Paard van brokken afhalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Paard van brokken afhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:58

XplumX schreef:
@ Myra: nee, nooit geprobeerd maar daar dat stond wel op de planning. Maar denk niet dat mijn instructeur mij les wil geven als ik bitloos rijdt...

@ ponyparadijs: Dat ben ik opzich ook niet, hij is heel erg van het doorgaan.. terwijl ik zoveel zelfvertrouwen niet heb. Maar dat móet ik wel krijgen. Dus opzich is het ook wel weer goed dat hij mij verplicht dingen te doen, dan moet ik wel..

@ Rianneke: Maar als ik haar nu op 1 kilo zou zetten, en ze doet het niet meer.. dan weet ik toch nog steeds niet of het lichamelijk is of niet? Toch..? Ze krijgt dan gewoon minder brok --> minde energie om te uiten dat ze pijn heeft bijv..

Najah.. sorry voor mijn zeurberichten. Maar vind t gewoon erg..

Zelfvertrouwen kan je niet forceren. Een instructeur die dat wel probeert is heel fout bezig.

Een paard dat pijn heeft zal ook zonder brok verzet en/of pijnsignalen geven.

Op gewicht houden is ten eerste te doen door een optimale darmwerking en dus voedsel opname. Een kuur pre en probiotica kan daar goed bij helpen (bv Synbiozyme)
Als de darmen goed functioneren kan een paard inderdaad op goed hooi werken (zelfs topspringpaarden lukt dat)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:03

JoviBan schreef:
Oké, ze loopt dus in de wei, da's mooi. Knipoog

Oorzaken kunnen zijn: bit dat niet past, zadel dat niet past, gebit- of mondproblemen, rugproblemen, blokkade(s) in het lichaam, etc.
Je zou dit alles dus eens kunnen laten checken. Is sowieso goed om dat minstens jaarlijks te laten doen.
En wellicht een andere manier van rijden.

Hm, gezien de info tot nu toe, ga ik mee met bovenstaande: dit moet een reden hebben.

Ik kan je aanraden om niet door te blijven modderen, aangezien het nu met reden is, maar je paard best snel doorheeft dat hij dit gedrag ook in kan zetten om iets voor elkaar te krijgen, bijv. een training vroegtijdig beeindigen.

Ik zou tanden/rug tuigage echt zo snel mogelijk laten nazien, dat kost wel wat, maar dan heb je wel wat.

Verder ben ik niet zeker van de oplossingen van je instructeur, minder voer/kennelijk ruwe aanpak: neem desnoods een gastles, bij wijze van second opinion.

Maar zorg dat je de oorzaak vindt, voor het gedrag een gewoonte is. Dan ben je verder van huis.
Ik wens je er veel succes mee, en hoop dat het snel opgelost kan worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:04

Kan me niet voorstellen dat je paard van basisbrok hyper word.

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 20:06

randalinpony schreef:
JoviBan schreef:
Oké, ze loopt dus in de wei, da's mooi. Knipoog

Oorzaken kunnen zijn: bit dat niet past, zadel dat niet past, gebit- of mondproblemen, rugproblemen, blokkade(s) in het lichaam, etc.
Je zou dit alles dus eens kunnen laten checken. Is sowieso goed om dat minstens jaarlijks te laten doen.
En wellicht een andere manier van rijden.

Hm, gezien de info tot nu toe, ga ik mee met bovenstaande: dit moet een reden hebben.

Ik kan je aanraden om niet door te blijven modderen, aangezien het nu met reden is, maar je paard best snel doorheeft dat hij dit gedrag ook in kan zetten om iets voor elkaar te krijgen, bijv. een training vroegtijdig beeindigen.

Ik zou tanden/rug tuigage echt zo snel mogelijk laten nazien, dat kost wel wat, maar dan heb je wel wat.

Verder ben ik niet zeker van de oplossingen van je instructeur, minder voer/kennelijk ruwe aanpak: neem desnoods een gastles, bij wijze van second opinion.

Maar zorg dat je de oorzaak vindt, voor het gedrag een gewoonte is. Dan ben je verder van huis.
Ik wens je er veel succes mee, en hoop dat het snel opgelost kan worden.

So do I.

