De ideale pensionklant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: De ideale pensionklant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:39

flyfly schreef:
Wij hebben er eentje die komt alleen maar betalen en daarna niet meer. Soms zelfs voor 2 maanden tegelijk. Die zijn ideaal.

Zo een heb ik er ook, die mag wel blijven. Die komt meestal maar 1x per jaar en betaalt 2x per jaar meteen voor een half jaar Lachen. Ik rijd die merrie, breng haar uit op wedstrijd en keuringen en ze is drachtig van mijn veulen. (moet wel melden dat de eigenaar 'niet om de hoek' woont, maar in Amerika Knipoog )

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:43

is sociaal en houdt zich aan de regels

monkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:04

er is inderdaad heel veel verschil in pensionklanten! bij ons op stal droeg ook iedereen zn steentje bij en inderdaad, als er een nieuwe kwam die er niet tussen paste dan werd die ook verzocht een andere stalling te zoeken. Vele handen maken licht werk en vaak is het allemaal zo'n kleine moeite. Gewoon even de wasplaats droogtrekken na het afspuiten of de bank aanvegen is allemaal zo gebeurt!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:07

Onze stal wordt gerund door een echtpaar die zelf professioneel bezig zijn in de paardensport (eventing) en hebben daarom op stal personeel in dienst. Qua uitmesten, voeren en paarden buitenzetten ed hoeven de klanten dus niks te doen. Wel is het de bedoeling dat je de mest van de poetsplaats verwijdert, en ook uit de bak. Dit gebeurt bijna altijd maar sommigen voelen zich hier te goed voor en laten het of op de poetsplaats of in de mestboy liggen zodat de volgende op en neer naar de mesthoop kan lopen. Dat gebeurt door met name 1 familie, sinds een ander daar eens wat van gezegd heeft poetsen zij als diegene er is de paarden op stal. Ik vind het vreemd dat zelfs dat kleine beetje wat je zelf moet dan al teveel kan zijn.

De ideale pensionklant is volgens mij iemand die ten eerste op tijd betaalt en zich aan de stalregels houdt, altijd keurig opruimt en alles op de juiste plek terugzet, rekening houdt met de anderen op stal, niet ongevraagd spullen leent van een ander en altijd gedag zegt tegen de medepensionklanten. Ook is de ideale klant niet te beroerd om af en toe de handen uit de mouwen te steken als er iets extra's gevraagd wordt op stal, bijvoorbeeld passen op het paard van de buren omdat ze op vakantie zijn, of meehelpen klussen als de pensioneigenaar dit vraagt.

Wij helpen ook graag een handje mee (vooral mijn vriend) en hebben op de vorige stal bijvoorbeeld geholpen met het aanleggen van elektra, en sleepte hij altijd de bak. Ook pasten wij vaak op paarden van anderen als die op vakantie waren. Op onze huidige stal hebben we ooit 2 keer grofvuil weggebracht omdat dit in onze woonplaats gratis kan en onze staleigenaar hier veel geld voor had moeten betalen. Mijn vriend heeft hier 2 springlessen voor gekregen. Ik vind wel, voor wat hoort wat, meestal krijg je een keer korting op je stalgeld omdat je meehelpt met een (grote) klus, of krijg je makkelijker iets gedaan bijvoorbeeld lenen van een grotere trailer als je eens met 2 paarden op pad moet. Als je vaak op de paarden van anderen past kun je zelf ook makkelijker oppas vinden als je eens weg bent.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:18

Van mij hoeven pensionklanten niet te helpen met "grote" stalwerkzaamheden zoals de TS vertelt, dat vind ik onzin. Ze mogen wel hoor, maar vind het niet nodig en ook niet raar als ze het niet doen.

Wel vind ik dat ze zich aan de regels moeten houden en zich er niet mee moeten bemoeien als wij een keer een paard op zijn plaats zetten die bij het in de molen zetten/buiten zetten/opzadelen/mesten over ons heen dendert oid. Verder erger ik me er dood aan als ze hun poetsplaats niet aanvegen na gebruik maar zelfs dat is niet verplicht bij ons (echt all-in) dus kan er weinig van zeggen.
Overigens zijn die echt op 1 hand te tellen, de rest doet wel gewoon sociaal mest uit de bak scheppen en zn zooi opvegen enzo.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:33

Onze stal word gerunt door een jong gezin met 2 kinderen.
De vrouw des huizes doet de stal, haar man heeft nog gewoon een fulltime baan.
Er staan op dit moment 10 paarden in pension en 3 paarden zijn van de stalhoudster zelf.

