Koliek door vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peperplant

Re: Koliek door vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:51

Even een reactie van een jarenlang vlasgebruiker.
wat voor vlas was het want daar zijn echt heel veel verschillende soorten in?!
Wij hebben eens een voorraad vlas aangeleverd gekregen wat geen 100% vlas was , maar koolzaadvlas! En idd ook onze 6 paarden stonden hier volop van te eten, met slokdarmverstoppingen tot gevolg.Echt niet leuk dus en extra werk voor ons, omdat we dit vlas dus moesten gaan mengen met de vuiligheid die in stal lag, om zo te voorkomen dat ze het aten.
Nu hebben we weer 100% vlas en nergens geen probleem meer mee.Dit spul eten ze echt niet, kijken er niet naar om en gebruiken het waarvoor het bedoeld is!Dit is van Flaxbedding en bestaat uit 100% vlaslemen en geen andere zooi.
Dat andere spul,koolzaadvlas absorbeerde ook voor geen meter en we bleven pakken storten om de boel droog te houden,lekker onvoordelig ook nog dus.
verder ben ik een zeer tevreden vlasgebruiker, ik vind het ideaal als bodembedekking, maar goed...ook daar zijn de meningen over verdeeld.
Wilde dus alleen even zeggen dat niet alle vlas ook vlas is! Wij zijn daarmee destijds ook mooi besodemieterd, 4 pallets met troep was het....

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:58

Mijn vorige paard at ook wel eens vlas maar vooral het "vers"gestrooide.Hij heeft daar 1 x een lichte koliek van gekregen,dat is gelukkig zonder problemen over gegaan.Sinsdien deed ik het wat meer vermengen met de rest en ik gaf hem iedere dag een beetje olie bij z'n voer.

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:50

Bij ons staan de paarden op rubber matten. Hier over word wat vlas gestrooid om het vocht op te nemen.Voordelen zijn: stal is makkelijk schoon te houden, paard ligt nooit op het beton, kan niet teveel bodem bedekking eten.
Misschien een oplossing?

Marieke

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:58

Misschien is het een idee om het hooi in een hooinet te voeren zodat die er langer mee bezig is?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:05

Hoi Anne wat vervelend voor dat paard dat jullie geen goede bodembedekking kunnen vinden.
Ik vind het wel sneu om het paard dan maar in een kale stal op zijn eigen mest te zetten, dan kan die toch niet meer lekker gaan liggen.
Jammer dat er bij jullie manege niet echt weides zijn, je zou misschien tegen de verveling wat takken kunnen geven om op te knabbelen.
De meeste paarden houden erg van wilgentakken, of populierentakken, of hazelnoot takken.
Ze zijn er vaak ook wel een tijdje mee bezig.
succes ermee, hoop dat jullie een goede oplossing vinden.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:57

ik lees net iets van dat er verschil is tussen
100% vlas en koolzaadvlas?
staat dit op de verpakking vermeld?

mijn paard eet namelijk vlas alsof het maaltijd is (enkel vers gestrooid)
ze laat zelfs haar hooi liggen
tot hier toe heeft ze er nog geen last van gehad (oef)

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:42

Bij ons werden pakken zgn vlas geleverd zonder enige tekst erop, dit bleek dus koolzaadvlas te zijn en erg lekker om te ten maar niet goed voor het paard. Ons was verteld dat het om 100% vlas ging. Belazerd dus...
Nu hebben we pakken waar wel op staat wat de bestanddelen zijn...100% vlas (uit vlaslemen) en dus goed en onze paarden eten het niet.
Je hebt het van verschillende merken:oa. Eco-Flax bedding (rood of groene verpakking)of bv Thorobed is ook een goed merk.
Pakken die blanco (zonder enige tekst) worden geleverd,is 9 van 10 x geen vlas, maar koolzaad of ander afval.
Hier een link naar een test van BIT mbt vlas.
Misschien helpt het in je keuzes of lost het een probleem op?

http://www.ecobodem.nl/OverVlassstroois ... fault.aspx

Mvg
Peperplant

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:30

thx voor de link peperplant, ik ga dit eens goed uitzoeken

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:28

Mijn paard heeft ook koliek van vlas gehad en heeft daarnaast hetzelfde probleem als wat jij beschrijft. Eet stro tot op de laatste stengel op en is een ontzettende smeerkees.

Ik doe nu Dettol over het vlas strooien met een borstel EN een paar keer per dag hooi EN 's morgens wat stro erbij gooien zodat ze wat te knabbelen heeft EN natuurlijk komt ze op de weide.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:55

Moeilijk...
Zaagsel zou ik niet doen. Hier eten ze ook stro (tot dat ze moeten plassen Knipoog ), en zijn we begonnen met het proberen van zaagsel, dat zaagsel at de pony ook op, begon uit te zetten in de darmen en pony kreeg dus ook koliek...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:22

Een paard van een vriendin van mij is overleden door het eten van vlas (koliek).
Mijn advies zou toch zijn om het paard op stro te zetten. En voldoende ruwvoer te geven. En natuurlijk genoeg variatie en beweging. Volgens mij is het een combinatie van verveling en trek. Dus een dikke laag stro, zodat ze daar wanneer het hooi (voorkeur hooinet) op is nog kan knabbelen aan het stro. En toch een voldoende laag over heeft om in te liggen.
Krijgen er echt zoveel paarden koliek van het eten van stro? Mijn DA raadde in het verleden zelfs aan om mijn paard minder hooi te geven en dit te mengen met stro ivm afvallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:34

