het is te warm; mijn paard staat al kletsnat van het zweet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

Re: het is te warm; mijn paard staat al kletsnat van het zweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:20

xRavel schreef:
Mijn paard staat onder een vliegendeken met hals en een vliegenkap op want wij hebben hier echt enorm veel last van vliegen. Dazen komen tevoorschijn als ze bezweet raakt en tijdens buitenritten omdat mijn paard ergens in de polder staat waar veel bomen staan en direct naast het weiland wordt hout verbouwd waar veel dazen inzitten. Maar ondanks de vliegenkappen wordt ze nog gek van de vliegen.

Over het zweten; zodra ik haar op stal zet is ze vrijwel direct zeiknat, echt vervelend.. Dus ik rijd nu ook 's avonds en dan spuit ik haar af..

ik ben dus niet de enigste met een zwetend paard op stal

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:21

sjee jullie hebben het echt flink te pakken ! Bloos!
sterkte er mee

mag ik vragen waar je ergens woont Lachen ?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:23

Hilde_q schreef:
sjee jullie hebben het echt flink te pakken ! Bloos!
sterkte er mee

mag ik vragen waar je ergens woont Lachen ?

mijn paard staat op een pensionstal die tegen de bossen aanzit in noord brabant

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:24

ik woon ook in noord-brabant nabij eindhoven en het bos grenst aan onze stal maar zoo erg hebben wij het nog niet volgens mijh

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:25

Ik vond het altijd jammer dat ik niet dichter bij de bossen woon maar als ik dit zo hoor(met die dazen) ben ik toch wel blij dat ik er niet woon.wat een ellende Huilen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:26

ik woon daar ook in de buurt(bij ehv)
mijn paard staat in een dorp verderop
maar bij ons is het al jaren dat ik nu al paardrij (en dat is alweer ruim 21 jaar) een drama mbt dazen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:38

flink inspuiten met bremse bremse en een klein half uurtje stapwerk onder het zadel. wij hebben ook veel last van dazen, maar dit middel helpt net lang genoeg om fijn te kunnen trainen.
daarna afspuiten, weer inspuiten en vliegendeken opl
succes!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:44

onze 3 paarden staan buiten en hebben nergesn last van, ze staan nu de hele dag in de schaduw en er zitten echt maar een paar dazen omdat het in die hoek altijd een beetje waait. ik spuit ze in met veerust voor de zekerheid. ons oudste paard is rond de 20 en heeft ook nergens last van. maar rijden, nee dat ga ik nu echt niet doen, vanavond weer, lekker de bossen in.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:44

benangelique schreef:
flink inspuiten met bremse bremse en een klein half uurtje stapwerk onder het zadel. wij hebben ook veel last van dazen, maar dit middel helpt net lang genoeg om fijn te kunnen trainen.
daarna afspuiten, weer inspuiten en vliegendeken opl
succes!

werkt bremse bremse bij jou dan??
ik spuit er elke dag zo ontzettend veel bremse bremse op en gebruik ook nog een vliegendeken met zadeluitsparring en ik merk weinig verschil

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:47

bremse werkt bij die van mij maar kort, echt maar 30 minuutjes. daarna is het er weer afgezweten Clown

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:15

Met deze warmte probeer ik iig zo vroeg of zo laat mogelijk te rijden. De oudste spuit ik voor het rijden volledig af om hem te koelen. Na het rijden is het meestal niet meer nodig. Hij is keurig droog zodra het rijden klaar is.
De arbeid pas ik aan. Maar vooral het koelen vooraf werkt erg prettig. In de dagen dat we nog concours hadden deden we tijdens het rijden vaak nog even de hals, borst en flanken sponsen.

Lizzy_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:17

Ik probeer ook zo vroeg/laat mogelijk te rijden En dan naar het rijden goed afspuiten,

Nidiot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:42

sjakie schreef:
Met deze warmte probeer ik iig zo vroeg of zo laat mogelijk te rijden. De oudste spuit ik voor het rijden volledig af om hem te koelen.

Leg je dan het zadel op een nat paard? en kan dat geen kwaad? Sorry als ik er naast zit :p
Een winterdeken mag je toch niet op een nat paard leggen ofwel? Gaaaap

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 15:50

ok, dus ik ben niet de enigste die het paard afspuit om te koelen
ik ben vandaag nog niet geweest
ga denk ik rond half 7 naar mijn paard want als ik uurtje later ga dan staat hij al op de wei weer

