Hoe groot is jullie weiland/ padock/ buitenverblijf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WWisecracker

Re: Hoe groot is jullie weiland/ padock/ buitenverblijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:13

Ik weet het! Maar het welzijn van het paard is toch zeer belangrijk. Dus als het kan zou ik het zeker doen! Waar het mij om gaat (heb ik al meer geschreven in div. topics) Is dat er steeds meer paarden op hele kleine stukjes land worden gepropt. ''Iedereen'' schaft maar een paard aan en zet het in de ''achtertuin'' Niet echt gustig voor het paard dus! Dit werkt ook weer geragsproblemen in de hand e.d. (maar goed dit is een beetje oftopic) en hier kunnen we nog heel lang over discuseren. Ik vind het gewoon heeeel jammer dat het deze kant op gaat met het paardenhouden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:17

Als een paard lekker een sprintje kan trekken, heb je echt niet mega veel ruimte voor nodig. Maar dat doet dan echt niet af aan zijn/haar welzijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:18

Ik vind niet dat ze een sprintje kunnen trekken in een bak van 20x40... Maar dat is mijn mening.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:19

Ik neem aan dat je mijn paddocks bedoeld?

Voor een groot paard niet nee, maar aangezien mijn pony's 84 cm en 88 cm zijn kunnen ze voluit op zo'n stuk

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:23

rowo schreef:
Ik vind niet dat ze een sprintje kunnen trekken in een bak van 20x40... Maar dat is mijn mening.

Helemaal mee eens, en dan nog...
Paard heeft ook echt niet voldoende aan een sprintje kunnen trekken.
Ik weet niet of ik een paardenblad mag noemen, maar laatst heeft er dus in een bekend paardenblad een groot artikel over paardenwelzijn gestaan. Dat moet maar eens gelezen worden door veel paardenhouders die het goed denken te doen, dan krab jeje wel eens achter de oren. ( Zeg niet dat ik alles zo goed doe hoor maar doe wel mijn best Bloos Haha! ).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:26

Met een sprintje trekken bedoel ik dus dat je paard dan voldoende ruimte heeft om alles te kunnen doen.

Ik zie niet in waarom dat niet voldoende is voor een paard

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:28

Nee sprintje trekken is zeker niet genoeg, maar wel fijn als ze dat ff kunnen. Hier staan ze ook hele dag buiten en sprintje trekken doen ze niet eens. Staan de hele dag met de kop aan de grond. Clown

Sportpaarden of niet, ze staan gewoon in een wei (behoorlijk gras) de hele dag en als het kan ook s nachts.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:30

Ohh hier wel lekker aan het rennen en doen, helemaal als ze weer eens een skippybal of iets dergelijks krijgen. Hier staan ze overigens niet op gras maar op zand.

Maar goed jullei zeggen allemaal sprintje trekken is neit genoeg waarom vinden jullie dat dan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:31

T is maar net wat je onder sprintje trekken verstaat. K zie veel paarden in een klein bakje staan. Op moment dat ze sprintje trekken, moeten ze alweer afremmen en omdraaien omdat ze al aan de overkant zijn. Soms kun je niet anders en ben je blij dat ze buiten komen, maar ik vind het persoonlijk niet genoeg.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:32

Met een sprintje kunnen trekken bedoel ik dus dat ze voldoende ruimte hebben om te galopperen en te spelen.

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:34

Wij hebben 2 hectare weiland voor 4 paarden. Ook hebben we een rijbak van 20x50 en een paddock (11x30) met inloopstallen.
Onze paarden staan, ondanks dat ze zo de paddock in kunnen lopen (bijna) altijd in hun stal (vrijwillig).
En als ik ze 's ochtends de wei op wil doen, moet ik ze er naartoe slepen!

Misschien ben ik de enigste met paarden die liever op stal staan, maar in mijn geval is weide niet perse noodzakelijk. Je doet ze er gewoon geen groot plezier mee.