Als een paard zijn bedding op eet krijgt ie gewoon te weinig ruwvoer. 2x per dag hooi is dus gewoon te weinig !!
Dus meer (en vaker) hooi voeren en om door de stal lopen te voorkomen idd in een hooinet doen of een hoekhooibak maken.
Qua bedding kun je ook nog kijken naar een HIT-matras, dan heb je zo goed als geen bedding meer nodig.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:45

Onze paarden staan sinds kort ook op vlas behalve 1 merrie, zij is erg koliekgevoelig en na 1 avond op vlas was het al raak... nu staat ze weer op zaagsel (stro is ook hap/slik/weg..) en dat gaat prima het zaagsel is wel vaak stoffig dat vind ik wel een groot nadeel maar goed ze staan toch het grootste deel van de dag buiten dat scheelt!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:36

DubbelDun schreef:
Als een paard zijn bedding op eet krijgt ie gewoon te weinig ruwvoer. 2x per dag hooi is dus gewoon te weinig !!
Dus meer (en vaker) hooi voeren en om door de stal lopen te voorkomen idd in een hooinet doen of een hoekhooibak maken.
Qua bedding kun je ook nog kijken naar een HIT-matras, dan heb je zo goed als geen bedding meer nodig.

hier ben ik het niet mee eens
mijn paard staat een hele dag op de wei en in de stal heeft ze hopen ruwvoer (hooi).
zelfs als er veel hooi in haar stal ligt dan nog verkiest ze vlas en gebruikt ze het hooi als wc-papier (op mesten en plassen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:20

Misschien vind ze het hooi dan niet lekker Haha!

Overigens eten die van mij ook vlas als het er net in ligt. Maar dat is alleen de eerste dagen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:28

heb gisteren een nieuw pak bijgegooid en ineens gemengd met het oudere vlas
ze heeft er gelukkig niet van gegeten.
ik denk ook wel dat ze het hooi niet lekker vind, alle geluk is het de laatste baal van die partij. Madam heeft streken gekregen (te bedenken dat ze op de vorige stalling uitgehongerd was)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:33

Nou ik weet niet of ik dat 'streken' zou noemen.
Ik heb hier ook wel eens een baal gehad wat ze echt niet aten. IK rook er niets vreemds aan en er zaten ook geen gekke dingen in, maar ik vertrouw dan maar op hun betere neus. Zij eten meer hooi dan ik tenslotte Clown

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:35

Mijn paard ee3t alles wat binnen haar berijk is.
Van zaagsel tot vlas tot stro en zelfs een keer een meter kabel!!! (gelukkig zat er geen stroom op)

Wij hebben tegenwoordig stro wat een paard kan eten zonder daar last van te krijgen.
Ze eet nog steeds haar stal leeg, maar krijgt nu geen koliek meer.

En dit alles at ze terwijl ze onbepekt beschikking tot hooi heeft!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:38

Tja de kreet 'onbeperkt hooi' zegt mij dus niet zoveel.
Ik heb nu gelukkig hooi wat ze blijkbaar érg lekker vinden. Ze komen er iig zelfs de wei voor uit als ik het aan het klaarmaken ben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:38

Nee maar ze vinden het wel lekker.
Ze eet er ook wel goed van.
En ook de andere paarden eten het graag, maar ze eet ook graag haar stal leeg.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:44

Mijn paard at ook vlas, hij raakte ervan verstopt. Gelukkig zonder koliek, is stro geen optie?
Je kan ook een plak stro verdelen over de vlasbodem, dat deed ik ook. Het helpt een beetje, beter is iets anders te zoeken.

Is houtmot niet iets...? Wel slecht voor de luchtwegen helaas...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:45

het is niet die ene baal die ze niet lekker vind, het is zo goed als de hele partij hooi. (50 balen)
het is niet stengelig genoeg. moet je weten dat ik een tijdje het hooi nat heb moeten maken omwille van teveel stof waar ze last mee had. als dat natte hooi niet stengelig genoeg was dan liet ze dat gewoon liggen om eveneens als wc-papier te gaan gebruiken. Je zou voor minder denken dat het wel degelijk "streken" zijn Haha!
ben wel nieuwsgierig want de nieuwe partij hooi is van een andere boer. Ik hoop echt dat ze dat wel lekker vind want anders weet ik het ook niet meer.
de ene partij is niet lekker, in de andere zit teveel stof in nog een andere zitten braamstruiken (igg iets met veel doornen) en in een nog een andere partij zitten stokken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:48

Vertel mij niets over slecht hooi Verdrietig
Gelukkig hoop ik nu een tijdje vooruit te kunnen met iets beters.
Overigens als je niet wilt dat ze het hooi de hele stal doorloopt kun je het in een net doen die je aan de deur of muur vastmaakt.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:49

kuilgras vragen aan de boer, dat is veel beter van kwaliteit.
daar hoeft hij ook minder dan te voeren, dus ook goedkoper.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:55

Waarom is kuilgras per defintie beter van kwaliteit??
Veel paarden krijgen van kuilgras last van hun maag/darmen nl. Dat ze het zure lekker vinden hoeft niet in te houden dat het ook goed voor ze is.