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:51

Net zoals met regen/kou is het denk ik meer ons probleem dan dat van het paard.Ik denk dat paarden beter tegen de warmte kunnen dan wij.Dazen vind ik een ander probleem.Sommige paarden hebben daar echt last van.Ik rij nu ook 's morgens of 's avonds,maar vooral omdat ik datzelf prettiger vind.Gisteren overdag wedstrijd gehad en het was echt superheet.Wel heb ik goed opgelet dat mijn paard voldoende kon drinken,maar voor de rest had ik niet het idee dat ze er echt last van had.
Ik pas uiteraard wel mijn training aan ,een uur zware training lijkt me niet zo slim,maar heb gisteren toch zo'n 2 uur gereden,maar wel met voldoende rustpauzes.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:09

Ik rij nu ook zo vroeg mogelijk.
Na het rijden spuit ik haar lekker af en kan ze de wei in.
Aan het eind van de middag kom ik terug en ga meestal nog een eind wandelen met haar.
Gelukkig valt het met de dazen wel mee, wel word je hier gek van de vliegen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 19:12

heb net ff 20 min gelongeerd
hij stond al wel klein beetje te zweten op stal voordat ik begon maar niet zo erg als gisteren
heb na het longeren hem helemaal afgespoten om hem te koelen
we hebben alleen een binnenbak op onze stal en het is daar echt bloedheet!!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:56

Nidiot schreef:
sjakie schreef:
Met deze warmte probeer ik iig zo vroeg of zo laat mogelijk te rijden. De oudste spuit ik voor het rijden volledig af om hem te koelen.

Leg je dan het zadel op een nat paard? en kan dat geen kwaad? Sorry als ik er naast zit :p
Een winterdeken mag je toch niet op een nat paard leggen ofwel? Gaaaap

Jep zadel gaat zo op een nat, maar schoon paard. Als het kwaad kan mag geen enkele ruiter meer zijn paard in het zweetrijden Tong uitsteken
Mijn oudste ruin is er zelfs heel blij mee. Die komt met dit weer al enigzins 'benauwd' van het land af. Door hem voor het rijden af te spuiten is hij weer goed op adem en koel genoeg om mee te rijden. Het water op de huid vormt een soort airco effect en ze raken dan zelf wat minder vocht kwijt om zichzelf te koelen.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:10

Citaat:
Jep zadel gaat zo op een nat, maar schoon paard. Als het kwaad kan mag geen enkele ruiter meer zijn paard in het zweetrijden Tong uitsteken
Mijn oudste ruin is er zelfs heel blij mee. Die komt met dit weer al enigzins 'benauwd' van het land af. Door hem voor het rijden af te spuiten is hij weer goed op adem en koel genoeg om mee te rijden. Het water op de huid vormt een soort airco effect en ze raken dan zelf wat minder vocht kwijt om zichzelf te koelen.

Ik denk dat ik dit ook ga proberen, Donna is ook altijd warm als ik haar van stal haal. Maar zei staat in een buiten stal en daar is het minder warm dan een binnen stal. Donna zweet niet op stal misschien als ze staks weer een wintervachtje gaat krijgen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:34

Mijn paard staat ook nat op stal. Ik heb wel gewoon gereden, ik moest op wedstrijd en mijn paard was niet eens geinteresseerd in stappen, die wilde alleen maar galopperen Bloos!
Er stond een dazenvanger en er was ook geen daas te bekennen!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:42

haha! noob had gisteren ook genoeg looplust hoor! denk echt dat wij ons drukker maken over de warmte dan dat de paarden doen. de vliegbeesten zijn wel vervelend.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:52

ik hoor hier vaak, om savonds lekker de bossen in te trekken, sorry maar hier (in belgie dan weliswaar) krioelt het dan net van de dazen. verder rijd ik mijn paarden wel met dit weer, nu niet op het heetst van de dag(11 en 15u), verder krigen ze erna een stortbad en zet ik ze binnen. wij hebben wel geluk met onze stal in de winter is hij goed niet te warm maar zeker niet koud en in de zomer lekker koel en redelijk insectenvrij. verder heb ik voor mijn paarden ook die rambo dekens voor als ze buiten staan, echter met dit weer doe ik hen dat niet aan.
verder ken ik ook wel mensen wiens paard begint te zweten onder die dekens, ergens normaal bij dit weer. ik zou gewoon oplaten en zeker nu dagelijks een goeie douche geven. je kan ook overwegen om te scheren en dan die deken te gebruiken.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:54

Mijn fjord krijgt al vroeg een wintervacht(met het weer van afgelopen weken; regen en wind op het land)en staat dus ook te zweten op stal. Nu scheren is geen optie want dan blijf je scheren..
Ik longeer/ rijd meestal vroeg rond 9 uur en als ik later ben ga ik wandelen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:19

ja idd ik scheer heel het jaar. maar beginnen met scheren hoeft echt niet te betekenen dat je hoeft blijven te scheren. mijn vorig paard wordt nu niet meer geschoren en staat gewoon in haar zomerhaar.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:20

Maar mijn fjord is wat ouder en de haaraanmaak lijkt wel een beetje verstoort.