Je paard vakantie/vrij geven?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

undra

Re: Je paard vakantie/vrij geven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:09

Mijn paardje heeft ook gewoon een weekje vakantie en staat die op de wei en mijn tante een oogje in het zeil of alles ok met hem is

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:27

Vorig jaar April ben ik een week naar Centerparcs gegaan en ik heb mijn paard ook een week vakantie gegeven.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:30

Een paard verliest pas na 10 weken zijn conditie dus je kunt hem gerust vakantie geven, die van mij gaat ook 3 weken de wei in!

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:55

Citaat:
Van Aimee:

Als een paard alleen los gegooid wordt en/of in de stapmolen komt tijdens een vakantie, is het natuurlijk logisch dat hij/zij stijf wordt en knorrig. Een paard dat vakantie heeft, staat hele dagen in het weiland zodat er lichamelijke en geestelijke ontspanning is, zodat er continu bewegingsmogelijkheid is. Een gezond paard zal dan echt niet stijf worden.

Mijn paard geniet momenteel van 3 maanden vakantie, lekker in de wei met een vriendje.
Volgens Eric van Breda heeft een vakantie langer dan 3 weken geen nut voor de spieren, maar een jong paard zoals die van mij kan met een langere vakantie wel mentaal helemaal bijkomen.

Iedereen heeft zo zijn eigen opvattingen over wat een vakantie is voor een paard. (jong of oud maakt zelfs nog verschil uit).
Dat jij (en ik) het abnormaal vinden als een paard enkel en alleen de box uitkomt voor even stappen, is natuurlijk logisch. Clown Dat is gewoon zielig! En duh, dat het paard dan stijf en knorrig wordt.
Het is echter wel zo dat als je een goed (door)getraind paard uit zijn normale bewegingspatroon haalt voor langere periode (dus minder te doen geeft = in de wei zetten), dat hij/zij zal afnemen in de bespiering en dus ook in lichamelijke toestand. Daaruit kan je zelf concluderen wat dat betekent voor je trainingsresultaten. Rolleyes

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:58

Mijn paard heeft ongeveer vijf maanden vakantie gehad omdat ze drachtig was Knipoog En nou heb ik haar sinds drie weken weer rustig opgepakt, maar vrijdag krijgt ze weer twee weken vakantie omdat ik naar frankrijk ga.
Mijn broer doet haar 's avonds wel op stal en checkt of alles in orde is maar voor de rest mag ze lekker de hele dag in de wei met haar dochter!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:59

Mijne komt sowieso elke dag ettelijke uren op de weide en in de zomervakantie doe ik het zelf rijtechnisch ook wat rustiger. Int begin en aant einde namelijk tentamens, dus dan heeft ze meer rust. Nu staat ze echter al 3 weken 'verplicht' vakantie te vieren op de weide vanwege kreupelheid. Inmiddels is ze wel lekker sjaggo dus als ze weer lopen mag zal ze wel blij zijn hahaha (hoop ik Clown)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:02

Mijn pony zoekt meestal zelf wel zijn uitdagingen als hij een weekje vakantie heeft. Lees, hij doet alles wat niet mag, is continu alles en iedereen aan het opjagen en als hij de kans krijgt gaat hij altijd de veerkeerde kant op........
Hem kun je beter wel wat te doen geven anders hebben ze op stal veel last van hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:03

de mijne heeft zijn hele leven al vakantie Clown
als hij onder het zadel is zal ik hem wel eens een weekje laten staan denk ik, kan eerst sowieso niet veel rijden, maar als hij goed is doorgereden e.d dan zal hij vast wel eens een weekje vrij krijgen Ja

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:08

Normaal hebben die van mij geen vakantie maar vorige week heeft de ene een week vakantie gehad en de andere heeft twee weken (i.v.m. dat de spieren van Iduna erg snel verzuren).
Het heeft ze wel erg goed gedaan. Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:10

Jullie kunnen ze ook zo lekker in de wei zetten, Lisa!

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:13

De mijne krijgt geen vakantie omdat ze een blessure van 8 maanden achter de rug heeft gehad en geopereeerd was aan haar been en ze moet veel bewegen oefeningen ect anders is ze heel snel stijf en sleept ze met haar been , ze gaat 2 x in de week naar het bos dat vind ze geweldig daar bloeit ze van op , ze krijgt zoiezo 1 a 2 x in de week rust en staat elke dag in het land .