Je kan bij ons kiezen voor vol pension (incl mesten) en half pension (excl mesten).
Voor de rest gelden er dezelfde regels en diensten voor de klanten. De diensten waarvan je gebruik kan maken lopen uit een van dekens wisselen tot afspraken maken bij DA en hoefsmid en de stalhoudster blijft er dan bij.. Ideaal..

De ideale pensionklant.. Ja, ergens wilde ik zeggen, die bestaat niet.. Clown
Maar als ik sommige verhalen hier lees is het toch mogelijk..

Ik moet zeggen, ik sta op het moment redelijk naar mijn zin bij ons op stal.
Mijn paarden staan er perfect, hebben niks te kort. Komen veel buiten en krijgen op tijd een schone stal, voer en/of medicijnen..
En toch hebben er altijd mensen wat te zeiken.. Over het voer, de bak, de sfeer (er word helaas met vlagen veel geroddeld en gestookt onderling) en ga zo maar door.. Dat vind ik zo jammer..

Ikzelf ben niet de ideale pensionklant.. Maar ook niet de niet ideale.. Tong uitsteken
Ik houd me netjes aan de openingstijden (8.00 uur tot 22.00 uur) en zal ook nooit voor 10 of na 21 uur op stal verschijnen. Nu met het warme weer uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Als er iets veranderd moet worden of gaat worden vind ik dat er goed overleg gepleegd word. En als ik zelf ergens mee zit of hoor waaien ga ik daar dus mee naar de stalhoudster en niet zoals andere stalgenoten doen eerst in de stal uitgebreid bespreken en dan pas aan de bel trekken.

Ze kunnen altijd op mij rekenen.. Help vaak eens mee uitmesten, stro laden/lossen, hooien, verven of schoonmaken. En als ze dagjes weg gaan of een weekendje weg pas ik vaak op de paarden en hun andere huisdieren.

Er staan bij ons inderdaad ook mensen die komen betalen en die ja dan dagen, weken of maanden niet meer ziet..
Dat zou ik persoonlijk echt niet fijn vinden als stalhouder zijnde..

Wat ik wel jammer vind is dat we nooit eens wat gezellig ondernemen.. Zoals een kerstborrel of BBQ..
Ikzelf ga dan wel eens met de stalhoudster op pad, maar nooit echt met de stalgenoten zelf. Wij staan denk ik ook allemaal te ver uit elkaar om zulke dingen te doen..

Wel krijgen we met kerst een leuke attentie.. Dat is altijd erg leuk! Ja

Was iedereen maar zo ideaal als in de verhalen hierboven.. Zou een hoop irritaties schelen..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:50

Volgens mijn ex-stalbaas is de ideale klant. Iemand die zijn paard neerzet en alleen maar kom om te betalen en eigenlijk dan nog het liefst per bank betalen.

Want die mensen zien niks en die hebben dan ook niks te klagen.

Op mijn nieuwe stal is het ook af en toe handen uit de mouwen doen. En dit houd in even bak slepen, paddock/longeercirkel even doen en waterbakken bijvullen als ze leeg zijn. Vind dit trouwens helemaal niet erg, want wat extra lichaamsbeweging kan nooit kwaad. Tong uitsteken

