Drijfnat paard rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Drijfnat paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:23

Rijden in de regen oke. Maar op een nat paard rijden is niet slim ivm drukplekken.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:26

maksim_malta schreef:
Rijden in de regen oke. Maar op een nat paard rijden is niet slim ivm drukplekken.

Hoe doe je dat dan als je paard gaat zweten tijdens het rijden? Nagelbijten / Gniffelen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:29

Als mijn paardje onder de modder uit de wei komt, spoel ik hem af met water; zodat alle modder weg is (ook onder de singel).

En dan gaan we lekker rijden.

@maksim_malta;
Dan kun je dus ook niet: zemmen met je paard, met een cross door de waterbak of met regen rijden!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:09

Klopt. Dan kunnen ze smelten.
Haha!

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:14

Ik moet eerst mischien even zeggen dat ik nog niet veel ervaring heb met paarden maar ik zou het zelf toch niet doen als hij echt drijfje nat is.
Ben dan ook wel bang dat hij schuurplekken kan krijgen maar mischien is het ook beter als je dat toch gewoon zelf probeert in te schatten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:18

Hmmm moet je ook kunnen rijden in de regen...

Toen ik Jo gisteren uit de wei haalde tijdens een hoosbui hebben we de helft van de weg naar de stal achteruit gelopen (nouja, Jo achteruit en ik vooruit). Ze weigerde namelijk tegen de regen in te lopen! Ze draaide pontificaal haar bottom naar de regen. Dus toen maar in z'n achteruit. Vond zij prima, en zo kwamen we tenminste ergens.

Vraag me af hoe dat ooit moet onder zadel!

Maar even ontopic: ik heb er ook iets op tegen om Jo kleddernat op te zadelen, maar inderdaad, van zweten worden ze ook nat dus misschien moet ik gewoon niet zo miepen Knipoog

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:19

Ik moet de eerste nog tegenkomen die schuurplekken heeft van een nat paard. Denk dat de meeste ruiters zich drukker moeten maken om de pasvorm van hun zadel als de droogheid van het paard. Vuil is wel een probleem, maar met een tuinslang eenvoudig op te lossen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:20

Ik zadel gewoon op als ze kleddernat is. Het ergste vuil even met borstel verwijderen onder het zadel en dan gewoon het normale tuig erop.
Maak ik wel weer schoon daarna en vet ik in.
Nooit geen drukplekken aan over gehouden.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:21

Ingridje16 schreef:
Als je paard zweet word het ook dreifnat onder het zadel en daar krijgt hij ook geen schuurplekken van.
Ik droog hem gewoon zoveel mogelijk of met stro of een handdoek en dan doe ik gewoon het zadel erop.
Laatst zat hij helemaal onder de modder, dan ga ik er geen zadel op leggen, toen heb ik hem helemaal afgespoten en beetje afgedroogt.

Zo doen wij t ook altijd Ja of met een zweetmes...

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:04

ik poets mijn paard gewoon goed, ze heeft een gezonde vacht en is zo weer droog.
Maar ook al is ze iets nat, dan nog ga ik gewoon rijden, ze zweten ook wel!

Ellke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:06

Je moet er gewoon met een handdoek over heen gaan, en goed borstelen om schuurplekken te voorkomen. Zorg ook dat je een schone shabrak er op lecht.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:40

Tsja,
Ik rijd gewoon in de regen. Knipoog
Behalve als het kei-enkeihard regent.
Wij hebben op stal verschillende dekjes liggen,
Dus het maakt niet echt uit welke je pakt.
En na het rijden een zweetdekentje op. Haha!
Ohja, heb ook een regenjas aan. xD

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 01:37

Mijn Fjordje interesseert het niet of het regent, gisteren stond ze vrolijk met haar snuit in de wind (en ook in de regen) te grazen.

Als ze echt smerig is, dat madam heeft liggen rollen in een modderpoel of zo, dan ga ik niet rijden, dan krijg je nooit het zand eruit. Ook niet met een tuinslang (tenzij je een hele harde straal gebruikt maar dat vindt miepie niet bepaald leuk en haar halster ook niet). En ik hoef niet perse dagelijks te rijden, vind het omgaan met haar al leuk genoeg (poetsen, wandelen, knuffelen). Als ze echt weer eens zwarte piet speelt (hobby van haar) wacht ik wel tot het een keer droog is en borstel dan alles er in een keer uit.

Maar als het dagen achter elkaar geregend heeft (en miepie het te nat vindt om te rollen in de modder) wordt het wel vervelend als je constant niet kan rijden. Vooral omdat ik, ja, egoistisch he, als ik een week niet gereden heb alweer verga van de spierpijn en dan 3 dagen niet kan lopen.

Zoals ik al zei, ik haal met een zweetmes het ergste nat en vuil eruit en gebruik een schone shabrak en singelbont. En drukwonden heeft ze nooit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 02:55

Martin009 schreef:
Ik moet eerst mischien even zeggen dat ik nog niet veel ervaring heb met paarden maar ik zou het zelf toch niet doen als hij echt drijfje nat is.
Ben dan ook wel bang dat hij schuurplekken kan krijgen maar mischien is het ook beter als je dat toch gewoon zelf probeert in te schatten.

Schuurplekken krijgen ze van vuil, dus zand, modder enz, niet van water alleen. Je kunt dus gerust een nat paard rijden mits die niet net heeft liggen rollen, rijden in de regen is ook geen probleem.

De cross werd net genoemd, dat is wel weer een ander verhaal. Omdat je door de waterbak stormt krijg je zand tussen je beenbeschermers, je moet dus zorgen voor goede (speciale) beschermers en goed schoonhouden om te zorgen dat het niet gaat schuren maar dat laatste geld altijd met beenbescherming.

marrie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:40

Als ze nat zijn kan je gewoon gaan rijden maar zoals anderen al zeggen als er zand en modder op zit dan niet want dan krijg je wel schuurplekken

sunny86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:22

ik zou gewoon gaan rijden idd zorgen dat er geen zand zit en met een katoenen dekje

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:15

Als het geregent heeft probeer ik hem eventjes binnen te zetten. ik probeer de modder eraf te halen en hup het normale tuig erop. Na het rijden droog ik het tuig af en klaar is kees!

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:19

miezeren/motregen oke, maar met echte regen ga ik niet rijden hoor!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:38

Vaak hou ik er rekening mee als ik ga rijden en het is slecht weer,
dan zet ik mijn paarden wat eerder ops tal, en wacht ik tot ze (grotendeels)
droog zijn Knipoog Maar ik haar niet optijd helemaal droogkrijg voor de les,
stap ik er gewoon op. Who cares. Paarden zweten toch ook? Lachen
- En geloof me, als die van mij flink aan het werk is, dan is ze nog
natter dan na een regenbuitje -

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:29

Ik zie het verschil niet tussen een rug die nat is van het zweet of van de regen. Als je een schoon dekje gebruikt moet het geen probleem zijn. Lachen

Eventueel kun je zand eraf spoelen met de slang/spons. Dat is wel belangrijk. Ja