stal = toilet????????!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 12:39

Als ik mijn paarden zo de wei in zie hollen en zich helemaal zie uitleven, krijg ik tranen in de ogen als ik denk aan paarden die dat helemaal nooit kunnen doen.
Wees gerust, er IS een verschil tussen 'beweging' van paardrijden (recreatief of wedstrijdgericht) en de 'beweging' van een paard dat uitgelaten de weide inholt.
Onze wei is niet heel breed, maar wel lekker lang (120 meter ofzo) en dan kunnen ze zo'ns vaart maken en om ter hoogst bokken en rollen dan weer rechtspringen en vreugdekreetjes slaken.
Ja, het wordt hier sentimenteel, maar als ik denk aan hoe mijn pony's elke ochtend doen wanneer ze we wei in ga, voel ik mij plots intens gelukkig. *LOL*

Het is misschien minder practisch voor de eigenaar, als je paard zich vuil maakt in de wei of als hij een beetje een grasbuikje heeft, maar ik ben er ook van overtuigd dat winterharde paarden en paarden die dagelijkse weidegang hebben, veel beter bestendig zijn tegen allerlei ziektes. *LOL*
Ik denk dat mijn pony's mijn mening wel met me delen Knipoog .
Mensen kunnen soms veel te veel denken aan wat hun het beste uitkomt...

Femke

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-01 14:17

Blij dat je die mening deelt femke!!!
Het is inderdaad ook een ander soort beweging. Wanneer je een paard berijdt is het niet VRIJ in zijn beweging, het is verplicht. Zelfs bij longeren laat je het paard niet zelf bepalen hoe snel ie gaat ofzo...

In de wei lopen ze gewoon wanneer ze er zin in hebben!

ciao

AGlaranna

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 14:23

Ah, en zo heerlijk met hun hoofd eens schudden, dat doet Mira altijd *LOL*

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-01 14:26

... en elkaar krabben en crossen met mekaar en snuffelen en een keer goed schuren en ...... *zucht* Dromen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 19:13

Ik vind dat jij inderdaad nogal makkelijk oordeelt, Aglaranna.
Jij kunt niet bepalen of mijn paard gelukkig is of niet, je kent hem niet eens.
En omdat jij nou toevallig in de gelukkige omstandigheid verkeert dat je een weiland hebt, zouden paarden die dat niet kunnen ongelukkig zijn? Beetje kortzichtig gedacht van je. Onze huidige generatie paarden is zo gedomesticeerd dat het ze koud laat.
Er zijn genoeg sportpaarden die nooit in het land komen, en presteren ze daardoor minder?? Zien ze er ongelukkig uit?
Ik dacht het toch niet.

Zodra mijn paard losloopt maakt hij een paar gekke bokkesprongen en komt daarna toch weer bij de stal hangen omdat hij naar binnen wil. Dat lijkt me toch geen teken dat hij het buiten zo geweldig naar zijn zin heeft.

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-01 19:27

Tja, omdat hij het niet gewoon is tiens.
Denk even iets verder asjeblief en beeld je ff in je paard zijn plaats...

en eh, lees misschien is wat boeken over hoe paarden voelen en denken ipv springen(is slecht voor de gewrichten vh paard dus paardonvriendelijk) en dressuur...

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 19:35

Daaruit kan je niet afleiden dat paarden liever in een stal staan dan buiten. Het is eerder een soort 'miskweking' (ja nee, dat nu ook weer niet (niet die nuance), maar ik kan het juiste woord niet vinden) van het paard; omdat het zo'n gewoontediertjes zijn.

Een voorbeeld:
Vechthanen worden ook op hun eentje in een donker kot gehouden opdat ze, wanneer ze dan ineens licht krijgen en voor de neus van een andere haan staan, beginnen elkaar te doden.
Je kan niet stellen dat hanen elkaar absoluut dood willen. De haan is in de war en weet zijn natuurlijke behoeften niet meer. Net als het box-paard. Hij zou wel graag in de wei willen als de anderen, maar hij kent zijn plaats niet. Het heeft nauwlijks het besef over hoe en wat.

