Wie wast zijn veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Wie wast zijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:07

runningkawa schreef:
ja ik was die leeftijd paarden dagelijks, doe daarna roze strikjes in en later smeer ik ook glitter op de hoefjes..

Zie het je al helemaal doen.... Clown

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:57

Afspoelen voor de kou. shampoo gebruik ik alleen voor staart. Nog nooit het lijf met shampoo gedaan.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:25

In afspoelen zie ik zelf niet zo'n kwaad..
Maar wassen met shampoo en zo zou ik zelf niet doen!

Mijn verzorgpony's worden (bijna) nooit nat gemaakt omdat
ze 24 uur per dag in de wei staan..

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:32

bij mij leren ze al vroeg aan het halster meelopen, voetjes geven, de waterstraal leren ze kennen, vastzetten enz al die dingen.
Zodra ze dat doorhebben (meestal binnen een paar maanden) mogen ze kekker paard zijn, geen gewas geen getut gewoon op het land en klaar.
Tegen de tijd dat ze 3 1/2 - 4 zijn weten ze het nog steeds.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 17:47

deze jaarling staat niet in een opfok maar gewoon op een stalling. iedere dag op de wei. dus een keer wassen gaan ze echt niet dood van hoor.
ze is heel makkelijk voor haar leeftijd. ze kan beter nu alles leren dan dat ze 3 jaar is en je over het erf wordt gesleurd omdat een waterslang eng is

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:27

Ik heb een veulen van 4maanden nu en die weet ook al wat een waterslang is.
Ze word niet gewassen met shampoo maar ze is voor de keuring wel afgespoelt.
En als ik de bakken op het land aan het vullen ben laat ik haar spelende wijs iedere keer kennis maken.
Jong geleert is oud gedaan.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:30

Alleen toen ze luis hadden, toen waren ze iets ouder dan een jaar.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:34

Mijn veulens waste ik alleen voor de keuring, ik deed wel als het warm was een beetje de beentjes, maar dat was meer voor het wennen aan de slang en het water dan om het wassen.
Ik heb wel eens een veulen achterover zien klappen omdat hij gewassen werd voor de keuring en panisch van de waterslang werd, dus ik denk wel dat het verstandig is om ze vroeg aan de slang te laten wennen. Paarden die verder nog niet onder het zadel waren heb ik nog nooit gewassen, eerlijk gezegd.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:36

voor de keuring worden ze gewassen

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:36

ik heb gisteren het veulen "gewassen" in onze weide
ik wou de mama wassen (eigenlijk gewoon nat maken omdat het daar enorm warm was) maar meneertje kwam er altijd tussen staan dus heeft hij ook een emmertje water over z'n hoofd gekregen :p
hij vond dat fijn hoor

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:17

gister hebben we hier veulen voor eerst gewassen.(pony word in oktober 1 jaar)
en volgens mij vond hij het wel heerlijk verkoelend.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 16:06

van een beetje shampoo en water gaan ze niet dood hoor

joann86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:21

de enige keer dat ik mn veulen heb gewassen is toen ie aan de dunne was geweest maar alleen zn benen toen enzo.. is erg slecht voor de vacht en weerstanmd denk ik als je dat echt serieus gaat doen

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:29

Heb Bentley als veulen toen het warm was regelmatig afgespoten, met dit weer nog steeds af en toe.
Kan imo niet echt kwaad. Z'n broer werd pas met 3 voor het eerst afgespoten, die vond het toch wel heeel eng.

Ik vind het makkelijker als ze zulke dingen als veulen al geleerd hebben. Als ze dan een blessure oid krijgen is wel handig als je paard kan afspuiten zonder dat ze het eerst heel eng vinden.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 13:21

toen carmen nog een jong was had ze een hoefzweer. ze moest toen in een emmer met biotex staan. het is makkelijk als ze water al kennen

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:29

Ik heb nu een zwarte dus is niet nodig Lachen

Maar ik zou je veulen niet telkens wassen al is die vies.
Ik heb zelf ook een bonte en voordat die schoon is ben ik 1 uur verder! 1x in het weiland en ze is weer vies dus heeft geen enkel nut. Als je het wilt doen voor gewenning of afkoeling o.i.d. kan je het misschien een enkele x is doen.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:42

Dani62 schreef:
Met wassen verstoor je de natuurlijke vetlaag en zuurtegraad van de paardenhuid. Die vacht zit er echt niet voor niets.

Waarom mag een veulen zich niet lekker vies maken Verward ?

Er moet ook niet met shampoo gewassen worden Vork ! Dan ontvet je! Dus als het regent zou een paard ook ontvetten in de wei?? Als ik mijn haar zonder shampoo was wordt het alleen maar veel vetter.....En goede tip : een paard die een schone vacht heeft is minder aantrekkelijker voor insecten en muggetjes dan een viezerik die onder de modder zit en stinkt naar huidvet!. Lekker fris je paard afspuiten met warm weer is heerlijk voor een paard.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:43

Renza schreef:
Heb Bentley als veulen toen het warm was regelmatig afgespoten, met dit weer nog steeds af en toe.
Kan imo niet echt kwaad. Z'n broer werd pas met 3 voor het eerst afgespoten, die vond het toch wel heeel eng.

