paarden 's nachts buiten en overdag binnen. wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rakni

Re: paarden 's nachts buiten en overdag binnen. wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 00:37

slim idee!
Mijn paard staat altijd buiten in de zomer. maar er zijn niet enorm veel dazen eigenlijk. We staan dan ook in een polder met vaak wind.
Hij heeft een verlamde staart en ik merk het aan zijn gedrag wanneer hij veel last heeft. Maar op stal zijn er meer vliegen omdat daar ook koeien staan. Een dekentje op wanneer het niet gaat regenen helpt goed.

Wat ik je adviseer is: zorgen dat je paard altijd in dezelfde groep in de weide staat, dan zullen ze vast niet door een draad gaan die ze niet zien eventueel. Een goede stabiele groep lijkt mij een goed idee. Zodat ze niet in het donker verrast worden door andere paarden.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 00:49

Mijn merrie groepje staat altijd alleen 's nachts buiten, omdat een van de dames als gevolg van een heftige allergische reactie al haar roze huid is kwijt geweest en op die plekken allemaal littekenweefsel heeft.
( Zo ongeveer als iemand die zwaar verbrand geweest is)
En die huid is nu extreem gevoelig voor de zon.
Het gaat prima, ook in de winter, als het weer het tenminste toelaat.
Met deze temperaturen lopen hengst en ruinen ook alleen 's nachts buiten en ook dat gaat goed.
Allen dat rustig zijn in de wei.....
De heren lopen meestal recht onder ons slaapkamerraam en geloof me, er wordt heel wat afgerend in de nachtelijke uurtjes.
Maar dat doen ze als ze overdag in de wei staan ook, ik heb nu eenmaal een kuddetje fanate scheurijzers Haha! .
Dat dat in het donker gewoon doorgaat, geeft wel aan hoe goed ze zien in het donker.
Ik lig er allang niet meer wakker van.
(Hooguit door het ge-kataklop vlak bij m'n bed Knipoog .
De laatste verandering in de kudde is van 4 jaar geleden, de rest is al 12 jaar resp 15 jaar bij elkaar. Dus idd een stabiele groep, waarin ieder paard weet wat hij aan de anderen heeft.

Ik zou het gewoon proberen.
Succes er mee.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 08:42

Nou ik heb de paarden vannacht voor het eerst 's nachts buiten gezet. Ze vonden het eerst wat raar, maar daarna gingen ze heerlijk dollen. Ze vonden het volgens mij helemaal te gek! We hebben ze om 9 uur binnen gezet, maar helaas waren er toen al wel volop dazen Ach gut

Morgen iets eerder dus, maar aan aanrader!

Rakni: Wij hebben inderdaad een stabiele groep, ik wil geen gedonder in de wei Bloos Wat naar van een verlamde staart, als ik zie hoe die van mij soms bijna opsteigen Clown

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 08:48

Sientje schreef:
.

@TS: In jouw situatie lijkt het me een heel goed idee om de paarden overdag binnen en 's nachts buiten zetten. Die van mij lopen de hele zomer ook 's nachts buiten. Overdag lopen ze trouwens bij voorkeur in de volle zon, ook als ze in de schaduw kunnen staan. En het zijn nog wel IJSlanders.. Haha!

*LOL* Zijn goed ingeburgerd Clown

Wij hebben gelukkig wel schaduw in het land. Helaas heb ik het vermoeden dat daardoor het aantal dazen ook groter is. Ze staan overdag met deze temperaturen wel graag in de schaduw, en het zijn KWPN ners Tong uitsteken

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:35

wat leuk dat het goed ging! Kunnen ze vast snel aan wennen, een daasvrij bestaan straks!

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:16

Mijn pony staat dag en nacht op de wei. ik spray haar in met dazenspray en als het wat minder warm is gaat de deken op. Maar in jou geval zal ik wel voorzichtig met sportpaarden zijn net wat je zegt dat er een nogal gevoelig is voor kou vind ik jou oplossing prima. misschien kan je ze ook overdag nog heel even in de bak ofzo zetten om de benen te strekken.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:24

manie schreef:
Ja hoor hier ook.
Ik vind het onverantwoord en aan dierenmishandeling grenzen, met dit weer en de hoeveelheid dazen, de paarden overdag buiten te houden.

hmm echt mishandeling kan ik het niet noemen dat ik mijn paarden 24/7 buiten heb lopen. vinden ze heerlijk volgens mij.
btw. ik heb gister pas voor het eerst deze zomer een daas ontdekt!!! Pling

_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:22

bij mij staan de paarden ook altijd buiten zowel snachts als overdag. maar merrie met veulen heeft vliegen net om. maar miss is het handig als je een vliegenspray koopt ofso Knipoog
bij Jaja ( mijn veulen ) helpt het wel Bloos

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:30

Op dit moment staan onze paarden overdag ook binnen, ze gaan rond 10.00 uur op stal en rond 18.00 uur gaan ze weer naar buiten. Als je dan overdag op stal komt, is het heel rustig, ze staan wat hooi te knabbelen maar het merendeel staat gewoon lekker te dutten. Als het niet meer zo warm is, gaan ze weer 24/7 naar buiten (dan kan onze dazenvanger zijn werk ook weer aan, met dit warme weer is het gewoon net of de dazen zich per uur vertienvoudigen Boos! )

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:38

ik doe het al jaren zo,rond deze tijd van het jaar stikt het van de dazen bij ons.savonds rond een uur of tien zet ik ze buiten en smorgens zet ik ze weer binnen.dan staan ze al te wachten bij het hek. nooit problemen mee gehad.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:39

de pensionbaas zet de paarden als het warm is ook 's nachts buiten ( als het onweert hallt ie ze weer binnen). Enige nadeel is dat de groep even wat minder stabiel is nu er een nieuw paard is bij gekomen. Nu kunnen ze minder in het oog gehouden worden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:40

bij ons staan ze nu ook s nachts buiten, veel fijner!
Paarden hebben zo weinig tot geen last van dazen..

