Dringende vraag over kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Re: DRINGENDE VRAAG!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:02

Je moet gewoon door gaan het beestje zo te voeren als hij al gevoerd werd met eventueel een kleine aanpassing hier en daar. Wil je het helemaal omgooien en em meer brok of hooi geven of iets wat ie nooit gehad heeft, moet je dat rustig, beetje bij beetje aan zijn voerprogramma toevoegen. Niet ineens iets anders gaan doen. Veel paarden kunnen daar maar slecht tegen.

Als je paard amper op de weide kwam, of op een kale weide, moet je em niet zomaar op een volle rijke weide zetten. Dat is gevaarlijk. Dan beter stukjes afzetten. Bekijk ook of deze weide niet te rijk is. Alleen maar vers groen sappig gras lijkt misschien lekker en goed, maat dat is het niet. Een paard kan beter een ietwat 'ruigere' weide hebben met meer kruidige plantjes. Niet elk stuk weide is geschikt voor een paard!!

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:03

Heb je er bij stil gestaan dat 1 pony wel heel alleen is. Paarden zijn kuddedieren en 1 pony alleen kan heel ongelukkig worden (en dat wil je neem ik aan ook niet) Ik zou er dus zeker een shetje bij zetten voor het sociale contact. Dat brengt dus ook weer meer kosten met zich mee.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:04

Goed punt Juin!

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 16:04

lieve mensen!
ik snap jullie over dat jullie denken dat ik er niet goed over na heb gedacht,
maar dat is wel zo, echt ik zweer het ik wou gewoon weten hoe het met het voer zit en dit is veel sneller dan naar de winkel gaan.. nou dat dacht ik dan.. want jullie gaan er problemen over maken dat ik goed moet nadenken en dat snap ik maar nu weetik nog steeds niet hoe het met dat voer zit xD

Jana_en_Ik:
bedankt daar heb ik heel veel aan Haha!

Juin:
ja me zus krijgt er ook 1 of we nemen een gezelsschap shetje

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:09

weet niet of je al op de middelbare school zit? daar moet je ook zeker rekening mee houden. (huiswerk, lange dagen, hoe lang je moet fietsen enz. enz.)

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 16:11

mensen gaan echt onaardig doen
over dat ze medelijden hebben met die pony die ik krijg[onderaan p.1 :S] Boos!
terwijl ze me ook gewoon kunnen vertellen hoe het met voer zit, maarja dat is zeker teveel gevraagd? =s

ik bedoel dit niet voor de mensen die wel gewoon hielpen of me probeerde te waarschuwen maar voor de mensen die onaardig gaan lopen doen

beestenfreak:
ja zit al op middelbare en dat heb ik zeker ook bedacht want me zus en ik krijgen er allebei 1 of samen [als het doorgaat] en dus hoeven we er niet perse elke dag naar toe, en het is op 3 sec. loopafstand Tong uitsteken

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:12

heb je amzel mee ik moet 3 kwatier fietsen Knipoog

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 16:12

wwooo dat is wel poedersuiker =O

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:16

tja je kan het zo goedkoop of duur maken als je wilt Knipoog

je kan het hele jaar een weiland huren met een schuilstal voor 50 euro per maand.. 50 balen hooi hebben voor de winter à 3 euro per baal = €150,- ... zak bix kopen waar je met normaal gebruik 5 euro per maand kwijt bent..
wintec zadel of 2e hands zadel kopen van €300,- hoofdstel van €25,- stel Harry's Horse borstels kopen van 15,-
eens in de 2,5 maand naar de hoefsmit laten gaan à €20,-
eens per jaar inenten à €30 euro en klaar ben je voor

€915,- per jaar :12 = €77,- per maand reserveren voor de kosten van je pony

+ een eenmalige uitgave van tuig en borstels a een totaal van €340,-

en een pony heb je ook voor €1000,- als je een goedkope pony wilt..

dus kort samengevat:

