Jong paard deken-mak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 16:47

Met m'n hier geboren veulen deed ik dat ook, handdoeken erop, wassen met grote vodden en water ... dus van die verwacht ik geen drama's, maar m'n hengst, die heeft schrik voor alles (tinker, zou dus cool moeten zijn). Juist voor die heb ik zaterdag een deken gekocht ... IEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!! Achter in het hoekje, ver weg van alles! Nu ben ik begonnen met een reep stof afwisselend met een reep plastiek bij de hooizak te hangen ... Wennen aan geluiden en stexturen. Wil ie eten, wel, dan moet ie bij de enge dingen komen ... nu is het de derde dag, en ondanks dat het al beter is, is nu al twee maar na elkaar de hooizak niet uit op het "normale" uur. t'Kan dus vet eng zijn!!!!!! ...

suppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:19

Ik heb zelf een jonge pony gehad en daar hebben we eerst een zweet deken op gedaan toen een zomer deken daarna een tussen deken op het laatst een winter deken als je maar rustig doet en je pony niet bang maakt is hij/zij snel aan een deken gewend.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:16

De eerste keer dat ik Bud een dekentje opdeed was een zweetdeken om te passen. Ik zwieperde hem er gewoon overheen, en bedacht me pas bij het vastmaken dat dit zijn allereerste dekentje was. Meneer keek nergens van op of om Lovers

Bij zijn eerste winterdeken werd het wat moeilijker. Ik heb een deken met een gesloten boeg, wat je dus over zijn hoofd moet aantrekken. Dat vond hij de eerste keer wat minder Haha! Maar ook gewoon niet moeilijk gedaan, ding over zijn hoofd, hopsakee.
Als je heel meutig gaat doen met het deken gaan ze het eng vinden, en heb je ook kans dat ze het deken zo interessant vinden dat ze het van hun rug aftrekken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:57

Bij Taran gewoon een deken op gegooit, maar toen was hij al zadelmak etc.
Bij mijn nieuwe verzorgpony gewoon ook de deken opgegooid, ondanks dat hij al bang was voor niets. Hij stond te trillen en alles, maar gewoon laten staan. Hij was er zo aan gewend.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:11

stef"]
[quote="RockyLover schreef:
eerst heel vaak oprollen en dan rustig op zijn rug leggen, dan, na hoeveel keer dan ook een keertje beginnen met rustig uitvouwen totdat hij een echt deken omheeft!

Jah, en zo geef je je paard dus aanleiding om te denken dat dat eng is
[/quote]

Toen ik de mijna voor het eerst een deken oplegde dacht ik er ook helemaal niet aan dat hij dat nog nooit op had gehad. Hij had er aan geroken en het aangeraakt met zijn lippen, hij mag van mij altijd ruiken waarmee ik de stal binnenkom omdat hij in het begin echt superbang van alles was. Ook had ik zoiets van, hij was al 3,5 dus iemand zou het toch al wel gedaan hebben? Nou niet dus en hij stoof naar het achterste hoekje van de stal waar hij vervolgens door zijn achterhand zakte van angst en gewoonweg ging zitten! Hij bleef maar trillen en shaken en van dit enge monster proberen weg te komen dus toen hem ik hem ook langzaam open gevouwen, vanaf zadeldek grootte zeg maar en dan steeds verder naar achteren. Hij was toen al wel zadelmak trouwens, beetje vaag maar ja Haha! En dat werkte heel goed maar hij was nog steeds heeeeel bang. Het punt is dat hij niet kan zien wat er op hem ligt en eventueel een stukje over z'n billen hangt. Door tegen hem te praten en hem te kalmeren was hij snel over zijn angst heen.

Maar dat is dus helemaal geen slecht idee hor stef, want mijn paard had ook eerst gesnuffeld en aangeraakt maar toch reageerde hij heel angstig.

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:21

napoleon schreef:
Je moet er vooral geen drama van maken

Dat is met alle dingen die anders zijn dan anders.
Gewoon doen, en niet te zeikerig zijn...
Dekentje erop leggen en doen alsof er niks aan de hand is.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:43

Dank je, Dinkeygirl

WennieJ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 20:11

Sja wat hun allemaal zeggen het ligt aan de cool heid van je paard...

Ik heb habibi laatst mijn jas over hem gelegd! en hij vond het eerst wel even eng maar later niet meer, maar zo kan je ook beginnen! Knipoog ik heb ook al een keer een deken singel om gedaan (losjes natuurlijk! Haha! ) Maar ik heb dat gewoon gedaan voor het te wennen, en dat kan jij ook doen! Knipoog

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:20

Met een handdoek beginnen is inderdaad handig, Sonja

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:45

Ik les overigens van alles op mijn paard...mijn jas, borstels...ik gebruik hem als een soort bijzettafel als ik met hem bezig ben *LOL* Ook heel handig dat hij dikke billetjes heeft, daardoor heeft hij een soort geultje, en daar blijven flesjes e.d prima tussenliggen *LOL*

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:49

Toen ik Jamy voor het eerst een dek op deed was ik eigenlijk vergeten dat ze er nog nooit een op had gehad en leg hem er zo op, het enige wat ze deed was 2 stappen opzij maar verder stond ze te kijken van :'Wat is dit nu weer Verward'
Maar zij bleef dus heel rustig.