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:23

bij ons op de manege betaal je voor een kale stal per maand 90 euro. voor weidegang per maand 32,50,hierbij komt nog eens kosten van hooi, stro en brok. deze zomer stond de wei vol met jakobskruid (totaal geen onderhoud aan de wei) wij zijn nu met zn allen aan het plukken, maar eigenlijk slaat het nergens op dat wij dat als betalende klant moeten doen, maar de eigenaar doet geen drol. waar gaat dan 5x 32,50 per maand heen (5 paarden op de wei) niet aan weide onderhoud in ieder geval. Omdat wij een doe-het-zelf regeling hebben (zelf elke dag mesten of strooien wat je wilt, zelf hooi/stro/brok inkopen, zelf voer klaar zetten) ben ik ook niet van plan ook maar iets te doen. manegehouder voert zelf geen drol uit, zelf de manegepaarden is hij te beroerd voor om te mesten afspraak is dat zij de paarden 'sochtends buiten zetten en wij moeten ze zelf binnenhalen. dat zit bij de 32,50 inbegrepen. echter vaak als we om half 2 komen staan ze nog binnen, omdat ze zelf te lam zijn om ze buiten te zetten en maar wachten tot 1 van de eigenaren komt. dan ga ik echt niet vrolijk alle andere paarden mee buiten zetten hoor, dat doen ze zelf maar. Ik ben geen gekke pietje die elke maand betaalt en dan ook nog eens hun taken gaat overnemen. wij zetten bvoer klaar, zij voeren dan 's ochtend en 's avonds. Maar in de praktijk laten ze 6 van de 7 dage een van de kinderen die rondlopen voeren, met als gevolg dat mijn paard de helft van de tijd of geen eten krijgt en de portie voor 's ochtends al 's avonds. Je kunt ook te ver gaan met helpen, onze eigenaar vindt het zo vanzelfsprekend dat alle kinderen (pensionklanten en leskinderen) helpen dat hij zelf geen reet meer doet. en dat gaat ten koste van de paarden. Ik steek iig geen pooot uit, betaal al genoeg per maand voor een berg rotzooi. De enige reden dat ik daar sta is omdat het heel dichtbij is en mijn paard veel weidegang krijgt, in ieder geval in de winter ook een paar uur buiten kan komen, en dat vind ik heel eblangrijk

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:15

lonnie schreef:
bij ons op de manege betaal je voor een kale stal per maand 90 euro. voor weidegang per maand 32,50,hierbij komt nog eens kosten van hooi, stro en brok. deze zomer stond de wei vol met jakobskruid (totaal geen onderhoud aan de wei) wij zijn nu met zn allen aan het plukken, maar eigenlijk slaat het nergens op dat wij dat als betalende klant moeten doen, maar de eigenaar doet geen drol. waar gaat dan 5x 32,50 per maand heen (5 paarden op de wei) niet aan weide onderhoud in ieder geval. Omdat wij een doe-het-zelf regeling hebben (zelf elke dag mesten of strooien wat je wilt, zelf hooi/stro/brok inkopen, zelf voer klaar zetten) ben ik ook niet van plan ook maar iets te doen. manegehouder voert zelf geen drol uit, zelf de manegepaarden is hij te beroerd voor om te mesten afspraak is dat zij de paarden 'sochtends buiten zetten en wij moeten ze zelf binnenhalen. dat zit bij de 32,50 inbegrepen. echter vaak als we om half 2 komen staan ze nog binnen, omdat ze zelf te lam zijn om ze buiten te zetten en maar wachten tot 1 van de eigenaren komt. dan ga ik echt niet vrolijk alle andere paarden mee buiten zetten hoor, dat doen ze zelf maar. Ik ben geen gekke pietje die elke maand betaalt en dan ook nog eens hun taken gaat overnemen. wij zetten bvoer klaar, zij voeren dan 's ochtend en 's avonds. Maar in de praktijk laten ze 6 van de 7 dage een van de kinderen die rondlopen voeren, met als gevolg dat mijn paard de helft van de tijd of geen eten krijgt en de portie voor 's ochtends al 's avonds. Je kunt ook te ver gaan met helpen, onze eigenaar vindt het zo vanzelfsprekend dat alle kinderen (pensionklanten en leskinderen) helpen dat hij zelf geen reet meer doet. en dat gaat ten koste van de paarden. Ik steek iig geen pooot uit, betaal al genoeg per maand voor een berg rotzooi. De enige reden dat ik daar sta is omdat het heel dichtbij is en mijn paard veel weidegang krijgt, in ieder geval in de winter ook een paar uur buiten kan komen, en dat vind ik heel eblangrijk

Misschien toch eens tijd voor een goed gesprek, liefst met alle pensionklanten of op zoek naar een andere stal.
Want voor je paard is dit ook niet optimaal, ik zou geen oog meer dicht doen als ik wist dat het voeren van mijn paard soms wel en soms niet gebeurde.
Dan kun je beter iets verder weg staan en zeker weten dat je paard gevoerd en wordt en dat verdere afspraken ook nagekomen worden.