Als je een klein stukje weiland overhoudt, zou ik er een goede paddock van maken. Een kaal weiland heb je ook niets aan.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:38

imker schreef:
suuzepuus schreef:
beter iets dan niets toch?!! ik heb een hele ruime paddock waar ze lekker in kunnen ravotten en daarbij iets van 800 m2 wei en een stuk wei ietsje verderop . dat is ook iets van 800m2. ze kunnen niet 24/7 op de wei maar toch wel zeer regelmatig een paar uurtjes!

Brrr, dat vind ik persoonlijk een verkeerde insteek.... Paarden horen m.i. zoveel mogelijk buiten te staan, met hun neus in het gras of iig buiten met behoorlijk wat uitloop om hun benen te strekken. Paarden horen ca. 10-15km per dag te lopen (in het wild). Dit is goed voor hun spijsvertering en verdrijft stress.
Mijn paarden staan daarom minimaal 10 uur per dag buiten (mits het niet stormt of sneeuwt), en liefst 24/7 in de zomer.

Helemaal mee eens!
Als je een paard niet voldoende ruimte kan geven om buiten te zijn moet je helemaal GEEN paard nemen!
Met een dergelijke redenering (sportpaarden bijvoeren en weinig tot geen weidegang) kweek je maagzweren en erger....

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:42

LADPR schreef:
Ohh hier wel lekker aan het rennen en doen, helemaal als ze weer eens een skippybal of iets dergelijks krijgen. Hier staan ze overigens niet op gras maar op zand.

Maar goed jullei zeggen allemaal sprintje trekken is neit genoeg waarom vinden jullie dat dan.

Misschien moet je meer over de historie van het paard lezen (hoe in het wild e.d.). Een paard is een kuddedier dat dagenlijks vele km lopen en grazen daarbij de hele dag. Paarden moeten foerageren om steeds iets in de maag te hebben om sappen en het gal in beweging te houden. Paarden moeten kunnen slenteren om voldoende in beweging te kunnen zijn. dit is goed voor spieren, pezen, kraakbeen en gewrichten! Dit alles kan naar mijn mening niet in een padock. Ook is de grond van een padock heel zacht (meestal) en dit is weer niet goed voor het hoefmechanisme met alle gevolgen van dien.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:44

Ze slenteren hier de hele dag en hebben onbeperkt de toegang tot ruwvoer.

Ook is de bodem hier niet heel zacht, mijn dieren hebben hele mooie en gezonde hoeven.

Edit: Ik weet wat de historie van het paard is zoals jij het noemt.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:43

Waar mijn paard staat staan ze met zijn vieren.
We wislen volgens mij iedere week van weiland dus verschilend.
De verzorg shet heeft wel een eigen weiland want hij is
soms hoefbevangen.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 14:48

rowo schreef:
Sorry, ik las kopen... maar zelfs huren is niet voor iedereen weggelegd.
Ik lees dat TS dus onlangs is verhuisd, ook geen goedkope aangelegenheid.

Nee idd, als wij geld hadden voor een dergelijk huis/ stallen en groter weiland hadden we dat zeker gedaan. Maar dat is in onze omgeving aardig onbetaalbaar. Voor € 300.000,- heb je in onze omgeving krap aan 2000 m2 grond en als er wel meer grond bij zit voor die prijs dan is het huis letterlijk een krot en moet gesloopt worden.

Ik zie trouwens het stukje "weiland" van ons ook niet als volwaardig weiland, maar meer een uitvalshoek waar ze elke dag een uurtje of wat in kunnen gras eten.

En dat het sportpaarden zijn is ook geen reden om een kleiner weiland te nemen, zo bedoelde ik dat ook niet, maar ik bedoel dat alleen gras niet voldoende voeding is voor een sportpaard, ze moeten toch altijd bijgevoerd worden. Dus ook al heb je heel veel gras of heel weinig gras, bijvoeren moet toch.