Per maand aan de pony gemiddeld kwijt: €77,-

eenmalige totale uitgave: €1340,-

maar je heb ook het andere uiterste à vol pension bij een luxe stal à €300,- per maand
zadel van €1000,- hoofdstel van €200,- borstels met borstelkoffer met verzorgingsspullen van €60,-
dekens à een totaal van €400,- hoefsmit met beslaan à 1x in de 2 maanden €80,- inenten van €30,- per jaar
overige pluraria à €300,-
waar je dan dus al uit komt met vaste lasten van

€4210,- dus per maand reserveren: €350,83

en een eenmalige uitgaven van tuig, zadel, pluraria,dekens van een totaal van €1900,-

en een pony in de duurdere prijsklassen is rond de €5000,- (maar je heb ze nog veel duurder Clown )

dus ook weer kort samengevat:

gemiddeld per maand kwijt: €350,83 per maand

eenmalige uitgave van €6900,-

nu noem ik 2 extreme dingen ..
maar je kan er ook tussen zitten dus bij een boertje op vol pension staan of een kleine stal

à €150,- per maand
inenting per jaar €30,- eens in de 3 maanden naar de hoefsmit à €20,-

spullen kopen à een zadel van rond de €600,- hoofdstel van €40,-
wat prularia (dekjes enz.) €40,-
verzoringsspullen (borstels enz.) €20,-
een regendeken,zweetdeken of misschien wel een uitbreiding als je de pony kort in de vacht heb willen staan totaal €200,-
en een pony rond de €1700,-

dan ben je per jaar €1890,- kwijt ..
dus per maand gemiddeld: €158,- per maand kwijt

en eenmalige uitgave van totaal €3900,-

wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je eht zelf zo bond of goedkoop kan maken als je wilt ...
en deze prijzen zijn maar een schatting ...
Laatst bijgewerkt door __KELLY op 17-07-08 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 16:18

__KELLY schreef:
tja je kan het zo goedkoop of duur maken als je wilt Knipoog

je kan het hele jaar een weiland huren met een schuilstal voor 50 euro per maand.. 50 balen hooi hebben voor de winter à 3 euro per baal = €150,- ... zak bix kopen waar je met normaal gebruik 5 euro per maand kwijt bent..
wintec zadel of 2e hands zadel kopen van €300,- hoofdstel van €25,- stel Harry's Horse borstels kopen van 15,-
eens in de 2,5 maand naar de hoefsmit laten gaan à €20,-
eens per jaar inenten à €30 euro en klaar ben je voor

€915,- per jaar :12 = €77,- per maand reserveren voor de kosten van je pony

+ een eenmalige uitgave van tuig en borstels a een totaal van €340,-

en een pony heb je ook voor €1000,- als je een goedkope pony wilt..

dus kort samengevat:

Per maand aan de pony gemiddeld kwijt: €77,-

eenmalige totale uitgave: €1340,-

maar je heb ook het andere uiterste à vol pension bij een luxe stal à €300,- per maand
zadel van €1000,- hoofdstel van €200,- borstels met borstelkoffer met verzorgingsspullen van €60,-
dekens à een totaal van €400,- hoefsmit met beslaan à 1x in de 2 maanden €80,- inenten van €30,- per jaar
overige pluraria à €300,-
waar je dan dus al uit komt met vaste lasten van

€4210,- dus per maand reserveren: €350,83

en een eenmalige uitgaven van tuig, zadel, pluraria,dekens van een totaal van €1900,-

en een pony in de duurdere prijsklassen is rond de €5000,- (maar je heb ze nog veel duurder Clown )

dus ook weer kort samengevat:

gemiddeld per maand kwijt: €350,83 per maand

eenmalige uitgave van €6900,-

HEEEEEL erg bedankt nu kan ik dit laten zien Clown Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:18

Jongens, beetje rustiger kan ook wel. Ik snap dat jullie posts goed bedoeld zijn, maar we hebben het hier wel tegen een jong meisje die met alle goede bedoelingen om advies vraagt. Het is niet zo lief om half verwijtende dingen te zeggen.