Ik vind het trouwens belachelijk dat er staleigenaren zijn die het fijn vinden dat sommige klanten komen betalen en verder niet komen.
Als je het als staleigenaar zo vervelend vind als mensen wat komen vragen of ergens anders over denken, waarom begint zo iemand dan een eigen stal.
Iedereen die langer in de paarden zit weet hoe de gemiddelde pensionklant in elkaar zit en dat er zeuren bij zitten.
Dat is hetzelfde als je in de winkel aan de kassa zit en je afgesnauwd wordt om dat de rij te lang is niet leuk maar het hoort erbij.

Bij ons op stal zijn er bijv. een paar mensen die de privacy van de staleigenaar niet zo belangrijk vinden.
Als hun paard met een oor gewiebeld heeft gaan ze al naar binnen in het huis om dat te vertellen bewijze van.
Daar moet je als pensionklant wel rekening mee houden vind ik.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:13

jesito schreef:
lonnie schreef:

Misschien toch eens tijd voor een goed gesprek, liefst met alle pensionklanten of op zoek naar een andere stal.
Want voor je paard is dit ook niet optimaal, ik zou geen oog meer dicht doen als ik wist dat het voeren van mijn paard soms wel en soms niet gebeurde.
Dan kun je beter iets verder weg staan en zeker weten dat je paard gevoerd en wordt en dat verdere afspraken ook nagekomen worden.

een andere stal is geen optie, alles is veel te ver weg helaas en niet met ov te bereiken. Manege eigenaar staat absoluut niet open voor suggesties of gesprekken. Zijn motto: als het niet bevalt ga je maar weg. Met het mesten leg ik dagelijks zelf al een grote hoop hooi neer en degene die binnen zet controleert elke keer of de paarden wel of geen eten hebben gehad of teveel. helaas is het aan de orde van de dag dat het niet klopt, maar dat wordt dan wel veranderd door degene (1 van ons drieen) die de paarden binnen zet. maar een dag niet komen is echt geen optie

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:01

dan maar een stal die te ver weg is en kijken hoe je het regelt met het vervoer dan dat je paard niet goed verzorgd word

jij bent en blijft ten alle tijden verantwoordeijk voor de gezondheid van je paard; dus is er maar een optie het paard zo snel mogelijk weghalen
p.s. als het mij zou overkomen zou mijn paard er dezelfde dag nog weg zijn en ik ging mijn geld terughalen Boos!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:58

tamaramt schreef:
dan maar een stal die te ver weg is en kijken hoe je het regelt met het vervoer dan dat je paard niet goed verzorgd word

jij bent en blijft ten alle tijden verantwoordeijk voor de gezondheid van je paard; dus is er maar een optie het paard zo snel mogelijk weghalen
p.s. als het mij zou overkomen zou mijn paard er dezelfde dag nog weg zijn en ik ging mijn geld terughalen Boos!

is makkelijk gezegd, maar dat zou betekenen dat ik maar 1 keer per week naar mn paard zou kunnen, dan vind ik het ook niet fijn om m de hele week daar te zetten. je moet altijd maar geloven dat alles goed gebeurt als je niet komt. het voordeel van deze stal is wel dat ik zelf ales kan regelen, dus bv dat mijn pony wel elke dag in n volle laag stro staat, veel hooi krijgt en elke dag gemest wordt. Overal zijn voordelen en nadelen. We hebben nu met zn drieen controle over het eten, dus dat wordt geregeld elke dag. het zou alleen veel schelen als de manegehouder het gewoon in een keer goed deed