Morgen ga ik nog even kijken hoe ze is met rijden, komt een vriendin van me..
Als ze dit weer vertoont ga ik er gewoon niet meer op, niemand meer & ga ik haar laten nakijken..
En als mn instructeur het daar niet mee eens is, krijgt 'ie maar wat.. Mijn paard heeft dit nog nooit gedaan... Verdrietig

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:07

XplumX schreef:
@ Rianneke: Maar als ik haar nu op 1 kilo zou zetten, en ze doet het niet meer.. dan weet ik toch nog steeds niet of het lichamelijk is of niet? Toch..? Ze krijgt dan gewoon minder brok --> minde energie om te uiten dat ze pijn heeft bijv..

als een paard kliert om het klieren of pijn heeft merk je dat dan zeker ook nog... en idd wat tamary zegt een paard kan met alleen goed hooi/goede weide af! ik zou de gok gewoon eens wagen. je instructeur zal zoiets niet voor niks zeggen toch?

randalinpony schreef:
Dan lijkt het mij sterk dat het daaraan ligt, tenzij de brok ineens hevig vna samenstelling veranderd is.

samenstelling van brok verschilt iedere keer dat ze het maken Knipoog

LADPR schreef:
Kan me niet voorstellen dat je paard van basisbrok hyper word.

geef die van mij een kilo per dag en ze springt het dak van de stal af ookal komt ze buiten Clown en muesli pomp ik er 3 kilo per dag doorheen in de winterdagen. zomerdagen is het een kilo vanwege de goede weide...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:08

Vaag zeg zelfs mijn shetten eten een hoeveelheid basisbrok.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:17

LADPR schreef:
Vaag zeg zelfs mijn shetten eten een hoeveelheid basisbrok.

ze reageren allemaal anders op brokken! mijn paard zou ik wel 20 kilo per dag kunnen geven maar dan blijft ze nog hetzelfde Clown

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 16:40

Nou, vandaag is er een vriendin gekomen om te rijden!!
Ze was echt zooo braaf! Hele tijd met een los teugeltje gereden, reageerde overal heel rustig op. Nergens van opkijken enzo, daarna nog even opgepakt & ook dat deed ze gewoon. Niets raars?
Daarna ben ik er nog op geweest *niet zo verstandig, met een gekneusde heup maargoed*
En ook toen was ze heel braaf. Even nog gedraafd & gegalopeerd...
Nou, schiet mij maar lek hoor. Maar waar dat gedrag van gister nou vandaan kwam...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:12

tsjah paard een slechte dag gehad? of van iets geschrokken ofzo?

maar iig wel fijn om te horen dat ie vandaag zo braaf was Pling

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:09

Je paard is wel krachtvoer nodig lijkt me om te kunnen functioneren. Hoeveelheid voer kun je misschien met de dierenarts overleggen.
Maar als het nu weer goed is, zou ik het gewoon om 2 kilo houden.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:14

Je hebt je paard sinds april dit jaar, zou het kunnen dat ze gewoon een beetje de nieuwe baas aan het uitproberen is?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:16

Fijn dat het nu wel goed ging. Pling
Ik zou de brok wel minderen, ik vind het best veel namelijk.
Mijn paard staat van 10.00-19.00 in de wei en krijgt maar 2x dgs 1/4 muesli van Pavo.
Toch adviseer ik je nog om er een osteopaat o.i.d. bij te halen.
Neem eens een kijkje op http://www.icreo.com.
Ik vind dat dit jaarlijks in je pakketje hoort.. Zoals al eerder gezegd.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:23

ik heb mijn pony ook van de brokken afgehaald, wel 1 handje naar het rijden maar niet meer standaard elke avond 1 schep ze werd er gewoon te druk van en nadat ze geen brokken meer kreeg was ze weer rustig en kon ik weer heerlijk rijden.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:30

Ik denk niet dat het aan de brokken ligt.

Omdat je je paardje nog zo kort hebt kan het ook zijn dat hij je aan het uitproberen is. Denk dat je anders eerst maar even verder moet zoeken of het geen andere reden heeft, bv. pijn. En gewoon zijn brokken blijven geven.

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:02

Ik weet het niet..
Is dit wel de oorzaak van het klieren?

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:05

Verveelt ze zich niet?
Is het goed voer waar genoeg in zit?

Als je van de basisbrok afgaat, kijk eens op deze site, daar staan goeie alternatieven over eten.

www.paardnatuurlijk.nl