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:56

Ik ga in Augustus 9 dagen, dan heeft mijn pony ook gewoon vrij, ik zeg altijd maar:"Ik vakantie, hij vakantie" Lachen Is wel zo eerlijk *LOL*

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:58

Ik train Gonda sowieso al minder in de vakantie. Ik vakantie, dan heeft zij ook een beetje vakantie. Of beter gezegt, meer dagen vrij. Ik bouw het altijd wel rustig af. Niet dat ik de ene dag nog volop aan het trainen ben, en dat ik haar dan twee weken laat staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:00

Mijn merrie heeft gedwongen vakantie...
Ze heeft een flinke hoefscheur en wil haar niet te veel belasten ivm steeds verder scheuren ondanks herhaald ingrijpen hoefsmid. Dus staat ze nu al 3 weken voornamelijk in het land, met af en toe wat stappen voor de afwisseling en om de dag in een voetenbadje voor haar hoef.

Ik merk vooral dat ze dikker wordt nu we niet meer (vrijwel dagelijks) trainen Tong uitsteken
Hoop dat het snel hersteld, want als je meerdere weken niet rijdt/traint, dan begint de conditie en spierkracht toch wel langzaam achteruit te gaan...

XNonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:00

heeey
ik ga 2 weken op vakantie dan gaat hij ergens
anders heen daar staat hij lekker veel in het
weiland en hij loopt er ook vaak in de
stapmolen , ook een soort vakantie

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:02

Natuurlijk!
Jij wilt toch ook graag zo nu en dan vrij zijn van werk of school, veel paarden moeten zo'n 6 of 7 dagen per week!
De mijne heeft bijna mijn hele zwangerschap vrij gehad, geloof niet dat hij er een probleem mee had Lachen.
Denk niet dat een paard er slechter van wordt als hij/zij eens een paar weken alleen maar lekker paard mag zijn, de dingen die ze hebben geleerd vergeten ze niet weer, alleen wordt de uiterlijke conditie misschien iets minder, spieren, beetje te dik etc.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:07

Gewoon vakantie geven hoor! Die van mij heeft ook twee weken stil gestaan door een verwonding aan zijn been. Daarna heeft hij nog een week gestapt, maar het lijkt hem wel echt goed gedaan te hebben. Hij is weer helemaal fris en fruitig met rijden, hij lijkt nieuwe energie te hebben gekregen.

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:26

Hier wil ik graag even op reageren.

Ik breng mijn paardje elk jaar een paar weekjes op vakantie, dit omdat hij al het hele jaar in zijn box
staat en ik vind dat hij daar recht op heeft, tenslotte gaan wij ook bijna elk jaar op vakantie. Haha!

Op de manege waar ik sta kan hij niet op het land, dus vandaar dat ik hem altijd weg breng.
Heerlijk vind hij het..alleen dit jaar heeft hij wel erg veel regen. Volgende week ga ik hem weer ophalen en dan heeft hij 4 weken vakantie gehad.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:30

Toen mijn paard 2 was en ik m heb gekocht ging hij 1 keer per jaar 2 maanden t land op. Hij vond t alleen niet zo leuk zo lang op de wei. Hij is beetje mensen paard. Nu zijn we ondertussen 4 jaar verder en sta ik bij een vriendin van mij op stal. Ze lopen overdags lekke rbuiten in een paddock /wei en kunnen naar binnen als ze willen. Nou zijn de pony's van mijn vriendin elk jaar 6 weken naar t land omdat zij dan met vakantie is. Mijn paard gaat normaal mee op vakantie maar nu door omtsnadigheden niet. Ik ga wel 2 weken met vakantie en zat dus beetje omhoog met mijn knollie. Ik heb e rnu toch voor gekozen om m een maandje vrij tegeven. Hij loopt nu hier vlakbij met 8 andere paarden op een groot stuk land en tot nu toe gaat t erg goed en heeft ie t goed naar zijn zin. Ik kan met een gerust hart op vakantie.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:33

mike krijgt geen vakantie, hij hoeft tog al niet elke dag te werken, en hij vind hetvolgens mij ook helemaal niet erg om te rijden hoor, ga ik soms een keer lekker buitenrijden of zo en dan vind hij t wel goed! maar als ik mike dan een week rust geef dan is hij de eerste keren niet meer te rijden omdat hij zo druk is! Clown

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:35

Ik ben net een jaar weggeweest, en die van mij heeft lekker een jaar vakantie gehad. Lachen

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:37

Vakantie , mijn verzorgpaard heeft gewoon 2 weken lekker op de wei gestaan. Is ook wel eens lekker voor ze.. Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:38

Nee hoor, geen vakantie hier Clown Hij hoeft dan ook niet elke dag hard aan het werk, allebei niet trouwens. Ik wissel veel af, longeren, rijden, bos in, wedstrijd of 1 of 2 dagen vrij in de week. Paarden blijven even vrolijk met deze manier van doen. Echt een paar weken vakantie vind ik niet nodig

XSeOnie_Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:15

Ik zorg er dan altijd voor dat er iemand voor mijn paard zorgt en erop
rijdt. Anders heb ik daarna een heel druk paard.

SpeedyValena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:44

Mijn paard krijgt ook af en toe een week vrij.
Kan ie even zijn eigen ding doen.