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 08:59

Toch zou ik in zo'n situatie helemaal geen rust hebben.
Ik sta in pension en vraag de stalhouder om een dienst, voor die dienst wordt immers ook betaald.
En als er niet aan die dienst voldaan kan worden dan moet er overlegd worden.
Dit is heel zwart-wit zoals ik het nu uitleg.
Maar er zal bij jouw in de buurt toch vast wel ergens nog een stalling zijn.
Je moet het zelf weten, maar dit lijkt me niet prettig voor je paard.
Zoals ik al zei: ik zou geen oog meer dicht doen.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:04

zoals de TS het beschrijft, gebeurd het bij ons ook. Kleinschalige pensionstal.
Bereid zijn om elkaar te helpen.
luxe heb ik en mijn paard niet nodig, we hebben een goede buitenbaan, die ook in de wintermaanden te gebruiken is.
Laatst bijgewerkt door Dela op 02-08-08 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:25

marquez1 schreef:
Ik ben wel eens benieuwd wat voor cultuur er bij jullie op stal heerst. Wat is voor jullie normaal in jullie doen en laten op stal? Wat is in jullie ogen de ideale pensionklant?

Bij ons heerst een hele gemoedelijke sfeer. Western, endurance, naturals etc alles staat hier en iedereen respecteert elkaar en staat open voor de mening van anderen. Uiteindelijk staat ook de gezamelijke liefde voor paarden voor op.
Het is een relatief kleine stal 10 boxen en 4 plaatsen bij een schuilstal dus iedereen kent elkaar. We drinken vaak samen koffie etc.
Ook de staleigenaren zijn erg vriendelijk, hulpvaardig en als je iets vraag kan het vaak wel. Als tegenprestatie probeert iedereen ook af en toe een helpende hand te bieden. Moeten de paarden 's avonds naar binnen dan help je gewoon even mee etc.
Een ideale pensionklant is open en eerlijk naar de staleigenaren. Stookt en roddelt niet over andere pensionklanten. Ruimt gewoon zijn spullen op en betaald gewoon op tijd. Verder vind ik het altijd belangrijk als iemand ook oog heeft voor de anderen paarden. Niet dat je die hoeft te doen maar wel dat je het even meldt als ze zich afwijkend gedragen etc.

Overigens sta ik op een vrijwel ideale stal Haha!

Wij hebben trouwens ook een soort toelatignsbeleid. Nieuwe mensen moeten wel enigzins binnen de huidige groep passen en kinderen mogen er ook niet komen staan met hun pony's.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:33

Klinkt heel erg gezellig! Kan ook zeker de idealde pensionstal zijn. Alleen heb je er misschien wat minder aan als je echt van luxe houd, binnenbak bijv. Maar ik geloof zeker dat er op zulke kleine stallen een ontzettende goede sfeer kan zijn.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:38

Wij hebben naast onze vier paarden ook ruimte over, en daarom bieden wij ook pension aan eerst 3 nu nog 2 paarden.
Voor de gezelligheid, om mee te helpen en om wat bij te verdienen.

Onze klanten zijn inmiddels kennissen tot vrienden geworden, en moeten allebei twee keer in week op vaste dagen mesten, en waterbakken doen. Ze staan hier dan ook niet duur...

Op zich gaat dit altijd heel goed, soms erger ik me ook weleens aan niet aangeveegde poetsplaatsen, rondslingerende spullen enz, maar in goed overleg komen we er altijd wel uit. En verder zijn we ook niet echt moeilijk, iedereen mag komen wanneer die wil.

Hier bevalt het heel goed zo!
Maar we hebben ook iemand gehad die gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten, weinig betalen, afspraken gemaakt wanneer zij zou mesten, erbij gezegd dat het zwaar werk was, vooral bij slecht weer, en toen had deze dame altijd rugpijn. Had ze daarvoor ook al, dus dit was een iets minder goede keuze van haar. We hebben haar toen vriendelijk verzocht ergens anders te gaan staan.

Verder is het altijd erg gezellig, we helpen elkaar, rijden samen enz...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:43

Ik zal nog wat meer vertellen over onze stal. De paarden staan, grotendeels in koppels, zomer en winter overdag op het weiland (paddocks hebben we niet) omdat het gedraineerde bollengrond is hebben wij ook nooit modder. Ze worden met de hand buitengezet en dus niet losgelaten ofzo.
De boxen zijn 3 bij 3 met open luik bij de deur en tralies als tussenwand. Groter paarden willen ze trouwens vanwege het formaat boxen niet op stal. De buitendeur is ook vrijwel altijd open voor voldoende frisse lucht. Voor de paarden is er uitstekend ruwvoer, goede voordroog, in ruim voldoende mate. De boxen worden ook dagelijks gemest.
We hebben een altijd rijdbare verlichte buitenbak (20 bij 40) en een longeerbak met goede bodem. Verder ook goede uitrijmogelijkheden naar strand/ duin en de rijvereniging op een steenworp afstand.
Ook hebben we nog een soort kantine en een plek waar je je paard af kan spuiten.