Editje: huren is voor ons geen optie, dat is dan sowieso te ver bij ons huis vandaan. En ik wil wel zicht hebben op de paarden. Niet dat ik opgebeld word "ja, je paarden zijn uitgebroken en lopen op de weg".

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, ik merk wel dat ik sterk in de minderheid ben met mijn kleine lapje grond. Ik vraag me wel af of jullie dan nog thuis wonen (bij je ouders dus) of dat je zelf al een huis met zoveel land hebt kunnen kopen? Dat is bij ons namelijk onbetaalbaar en ik voel mij al best gezegend met de hoeveelheid grond die wij hebben op dit moment Bloos

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:57

Wij wonen in ongeveer dezelfde omgeving qua prijzen...
Voortussen de 300.000 en 400.000 is nog wel wat te vinden met meer grond dan dat, maar dan zul je inderdaad zelf nog wat aan je huis moeten sleutelen want alles nieuw en een flink stuk grond, dat lukt je eigenlijk niet.

Maar de tip van weiland bijhuren in de zomer is zo gek toch niet?
Dat hoeft niet super veel te kosten en kan vaak wel vlakbij als je wat buren en boeren benaderd met de vraag of zei nog iemand weten die een stukje land wil verhuren... Dan kun je ze zomers misschien elke dag meerdere uren tot de hele dag laten grazen of bijvoorbeeld in de weekenden wat langer, of als vakantie...

Het is namelijk zo dat 700m2 gras erg weinig oppervlakte is. Dat is heel snel op, ook als je maar een paar uurtjes per dag er op laat lopen. Toch is het inderdaad beter dan geen gras. Je paarden zullen je heel dankbaar zijn als ze naast paddock met hooi ook nog wat vers gras mogen eten. Ik zie dat bij onze paarden als ze in de winter in de paddock en bak lopen. Een uurtje gras eten is dan echt genieten. Als je zelf het weiland in loopt gaan ze al bij de draad staan wachten en kijken of ze er zelf ook even heen mogen...

Dat is voor mij ook 1 van de redenen geweest om mijn land niet meer helemaal stuk te laten lopen door ze in natte perioden en in de winter 24 uur op het gras te laten.

Ik kan ze beter elke dag in de winter 1 of 2 uurtjes laten grazen, dan dat ze in het begin van de winter heel lang in het gras staan, maar vervolgens aan het eind van de winter 2 maanden alleen maar in de bak kunnen lopen. Hoe natter het wordt, hoe korter ze dus op het gras komen.

Veel plezier op jullie nieuwe plekje!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:03

Bij ons kost een 'simpel' rijtjeshuis al tussen de 225.000 en 300.000 Euro.... Wil je er een lapje grond bij dan ben je al minimaal 500.000-700.000 of zelfs nog meer kwijt. Ik heb geluk gehad dat ik via via m'n weiland heb kunnen kopen voor een redelijke prijs. Voor zo'n stukje als wat ik heb (8500 m2) vragen ze hier gewoon 60.000 Euro. En dan heb je alleen een stuk grasland zonder verder voorzieningen....

Ik woon gewoon op mezelf (wordt 35 in augustus, dus zou wel vreemd zijn als ik nog thuis zou wonen Sigaar ), ben getrouwd en heb 2 kleine kinderen. Moet ook hard werken om genoeg geld bij elkaar te 'schrapen' om alles in goede banen te leiden. Mijn man is wel eens jaloers op m'n paard, hij vindt dat die meer aandacht krijgt dan hij Ach gut

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:07

madamX schreef:
Helemaal mee eens!
Als je een paard niet voldoende ruimte kan geven om buiten te zijn moet je helemaal GEEN paard nemen!
Met een dergelijke redenering (sportpaarden bijvoeren en weinig tot geen weidegang) kweek je maagzweren en erger....

Jij begrijpt het ook al niet, sportpaarden moeten altijd bijgevoerd worden, ook al lopen ze 24/7 in een weiland. Uit gras halen ze niet voldoende voedingstoffen om ook te kunnen presteren.