En zo kan je niet stellen bij een paard dat zo snel mogelijk terug naar binnen holt als het de wei in kan, dat paarden even gelukkig zijn buiten als binnen. De stelling is uiteraard heel algemeen; ze pleit voor de dagelijkse behoeften van een paard.

Natuurlijk kan Aglaranna niet zien of jou paard gelukkig is of niet. Dat is ook niet de eerste reden van haar bericht. Zij pleit ervoor om alle paarden kansen te geven om zich ook uit te leven op een paddock of wei i.p.v. in een hokje te leven omdat dat de eerste behoefte van het paard is. Dat is toch een normale eis? Verward

kim_oud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 21:53

Als jullie vinden dat paarden lekker buiten moeten lopen, zodat ze kunnen crossen, schuren enz wat doe je hier dan in godsnaam!!!???. Jij sluit je paard op, ook in de wei! Jij bepaalt waar hij staat en wanneer en als je het toch zo erg vindt, laat hem dan lekker los in frankrijk ofzo.
Jullie hebben wel erg je oordeel over andere klaar.
Het is niet goed om een paard 24 uur in een box op gesloten te houden. Daarmee ontneem je hem zijn primaire behoeftes maar dat wil nog niet zeggen dat ze 24 uur per dag allemaal buiten moeten staan!
Kim

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 22:43

heb je weleens een kudde wilde paarden gezien?de hengst danst(alle dressuur oefeningen die er zijn zijn gebaseert op dit dansen)om de merries heen.dus die oefeningen zijn wel degelijk oefeningen die een paard in het wild ook doet.en springen doen ze ook wel in het wild!
en ik ben het verder met kim eens.
een paard hoeft niet 24 uur op stal te staan,maar een paar uur in de wei is voor de meesten ookal genoeg.en mijn pony?als ik die de hele dag buiten laat lopen vreet ze zich zo vol dat ze savonds koliek heeft en dat is al meer dan eens gebeurt dus het besluit om haar niet langer dan een paar uur naar buiten te doen is voor haar eigen bestwil.

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-01 13:45

Beste Sanderijn, eerst en vooral wordt er over het algemeen meer op merries en op ruinen gereden. En als ik dan al op een hengst rijd, heb ik toch liever dat hij niet begint te 'dansen'... Ja, ok, misschien dat ze dat in sommige ruiterscholen aanleren, maar kom zeg. Ik hoop dat je toch het onderscheid kan maken. Het gaat hier om het paard te laten kiezen tussen binnen en buiten, tussen beweging of stilstaan.

Ik heb de vorige berichten nagelezen, en ik denk niet dat ik gezegd heb dat alle paarden per sé 24/24u buiten MOETEN staan!

Ik vind het gewoon ontzettend erg dat paarden vaak een rot leven hebben in een vuile stal, en dan beschuldig ik daar hier niemand persoonlijk mee, maar paarden moeten toch op z'n minst een paar uur per dag buiten kunnen staan met soortgenoten en zich is kunnen uitleven.

Het beste is eigenijk een stal met uitloop voor verschillende paarden. Misschien dat dat voor meer mensen mogelijk is.

Wat ik ook ontzettend erg vind, is dat veel mensen paarden voor HUN gemak op stal zetten. (en begin u nu niet direct op te winden, het is zo)

Ok, laten we hier rustig over discussiëren en toch wat volwassener misschien?

groetjes,

Aglaranna

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 13:46

Zien jullie dan echt geen verschil tussen een stal en een wei?
Aangezien er in België geen paarden mogen zomaar in de straten lopen en overal zijn waar ze willen (in New Forest is dat gedeeltelijk wel zo), zorgen we dat de paarden regelmatig op grote natuurreservaten mogen staan. Stukken van een paar hectare en zo. Natuurlijk is dat geen absolute vrijheid, maar de paarden hebben de mogelijkheid om eens helemaal hunzelf te zijn en om contact te hebben met andere paarden. Ze kunnen eens stoeien en alles doen wat een paard zoal niet in een stal kan doen.

