grote fles is niet zo gek duur, je hebt er niet zo heel veel van nodig, en het haalt echt de meeste gele gloed uit het haar Ja

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:03

Ik doe de staarten van mijn haffies en schimmel eerst in warm water met soda (niet bij de staartwortel), dit laat ik een kwartier zitten en daarna 2x met groene zeep.......dit helpt zelfs bij een haflingermerrie die door haar staart piest.

Ponyxluv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:47

Heee
Ik heb een schimmel als verzorgpaard en die wassen wij ook altijd met zilvershampoo, werkt supergoed inderdaad!!
Soms gebruiken we ook wel eens driehoekzeep, dat is eigenlijk voor de vloer, maar werkt ook best wel goed Knipoog!
xx

Starr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:20

mischien zilvershampoo gebruiken? werkt volgensmij best goed

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:14

ik ben laatst bij de hippo geweest daar hebben ze me aangeraden plukje voor plukje
1 plukje pakken vol spuiten met equishine, zo goed doorkammen dat er geen klit meer in zit en dan is het schoon
ga ik morgen proberen Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:23

Equishine is toch geen shampoo?? Verward
Daar krijg je het niet mee schoon Krijg je hooguit de klitten eruit.
Maar equishine, en die andere anti-klit sprays bevatten siliconen. Die siliconen zijn erg slecht voor het haar. Siliconen vormen een laagje over het haar heen (dat voel je ook, voelt wat vreemd aan), daardoor krijgt het haar geen lucht en vocht meer, droog uit, en gaat uiteindelijk afbreken, de staart wordt er langzaamaan dunner door. Daarom worden er bijna nooit meer siliconen in antiklit voor mensen verwerkt. Das gewoon rotzooi

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:44

Azijn. Ja

Eerst met gewone shampoo het ergste vuil eruit wassen, dan 5 minuten weken in gelijke delen azijn/water, en daarna een keer wassen met Cowboy magic, Shine In Yellow Out.

Wordt een staart echt goed wit van! Deden wij hier laatst ook met een staart van een shet die we eerst niet goed wit kregen ondaks tig keer wassen. De tip van de azijn stond ook op de CowboyMagic fles zelf.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:58

Ik was eerst het vuil eruit met shampoo van Schwarzkopf met kamille erin. Is de enige shampoo die ik tot nu toe heb geprobeert waarbij ik direct verschil zie met ingesmeerde en niet ingesmeerde stukken. Daarna spoel ik uit en was met een zilvershampoo om de gele punt onderaan eruit te krijgen. Na het drogen en doorkammen is hij mooi wit.
Je zou ook de staart kunnen invlechten op stal en daarbij ook niet te lang laten worden want dan sleept de onderkant door het strooisel.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:35

zilverschampo

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:43

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:23

Ik heb vandaag ook eens gewassen en vanalles uitgeprobeerd.
1: groene zeep
2: nog eens groene zeep
3: 5 min weken in azijn/water
4: 15 min weken in de biotex groen
5: wassen met betadineshampoo
6: wassen met zilvershampoo
7: conditioner erin

resultaat:

voor
Afbeelding

na
Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:40

Wat een geduld heeft jouw paardje dan! Als ik denk aan mijn merrie die bij 3 druppels water al gilt dat ze verdrinkt! Haha! Haha!
Heb vorige keer met snel-snel-snel wassen de ergste weidedrab eruit gekregen, met mijn emmertjes water (ja, gebruik vooral geen stromend water!). Gelukkig heeft ze een diepzwarte staart en heb ik het geel-verhaal niet.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:42

Haha tja het voordeel van het al vroeg leren stilstaan, dit is onze 3jarige merrie.
Wij hebben ook geen lopend water, dus heb ook gieters moeten gebruiken Knipoog en dan ben je blij als ze zo netjes stil staan.