Wat ook heel belangrijk is, er heerst rust en regelmaat! Ook nieuwe paarden zijn vrijwel direct rustig hier.

Dan maar geen binnenbak en solarium. Mijn paard zal dat niet missen en ik eigenlijk ook niet. Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:49

Voordat ik bij mijn huidige eigenaar kwam, verzorgde ik een haf op een pensionstal waar ééns in de twee weken ook les werd gegeven. Een rustig en kleinschalig gebeuren, waar ik het heel best naar de zin heb gehad.
Omdat het dus klein was en daardoor lekker rustig en overzichtelijk én omdat je op een gegeven moment elkaar allemaal kent was het echt heel gezellig. Een handje meehelpen als de eigenaar of iemand anders iets vroeg, was, voor mij iig, vanzelfsprekend.
Net zoals voor de les even de kantine opruimen en aanvegen. Ik was daar toch altijd als eerste (rare tic die ik van mijn manegetijd heb overgehouden), had toch niets beters te doen, dus tja...dan ging die bezem weer...

Mooiste vond ik nog altijd het drinken halen in de kantine. Er stond een koffie/thee/soep/chocolademachientje en steevast ranja en prik die je zelf mocht pakken. Betalen deed je door geld in een kistje te stoppen of op te schrijven wat je gepakt had...
Prachtig toch, dat ouderwetse vertrouwen?

fransje23 schreef:
Verder vind ik het altijd belangrijk als iemand ook oog heeft voor de anderen paarden. Niet dat je die hoeft te doen maar wel dat je het even meldt als ze zich afwijkend gedragen etc.

Is dat dan niet normaal? Kan me echt niet indenken, zelfs als je als gast op een stal bent, dat je als je raar paardengedrag ziet daar niet iets van zegt. Dat kan heel best zonder direct als betweterig of bemoeiziek over te komen, geloof ik...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:16

De ideale pensionklant moet bij ons op stal passen. Dat is gedeeltelijk in woorden te vatten, maar is ook een soort gevoel; je moet toch een beetje hetzelfde over paarden denken, over hoe je er mee omgaat, wat je wel/niet verantwoord vindt.
Verder vind ik het belangrijk:
- dat mensen hun spullen opruimen, de boel netjes achterlaten, mest uit de bak halen.
- dat er vertrouwen is; ik ben de 'baas' en na overleg ben ik degene die een aantal zaken beslist, bijvoorbeeld in welke box welk paard staat, wie bij wie in de wei staat.
- dat ze zich verantwoordelijk voelen voor hun paard; ik neem de zorg over, maar niet de verantwoordelijkheid en vind het daarom wel vervelend als iemand een week niet komt (vooral zonder het te zeggen, vakantie is natuurlijk ok).

En verder wil ik gewoon gezellige mensen op stal! Als mijn 'pensionklanten' er niet waren, had ik geen buitenrijmaatjes, geen mensen met wie ik gezellig op cocours kan gaan, minder aanloop, geen mensen die heel af en toe een keer oppassen als wij een dagje weggaan.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:26

Bij ons staan 8 paarden, waar van 3 van de eigenaren en 2 van 1 pensionklant.. Ja Dus weinig mensen Lachen
Maar het is gewoon heel gezellig, iedereen doet alles voor elkaar.. Wanneer mensen tijd hebben wordt er geholpen met vegen, uitmesten, enz..
En iedereen doet wat ie zelf wilt, er is niemand die zich bemoeit met jou of je paard, dat vind ik persoonlijk heel fijn!
Verder doen de eigenaren super veel, in mijn ogen Lachen Vd week een ponyclub rit waardoor we om half 9 al weg moesten, kwamen ze express vroeg uit bed om de paarden nog te voeren.. Dat deden ze op mijn oude stal echt niet Nagelbijten / Gniffelen