Sanderijn: tijdens dressuur rijden, leggen paarden geen sociale contacten met elkaar. Ze kunnen elkaar niet lekker krabbelen en ze hebben zelf niet te beslissen of ze willen rollen of niet en waar en hoe. Dressuur is een hoge disipline en een paard moet juist zeer gehoorzaam aan de ruiter zijn.

Ik heb het over het moment waarop het paard zich eens helemaal kan uitleven en zich helemaal 'paard' kan voelen.

Tegen het volvreten zijn nog andere dingen te doen buiten je paard op stal zetten. Bevoorbeeld een veilige ruime paddock. Mijn pony heeft geen problemen met 's nachts op een paddock te staan. Als zij in een stal moet staan, stresst zij zo hard dat ze de stal ineen trapt. Er is dus wel degelijk een verschil dussen die enkele vierkante meters met een muur omheen en een lap grond in de frisse buitenlucht, waar je paard de mogelijkheid heeft om onder de blote hemel te slapen, of in een veilige schuilstal.

Je mag van mij geruict een paard in een stal houden, maar het moet zoveel mogelijk kunnen buiten de stal zijn. Voor mij is er dus wel een verschil tussen paardrijden en weidegang.

Femke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 19:49

Meiden, ik snap echt wel wat jullie bedoelen, en ik GUN het alle paarden enorm om lekker elke dag met soortgenoten naar buiten te kunnen. Maar zijn jullie wel eens in de Randstad geweest??? Je mag hier al lang blij zijn als je de ruimte hebt voor een 40 x 20 bak, dus paddocks en weilanden zijn gewoon stomweg niet overal voor handen!

Zelf ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik vandaag onze paarden heb kunnen verhuizen naar een stal waar ze dag en nacht weidegang mogen; zalig! Maar op mijn vorige stal konden ze niet naar buiten, en die beesten waren echt niet ongelukkig hoor! Ik denk dat dit regelmatig meer tussen de oren van de mensen zit, dan ik het hoofd van het paard!

Sonja

kim_oud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 20:31

Mijn verzorgpony is opgegroeid op een fokkerij waar ze de hele winter binnen stonden en in de zomer dag en nacht buiten op een gigantisch groot land.
Die man zei dat hij geen verschil merkte tussen de paarden als ze op stal stonden of op het land.
En natuurlijk is het niet de bedoeling dat ze in de bergen strond staan in een verduisterde stal met geen frisse lucht.
Maar dat zullen uitzonderingen zijn zeker hier in Nederland.
Wist jullie trouwens dat de meeste paarden op het land sterfen vanwege verwaarlozing!!!
Wist je dat de kans op een worminfectie het grootste is op de weilanden waar we onze paarden op laten grazen!!!!
Wisten jullie dat er in Nederland gemiddeld 500!!!! paarden ernstig verwond raken of overlijden na een aanvaring met het hek of de sloot.
Wist je dat de meeste hogere bloedpaarden niet meer genoeg wintervacht aanmaken om in het land in de winter te overleven.
Wist je dat?????????????????????
Op stal staan is geen pretje als het 24 uur per dag moet, natuurlijk niet. Maar op het land brengt ook zo zijn risico's mee. En is niet voor elk paard weggelegd. Het zijn nou eenmaal tamme paarden, geen wilde.
Kim

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-01 13:58

Ok, kim, dat van die volbloeden is waar, ze komen ook uit een ander klimaat hé. Maar je gaat me niet vertellen dat ze niet gelukkig zijn met enkele uren weidegang.

Tja, en dat gewond raken, je moet natuurlijk zien dat je over een degelijke afspanning beschikt!

En er is over het algemeen wel degelijk een verschil tussen paarden die veel buiten staan in een kudde en paarden die vnl. op stal staan! Dat is algemeen bekend.

Ik zou zelf nog geen paard willen dat voortdurend binnen moet staan, dan liever geen paard!

Ik wil hier ook helemaal geen ruzie maken, maar er zouden toch eens wat meer paardenmensen tot inzicht moeten komen...

groetjes,

Sarah

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-01 14:00

Beste Sonja, blij dat je die mening deelt, ik heb niet echt een idee wat ik me bij Randstad moet voorstellen, maar ik kan me uit jullie uitleg wel voorstellen dat het een dichtbevolkte plaats is.
Wel, mocht ik daar wonen, dan zou ik ook geen paarden houden denk ik. Ofwel, misschien ergens buiten Randstad ofzo.

