-verwijderde post-

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Rubber als (stal) ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:47

amanda2 schreef:
Wat gebeurt er als die tegels verzadigd zijn?
Gaan ze dan drijven of komt de urine er aan de bovenkant dan doorheen ?

Bij mij op stage had je achterin de stallen een rooster waar de urine naar een soort gierput heen kon. (was voormalige koeienstal). En 3 keer in het jaar kwam de hoge druk spuit erbij.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:54

Ik ken iemand die t ook heeft. Diegene heeft maar een heel dun laagje vlas erop liggen en t meeste ervan is poep. Maar t lijkt mij toch echt fijner voor de paarden als er een laagje stro ligt zodat ze wat te doen hebben!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:01

Rachel_x schreef:
Ik ken iemand die t ook heeft. Diegene heeft maar een heel dun laagje vlas erop liggen en t meeste ervan is poep. Maar t lijkt mij toch echt fijner voor de paarden als er een laagje stro ligt zodat ze wat te doen hebben!

Wat moeten ze met dat stro doen dan? Opeten? Het enige dat een paard daarmee kan doen is het een beetje rondschoppen, lijkt me niet echt entertainend voor een paard, niet?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:01

mijn paarden staan nu 3 jaar op rubber matten,zonder stro oid er extra bij.

4,5 cm dikke matten,ideaal,scheelt veel werk,mestafvoer,het isoleerd goed,is super zacht..

enigste nadeel,is dat het er erg "saai" uitziet,een stal lekker gevuld met stro ziet er natuurlijk lekkerdr uit,maar ik heb ze ook jaren op stro gehad,en uiteindelijk schoven ze het stro opzij en lagen ze alsnog op het beton.

nee ,ik ben echt een groot matten fan! Ja

je kan overigens als je marktplaats goed in de gaten houdt voor een redelijke prijs ook 2de hands matten kopen,dan ben je ong 250 euro per stal kwijt..

http://tuin-terras.marktplaats.nl/tegel ... nd=14&fs=1

deze zijn echt super! en voor een heel mooie prijs Lachen

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:08

2e hands matten klinkt mij niet smakelijk in de oren...brrr Vingers aflikken Bloos Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:14

? ik vat hem even niet....

die matten van die link zijn overigens nieuw,en echt heel goedkoop ,normaal zijn die 100x100 matten 40 euro...

voor een stal van 3x3 heb je er dus 9 nodig,voor 180 eurie en stal met matten gelegd,is echt niet duur

tis dat ik alle mijn stallen al netjes in de matten heb liggen,anders had ik ze zeker gehaald daar...

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:15

De 2e hands matten die op internet staan zijn vaak gebruikt voor in tuinen en onder speeltoestellen.
Ik heb van de week ook 15 tegels gehaald 2e hands, hadden alleen in een zanderige bak gelegen, waarschijnlijk onder een speeltoetstel, flink afgespoten en ze hebben niets geleden.
Ideaal en schilt de helft met nieuwe, ik betaalde € 20,- per vierkante meter, nieuw kosten ze rond de € 55,- incl hoorde ik laatst zeggen Knipoog schilt me toch teveel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:16

in al mijn stallen liggen ze 2de hands,die peerden schijten erop maak het dan uit of ze al gebruikt zijn ja/nee ,lekker boeiend zeg... Knipoog

scheelt wel een hoop in prijs,dat zeker...

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:18

Mijn paarden staan ook op stal matrassen, ik leg alleen achter in de stal wat vlas.
Het is voor de paarden lekker warm want met stro staan ze na verloop van tijd op het beton omdat ze het opeten en aan de kant schoppen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:05

2e hands zag ik niet vaak. (niet de drainage matten iig )

http://tuin-terras.marktplaats.nl/tegel ... nd=14&fs=1
Bij deze twijfel ik of het dezelfde kwaliteit is als stalmatten...
niet duur iig.

Volgens mij zat ik nieuw op 40,- pm2 ofzo hoor, ook bij bosrubber besteld

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:16

Matten zou ik niet doen
daar loopt toch de urine onder, wij hebben een rubberen gietvloer, dus erin laten gieten en dan hard het uit en dan licht het ook overal en kan de mest nergens eronderdoor lopen.

Edit: ow post verkeerd gelezen, je wilt juist wel dat het er doorheen loopt, dan lijkt me dat een ideale oplossing!