Daar deden sommige heel veel, anderen niks.. Als je iets zei over je eigen paard dan mocht dat niet of lag je er uit.. Iedereen bemoeide zich met iedereen en er werd flink geroddeld Nagelbijten / Gniffelen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:29

[quote="Kendra"]
- dat er vertrouwen is; ik ben de 'baas' en na overleg ben ik degene die een aantal zaken beslist, bijvoorbeeld in welke box welk paard staat, wie bij wie in de wei staat.
quote]

Dat deden ze op m'n oude stal ook, zonder overleg..
Met het gevolg dat mijn paard vaak kreupel liep en wondjes had..
Ze werd altijd gezet bij paarden die trappen enz. terwijl de mijne dus hartstikke bang was van andere paarden..
Ze werd altijd getrapt..
Terwijl er ook paarden waren waar ze WEL bij kon Ja

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:32

@Jasia; het eerste deel van mijn zin is erg belangrijk; mensen moeten er vertrouwen in hebben dat ik het juiste besluit neem. Dat vertrouwen geven mensen je niet zomaar, dat heb ik ook moeten verdienen. Paarden hebben hier weinig blessures, er is rust op stal, rust in het land.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:46

Zo, doe mij zo'n fijne stal! Bij mij is de accomodatie prachtig en in de zomer een mooie weide. Maar verder ben ik er niet helemaal blij mee. In de winter zijn er te weinig paddocks en je moet alles zelf doen. Dus ook buitenzetten. Gelukkig doet mijn vader dat, maar er zijn zat paarden die maar 1 keer per dag de stal uitkomen om even te rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:46

Ik ben volgens mij een redelijk ideale pensionklant , niemand heeft last van mij en ik laat alles achter zoals ik het aantref of natuurlijk beter , zoals het gewenst is , bvb. poep uit de wei ruimen enzo. Ruim m'n zooi op , zit niemand in de weg , doe minstens mijn eigen taak en vaak ook wel wat voor een ander om die een plezier te doen. Ben geen zeikerd en kies eerder de kant van de pensionhouder dan van de stalgenoten Tong uitsteken

Jammer alleen dat de pensionhouders vaak niethetzelfde respect teruggeven door de situatie op stal goed en eerlijk en rechtvaardig te houden.... ik juich dan ook echt bij sommigen die hier vertellen dat er een soort proefperiode plaatsvindt om te kijken of iemand er wel tussenpast. Ik verwacht heel veel wederzijds respect tussen staleigenaar en pensiongasten onderling.

Rena heeft op verschillende stallen gestaan.

Stal 1 was voor een maandje toen ik haar op proef had , omdat ze daar een fijne bak hadden. En ze ook op de wei kon.

Toen ze daar stond bleek de hele dag overdag op de wei al binnen een week ineens maar 2 uurtjes te worden , dat is al irritant , ZEG dat dan gewoon. Maargoed , ze had zich voldoende bewezen tijdens de proefperiode , dus verplaatst naar de stal waar ik een plekje gereserveerd had.

Bij een boerderijtje bij mensen thuis , waar elk paard z'n eigen afgezette stukje kreeg in de wei , waar ze allemaal een leuk eigen weitje hadden dus om te rennen en grazen. Mocht je ook helemaal zelf weten wat je ermee deed : was echt je eigen wei , ieder paard zijn eigen weiland.

Heb ik zelf de hele omheining uitgegraven en vervangen omdat het ouwe troep was met prikkeldraad en verrotte paaltjes enzo. Dus zelf alles in orde gemaakt.

En omdat ik in de winter ook nog wat gras wilde hebben , spaarde ik de wei door Rena wat eerder met hooi op stal te zetten. Terwijl de andere mensen hun wei helemaal kaal lieten eten en lieten vertrappelen. In de winter waren dus alle andere weides 1 grote zwart blubberzooi , terwijl Rena er nog fatsoenlijk op kon lopen en er ook nog wat op kon grazen.