Groetjes

Sarah

kim_oud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 20:43

Nee Sarah,
Dat denk ik ook niet dat ze ongelukkig zijn met enkele uren weidegang.
Ik vindt het zelf altijd erg als mijn paardjes binnen staan doordat het land na hevige regenval ondoorgaanbaar is. Maar als ze niet anders gewend zijn dan hebben ze er dus ook duidelijk geen last van dat ze niet buiten komen.
Waar mijn verzorgpony dus is opgegroeid stonden ze in grote loopstallen met elkaar waar de hele dag hooi klaar stond. Die man zei dag hij geen verschil zag tussen de perioses binnen staan en buiten in het gedrag van de paarden.
En daar gaat het toch om?
Kim

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-01 22:26

Ola kim!
Ik zeg dat het net goed is als ze enkele uren weidegang hebben per dag. Heb het over paarden die praktisch niet buitenkomen.

Je kan je nu ook wel niet baseren op één pers. die dacht geen verschil te zien tussen paarden binnen en buiten...

groetjes,

Sarah

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 22:50

zoals ik in mijn eerste berichtje al zei,op pagina 1,mijn pony komt elke dag buiten en staat idd snachts op stal.
en idd zouden alle paarden dat moeten verdienen,maar helaas is het soms niet anders,maar daarom verzorgen die mensen hun paard nog wel goed!
en alle paarden kunnen die dressuur oefeningen doen,want het is WEL op natuurlijke gedragingen gebaseerd.
jij begint nu net een beetje met dit soort dingen te lezen en erover na te denken, wat denk je dat ik al 14 jaar doe!waarom denk je dat ik pas op mijn 21ste een pony kocht?omdat ik perce wilde dat ik haar een waardig leven kon geven wat ze verdiende,met goede medische zorg,genoeg goed voer en vitaminen en op de wei met soortgenoten overdag.mijn keuze was heel bewust:pas als ik die dingen kon realiseren kwam er een pony.daar heb ik 11 jaar op moeten wachten!dus ga me nou niet vertellen dat niet iedereen daarover nadenkt.ik doe dat wel!maar voor sommige mensen ligt het niet anders.simple as that.

kijk hier maar eens naar

http://www.brooke.nl

en vind je onze nederlandse gedomestiseerde paarden nu nog zielig?????

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-01 23:07

Sanderijn!
Zoals jij hebt gedaan is voorbeeldig gewoonweg, geweldig!

Waarom kunnen anderen dat dan ook niet in godsnaam!!

Niet alle mensen denken zoveel aan hun paard als jij jammer genoeg.

Dressuur kan dan nog gebaseerd zijn op natuurlijke bewegingen, het paar KIEST er niet ZELF voor!!!!!!! Daar gaat het hier om, dressuur is vaak een verplichting voor het paard.

daag

Sarah

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 23:08

owja en reactie op visje:mijn pony kan niet in een paddock want die is er simpelweg niet en ze komt toch buiten overdag?en bovendien mag ze snachts in de zomer niet eens naar buiten want ze heeft erge zomerexceem.wat vind je erger,een pony die savonds en snacht op stal staat,met open bovendeur,contact met buurpaard,open buitendeur van de gehele stal en die geen jeuk heeft dan een pony die de hele dag buiten loopt,errug dik is en zich kaopt schuurt van de jeuk,overal bloed en pijn heeft?ik doe ALLES voor mijn pony wat goed voor HAAR is en bij ieder paard zie ik dat dat individueel moet worden bekeken.ik ben onlangs bij iemand met twee welsh pony's geweest die het zo 'goed'hebben zoals jullie vinden,de hele dag en nacht buiten op het land lekker samen.maar die pony's hadden overal op de maanlijn en staartwortel bloed,grote wonden van het schuren,omdat ze niet beschermd worden tegen de vliegjes en de eigenaren vinden dat een medicijn niet nodig is.bekijk ieder's paard individueel qua behoefte en dan hoeft er ook niet zo'n discussie te komen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-07-01 23:32 ]</font>

