GEEN schaduw

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: GEEN schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:50

Mijn verzorgpony staat 24/7 buiten zonder overkapping/ schaduw. Bij heel slecht weer krijgt ze een regendekentje op en that's it. Red zich helemaal prima hoor. Ja Is ook niet slomer met 30 graden. Ze heeft een sloot om uit te drinken en een bak water zodat ze 's nachts niet te dicht bij de sloot hoeft te komen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:52

Ik vind dat een paard wel de keus voor schaduw moet hebben. Je ziet er inderdaad heel veel zonder staan. Mijn pony's gebruiken het zo goed als nooit, maar het paard kan slecht tegen de hitte en staat graag in de schaduw. En op sommige dagen heb je, ook op open stukken, geen zuchtje wind....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:57

Wij hebben áltijd wind op het land. We zitten niet heel ver van zee, en op heel open, vlak land. Altijd wel wat wind. Ja

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:57

Ik woon in dezelfde plaats als jij en er is écht niet altijd wind. Bijna altijd, maar niet altijd Haha!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:28

Mijn pony's hebben schaduw, maar ze staan er vrijwel nooit in, ook niet als het bloedheet is.
Ik woon trouwens wel heel dicht aan de kust en ze staan op een open weiland, dus er staat bijna altijd wel een windje hier.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:33

Mijn paard heeft genoeg schaduw in de wei maar gister en eergister met dat warme weer (vooral eergister met die hete zon) stond hij gewoon midden in de wei te grazen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:46

brigitta1987 schreef:
Het ligt eraan hoe lang ze buiten staan. Bij de pensionstal waar ik stond was geen schaduw (of schuilstal) maar daar gingen ze maar 4 uur per dag naar buiten. Als het echt heel hard regende gingen ze niet naar buiten (of werden ze binnen gehaald) en bij erg warm weer (25+) gingen ze alleen 's ochtends vroeg een uurtje.
Als je het zo oplost vind ik het geen probleem dat er geen schaduw is.

Ik vind het zeer paardonvriendelijk om paarden dan maar niet naar buiten te zetten of heel kort...
Alleen 1 uurtje buiten 's ochtends vroeg bij 25+? Das lekker... Staan ze 23 uur per dag op stal...

Zet ze dan 's avonds een aantal uren buiten, en die 4 uurtjes red je ook wel van 7:00 tot 11:00...
Of nog beter, gewoon de hele avond en nacht... Maar ja, dan zit je wel over de 4 uurtjes heen natuurlijk.

Hier hebben ze niet altijd veel schaduw tot hun beschikking, maar voor zover ze die wel hebben maken ze er nietzoveel gebruik van.
Wel wordt er op hele mooie dagen veel meer gedronken. Maar we hebben hier over het algemeen een ruime hoeveelheid aan water staan, dus alleen voor ons is het wat meer werk al die bakken weer bij te vullen.

We hebben om de paddock van het voorjaar een paar stekjes van o.a. wilgenbomen geplant in de hoop dat die groot groeien en schaduw gaan geven in de komende zomers.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:50

brigitta1987 schreef:
Het ligt eraan hoe lang ze buiten staan. Bij de pensionstal waar ik stond was geen schaduw (of schuilstal) maar daar gingen ze maar 4 uur per dag naar buiten. Als het echt heel hard regende gingen ze niet naar buiten (of werden ze binnen gehaald) en bij erg warm weer (25+) gingen ze alleen 's ochtends vroeg een uurtje.
Als je het zo oplost vind ik het geen probleem dat er geen schaduw is.

Ow, dus een paard moet dan maar bijna alleen tussen 4 muurtjes op stal staan omdat hij geen schaduw heeft? Of maar krap 4 uurtjes? Beetje een kromme redernatie dit. Hoe denk je dat die paarden zich voelen als ze bij 25 graden 1uurtje naar buiten mogen en de rest alleen paar op stal. Zelf zit je toch ook niet bijna 24 uur per dag binnen, tussen 4 muren?

Een paard kan best de hele dag buiten staan zonder schaduw, maar de keus voor een paard om wél in de schaduw te staan vind ik beter Ja Maar ze gaan er niet dood van hoor om de hele dag in het zonnetje te staan. Meestal vinden ze het nog lekker ook Ja

Wij hebben ook gelegenheid tot schaduw, maar ze staan er zelden als de zon schijnt Lachen Meestal liggen ze heerlijk languit in de zon.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:51

saskiakefie schreef:
ook bij 34 graden (in de schaduw)? zouden ze dan niet liever in de schaduw staan?

Nee. Huilen van het lachen

Bij ons is het of op de wei of op het zandstuk in de schaduw of in de stallen. Ze kunnen dus zelf kiezen waar ze gaan staan..

Naja ze staan altijd op de wei pal in de zon hoor. Nagelbijten / Gniffelen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:52

Somebitch schreef:
saskiakefie schreef:
ook bij 34 graden (in de schaduw)? zouden ze dan niet liever in de schaduw staan?

Nee. Huilen van het lachen

Bij ons is het of op de wei of op het zandstuk in de schaduw of in de stallen. Ze kunnen dus zelf kiezen waar ze gaan staan..

