Stallings dilemma(tje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Stallings dilemma(tje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:35

Zoals ik het nu lees zou ik het in jouw geval niet doen. Je paard komt nu lekker ook buiten en in de winter lijkt het me afzien.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:45

niet doen,
je paard en jij zijn zoals ik het lees gelukkig.
ik zou haar lekker laten staan.
mijn haf heeft vorig jaar ook buiten gestaan voor een paar weken maar was weer blij dat hij in een warme droge stal stond.
dus gewoon niet doen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:51

Ik zou het ook niet doen. Net wat Tessebes zegt, je paard komt nu toch ook al dagelijks een hele poos op de weide en in de winter is het waarschijnlijk niet zo prettig...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:47

Ik zou het ook niet doen. Ik heb het zelf ook eens geprobeerd. Voor het paard erg leuk, maar ik vond het fijner om lekker droog en windvrij met mijn paard bezig te zijn. Mijn paard was dag en nacht op het land gelukkig, maar 's nachts op stal vindt ze ook lekker. Ik heb zelf het idee dat de paarden bij ons op stal het vooral 's winters het best lekker vinden om naar binnen te gaan. Weg uit de wind, regen en natte grond.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:07

Ik zou ook lekker blijven staan waar je nu staat. Het is ook nog maar de vraag of je paard het 's winters wel zo leuk zal vinden 24/7 op de wei. Mijn paarden doe je er in ieder geval geen plezier mee.
Daarnaast moet je er niet aan denken dat je paard mok oploopt in zo'n blubberwei. Dan zit je de hele winter in de prijzen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:08

Bij ons gaan ze 's winters rond 16-17u naar binnen en dan staan ze ook al echt aan de poort te wachten. Ik zal mijn paard er ook geen plezier mee doen denk ik..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:11

ik zou het ook niet doen , zeker als ze verder genoeg weidegang krijgt waarom zou je m 24/7 buiten doen , omdat dat in de natuur ook zo is ?
ons huidige paard is geen natuur paard
mijn paardje is graag buiten maar net zo graag in dr stal .
dus ik zou m niet buiten zetten
succes

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:24

Ondanks dat iedereen hier zegt dat je het niet moet doen, was ik benieuwd of je zelf al een keuze heb gemaakt?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:53

Als ik het zo lees staat je paard prima waar die nu is!
Dus zou ik het ook niet doen.
Ondanks ik altijd wel mijn paarden 24/7 buiten heb.
Alleen heb ik hier zand en houtsnippers in de wei.
Blubber is niet leuk geloof me maar!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 14:31

Up_to_Date schreef:
Ondanks dat iedereen hier zegt dat je het niet moet doen, was ik benieuwd of je zelf al een keuze heb gemaakt?

Ik heb besloten met mijn eigen gevoel mee te gaan en het dus niet te doen. Ze is nooit een 24/7 weidepaard geweest en weet dus ook niet beter. Daarbij heeft ze nu inderdaad toch al de nodige uurtjes weidegang. Verder had een van die 3 nog verteld dat meneer de ruin nogal eens lomp en smerig met het kuil omging in de zin van erop plassen en liggen en dat zie ik niet zo zitten. Ik wil wel dat ze regelmatig en goed te eten krijgt en niet uit een pak kuil wat daar een poos ligt (en dus ook begint te schimmelen lijkt me). Zeker aangezien ze toch al vrij gevoelige luchtwegen heeft. Op zich is buiten goed voor zo'n paard, maar dan toch weer niet op deze manier. Als ze nog een beetje bezweet is of wat dan ook, heeft ze een kou zo te pakken. Zoals ze nu staat hoest ze niet meer op stal, dus ga ik het risico niet lopen door haar perse buiten te houden. Bovendien kan ik haar op stal wel fenegriek mee laten voeren 's winters en buiten niet Clown Mijn paard zo inschattend hecht ze toch wel wat waarde aan haar stal en ik ook, voor mijn gemoed en gemak. Een betere stal op stal kan ik daar niet krijgen eigenlijk. Daarnaast blijft haar huidige maatje (waar ze soms verliefd op is Clown) dan weer alleen achter momenteel en moet de eigenaar de groep weer opnieuw indelen. Ook niet fijn voor hem. En mijn paard heeft een 'slechte' hoef die toch wat infectie gevoelig is en nu is mest ook niet goed om in te staan, maar liever in de bijgehouden stal droog staan, dan daarmee in de modder. Verder heb ik ook helaas geen zeeen van tijd om met mijn paard te frobelen, dus ook niet om dikke lagen modder af te poetsen of een zeiknat paard te hebben op de avonden dat ik rijden kan enzo. Als ik kan, moet zij ook 'klaar staan' zo te zeggen Haha!

Lang bla verhaal, maar zo ff lekker voor mezelf mijn redenen opgeschreven.

Ik doe het dus niet Knipoog Bedankt voor jullie adviezen!

elfj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:35

ik zou lekker blijven staan waar je staat..maar nu ben ik ook een type wat graag zijn paard s'nachts op stal heeft staan, is meer het hebben van een vertrouwd gevoel en dat je weet dat je paard niet verdrinkt of iets dergelijks.
Ook de blub, lange vacht en onweers/regenbuien daarbij opgeteld zou ik het niet doen.

elfj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:37

overigens...mijn paard staat nu in de opfok..ook dag en nacht buiten...ik weet dat het voor de jonge paarden beter is, maar zodra hij eruit komt gaat hij s'nachts op stal.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:18

ik geef je groot gelijk met je keuze. zoals het er nu voorstaat krijgt je paard genoeg weidegang hoor! Mijn paard heeft vorig jaar ook het hele jaar door 24/7 buitengestaan en nu dit jaar heb ik oko een stal met weidegang. In de zomer mogen we zelf bepalen hoelang, mag ook dag en nacht bij mooi weer, in de winter gan ze meestal vanaf een uur of 12 tot 5-6. Lang genoeg met het koude natte weer en korte dagen. ik merk dat mijn paard ook veel blijer is nu, ze staan in de winter echt voor het hek om naar binenn te mogen. Niet alle paarden vinden 24/7 buiten leuk, zeker niet met slecht (constant nat) wee waarbij alles een modderpoel wordt en ze nergens lekker kunnen liggen. Ik denk dat overdag buiten 's avonds binnen een prima keus is, en zoals je aangaf voor je zelf ook een stuk makkelijker!