Ze heeft waarschijnlijk geen goed idee waaraan ze begint, maar laten we haar dan helpen, ipv het idee helemaal de grond in te boren Knipoog Want wij bepalen niet of ze een paardje krijgt of niet (dat zullen de ouders wel doen), maar wij kunnen wel meebepalen hoe zij geïnformeerd wordt Knipoog Wat jullie allemaal zeggen, zijn dingen waar ze realistisch over moet zijn, maar het kan wel wat aardiger gezegd worden tegen zo'n jong iemand.

Denisuhtjuh: bekijk de topics eens die eerder aangegeven zijn. Daar staat al een hoop info in, ook over het voer en dergelijke. Ook in andere topics die je met een beetje zoeken kan vinden, staat een hoop info.

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 16:19

dankjee =)
ik dacht al: ben ik nou zo dom bezig dat ik om hulp vraag? xD

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:24

heb mijn bericht even geeedit om iets toe te voegen ...
omdat ik alleen het extreme had genoemd en niet het wat ik noem "normale"

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 16:26

okeee ik vind jou bericht egt superhandig __KELLY Clown

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:27

Tieneke schreef:
Jongens, beetje rustiger kan ook wel. Ik snap dat jullie posts goed bedoeld zijn, maar we hebben het hier wel tegen een jong meisje die met alle goede bedoelingen om advies vraagt. Het is niet zo lief om half verwijtende dingen te zeggen.

Ze heeft waarschijnlijk geen goed idee waaraan ze begint, maar laten we haar dan helpen, ipv het idee helemaal de grond in te boren Knipoog Want wij bepalen niet of ze een paardje krijgt of niet (dat zullen de ouders wel doen), maar wij kunnen wel meebepalen hoe zij geïnformeerd wordt Knipoog Wat jullie allemaal zeggen, zijn dingen waar ze realistisch over moet zijn, maar het kan wel wat aardiger gezegd worden tegen zo'n jong iemand.

Denisuhtjuh: bekijk de topics eens die eerder aangegeven zijn. Daar staat al een hoop info in, ook over het voer en dergelijke. Ook in andere topics die je met een beetje zoeken kan vinden, staat een hoop info.

Inderdaad Ja

en daarbij zijn haar ouders denk ik ook wel volwassen genoeg om zowel financieel als qua ponykeuze en verzorging en de verantwoordelijkheid voor het diet hebben om voor het dier te zorgen..
Laatst bijgewerkt door __KELLY op 17-07-08 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:28

denisuhtjuh schreef:
dankjee =)
ik dacht al: ben ik nou zo dom bezig dat ik om hulp vraag? xD

Nee dom bezig ben je niet, maar de meetse mensen denken gewoon erg luchtig over een eigen paard.
Zeg niet dat jij er een van bent, maar het kán..
Ik heb genoeg verhalen gehoord dat het fout gelopen is.. Bv dat het dier erg ziek werd, en de mensen de DA kosten niet konden betalen, waardoor het beestje naar de slager ging, terwijl het met een paar behandelingen te redden was..

Zoiets wil je liever niet meemaken, en dus verkomen..
Vandaar dat deze mensen je waarschuwen voor onverwachte kosten..
Daarmee word niet gezegt, dat jij ook zo iemand bent, maar je word alleen met je neus op de feiten gedrukt Knipoog

Ik hoop dat je een goed besluit neemt, en iedereen er achter staat, en bekend zijn van de onverwachte kosten die een paardje met zich meebrengt Knipoog

Iig, heel veel plezier met je paardje, als het doorgaat, en zorg goed voor 'm Lachen

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 16:29

dankjewel =)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:30

__KELLY schreef:
Tieneke schreef:

Inderdaad Ja

en daarbij zijn haar ouders denk ik ook wel volwassen genoeg om zowel financieel als qua ponykeuze en verzorging en de verantwoordelijkheid voor het diet hebben om voor het dier te zorgen..

