dag en nacht buiten in de winter zonder deken, HUUHH?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tracy_

Re: dag en nacht buiten in de winter zonder deken, HUUHH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:14

Mn ene paard heeft altijd wel een deken op, heeft een hele dunne vacht, is snel verkouden,
maar de andere heeft nooit een deken op Clown
zou denk ik ook niet goed komen als die wel een deken op had... Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:09

helemaal gelijk, een deken is zeg maar een vervanging van een wintervacht Knipoog zolang je je paardje niet scheert is het (persoonlijk vind ik dan) beter dan een deken!

_doucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:17

Ik heb mijn paardjes ook buiten staan!
maar dit zijn gewoon shetjes en een fjord.
Ik heb ze wel rustig laten wennen hoor aan de temperatuur en weer in de winter hoor!
1 shet heeft wel een deken want zij vind het zonder deken absoluut niets!

Zolang jou paardje het lekker vind, gewoon lekker buiten laten staan!
Is veel beter voor ze dan 24uur per dag hele winter door op stal vind ik .

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:20

Voor diegenen die nooit een deken opdoen, wat doen jullie in de winter met je paarden, ik bedoel dus hoe intensief worden ze gereden? (Niet aanvallend bedoeld hoor, op bokt moet je altijd oppassen want men voelt zich soms aangevallen).

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:22

Ik heb m'n pony ook nooit een deken op. En er wordt alleen recreatief gereden. Pony staat ook het hele jaar door buiten, gewoon met een loopstal! Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:23

Wat langer uitstappen als dat nodig is.
Ik ga niet een natuurlijk proces bij mijn paardje in de war gooien voor mijn eigen gemak.
Dan maar wat meer werk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:24

maar wat als je intensief sport met je paard???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:29

de mijne is 2 jaar, en loopt al vanaf dat hij bij mij is (toen was hij 4 maanden) dag en nacht buiten zonder deken, als hij onder het zadel komt volgend jaar dan krijgt hij wel een deken om. ivm met de dikke wintervacht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:30

Paarden hoeven geen deken op, want ze maken hun eigen deken aan. Dat veel mensen dit niet weten of er niet op vertrouwen, dàt is pas raar. Knipoog

Ik las dat iemand z'n paard het snel koud heeft en nu zelfs nog met een deken op loopt Scheve mond . Dit vind ik wel triest, eerlijk gezegd. Blijkbaar heb je zelf zo'n koukleum van je paard gemaakt en dat komt z'n weerstand niet ten goede.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:32

maar wat als je nou intensief sport met je paard joviban?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:45

KiWiKo schreef:
maar wat als je nou intensief sport met je paard joviban?

Ja, of als je paard zó oud is, dat die zichzelf niet meer kán warm houden?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:14

KiWiKo schreef:
maar wat als je intensief sport met je paard???

Hoeveel bokkers sporten intensief met hun paard?

Denk dat dat er veel minder zijn dan bokkers die denken intensief te sporten met hun paard...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:17

ik kan je verzekeren dat als ik aan het werk ga met een paard, het paard ook aan het werk gaat............ en dat ik echt niet langer dan een half uur moet gaan werken, want langer grenst aan dierenbeulerij Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:17

Diablo schreef:

Als je paard zo oud is dat ie zichzelf niet meer warm kan houden, dan doe je 'm natuurlijk een deken op. Lijkt me logisch.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:18

en als je intensief sport met je paard Joviban?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:24

KiWiKo schreef:
ik kan je verzekeren dat als ik aan het werk ga met een paard, het paard ook aan het werk gaat............ en dat ik echt niet langer dan een half uur moet gaan werken, want langer grenst aan dierenbeulerij Lachen

Wellicht, dat kan ik vanaf hier echt niet beoordelen.

Maar hoeveel sportpaarden zijn ook echt sportpaard? Hoeveel paarden worden sportpaard genoemd die nog niet eens een B-proef fatsoenlijk door kunnen komen?