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 23:23

aglaranna als je je paard een echt waardig leven wilt geven?dan moet je hem in een weide van 20 hectare gooien met 10 andere paarden en er nooit meer naar om kijken.ieder heeft zo zijn liefde binnen paardensport.ik vraag persoonlijk gezien niet veel van mijn pony,en idd is dressuur een veel gevergde sport.maar daarom kan je nog niet iedereen erop veroordelen dat ie daarom niet goed voor zijn /haar paard zou zijn.op mijn stal willen ze het beste voor de paarden.de ene pensionklant rijd dressuur de andere recreatie en de ander springt en er mennen er ook veel bij ons.maar wij hebben allemaal tevreden paarden,die altijd graag hun rondje rondrennen op de wei en óók graag hun oefeningen onder het zadel doen.mijn pony vind het prachtig als ze mag lopen voor de wagen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 07:46

Ik blijf erbij dat jij erg kortzichtig bent Aglaranna, omdat jij toevallig net een boek daarover gelezen hebt.

Maar ik ben het met anderen eens, als jij werkelijk het beste voor je paard wilt, stop je acuut met de paardensport en gooit hem op een weiland en kijkt er niet meer naar om.
Een paard is tenslotte van oorsprong geen lastdier, t is maar dat je het ff weet!!!
Dus kappen met die paardensport want je weet niet waar je het over hebt.

kim_oud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 11:18

Hier heb ik helemaal niks meer aan toe te voegen. Ben het er helemaal mee eens.
Kim

aglaranna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-01 20:02

Hey, ben net terug van een kamp in zuid frankrijk.

Ik las hier jullie berichtjes en ik denk dat we gewoon weer in herhaling vallen.

Het is trouwens absoluut niet de eerste keer dat ik over zo'n dingen nadenk. Ik heb het nu uit dat boek geciteerd omdat het daar ontzettend goed in uitgedrukt staat!

tja, spijtig genoeg gaat het niet meer overal hé, je paard zomaar op een weiland gooien... en ze gewoon loslaten is ook niet verantwoord en mocht je het dan al in een onbewoond gebied doen is je paard het misschien wel niet meer gewoon of kan het zich moeilijker aanpassen omdat het dat niet gewoon is, wie weet.

Jullie doen net alsof ik zo extreem ben, zouden jullie mijn vorige berichten eens willen herlezen? Ik heb het over paarden die niet buitenkomen of nauwelijks. En over paarden die nooit eens lichamelijk contact kunnen hebben met andere paarden!

Hoe jullie het doen is prima!

Dus wees aub niet zo kwaad zeg, en ik denk niet dat ik kortzinnig ben.

Kunnen we er niet rustig over verder babbelen?

groetjes,

Aglaranna

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 21:06

ik wil wel rustig verder babbelen.maar helaas moet ik je zelfs uit deze droom helpen:ik heb op stallen gewerkt en verzeker je:bijna elke topstal heeft zijn toppaarden dag en nacht op stal,en die komen nooit los.bang voor blessures als ze in de wei komen.en hebben dus ook nooit contact onderling.tuurlijk de jonge paarden die ze in opfok hebben die worden wel de weides op gegooid:maar alle toppaarden(ja ook bonfire)komen gewoonweg niet buiten op het land of in de paddock.want die paarden zijn teveel waard om een blessure op te kunnen lopen.tja ik vind dat pas zielig,die paarden presteren op heel hoog niveau en als beloning mogen ze niet eens de wei in.maar das de harde realiteit.en zelfs deze toppaarden hebben nog een goed leven vergeleken met de paarden in pakistan.ik doneer elke maand een bedrag naar brooke hospital voor animals,omdat als ik mijn pony zo goed verzorg ik ook wat voor de minder bedeelde paarden wegwil leggen.dat is het minste wat ik kan doen.tja het paardenleven is hard,je stuit continue op verschillende meningen en mensen die het altijd wel beter weten.ik ben niet kwaad ik ben niet geirriteerd,ik vertel alleen hoe het gaat,en wij kunnen daar heel weinig aan doen.