Vind t ideaal!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:45

Bij ons is dat ook. Nu staan ze vaak overdag binnen en gaan ze dus 's avonds naar buiten. Als 't weer en de dazen het toelaten gaan ze ook gewoon overdag. Alleen als 't echt onweert staan ze ook binnen. Lachen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:08

manie schreef:
Ja hoor hier ook.
Ik vind het onverantwoord en aan dierenmishandeling grenzen, met dit weer en de hoeveelheid dazen, de paarden overdag buiten te houden.

Pardon? Ben ik de enige die deze opmerking wel heel erg ver vindt gaan?
Bij ons op stal is het overdag niet te harden met deze hitte, paarden staan te zweten op stal en het is benauwd en dompig.
Dan heb ik mijn pony liever buiten hoor..

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:57

Vind het inderdaad ook een beetje overdreven.. Als 't moet liever buiten dan binnen hoor.. Desnoods met vliegendeken en spray.. Nagelbijten / Gniffelen

XNonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:03

volgensmij kunnen paarden idd heel
goed zien in het donker mijn pony stond ook
wel eens snachts buiten dat ging best wel
goed:j

elke_fyfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:06

Met dit weer staan onze paarden ook buiten s'nachts. Overdag is het niet te doen met de dazen en vliegen.. s'Nachts is de temperatuur ook veel aangenamer. Ze gaan rond zeven uur s'avonds de wei op en worden er tegen 12 uur s'middags vanaf gehaald..

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:10

Mijn ijslander heeft de laatste dagen snachts buiten gestaan en overdag binnen, waarom? Omdat mevrouw teveel last heeft van de warmte en koelte overgangen(Hele slechte winter gehad). Dazen en vliegen vallen hier(schiermonnikoog) momenteel wel mee.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:16

Als ze de wei al kennen zullen ze echt niet zo snel in het draadje lopen hoor Lachen paarden zien wel beter, ook mbv andere zintuigen Knipoog

Bij ons staan de paardjes dag en nacht buiten Lachen Alleen Hint niet omdat zijn neus snel verbrand, die gaat dus in de avond lekker de wei op en dan de andere hengst naar binnen

Ik bedoel vroeger stonden leefden de paarden op rotsen en stonden ook niet binnen. Daarom gaan ze bij ons ook zoveel mogelijk naar buiten

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:33

Karin_deB schreef:
manie schreef:
Ja hoor hier ook.

Bij ons op stal is het overdag niet te harden met deze hitte, paarden staan te zweten op stal en het is benauwd en dompig.

Totdat je zo keer op keer helemaal lek gestoken binnen moet halen.
Let wel: ik kan niet bij jou in het land kijken, maar hier stikt het van de dazen.

De paarden rennen zich letterlijk gek.
Nee dan is het héél diervriendelijk om ze dan (al dan niet uit principe) buiten te laten staan

Dus nogmaals hier je paarden met dit weer overdag buiten zetten = dierenmishandeling!
Laatst bijgewerkt door manie op 29-07-08 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:37

angelaatjuh schreef:
Ik bedoel vroeger stonden leefden de paarden op rotsen en stonden ook niet binnen. Daarom gaan ze bij ons ook zoveel mogelijk naar buiten

In de VRIJE natuur kunnen paarden zelf naar plaatsen met veel schaduw en minder insekten lopen.
In onze omheinde weides (niks vrije natuur) hebben ze die keuze (meestal) niet.
Paarden zijn dus overgeleverd aan de paar hectare waar ze toevallig op moeten staan, is daar geen/weinig schaduw en is het vergeven van de insekten dan heeft zo'n dier wel pech!

kwintaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:37

Bij ons zijn er inloopstallen, de paarden kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan. De paarden kiezen er op het moment zelf voor bijna de hele dag binnen te staan en 's nachts te grazen. Zoals al eerder gezegd zien paarden in het donker beter dan mensen. Als je bang bent dat ze afkoelen misschien rekening houden met de deken die je erop legt?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:08

Ik zie wel eens dazen bij ons, maar niet overdreven veel en ik zie de paarden ook niet helemaal rennen omdat ze er gek van worden.
Mijn pony zit wel eens onder een aantal plekken deze zomer (voor het eerst in haar leven, hiervoor heeft ze er nooit last van gehad), maar ik merk niet dat ze er last oid van heeft.
Ze hebben schaduw in de wei, maar ook hier zie ik ze nooit in staan.

Dus hier valt het aardig mee. En daarom moest ik even reageren op jouw opmerking, want die kwam heel algmeen over, vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:32

Karin_deB schreef:
manie schreef:
Ja hoor hier ook.

nee die reactie gaat totaal niet te ver

mag jij je paard hier in de wei komen zetten, praten we dan verder...

ze heeft het duidelijk over veel dazen, ook waar ik woon vind ik de paarden buiten, zie niet zelf kunnen kiezen of ze naar binnen gaan eigenlijk onder een vorm van mishandeling vallen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:34

Die van mij staat nu van een uur of 10 tot een uur of 8 op stal......... het is NIET te doen op het land voor ze.......

dus gaan ze inderdaad in de nacht naar buiten