En dan nog, uitstappen hoort er bij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:26

uit en instappen niet meegerekend Haha! Haha!

maar ook al is een paard net B klaar, kan je het dier toch behoorlijk aan het werk zetten Lachen

En ik zet ze wel aan het werk, want dat is namelijk wat ik deed........ paarden wedstrijdklaar maken........... en dan moeten ze wel wat kunnen

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:31

Een paard of pony is heel goed in staat om zichzelf warm te houden of het nu sportpaarden zijn of niet. Alleen doen de meeste een deken op voor hun eigen gemak, dat ze na het rijden sneller drogen en ook schoon blijven in de winter. Voor de warmte hoef je het niet te doen zolang je hem niet scheert. Kijk eens goed naar de natuurlijke deken van je paard . als het koud wordt en staat te rillen is dit een teken dat het paardenlichaam bezig is om zich op te warmen. De haren gaan overeind staan om te isoleren, dit is geen teken dat hij het koud heeft. Ik heb op dit moment een 2 jarige, waar ik nog niet mee werk dus die staat zo in de winter buiten. Mijn vorige paard deed ik ook scheren en een deken op hoor, maar dit ook omdat ik dat fijner vond met rijden.
Als je je paard dan ook buiten laat de gehele winter zonder deken is dit geen probleem, zorg wel dat hij eventueel kan schuilen voor harde wind al is het maar schot waar hij achter kan staan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:33

maar wat als je het dier nou wel scheert voor de prestatie?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:35

open je dit topic nu echt omdat je twijfeld aan jezelf? je doet t toch zeker niet zonder bij na gedacht te hebben?

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:37

Dan doe je natuulijk wel een deken op want je heb hem dan zijn natuurlijke jas uitgetrokken, dat zou net zo zijn als je zelf in de winter in je blote kont buiten gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:38

@TS: open je dit topic nu puur om even van zoveel mogelijk bokkers bevestigd te krijgen dat het niet raar is, dat je geen dierenbeul bent ofzo? Jij hebt je paard dag en nacht buiten lopen, zonder deken in de winter... Nou en? Je bent heus niet de enige die het doet dus zielig zal het niet zijn.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:51

Diablo schreef:

Inderdaad Knipoog Ik heb mijn 22 jarige (en die is dus nog niet eens zó oud) op dit moment onder regendek staan, omdat ze met haar zomer vacht deze regenachtige zomers echt niet aankan, dan wordt ze nog stijver en kan zichzelf amper warmhouden.

Het rare is wel dat ze in de winter een vacht krijgt als die van een ijsco en de hele winter wel zonder deken door kan komen Clown dus die staat zomers met hele regenachtige perioden onder regendeken Bloos

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:56

Die van mij gaan 's nachts naar binnen dus een dikke vacht is niet gewenst,gaan ze van zweten op stal.Om gezondheidsredenen wordt de boeg er wel uitgeschoren en dit najaar gaat er 1 helemaal bloot.
In princiepe gaat er alleen een ongevoerde regendeken op maar helemaal boot gaat er nog een deken onder.
Een paard 24/7 buiten zonder deken hoeft geen bezwaar te zijn,alleen goed in de gaten houden wat er met het paard gedaan wordt en hoe hij zich voelt Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:56

Ikima schreef:
Voor diegenen die nooit een deken opdoen, wat doen jullie in de winter met je paarden, ik bedoel dus hoe intensief worden ze gereden? (Niet aanvallend bedoeld hoor, op bokt moet je altijd oppassen want men voelt zich soms aangevallen).

Die van mij rijd ik in de winter alleen als ik zin heb, soms is dat 3 x per week, soms een paar weken niet. En een paar keer per maand gaan we naar de manege waar hij even goed moet werken. Dan zweet hij ook van top tot teen. Ik stap dan uit totdat zijn ademhaling normaal is en zijn spieren wat zijn afgekoeld. Daarna een zweetdeken op en de trailer in. Zweetdeken leg ik op omdat het in de trailer flink tocht. En als we thuis aankomen gaat de zweetdeken af, hij is dan nog wel nat, maar wel afgekoeld. In de (inloop)stal leg ik een plak hooi zodat hij een uur binnen bezig is. De haren wrijf ik op met een pluk stro. Daardoor blijft er een laagje lucht tussen de haren staan waardoor hij beter warmte vasthoudt en waardoor zijn vacht snel droogt. En een uur later is ie droog Lachen
Hij heeft echt een dikke wintervacht, als ik de zweetdeken zou oplaten dan zou hij het veel te warm krijgen. Dus ik laat hem gewoon zonder deken opdrogen, en dat gaat echt prima.

Oudere paarden, of paarden die geschoren zijn, zou ik uiteraard wel een deken op doen. Die verbruiken zoveel energie met warmhouden dat ze teveel gaan afvallen zonder deken.