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:23

Ik lees even mee ben zeer benieuwd. Zie nu al veel positieve reacties. Op het eerste gezicht lijkt het me niks, want op stro hebben ze wat te knabbel. Maar andere kant het is veel voordeliger geloof ik en je kan er altijd beetje stro overheen doen zodat ze toch nog wat te knabbelen hebben

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:30

met rubberen matten zou ik evengoed wel stro neer leggen idd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:18

bij mij krijgen de paarden kuil om te knabbelen,das gezonder als stro en veel voedzamer..dus hier wordt er echt verder niets gebruikt als matten,overigens is het dan en/en gebruiken,zelfde is dat je gaat zeggen dat mensen in een stal met stro ,matten eronder moeten leggen..

met matten heb je geen stro nodig,tenzij je zo weinig ruwvoer voert en stro als voeding ziet,dan kan je er stro in gooien...

ik gebruik wel stro bij de merrie als ze een veulen heeft,dan wel,maar verder,noppes Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:04

Wat ik nog wel wil toevoegen is dat de stallen wel sneller vies zijn. 1 hoop gaat (als je te lang wacht) heel de stal door.
Meerdere xen mesten (dus vegen en uitscheppen) is wel een must. Ik geef ook een beetje stro om te knabbelen. stro-gebruik is wel minder en mestafval ook.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:10

ik volg ook ook even wil ook matten in de stal

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:19

Ik heb een 3 jarige andalusier merrie waarvan haar benen nog niet zo sterk zijn.
eerst stond zij gewoon in een box met betonnenvloer en stro, maar als zij sogtends op moest staan zat ze echt een tydje te "zwemmen" voordat ze stond, het was gewoon te glad. Ik heb er nu matten in liggen wel nog gewoon stro in de box, en dit gaat echt super! nu heeft ze heelmaal geen moeite meer met opstaan. matten in je box zijn zeker aan te raden!

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:17

Maar ik begrijp als je matten wilt dat je wel altijd een afvoer voor de urine moet hebben anders blijft het onder de matten liggen.
Bij mij zijn de stallen zonder afvoer dus gewoon een vlakke betonnen vloer, dan zou ik dus geen matten kunnen nemen ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:23

Mic schreef:
Maar ik begrijp als je matten wilt dat je wel altijd een afvoer voor de urine moet hebben anders blijft het onder de matten liggen.
Bij mij zijn de stallen zonder afvoer dus gewoon een vlakke betonnen vloer, dan zou ik dus geen matten kunnen nemen ?

klopt, want dan kan de urine nergens heen....

sunny86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:24

ik heb die hele dikke liggen maar wel gewoon met normaal stro eroverheen, er zitten bij ons roosters onder

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:17

Mic schreef:

Behalve als je gewoon dichte matten hebt.
Dan is het wel de bedoeling dat je er strooisel op gebruikt om de urine op te vangen.

In onze nieuw te bouwen stal wil ik ook graag een rubber of kunststofvloer. Ofwel 1 geheel, of met speciale tegels/klinkermatten.
Wel vloeistof dicht en dan slechts een deel van de stal opstrooien zodat ze daar kunnen plassen en poepen en liggen als ze dat prettiger vinden dan kale matten.
Ik heb nu losse dichte matten en dat is ook al heel fijn, alleen gaan daarvan de randen wel eens opkrullen als er strooisel onder schuift en moet je ze regelmatig even optillen om eronder schoon te maken en ze af te spuiten (afspuiten einde stalperiode, van voor- t/m najaar lopen ze 24/7 op het land, in de winter alleen bij erg natte bodem en slecht weer op stal)

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:56

Ik heb koematrassen in de stal, deze worden aan 4 zijden vastgezet zodat er ook geen vocht onder kan lopen, ze zijn 4 cm dik. De paardjes plassen er wel op dus ik gebruik er wel een laag stro op, zaagsel zou ook kunnen. Ik zou echt niet aan vochtdoorlatende tegels beginnen als je er geen roosters onder hebt, anders ligt/staat je paard altijd in de ammoniaklucht en dat is echt slecht!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:56

Jammer dat de MP linken het niet meer doen. Ik wil ook als we de nieuwe stal gaan bouwen rubber matten in de stal. Ondergrond zal worden van grindtegels maar dan omgedraaid die zijn namelijk steviger als stoeptegels en daarop wil ik urine doorlatende rubbermatten doen. Zo loopt de urine tenminste gelijk weg waardoor de plas weer op de tegels komt en dan de grond in kan trekken.
Ik wil het voornamelijk doen om wat minder mest te gaan krijgen. Tot nu had ik een kuil in de grond waar de mest in ging maar moet nu op karretje gedaan gaan worden. Tja dan gaat het snel vol worden natuurlijk. Als ik alleen maar drollen en een enkel stro sprietje moet doen is het een stuk minder.

Emmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:48

Wij hebben ook vochtdoorlatende 5cm dikke matten in de stal.
Eerst in de hele stal maar dat ging snel ruiken en het eruit halen en schoonspuiten, was een zware klus. Wat zeker elke 2 weken moest gebeuren.

Nu hebben we 2 meter met de matten en de laatste meter een dikke laag stro.
Omdat ze liever op het stro plast en mest blijven de matten droog en hoef je alleen het achterste gedeelte uit te mesten en opnieuw op te strooien.
Zo bevalt het ons SUPER!!!!

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:14

ga dit even volgen..namelijk zeer geintreseerd in de matten Clown
maar nu mijn vraag eigenlijk mn fjord heeft nu last van wondjes aan de benen ... hebben jullie paarden dit ook? ze staat nu op rubberen giet vloer in container stal ! en vanwege niet zulke beste longen verder niets!
bevalt zomers goed, winter minder vanwege natte stallen door regen nu is mijn vraag zouden de orthopedische matten helpen voor de wondjes? is dit echt zachter?