Ik vind het makkelijker als ze zulke dingen als veulen al geleerd hebben. Als ze dan een blessure oid krijgen is wel handig als je paard kan afspuiten zonder dat ze het eerst heel eng vinden.

Jij hebt hem door!! Knipoog

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:46

Cristina schreef:
Dani62 schreef:
Met wassen verstoor je de natuurlijke vetlaag en zuurtegraad van de paardenhuid. Die vacht zit er echt niet voor niets.

Waarom mag een veulen zich niet lekker vies maken Verward ?

Er moet ook niet met shampoo gewassen worden Vork ! Dan ontvet je! Dus als het regent zou een paard ook ontvetten in de wei?? Als ik mijn haar zonder shampoo was wordt het alleen maar veel vetter.....En goede tip : een paard die een schone vacht heeft is minder aantrekkelijker voor insecten en muggetjes dan een viezerik die onder de modder zit en stinkt naar huidvet!. Lekker fris je paard afspuiten met warm weer is heerlijk voor een paard.

Mijn paard gaat daarna wel weer rollen Clown

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:58

Bij ons komen de veulens met hun moeder op de spuitplaats. Onder het motto van jong geleerd is oud gedaan maken ze kennis met de waterslang. Dit scheelt veel als ze ouder zijn en het gaat spelenderwijs. Voor een keuring worden ze 'gewassen'. Meestal is afspuiten genoeg.

Volwassen paarden worden na het werk (bij warm weer) afgespoten om het zweet af te spoelen. Schimmels wassen we voor concours, omdat ze met alleen water meestal niet schoon worden. Bij andere kleuren is echt wassen niet nodig.

Een 'veulen' van 1,5 loopt bij ons in een koppel om lekker op te groeien en dan moet je er niet mee gaan klooien. Laat lekker in de wei lopen zoals het hoort. Paarden met veel wit lopen ook gewoon in de opfok en krijg je als 3 jarige echt wel weer schoon / wit Clown

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:17

Hoi,

Ik heb een fjord van 8 jaar en die heb ik al als veulen van 10 weken gekocht. Vanaf het moment dat ie bij ons op stal kwam (hij was toen 5 maanden) heb ik hem gewassen. Hij presteerde het altijd om precies in zijn eigen poep te gaan liggen. En dan waste ik hem gewoon, niet altijd met shampoo, maar alleen met water. Heb nu weer een veulen gekocht, een Irish cob en als hij van de winter komt, wordt ie ook gewassen en afgespoten als dat nodig is. Dit niet alleen uit het oogpunt dat ie schoon moet zijn, maar ook om hem te laten wennen aan water en afspuiten. Stel dat hij iets gaat mankeren en hij MOET afgespoten worden, is het toch makkelijk als hij er vertrouwd mee is!!

Ik zeg: Gewoon lekker met je veulen met water spelen!!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 17:25

deze 1.5 jarige is van de stal eigenaar. loopt gewoon heel de dag buiten met andere paarden. staat ávonds op stal. het is een heel makkelijk dier

die dicussie zal altijd blijven opfok of niet. mijn mening is dat je ze nu alles kan leren en geen problemen geeft voor later. poetsen,vast staan, voetjes geven, wandelen in het bos, spelen met andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:27

ook zonder zeep ontvet je.

en zoveel paarden water wijs gemaakt met de 3..eerste keer is het spannend, daarna niet meer.
Daar hoef je het niet voor te doen. Lachen

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:36

lucky is nog niet gewassen maar hij is geen smeerpoets en hij is ook zwart aan het worden kwa vacht.

wil wel een keertje met hem beentjes afspuiten om te oefenen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:43

miekelover schreef:
deze 1.5 jarige is van de stal eigenaar. loopt gewoon heel de dag buiten met andere paarden. staat ávonds op stal. het is een heel makkelijk dier

die dicussie zal altijd blijven opfok of niet. mijn mening is dat je ze nu alles kan leren en geen problemen geeft voor later. poetsen,vast staan, voetjes geven, wandelen in het bos, spelen met andere paarden.

Een veulen kan je al net zoveel leren als een 1,5 jarige. Wat een paard als veulen geleerd heeft vergeet hij ook niet meer hoor.
Ik wil ook helemaal geen discussie aangaan over de opfok en als je (of de eigenaar) er voor kiest om het dier bij huis te houden (wat ook niet slecht hoeft te zijn) en je hebt de mogelijkheid om het dier veel in handen te hebben, zal het paardje er zeker niet minder van worden. Dan heb ik het over voetjes geven, vast staan enz. Poetsen en wassen zou ik zoals al gezegd niet teveel doen i.v.m. ontvetten.