mestonderzoek ipv standaard ontwormen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: mestonderzoek ipv standaard ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:10

ik heb de laatste vragenlijst ergens begin juli ingevuld, toen was dat nog niet.

Je moet wel verse mest hebben, dus gewoon even gezellig in de wei wachten tot ie mest duurt hooguit een uurtje (bij die 2 van mij dan) die overigens ook "zindelijk"zijn en altijd op ongeveer dezelfde plek mesten. Helaas zijn de andere 3 dat niet.... die laten het gewoon vallen waar het ze zo uitkomt.

Ik ben er overigens mee begonnen toen bleek dat mijn koudbloed behoorlijk slecht tegen wormenkuren kon....... iedere keer na een wormenkuur stierf ie wekenlang van de jeuk....

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:21

Wij hebben het er ook over gehad om alle paarden vanaf begin weideperiode tot aan de langste dag "normaal" te ontwormen en daarna met z'n allen een mestonderzoek te doen en dan alleen de paarden waar het nodig bij is nog ontwormen.
Alleen vraag ik mij ook af, bij ons staan de meeste paarden in groepjes van ong. 6 en die eten allemaal hetzefde gras, als één paard een besmetting heeft moet je ze dan allemaal ontwormen?
En mijn DA zei laatst en in Utrecht zeiden ze dat ook al dat die eitjes er in pulsen uit komen, dus zeg, 3 hopen bijna geen eitjes en dan in één keer heel veel, hoe kunnen ze dan beoordelen hoe erg het is met één hoop, misschien weet iemand dat?

Kashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:38

Regelmatig ontwormen..

1 x in het jaar met een compleet worm-middel : Die dus ook de lintworm en alles bestrijd. (Equi-max)
En tussendoor een eenvoudige.. wel kijken naar de werkzame stof.. Ivermectine of Praziquantel.
De ene keer geef je een wormenkuur met de werkzame stof Ivermectine en de andere keer met de werkzame stof Praziquantel.
Zo voorkom je dat je paardje immuun wordt voor deze stoffen. En een keer van een ander merk pakken is ook verstandig.

Handige link: https://www.medpets.nl/dierenarts/informatie/ontwormen+paard/67/1/1/

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:00

Ik heb enkele jaren meegedaan met mijn fokkerij aan een wormenkuur/mestonderzoek. Iedere 6 weken kwamen studenten van Utrecht een mestmonster halen van alle pony's. Alleen degene die wormeneitjes hadden kregen een wormenkuur. Dat ging 2 jaar lang door. Vreemd genoeg waren er oudere fokmerrie's die al die tijd geen wormen hadden terwijl hun veulens het af en toe wel hadden. Die merrie's hadden een goede weerstand tegen de wormen opgebouwd. Nu ontworm ik ze zonder mestonderzoek regelmatig. Was een leuke en goedkope ervaring!

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:27

Wat is nu wijsheid?
een mestonderzoek laten of regelmatig ontwormen met afwisseling van merken en werkzame stoffen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:44

Als je niet te vaak ontwormt dan kunnen de paarden zelf een goed afweersysteem opbouwen, das ook wat waard Lachen
En een mestonderzoek kan eigenlijk nooit kwaad, dan weet je in ieder geval welke wormkuur je nodig hebt, en als ie geen wormen heeft kun je altijd nog met een normale kuur ontwormen, al heeft dat dan eigenlijk geen zin Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:49

Lianne1 schreef:
Wat is nu wijsheid?
een mestonderzoek laten of regelmatig ontwormen met afwisseling van merken en werkzame stoffen?

In dit topic dat loopt staat ook veel nuttige info: [MD] Wormenspuit, hoe vaak nu eigenlijk?

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:12

Dani62 schreef:
Lianne1 schreef:
Wat is nu wijsheid?

In dit topic dat loopt staat ook veel nuttige info: [MD] Wormenspuit, hoe vaak nu eigenlijk?

