inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Re: inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:06

Ok, leuk, dan zeg ik lekker opzoek dan Lachen En zijn genoeg av is de lagere prijsklasse denk inderdaad aan jonge beestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:07

Ruzie? We waren alleen maar enorm melig Lachen

Maar we kunnen best gewoon verder gaan en zand erover.
Maar dan lijkt het me van jou kant uit ook wel verstandig toch wat duidelijker te posten en maar info in je berichten te geven, zodat mensen daar beter een antwoord op kunnen geven.

Maar zonder dollen, wat is de plastic manier?
Niet om te katten, maar gewoon om te weten wat je daar nu mee bedoeld Lachen

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:09

Ramona_T schreef:
Was het paard toen je ging kijken wel leuk dan?
Mag ik vragen welke discipline en welk niveau je overgens rijd?

Jaa ik vond het wel een leuk paard inderdaad, maar later bleek het een beetje een sukkelig paard te zijn , en dat is absoluut niet mijn type , Ik rijd nu in de M1 . Ik was eerst niet echt van de westrijden maar, het begint te lukken nu.,

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:11

runningkawa schreef:

Maar dan lijkt het me van jou kant uit ook wel verstandig toch wat duidelijker te posten en maar info in je berichten te geven, zodat mensen daar beter een antwoord op kunnen geven.

nou die heb ik laatst geleerd. Ik had ook echt geen idee wat het was. Misschien schrijf ik het nu verkeerd ofzo .. maar dat is zegmaar met in contact komen met mensen.. bijvoorbeeld in de stal gaan springen, En als je paard dan kijkt dat je dan stopt dat hij zegmaar een soort van in controle heeft wanneer jij springt. Dat soort dingen.

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:14

Dapy schreef:
Ok, leuk, dan zeg ik lekker opzoek dan Lachen En zijn genoeg av is de lagere prijsklasse denk inderdaad aan jonge beestjes.

Jaa want ik ben niet echt heel rijk ofzo, daarom betalen m'n ouders ook de stalling, Jaa Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:44

DionnexA schreef:
runningkawa schreef:

nou die heb ik laatst geleerd. Ik had ook echt geen idee wat het was. Misschien schrijf ik het nu verkeerd ofzo .. maar dat is zegmaar met in contact komen met mensen.. bijvoorbeeld in de stal gaan springen, En als je paard dan kijkt dat je dan stopt dat hij zegmaar een soort van in controle heeft wanneer jij springt. Dat soort dingen.

zo weet je in iedergeval gelijk dat je de verhoudingen maar een keer uit hoeft te leggen Lachen Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:48

Ik snap alleen niet wat dat met plastic te maken heeft. Maar dat kan aan mij liggen. Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:50

als je een paard laat bepalen waneer jij stopt met springen, denk je dan ooit dat paard te laten stoppen met rennen als het jou net effe niet uitkomt?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:34

DionnexA schreef:
Ik weet niet of dit topic hier hoort, maar, ik wil graag een arabisch veulentje of eentje van 2 of 3. die nog niet is ingereden ,,

Wie heeft hier een paardje die die nog moet inrijden en hoe pakken Jullie dat aan?
k wil niet zeggen dat ik onervaren ben maar ik wil gewoon weten of er mensen zijn die het slimmer aanpakken dan mij ,
Als dit zo is zou je de stappen dan willen schrijven in dit topic?

a.v.b.

DIONNEXA Vingers aflikken

Alleen al dat je op bokt moet vragen hoe je het moet aanpakken om een Arabier in te rijden geeft mij al een bijzonder onplezierig gevoel!
Begin er nu gewoon niet aan en koop, als je dan zo nodig een Arabier moet, een beleerd paardje. Anders is er weer een paard dat op bokt een goed baasje zoekt omdat er niet meer op kan worden gereden!

Ik ben trouwens wel benieuwd onder welke naam je start en met welk paard in de M1?? Foto's misschien?

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:41

aerdenhout1 schreef:
DionnexA schreef:
Ik weet niet of dit topic hier hoort, maar, ik wil graag een arabisch veulentje of eentje van 2 of 3. die nog niet is ingereden ,,

Wie heeft hier een paardje die die nog moet inrijden en hoe pakken Jullie dat aan?
k wil niet zeggen dat ik onervaren ben maar ik wil gewoon weten of er mensen zijn die het slimmer aanpakken dan mij ,
Als dit zo is zou je de stappen dan willen schrijven in dit topic?

a.v.b.

DIONNEXA Vingers aflikken

Alleen al dat je op bokt moet vragen hoe je het moet aanpakken om een Arabier in te rijden geeft mij al een bijzonder onplezierig gevoel!
Begin er nu gewoon niet aan en koop, als je dan zo nodig een Arabier moet, een beleerd paardje. Anders is er weer een paard dat op bokt een goed baasje zoekt omdat er niet meer op kan worden gereden!

Ik ben trouwens wel benieuwd onder welke naam je start en met welk paard in de M1?? Foto's misschien?