Naja ze staan altijd op de wei pal in de zon hoor. Nagelbijten / Gniffelen

Die van ons ook Clown

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:58

Ik denk dat veel mensen ze te veel vergelijken met mensen.
Als het regent, gaan wij mensen ook zo snel mogelijk naar binnen, maar veel paarden (die de keus hebben om naar binnen te gaan) blijven gewoon lekker buiten staan.
Ik sta op zo'n warme dag ook liever in de schaduw, maar nee mijn pony's lopen in de zon (hebben wel schaduw tot hun beschikking).

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:59

Wij hebben ook geen bomen of overkappingen in onze weiden..

Maar nu staan ze ook overdag binnen en s nachts buiten (ivm met dazen/vliegen etc.)
In de winter is het weer andersom

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:48

Nancy, er bestaan vliegendekens, vliegensprays...dan zet jij je paarden overdag binnen? paarden staan volgens mij overdag ook graag buiten, dan zien ze ook nog eens wat.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:06

ja, en dan hebben ze ook wat meer daglicht inderdaad.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:07

precies!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:13

Ik vind dat ook niet kunnen echter bij ons in de omgeving (zh) mag je zelfs geen boom planten (ivm het landelijke vrije zicht) dus kun je ook niets doen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:38

Yinari schreef:
Ik vind dat een paard wel de keus voor schaduw moet hebben. Je ziet er inderdaad heel veel zonder staan. Mijn pony's gebruiken het zo goed als nooit, maar het paard kan slecht tegen de hitte en staat graag in de schaduw. En op sommige dagen heb je, ook op open stukken, geen zuchtje wind....

Dus jij vind ook dat als je geen schaduw aan kan bieden (in vele polders is het trouwens verboden bomen neer te zetten, of schuilstallen te plaatsen) dat je je paard maar lekker op stal moet zetten?

Worden ze ook niet gelukkiger van hoor....

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:31

Dat heb ik niet gezegt en ik zal de eerste zijn om te beweren dat een paard naar buiten moet Knipoog.

In mijn ogen is schaduw altijd wel te maken, op wat voor manier dan ook. Je hebt tegenwoordig van die tijdelijke luifels voor paarden (soort partytent maar dan stevig) en een paar bomen zijn bijna overal wel mogelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:35

Bij ons bomen en struiken zat, maar denk maar niet dat ze in de schaduw gaan staan, hoor. Knipoog
Nee hoor, gewoon middenin het land in de volle zon. Heb van de week ook een keer mijn paard met opgedroogd zweet er uit gehaald, geloof dat hij nog enorm heeft lopen rennen ook, de gek. Haha!

Hij is wel wat gewend eigenlijk qua weersomstandigheden (staat ook 24/7 buiten het hele jaar).

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:36

Ja, de meeste gaan ook niet in de schaduw staan. Maar ik vind het toch belangrijk dat de keus er is. Ik zie het aan één van onze paarden die er dus wél gebruik van maakt. Zij kan niet zo heel goed tegen de hitte.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:42

Ik vind de keuze ook belangrijk, maar soms is het niet anders. Ik zie ze liever buiten in de zon dan bij ons op stal, waar het nog veel benauwder is (en ongezonder door de vieze geur en het stof daar). Clown

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:43

Eens!!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:46

Het mooiste is natuurlijk een plekje met wat schaduw en liefst wat wind in de zomer. Of op het heetst van de dag de paarden binnen zetten in een koele stal. Bij ons staan de paarden nu dag en nacht op het land. Ze hebben de beschikking over schaduw, en ik zie ook dat ze daar op het heetst van de dag best wel eens gebruik van maken.
Ik merk dat mijn paard wanneer ik haar binnen zet op het heetst van de dag om haar wat te poetsen het best lekker vindt. Beter dan in die brandende zon. Wanneer ik mijn paard thuis had staan had ik haar in de middag in een koele stal gezet voor een aantal uren en de rest van de dag lekker op het land.

Ik zie het bij ons thuis ook bij de koeien. Die staan heerlijk onder een bosrand te rusten en te soezen. Ze kiezen bij ons dus echt wel voor de schaduw.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:49

Koeien en schapen zie ik wel vaak in de schaduw staan, maar de paarden bij ons een stuk minder....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:50

Yinari schreef:
Dat heb ik niet gezegt en ik zal de eerste zijn om te beweren dat een paard naar buiten moet Knipoog.

In mijn ogen is schaduw altijd wel te maken, op wat voor manier dan ook. Je hebt tegenwoordig van die tijdelijke luifels voor paarden (soort partytent maar dan stevig) en een paar bomen zijn bijna overal wel mogelijk.

Maar in de randstad waar ik zit, mag dat dus niet.

Dingen in weilanden plaatsen is verboden. Landelijk uitzicht bla bla bla.
Staan flinke boetes op (dacht rond de 1500 euro per dag).
Bomen mogen hier ook niet geplaatst worden, het kan dus gewoon niet.

Die tijdelijke luifels ken ik. Meeste zijn een lachertje (en worden zo omver gelopen door een paard, tenzij je em vast stort met betonblokken). Daarbij zijn ook de tijdelijke luifels niet om elke dag weer weg tehalen, maar om de zomer (of iig een weide seizoen) te laten staan.
En dat is juist weer iets wat verboden is.