Bedankt!
Mijn DA adviseert ook om eerst een mestonderzoek te doen, maar wilde eerst even weten wat voor nut/ voordelen dat heeft Knipoog
Het kan natuurlijk ook geldklopperij zijn, maar zoals ik het nu lees heb je er best baat bij Knipoog

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:02

Lianne1, je kunt het toch ook combineren? Lachen

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:07

Stacey schreef:
Lianne1, je kunt het toch ook combineren? Lachen

Je bedoeld eerst een mestonderzoek en daarna zelf ontwormen en later weer eens een keer een mestonderzoek?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:24

Ja, tuurlijk kan dat Ja
Dan weet je in ieder geval met wélke spuit je moet ontwormen, als je paard echt wormen heeft Lachen

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:27

Ik vind het een beetjes associaal van een dierenarts om van een normaal uitziende pony eerst een mestonderzoek te doen ,alvorens hem te ontwormen. Da's alleen maar om de kassa te spekken. Je bent nu 2 x zo duur uit. Als je zonder onderzoek ontwormd , zit je altijd goed. Baat het niet dan schaat het niet. Zo'n wormenkuur geef je meestal uit voorzorg voor het geval er wormen aanwezig mochten zijn. Zijn ze er....dan worden ze gelijk gedood. Kijk als je pony ziek zou zijn en de oorzaak zou mogelijk wormen kunnen zijn , dan is het anders dan geef ik de dierenarts gelijk. Maar als de pony verder niet ziek is zou ik geen wormenonderzoek doen. Knipoog

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:34

Mijn dierenarts adviseerde het ook, en ik weet zeker dat ze geen kassa spekker is. Ik meen dat ik zelfs de site van haar gehoord heb. Zij is gewoon van mening dat er teveel ontwormd word, en dat er te makkelijk resistentie ontstaat. Ik dele die mening en ben ook echt van plan volgende week een ei worm telling te laten doen.

"Baat het niet, schaad het niet" gaat in deze ook niet op. Resistentie word niet altijd, of pas te laat gemerkt. Door tijdig een wormtelling te laten doen weet je gewoon zeker dat er geen eitjes zitten, en, mijn inziens nog belangrijker, welke wormen je moet bestrijden.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 12-08-08 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:36

Cristina schreef:
Baat het niet dan schaat het niet. Zo'n wormenkuur geef je meestal uit voorzorg voor het geval er wormen aanwezig mochten zijn. Zijn ze er....dan worden ze gelijk gedood.

Das niet helemaal waar..
Als het paard wormen heeft, stel hij heeft lintwormen, en jij geeft een normale spuit met ivermectine, dan werkt dat dus niet. En stel, de keer daarna, geef je een spuit met moxidectine, dan werkt niet nog stééds niet.. Dan zit je paard dus minimaal 24 weken met lintwormen, pas totdat jij per toeval een keertje een spuit met Praziquantel voert..

En een paard dat steeds maar wormkuren krijgt bouwt zelf geen goed imuunsysteem meer op tegen wormen, daardoor heb je ook weer meer kans op een wormbesmetting.

Dus een dierenarts die eerst een mestonderzoek aanraadt hoeft niet perse een geldwolf te zijn Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:23

Cristina schreef:
Als je zonder onderzoek ontwormd , zit je altijd goed. Baat het niet dan schaat het niet.

No Cheer Lees het topic aub even door? Dit is echt de grootst mogelijke onzin... Hoe kun je dit zeggen? Ik begrijp er weer eens niets van...
Waarom denk je dat ontwormmiddelen tegenwoordig op recept gaan???

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:18

ik denk persoonlijk dat de ontwormmiddelen tegenwoordig op recept gaan om de da te spekken,en niet om een andere reden.
ik geloof dat een recept 15 euro kost...
het zal de da een worst zijn of je ontwormd of niet,het is absoluut niet te controleren of iedere paardenbezitter ontwormd of niet,laat staan waarmee....dus dat op recept om resistentie te voorkomen geloof ik niet..dat zou geloofwaardig zijn als alle paardenbezitters in een aan eengekoppelde data-base zouden zitten,en er per naam word bijgehouden wanneer,waarmee ontwormd is...
de da waren die woekerprijzen op internet helemaal zat..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:46

Sorry, maar mijn veeartsen geven om paarden hoor, het zijn echt geen geldverslindende boemannen. Natuurlijk verdienen ze geld en willen ze ze dat de rekening betaald is, maar ik vind mijn werk ook leuk, ens wens er ook voor betaald te worden.

