discussie: wanneer ben je te groot voor je pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 13:24

ja die zijn idd ook leuk ja, ik ga sowieso tegen die tijd wel eens gericht kijken, wanneer ik niet alleen het paard maar ook de stalling kan betalen en er ook een beetje de tijd voor heb. eerst maar eens uit de randstad weg, stalling is hier letterlijk 2x zo duur als in de rest van NL en voor dat geld krijg je ook nog eens vrij weinig (aan faciliteiten, geen weiland etc).

hehehe ik sta erom bekend dat ik meestal lekker mn eigen gangetje ga en dat ik schijt heb aan loze kritiek uit de omgeving dus daar maak ik me op zich niet zo'n zorgen om. maar dan moet ik wel in mn achterhoofd zeker weten dat ze niet stiekem toch eens gelijk zouden kunnen hebben, vandaar mijn vraag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:30

Je gewoon niets aantrekken van wat een ander zegt. Doen wat je gevoel je ingeeft. Heb jij meer met pony's? Dan is het je goed recht om een pony te kopen. Je gewicht in de gaten houden is het belangrijkste als je een pony koopt, en ik acht je oud en wijs genoeg om niet met een Shet aan te komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:32

Ik snap ook niet war sommige zich druk om maken.
Wat houd nou in als je met je benen onder zijn buik uitkomt?
Hoever verstaan jullie daar onder.

Ik ben 1.70 en mijn fjord en haflinger zijn 1,43M.
Ik heb ook wel op friezen gereden en daar staken mijn voeten onder de buik uit. Was toch echt niet te groot. En wat te denken over de ijslandruiters?

Nou niet komen met gewichten want het ging erom waanneer je te groot was.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:39

Cowgirl schreef:
Ik snap ook niet war sommige zich druk om maken.
Wat houd nou in als je met je benen onder zijn buik uitkomt?
Hoever verstaan jullie daar onder.

Ik ben 1.70 en mijn fjord en haflinger zijn 1,43M.
Ik heb ook wel op friezen gereden en daar staken mijn voeten onder de buik uit. Was toch echt niet te groot. En wat te denken over de ijslandruiters?

Nou niet komen met gewichten want het ging erom waanneer je te groot was.

Maar dat zijn ook wel allemaal stevige rassen die je noemt. Op zich vind ik niet dat het echt uitmaakt als je onder je paard uitkomt (zolang je voeten maar niet ten hoogte van zijn knieen hangen), maar op bv. een haflinger ziet het er vaak beter uit dan als je op een smal ponytje zit.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:40

Haha, tja. Geen gezicht natuurlijk als je mij met mijn 1.72 ziet zitten op mijn merrie van 1.30! Maar zij heeft er geen enkel probleem mee en ik ook niet. Onze andere IJslanders zijn groter, maar met rijden niet anders dan die kleine merrie. Natuurlijk zijn er pony's die geen volwassenen kunnen dragen, maar het is toch meestal een kwestie van smaak en wat je gewend bent. Ik heb er totaal geen problemen mee. Mijn paarden zijn klein, maar onder de ruiter maken ze zich groot! Ofwel, het voelt absoluut niet 'klein'.
Kies gewoon een passend paard en laat anderen maar kletsen.

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 17:15

ik ben 1.71 en 57 kilo, ik rijd nu op een fries van 1.64 en dat staat heel goed. Knipoog
toen ik 14 was woog ik 50 kilo en ik reed op een welch arrabiertje van 1.34 toen werd ik echt wel te groot, het zag er niet meer mooi uit.
qua gewicht zou het wel kunnen maar ik kon ook niet mer lekker zitten enzo.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:00

Boogiegirl schreef:
wanneer jij je paard of jezelf in de weg zit.
meer kan ik er niet op zeggen eigenlijk.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben zelf ook niet 1 van de lichtsten, maar heb sinds kort ook een pony aangeschaft. Een stevig gebouwde van 1.50m ongeveer. Ik rijd ook al heel erg lang, en dat weet je ook wel je balans te vinden met het rijden, en dat vind ik het allerbelangrijkste. Springen zou ik zelf nooit echt gaan doen, je paard moet dan wel jouw hele gewicht dragen over de sprong en dat is naar mijn mening niet echt goed voor de pezen etc.

Ik zie liever een wat groter en zwaarder iemand op een pony die hem 'licht' rijdt, dan een zwaarder iemand op een paard die alleen maar hobbelt. Snappen jullie?

Mijn pony trekt gemakkelijk een sprintje met mij, ook al is dat niet de bedoeling Haha!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:48

Mijn vorige pony was 130cm, tenger gebouwd, dunne beentjes, maar toch had ze geen problemen om mij te dragen hoor! Ik weeg een kleine 50 kilo en ben 163cm groot ... de trainer die 'r inreed woog 70 kilo, en daar had ze ook niet de minste moeite mee ... ze bokte er hem zo vanaf! Extreme duivel

bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:08

het ligt er aan hoeveel die kn dragen en dan vind ik de lengte toch niet echt belangrijk oke een shetje daar kan je mee lopen daar ben je nou te groot voor aar dat snapte je zelf ookw el maar ik zou gewoon op pony's blijven rijden

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:26

Ik ben zelf ook maar 159m , en het is idd zo als je dan een te groot paard heb kan je de hulpen niet goed geven kom je amper onder de zweetbladen uit Verdrietig dus dan gaat dat niet lekker . Maar het is ook zo als je een te kleine pony hebt dus het hangt er een beetje vanaf of je de hulpen nog goed kan geven en of hij geen last heeft van het gewicht.
En of het er nou niet uit zou zien zou me nix kunnen schelen als het maar werkt groetjes Corine

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:19

Ik ben 173 en weeg zo'n 53 kilo. Ik kan, qua gewicht, ook makkelijk op Tiko rijden, ook al is hij maar 146. Maar ik vind het zelf gewoon niet fijn rijden. Kijk, als ik buiten rijd heb ik daar geen last van, maar met dressuur heb ik er wel last van.
Ik rijd nu een pony van 154 en een paard van ruim 160, op deze twee kan ik allebei wel fijn rijden.
Maar jij kan makkelijk nog op een d- of e-pony.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:57

Mijn pony is 1.45 en stevig en ik ben ongeveer 1.67. Ik kom onder haar buik uit maar heb er zelf geen last van, zij heeft ook absoluut geen moeite met het dragen van mijn gewicht.
Zo ziet het eruit:

Afbeelding

Zolang jij en de pony nergens last van hebben is het prima toch.

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:16

Kijk niet teveel naar regeltjes. Het is belangrijk of je pony het leuk vind, en het niet te zwaar vind. De ene pony vind het eerder te zwaar dan een andere, je voelt het wel of je pony het zwaar vind.

Ik heb trouwens een haflinger genomen o.a om de reden dat ik pony's leuker vind dan paarden.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:52

Bloos durf bijna niet te reageren, ik ben ruim 1,70m en weeg ong 53 kilo.
en ik rij nog op een shet van ruim 1 meter.....
het ziet er misschien niet uit, maar ze houd me wel makkelijk (loopt goed, springt hoog enz).
(zie foto in profiel......)
verder rij ik een haflinger van 1.40m die is vrij breed dat past nog makkelijk!

ik denk dat je te groot bent als je onder je pony uitsteekt, maar verder gaat het helemaal om je gewicht en de bouw van je pony daarbij.
maar op wedstrijden enz lijkt het me niet netjes als je te groot ben maar gewoon voor jezelf lekker rijden kan je best wat langer zijn zolang je inderdaad je pony maar niet in de weg zit