Ik vraag toch niet hoe je hem moet inrijden, ik ben alleen benieuwd hoe andere mensen het doen,?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:48

MMM...maar welk paard start je in de M1 en onder welke naam dan? Mag ook via pm hoor.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:11

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:19

Die 'plasic' manier is mij ook TOTAAL onbekend! En ik zit toch al vele jaren in de paarden. Nu leer ik graag wat bij, dus....ben benieuwd.

undra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:34

ik heb voor ik mijn paardje inreed grond werk gedaan dan zijn zadel erop deed niets na een tijd ik er deed wer niets wat gestapt deed weerniet zo gaan raven en dan galoperen enz maar wel zonder bi want een jong paardje moet al zo veel leren dus zonder een stuk metaal in zijn mond is het veel aangenamer groetjes

en btw dit was ook de eerste keer dat ik een paardje inreed maar had al wel een band met hem want heb ham al vanaf hij een jaarling was

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:46

Ja maar wat doe je verder dan?
Met je paard gek maken door naast hem te gaan staan springen ben je er nog niet.
Lijkt mij te minsten.
Of spring jij een aantal keer naast je paard en stap je er de volgende dag op voor een z proef

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:03

TS: je moet op bokt nooit vragen stellen over inrijden of beleren want iedereen begint altijd meteen te bleren dat je dat moet laten doen door een beroepsruiter Clown

Ik ben nu zelf mijn haflinger aan het inrijden, en het stelt echt helemaal geen drol voor. Ik vind dat je best je eigen paard zelf kunt proberen in te rijden als je al ervaring met paarden hebt. Het inrijden van een arabier is denk ik wel een stukje lastiger omdat het veel gevoeligere en fellere paarden zijn.

Er zijn heel veel manieren om een paard te beleren. Ik ben mijn paard eerst gaan longeren met een longeersingel om, in een longeercirkel en alleen met een halster. Daarna, toen ze dat niet meer eng vond en ze goed naar mij luisterde heb ik er een zadel op gelegd. Toen een paar keer gaan wandelen met het bit in, zodat ze daar aan kon wennen. Daarna een paar keer gaan hangen, en uiteindelijk erop! Nu ben ik begonnen met los rijden in de bak, om het sturen te leren. Maar ik moet zeggen dat ik ook wel een nogal makkelijke pony heb, ze heeft tot nu toe onder het zadel nog nooit gek gedaan.

Er zijn hier wel boeken over geschreven, misschien kun je daar eens naar gaan kijken want op bokt kom je er niet veel verder mee Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:51

Ik denk dat de TS met de "plastic manier" desensibilisatie bedoelt. Dat wordt oa gedaan met een stok met plastic er aan. Stok wordt getoond, of het paard wordt er mee aangeraakt. Als het paard niet reageert wordt de stok weer weggehaald. Zo leert het paard dat als hij het "gevaar" negeert, het weg gaat.

Dat is denk ik wat TS probeert te zeggen. Maar met de uitleg die ze nu geeft, denk ik niet dat ze helemaal doorheeft waar het precies over gaat...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:57

Desensibiliseren kan met vanalles zijn, en als je paard bang is als je springt in zijn stal, kun je hem leren dat als hij niet reageert, jij stopt met springen, en zo kan het paard invloed uitoefenen op zijn omgeving door zijn gedrag...

Maar goed, aangezien niemand elkaar nog serieus neemt in dit topic, vraag ik me af of het zin heeft hier te posten Haha!
Laatst bijgewerkt door Animal_ABC op 09-07-08 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:01

Animal_ABC schreef:
Desensibiliseren kan met vanalles zijn, en als je paard bang is als je springt in zijn stal, kun je hem leren dat als hij niet reageert, jij stopt met springen, en zo kan het paard invloed uitoefenen op zijn omgeving door zijn gedrag...

Maar goed, aangezien niemand elkaar nog serieus neemt in dit topic, vraag ik me af of het zin heeft hier te posten Haha!

Nog nooit van gehoort. t is eigenlijk een soort van bomproof maken dus Lachen

Kinderachtige reacties hier hoor. (oh en ja ik heb het hele topic gelezen)
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 09-07-08 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:07

Desensibilisatie is inderdaad één van de eerste stappen in het beleren van een paard, maar geen methode op zich... Knipoog

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:11

Ahhh....nu snap ik 'm (zit al sinds gisteren mee te lezen om er nou achter te komen wat de plastic manier zou moeten zijn). Al moet ik heel eerlijk zeggen.....Desensibiliseren of plastic, dat tweede is toch makkelijker te onthouden. Clown

Heel eerlijk gezegd vind ik de uitleg erachter niet helemaal correct. Desensibiliseren is meer het niet gevoelig maken voor (enge) dingen. De uitleg die er door de TS aan wordt gegeven is dat het paard bepaalt wanneer je stopt, wat juist niet de bedoeling is van het geheel. De ruiter bepaalt, niet het paard.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:14

De ruiter bepaalt het, en doet dat op het moment dat het paard het gewenste gedrag (niet reageren dus) laat zien. In de beleving van het paard (voor zover wij dat kunnen inschatten) kan hij het enge voorwerp "wegsturen" door het te negeren...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:19

maar de TS vertelde volgensmij dat je moest springen tot hij keek?

maar ik snap de manier nu wel Knipoog

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:20

Maar is dat de beredenering die je wilt? Ik heb liever dat ie denkt "er gebeurt niets, dus het is niet eng". Nog liever dan dat heb ik "vrouwtje zegt dat het goed is, dus het is niet eng". Dan ben je toch bezig om het paard bomproof te maken, zonder de touwtjes uit handen te geven. Want je kan niet in alle gevallen het enge voorwerp verwijderen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:20

Ja en TS zegt stoppen alls het paard reageert dat is iets heel anders