Koord of toch lint?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Parce

Re: Koord of toch lint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:41

jury schreef:
Heb je wel eens gedacht aan een heg?

Eer dat zo'n heg er mooi en vol staat ben je 10 jaar verder.

Zou ook voor lint gaan. Na een tijd slap hangen vind ik niet zo erg, ik span de boel zo weer aan.
Als je paard erdoorheen gaat, trekken ze vanzelf alle linten van de palen en is er veel minder gevaar.
Dat beter dan een paardje door de omheining met snijwonden omdat het koord niet knapte.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:45

Heb sinds 4 maanden de paarden thuis. Heb voor koord gekozen omdat het hier nogal waait. Het koord zit er mooi strak om klappert niet is goed zichtbaar. Heb ook lint om het weiland in stukjes te verdelen. Bij wind hangt het gelijk en klappert erg. Ben erg blij met mijn koord. Het blijft mooi wit en geleid goed. Heb een paard gehad die door lint is gegaan en die had een behoorlijke wond in haar koot en een brand blaar. Voor koord heb je nu ook koord doorsnijders die zet je er op en bij te veel druk snijd dit het koord door.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 06:23

bij de omheiding hebben wij dik lint 9 cm of zo en twee banen met hout afgezet. Voor het maken van kleine percelen gebruiken wij koord en lint. Bevalt goed.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 06:44

Aldewereld schreef:
Eer dat zo'n heg er mooi en vol staat ben je 10 jaar verder.

Het moet natuurlijke ven groeien maar na een paar jaar heb je al een stevige heg staan. Je kunt ook kijken of je hier subsidie voor kan krijgen. Sommige landschapstichtingen promoten dit.

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 06:53

mijn vader heeft voor koord gekozen. ik weet niet waarom, maar het is duidelijk van verre af nog te zien. hij heeft drie koorden onderelkaar.
nog geen nadelen tot dusver ondervonden.
persoonlijk zou ik ook voor lint gaan, maar koord hoeft geen probleem te zijn. Haha!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:51

Wij hebben 4 dikke koorden. Ik vind het netter staan, makkelijk op te zetten, goedkoper, geleid beter. Ik heb shetjes die makkelijk uitbreken en met dit dikke koord lukt dat echt niet. Het is nm hier niet de bedoeling dat het knapt want anders gaan ze er zo doorheen. En er zit flink stroom op dus als ze gaan spelen dan blijven ze wel uit de buurt van de stroom.

Buiten dat als je het zo gaat bekijken is elke afrastering gevaarlijk voor je paard.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 08:11

Dus voor koord hebben ze ook die doorsnijders?

Peachy: Ik denk dat je zeker gelijk hebt dat aan alle omheiningen gevaren kleven!

Een heg is leuk maar zeker in het begin heb je daar niets aan, voordat dat een keer hoog genoeg is ben je alweer wat jaren verder ook weet ik niet of dat in die omgeving mogelijk is (buitenland)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:35

op de vraag of je dan dun koord voor ogen hebt.
nope dik koord...en de mooie benen van een merrie, tot het bot weggeschuurd... gelukkig was ze de week ervoor stermerrie geworden met een erg goed papier en is haar toekomst als 3 jarige fokmerrie geworden.

joann86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:30

ik ga voor breed lint,,, kunnen ze minder snijwonden aan overhouden als ze vast zitten of erdoor rennen...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:11

onze wei is afgezet met ijzerdraad en op elke hoek een dikke biels. de tussenweides heb ik gemaakt van koort van 1 cm dik. er staat veel stroom op en de paarden blijven dus zeker van de draad af. daarbij staat alles netjes straks gespannen en kunnen er dus geen lussen o.i.d. onstaan! ik denk idd als je zo gaat kijken dat je een paard beter tussen 4 muren kunt gaan zetten dan in een wei. en die keren dat een paard zich bezeerd/openhaald aan de draad is dit meestal met koord, maar ik denk dat je met lind het zelfde effect zal krijgen!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 14:47