Het kan ook zijn dat de (stief)ouders totaal geen verstand hebben van paarden, zoals mijn ouders Clown Die hebben er ook weinig verstan van hoor Tong uitsteken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:33

Maar dat doet er niet toe Knipoog Daar gaat dit topic niet over. Meisje wil beeld krijgen van de kosten, geen discussie of haar (stief)ouders er wel of geen verstand van hebben.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:33

Oke! zus spreekt hier! Tong uitsteken

ALS het al doorgaatis het volgend jaar! Genoeg tijd om erover na te denken zou je zeggen?!

Ja we weten dat het veel geld kost! Maar onze ouders ook!
Daarom weten we nog niet eens zeker of het wel doorgaat!
En waarom hebben sommige mensen nu al medelijden met het paard wat we nog moeten gaan kopen?!
Jullie kennen ons niet eens!

En we zijn met 2 dus tijd word verdeelt.
We weten nog niet welk paard, omdat je (lijkt me) niet meteen het eerste paard moet kopen wat je ziet! Daar hebben we genoeg tijd voor! Niet haasten.

Relax... Alles wat ze wilde weten is over het voer! Weet je het niet!Reageer dan ook niet!

Start een eigen problemendiscussieforum of zo?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:34

Oowjaa TS en vergeet niet een spaarpotje voor de pony te hebben voor "nooduitgaven" (ik heb iig een aardig spaarpotje voor de incidentieele uitgaven... mocht mijn pony ziek zijn... zit ik niet in de financiele problemen ..)
dus bijvoorbeeld als de pony eens wat heeft en dus een dierenartsbezoekje nodig heb...

en daarbij los van dat je ouders een pony financieel aankunnen...
vergeet niet dat het ook veel verantwoordelijkheid is..
je moet echt elke dag naar je pony.. lukt dat niet.. moet je iemand anders langs laten gaan..

je pony moet elk uur van de dag water hebben...
genoeg eten krijgen..
en goed verzorgd worden...

en een beetje hulp van een volwassenen die ervaren is met paarden zelf houden is ook niet verkeerd...
mijn ouders hielpen me vroeger vooral met het verzorgen van mijn pony en mijn tante had gelukkig ook paarden dus die hielp me ook altijd en ook voor als ik vragen had...

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 16:34

heeel erg bedankt Vork
Laatst bijgewerkt door denisuhtjuh op 17-07-08 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:35

denisuhtjuh schreef:
want wij hebben een weilandje achter ons huis dus de enige kosten die ik nog meot betalen zijn dan het voer, de verzekering en de wormenkuur enzo

en ik heb al tuig

jaa heel erg bedankt SOWHAT

het is niet alleen voer he! het is ook de enting , hoefsmid, tandarts, dierenarts(als er wat is) je moet goed bedenken dat jou paard er niet moet onderlijden omdat jullie geen geld hebben voor behandeling, zadel, hoofdstel, bostels, creame voor bijvoorbeeld wondjes en natuurlijk heel veel tijd.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:35

sorry als ik het zo terug lees, ben ik iets te fanatiek geweest Bloos er zijn namelijk ook nog mensen die wel helpen Tong uitsteken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:36

tjalk schreef:
denisuhtjuh schreef:
want wij hebben een weilandje achter ons huis dus de enige kosten die ik nog meot betalen zijn dan het voer, de verzekering en de wormenkuur enzo

en ik heb al tuig

jaa heel erg bedankt SOWHAT

het is niet alleen voer he! het is ook de enting , hoefsmid, tandarts, dierenarts(als er wat is) je moet goed bedenken dat jou paard er niet moet onderlijden omdat jullie geen geld hebben voor behandeling, zadel, hoofdstel, bostels, creame voor bijvoorbeeld wondjes en natuurlijk heel veel tijd.

Wie zegt dat zij er geen geld voor hebben? Ze willen gewoon een beeld hebben van de kosten. Wij moeten andermans rekening niet maken. Dat recht hebben we niet.