Mijn voorkeur gaat natuurlijk ook wel uit naar een groter stuk land, maar zoals ik al eerder heb gezegd is dat (in onze omgeving) niet te betalen.

Ik ken trouwens zat kern gezonde paarden die op hoog niveau lopen (Prix st George/ GP etc.) die het grootste deel van de dag in een padock, voorzien van genoeg hooi/voordroogkuil, staan. En dagelijks een uurtje in het gras.
Dus de link weinig/geen weidegang=maagzweer is wel heel erg kort door de bocht!
Trouwens waar is jou uitspraak op gebaseerd?

Ik heb trouwens ook een paard wat overgevoelig is voor gras, haar stofwisseling gaat dan op hol en ze word broodmager. Dus die loopt altijd op rantsoen of in het zand. Ze is kerngezond en is nog nooit 1 dag in haar leven ziek geweest! Volgens jou theorie zou ze nu moeten creperen van de pijn in haar maag en ellendig zijn....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:11

Gras heeft er ook geen drol mee te maken, met het welzijn van een paard.

Gras is helemaal geen must.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:19

joyce B schreef:
Wij wonen in ongeveer dezelfde omgeving qua prijzen...
Voortussen de 300.000 en 400.000 is nog wel wat te vinden met meer grond dan dat, maar dan zul je inderdaad zelf nog wat aan je huis moeten sleutelen want alles nieuw en een flink stuk grond, dat lukt je eigenlijk niet.

Nou, ik ben ze nog niet tegengekomen, dan hadden we dat wel gekocht Knipoog

Maar de tip van weiland bijhuren in de zomer is zo gek toch niet?
Dat hoeft niet super veel te kosten en kan vaak wel vlakbij als je wat buren en boeren benaderd met de vraag of zei nog iemand weten die een stukje land wil verhuren... Dan kun je ze zomers misschien elke dag meerdere uren tot de hele dag laten grazen of bijvoorbeeld in de weekenden wat langer, of als vakantie...

Ja, dat is op zich ook wel een optie maar dan komen ze sowieso een eind bij ons vandaan te staan. Dat vind ik geen prettig idee. Het zijn wel een stel mafkezen bij elkaar, het jonge paard is al een paar keer over het draad gesprongen op het oude adres, maar dan ben je er bij en kun je optijd ingrijpen. Dus ik durf dat (nog) niet echt aan zonder dat wij er zicht op hebben.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:27

LADPR schreef:
Gras heeft er ook geen drol mee te maken, met het welzijn van een paard.

Gras is helemaal geen must.

Waar hangt het welzijn dan van af als gras er al niet meer toe doet?
De afmeting van het land? Het verschil tussen 10.000m2 en 1500m2 ?

Ze kunnen de hele dag door eten van het hooi wat ook in de "wei" (ik durf het niet eens meer zo te noemen Knipoog ) aanwezig is... Dus eten is het ook niet lijkt mij?

Leg het eens uit...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:29

Waarom is gras een eerste levensbehoefte van een paard dan leg mij dat eens uit dan

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:33

Ik heb voor 4 volwassen paarden en 2 jaarlingen. 2 paddocks van 35x25m (gedraineerd) en 2 weides van 40 x 200 meter. 1 weide is voor de jaarlingen en de rest rouleert over de paddocks en de weide. Eigenlijk vind ik al dat het weinig grond is. Ik zou van de ruimte die je hebt een paddock met een goede bodem maken, zodat je er zomers en 's winters plezier van hebt.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:35

LADPR schreef:
Waarom is gras een eerste levensbehoefte van een paard dan leg mij dat eens uit dan

Ok, let op:

Een stuk grond (totaal dus 1500 m2 in mijn geval) groeit idd niet veel gras op. Als gras niet belangrijk is volgens jou, wat is er dan wel slecht aan, wat belemmerd dan het welzijn van mijn paarden? Dat ze niet 5 kilometer aan een stuk door kunnen galoperen?

Dat mag je mij dus uitleggen