De dierenartsen hebben niet verzonnen dat het op recept gaat.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:43

zolang je de wormenkuren bij de DA aanschaft zal deze in de meeste gevallen geen receptkosten rekenen. Er hoeft dan immers geen recept uitgeschreven te worden. Dat hoeft pas als je ze ergens anders wil kopen en je een papiertje nodig hebt.

bij onze stal kochten we al enige tijd de wormenkuren omdat dit goedkoper was dan bij de winkel. Veel duurder hoef je dus niet uit te zijn.

overigens vind ik het mestonderzoek een erg goed idee, ik vind ontwormen op de oude manier een beetje paracetamol eten omdat je misschien hoofdpijn hebt, ipv pas een pilletje als je daadwerklijk hoofdpijn hebt, het resultaat is hetzelfde alleen stop je niet nodeloos troep naar binnen. Helaas zijn niet alle mensen op stal het met me eens en is het lastig om iedereen op een lijn te krijgen. Die zijn als de dood dat hun paard ernstig ziek wordt zonder het klakkeloos geven van wormenkuren, mestonderzoek willen ze niet aan omdat ze immers regelmatig een wormenkuur naar binnen schuiven.
Ik geloof veel meer in het doen van mestonderzoek en nav gericht ontwormen met het juiste middel.

Ik denk dat als we op de oude manier doorgaan (klakkeloos ontwormen) er veel grotere problemen (resistentie en het feit dat er nog geen middelen zijn die ingezet kunnen worden hiertegen) ontstaan dan als we alleen maar gaan ontwormen als er daadwerkelijk wat aan de hand is. Nu doen we maar wat, maar zoals iemand hiervoor al schreef, als je alleen maar invermectine geeft en je paard heeft lintwormen ben je evengoed verkeerd bezig omdat dat middel die dingen niet dood en je schijnveiligheid creëert, maw je denkt dat je paard wormvrij is omdat je 1x per 8 weken een kuur geeft maar in werkelijkheid heeft deze wel een wormeninfectie welke niet aangepakt wordt door het middel wat je gebruikt.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:56

super tip van die website!
Ik verwacht komende week een pakketje voor mestonderzoek!
Mijn merrie valt nogal af.. tenminste.. niet ernstig maar te veel naar mijn smaak iig.. dud toch maar even checken of ze niet misschien wormen heeft...
Drempel is stuk lager via zo'n site..
DA erbij laten komen voor zo'n test betaal je toch weer voorrij kosten etc.
En in geval van besmetting kan je zelf een kuur online bestellen!
Ideaal!!

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:05

Het advies van onze DA is ook om mestonderzoek te doen en 1 x per jaar te ontwormen, zie onderstaand. Volgens mij krijg je een wormenkuur bij ons niet eens mee als je paard niet getest is...
Afgelopen jaar 2 x mestonderzoek laten doen en daaruit werd geconcludeerd dat ontwormen niet nodig was. Dus mijn paard heeft in 2016 maar 1 kuur gehad. Ben zelf ook bang voor resistentie en daarom groot voorstander van onderzoek alvorens er wat in te stoppen.

Het advies voor alle volwassen dieren in het najaar is:

Ontwormen tegen horzellarven. Dit zijn geen wormen, maar wel parasieten die de maagwand kunnen bezetten. Zij komen binnen door het oplikken van de gele eitjes die aan het eind van de zomer aan het haar van de benen kleven. Hiervan zijn geen eitjes in de mest te vinden.
Ontwormen tegen lintwormen. Ook hiervan zijn geen eitjes in de mest te vinden. Soms laten er witte stukjes worm los en kun je die in de mest tegenkomen, maar vaak blijven lintworminfecties onopgemerkt.

Dus ook als het laatste mestmonster negatief was: ontwormen met equimax. In geval van gezonde paarden op plaatsen zonder hoge wormbesmetting hoeft er dan de wintermaanden niets meer gedaan te worden en kan er in maart weer gestart worden met een mestonderzoek.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:19

Ik heb vorige week voor het laatst een wormen kuur mee gekregen.
Van af nu ben ik verplicht om eerst een worm onderzoek te doen.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 02:31

uitslag van mestonderzoek was negatief

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:46

DebbieNL schreef:
uitslag van mestonderzoek was negatief

hoe lang is ze niet ontwormd? kan ze mogelijk veel zand binnen gekregen hebben?
is ze nog te slank ondanks onbeperkt ruwvoer?
wanneer is ze naar de tandarts geweest?

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:31

ik weet niet wanneer ze ontwormd is.. heb haar nog geen jaar.
De stal waar is "nog" sta geeft denk ik niet genoeg hooi.. dus denk toch dat dat gewoon de oorzaak ik :)
tandarts is kortgekeden geweest en gebit is helemaal goed ;)
Ben op zoek naar een betere stal met hopelijk nog meer weidegang en hopelijk idd gewoon lekker onbeperkt hooi ipv 2 x per dag een hoopje