Hmm ijzerdraad is voor mij uitgesloten. Jaren geleden hebben mijn paarden in pension gestaan waar het ook afgezet was met ijzerdraad. Mijn jonge merrie is daar doorheen gegaan en dat is nog altijd een lelijke plek op het been terwijl de verwondingen niet ernstig waren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:02

ijzerdraad is net een kaasschaaf Lachen

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:37

tsja weetje ik denk dat het gewoon een questie van smaak is. bij ons staan er al 60 jaar zeker 10 paarden tussen het ijzerdraad, en nog nooit ( afkloppen ) is er eentje verstrikt geraakt in het ijzerdraad, ik denk dat als een paard eenmaal door de omheining gaat het niet uitmaakt of dit nu lind koort of ijzerdraad is, ik weet wel dat onze paarden meer respect hebben voor het ijzerdraad dan voor koort of lint. ik ken trouwens wel een paard dat zich lelijk heeft verwond aan lint. dus ik denk dat het gewoon een questie van smaak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:42

Alles kan gewoon fout gaan, daar heb je gewoon gelijk in.
Maar ik heb eens aan de DA gevraagd waar hij de meest ernstige en minst ernstige wonden bij zag.
En zijn antwoord was het minst ernstig bij lint.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:34

Ik heb net een nieuwe afrastering, vanwege een grote verbouwing hier van de stallen en aanleg van de paddocks.
Ga toch voor 2 rijen rubberband, met lint ertussen.
De palen staan om de 3 meter en heb geen last van dat het slap gaat hangen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 16:32

Daar ben ik het ook zeker mee eens dat niets veilig is. Maar ijzerdraad heb ik geen goede ervaring mee dus zal daar niet voor kiezen. Ik heb tenslotte gezien wat er gebeurd. Denk dat lint toch de beste optie is, eventueel onder koord.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:17

lees hier veel over het slap gaan hangen van lint,
wij zitten ook op de vlakte, waar het dus vrijwel altijd wel waait, en het lint zit nog net zo strak, is maar net of je het met goede dingen vastmaakt, of met goedkope denk ik Lachen

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:35

magic_lover schreef:
lees hier veel over het slap gaan hangen van lint,
wij zitten ook op de vlakte, waar het dus vrijwel altijd wel waait, en het lint zit nog net zo strak, is maar net of je het met goede dingen vastmaakt, of met goedkope denk ik Lachen

volgens mij ligt het meer aan het soort lint. duurdere of goedkopere.

Ik heb 3 rijen lint en nog daar nog een draad boven.
2 rijen zijn van duur Gallagher lint en 1 rij is lint van agradi. (weet zo de naam niet) maar dat is net elastiek. wappert veel sneller en dan kan ik het zo weer 5 cm stakker trekken.
ik heb gewoon goedkope geleiders. op de hoek duurdere "hoeksteunen". oja palen staan om de 3 meter.

edit, @ellepel, waarom heb je het lint boven en draad onder. zou het zelf anders om doen. draad kan meer kwaad aan de benen dan lint.

Kashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:23

Als je paard uitbreekt of vast komt te zitten is lint verstandiger/veiliger.
Koord snijd.. lint ziet het paard ook veel beter.

Kwa stroomgeleiding maakt het niet uit.. het is maar net hoeveel ijzerdraad (de weerstand) door zo'n koort of lint geweven is.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:25

Lint breekt inderdaad sneller en is daardoor veiliger. Toch heb ik gekozen voor koord. Aangezien wij altijd wind hebben hier en lint dat niet heel lang uithoud. Koord daarentegen blijft netjes strak en is niet windgevoelig. Het is wel een keer voorgekomen dat een van de paarden achter het koord is blijven hangen, maar dan schiet het inderdaad los bij een (of meerdere) isolatoren.
Heb ook eens gehoord dat er koordonderbrekers bestaan, maar nooit ergens kunnen vinden....

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:48

Ik heb gekozen voor Gallagher Cord, ik heb de weide in kleinere stukken verdeeld en met lint zou het een beetje té worden.
Bovendien schrok ik wel heel erg van de prijzen, een paar 1000,- is niets.
Cord is behoorlijk voordeliger en zichtbaar genoeg voor de paarden.
Het blijft mooi strak zitten en er staat een beste klap stroom op.
Daardoor blijven ze ook wel weg bij de draad, verder de paarden zorgvuldig bij elkaar ingedeelt.
Zodat ze elkaar niet in de draden jagen.