Wat gebeurde er toen ? Stalgenoten gingen klagen dat hun paard geen gras meer in de wei had , en dan kwam ik 's avonds en stonden er ineens andere paarden in mijn weitje !! Met toestemming van de stalhouder Stoom uit je oren

En de nieuwkomers met Shetten in de wei naast me lieten ook elke keer hun Shetten uitbreken zodat die ook in mijn weitje lekker mee konden vreten , ik moest maar niet zo zeuren want hun paarden hadden ook honger ! En staleigenaar vond dat eigenlijk ook wel. En een andere nieuweling nam altijd haar hondje mee dat ze overal los rond liet lopen.

Kwam ze met dat beest het erf op , eerste dat hij altijd deed was de schuur in schieten om tegen het hooi te pissen , om vervolgens iets uit iemands borstelbak te jatten om kapot te gaan kauwen , en bij mij de wei in te schieten om te gaan scheiten. En zij deed er niks aan , vond het wel grappig , stalhouder deed ook niks. Toch van de gekken Ik overal fijn gaas tegenaan gezet bij mijn weitje zodat dat mormel er niet meer in kon , werd ze zelfs nog boos Tong uitsteken

Afijn dat was ik dus snel zat ! En ik ging zelf naar een dorp verderop verhuizen dus Rena ook meegenomen en weer op een andere stal , wederom bij iemand thuis , terechtgekomen.

Waren 5 stalletjes , 1 iets apart van de andere 4 , en die 4 daarvan waren 2 mooie boxen met een deur direct naar buiten dus dat ze lekker naar buiten konden kijken. In die boxen stonden de 2 paarden van de stalhouder zelf.

Rena kreeg de losse box , maar net als de andere 2 pensionklanten met de belofte dat we steeds door zouden draaien als er een betere stal vrijkwam.

Afijn in de loop der jaren verkocht 1 van de pensionklanten haar paard , dus kwam Rena in de 4 stallen. Daarna verkocht de staleigenaar zijn paarden dus kwamen de boxen vrij met een deur naar buiten , waar mij stalgenoot en ik nu dus recht op hadden. Was heel duidelijk dat we die boxen graag wilden , kwam in de loop der jaren regelmatig ter sprake en we hadden zelfs al met de staleigenaar besproken dat we eventueel zelfs wel iets meer wilden betalen voor die boxen. Dus wij blij dat die boxen vrijkwamen Ja

En toen kwam er ineens een nieuwe pensionklant die haar paard in zo'n box zette ! Ik dus verhaal halen van : joh ik weet niet waarom , maar zij zet haar paard in de verkeerde stal volgens mij ?

Maar toen bleek dat hij haar die stal had beloofd , waarop ik natuurlijk tegensputterde dat dat niet zo handig was omdat die stal al aan MIJ beloofd was. Afijn , puntje bij paaltje vond de stalhouder dat hij het nu niet meer terug kon draaien en dat zij nu die stal mocht hebben. Belachelijk natuurlijk , want de belofte aan mij was ouder.... ik ben hierdoor ook weggegaan.

Niet eens zozeer om die stal waar ik al jaren op zat te wachten omdat die veel fijner zou zijn voor Rena , maar vooral omdat ik elke keer als ik op stal zou komen ermee geconfronteerd zou worden dat de verkeerde kop daar uit die stal naar buiten hing te kijken en ik elke keer weer onrecht en ergernis zou voelen.

Sowieso was het best storend al die nieuwe mensen die ineens kwamen en onze paarden gingen achterstellen. Kwam zelfs een keer op stal en toen waren die van ons uit de wei gehaald en op het zand gezet (zonder water terwijl het bloedheet was !!) zonder overleg.

Dus ik ga ervanuit dat mijn paardje lekker op de wei staat met een volle ton water die ik zelf schoongemaakt en neergezet heb , en dan kom ik op stal en dan staat een andere knol daar in de wei terwijl die van mij al de hele dag in de bloedhitte zonder water op het zand staat !! Stoom uit je oren

En er dus door een onbekende mee gesleept is... dat ook nog eens.

Sindsdien hebben we het gelukkig beter getroffen en staat Rena 24-7 op de wei met erfje en afdakje om te schuilen , met maar 1 andere stalgenoot. Ik wil ook nooit meer naar een pensionstal met meerdere mensen , hoe minder hoe beter , minder gezeik Tong uitsteken