Inloopstal of gewone stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poekie

Re: Inloopstal of gewone stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:06

Die van mij staat alleen in de zomer op de wei en het najaar zolang dat het nog niet te nat is en in de winter in de paddock. gewoon met een regendeken en als het kouder word een gevoerde regendeken.
De paddock is goed gedraineerd en niet blubberig (zandbodem)dus dat is wel een voordeel.

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:43

Horsy1 schreef:
En als je flink hebt gereden en je paard zweet, hoe doen jullie dat dan? Gewoon met een zweetdeken terugzetten op de wei?

Ik probeer hem dan eerst zo goed mogelijk droog te stappen.
En soms borstel ik hem ook wel droog..
En als die dan nog wat dat is dan doe ik hem een zweetdeken op.

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:03

een inloopstal is wel fijn. Dan kunnen ze natuurlijk zelf bepalen. Maar denk toch dat het per paard verschilt. De ene blijft gewoon buiten staan met regen en de ander gaat liever na binnen. Die van mij staat overdag op de wei en snachts binnen. Als het mooi weer is blijven ze weleens snachts buiten. Maar na andere halve dag op de wei staat ze savonds voor aan de wei te wachten tot ze na binnen mag. Lachen

Xsjahmatx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:55

Wij hebben gewone boxen, Lachen
De paarden staan overdag op de wei (met mooi weer blijven ze 's nachts wel eens buiten)
Maar normaal staan ze binnen, vooral ons paardje met zomer exceem is blij als ze 's avonds naar
binnen mag (ondanks dat ze een exceem deken heeft) en wat de rest betreft die staan ook altijd
keurig bij de dam te wachten tot ze op gehaald worden. Bloos

En wat dat rijden betreft, mijn paardje heeft regendeken op in de winter.
Met kouder weer een gevoerd deken met hals en daar onder een staldeken.
en idd goed droog stappen, borstelen en anders evt een zweetdekentje op. Lachen

Mijn vriendin doet de inloopstal dan meestal even dicht zodat dr pony op kan drogen Lachen

wendys146

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:25

ik wil ook eigelijk een inloopstal Haha! alleen in noord-holland kan ik ze niet zo snel vinden

wij hebben ook gewone boxen. en paarden zijn overdag/s/middags in paddocks. helaas hebben we geen weiland. in de periode van juni t/m aug. staat mijn paard op het land bij een boer in de buurt.maar het ligt wel aan het weer......want anders gaat hij eerder terug.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:30

Boxen van 3x3 met een uitloopje. En zolang als dat de wei het toelaat staan ze buiten. Van de klanten die er al stonden heb ik begrepen dat ze afgelopen winter, maar 3 maanden binnen gestaan hebben.

Groot pluspunt met anders alleen zomerperiode weiland.

Ben hierdoor wel de luxe van 2 binnenbakken kwijt, maar vond uiteindelijk mijn paardje belangrijker.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:32

joyce B schreef:
Als het haalbaar is zou ik ook voor een inloopstal kiezen.

Het is voor bij slecht weer wel fijn als je een (afsluitbaar) overdekt stuk hebt waar je hem droog kunt poetsen en zadelen en verzorgen en waar de dierenarts en hoefsmid hem eventueel kunnen behandelen.

Ja, dat zou ook mijn enige kriterium zijn. Dat je ernaast nog een gelegenheid hebt voor dat soort dingen. Vooral als ze in een inloop stal staat waar ook anderen in staan. Dat is behoorlijk irritant.

En de uitloop goed mestvrij houden, anders is het binnen no time een dikke bende

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:18

Absolute voorkeur voor een inloopstal.
Ze kunnen zelf beslissen of ze binnen of buiten willen zijn en kunnen in en uit lopen wanneer ze maar willen.
Ik hou er niet van om dieren in een kooitje of hokje op te sluiten, dus dat doe ik met mijn paarden ook niet.

Horsy1 schreef:
Hoe doen jullie het met rijden in de winter? Want dan kan het paard natuurlijk modderig en nat zijn etc. Kun je dan wel altijd rijden of is dat niet altijd te doen?
En als je flink hebt gereden en je paard zweet, hoe doen jullie dat dan? Gewoon met een zweetdeken terugzetten op de wei?

Als mijn paard modderig is, rij ik niet.
Na het rijden kan ze gewoon bezweet weer de wei in. De natuurlijke werking van de huid en vacht regelt het namelijk zelf perfect.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:24

Ik zou kiezen voor een inloopstal! Wel eentje die mooi droog blijft van binnen.

Horsy1 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Wat ik me wel afvroeg:
Hoe doen jullie het met rijden in de winter? Want dan kan het paard natuurlijk modderig en nat zijn etc. Kun je dan wel altijd rijden of is dat niet altijd te doen?

Als ik perse moet trainen dan zet ik mijn paard onder de overkapping met een lading hooi en dan maak ik hem eerst schoon met een handdoek, daarna borstel ik de zadelplek goed zodat er geen zand meer zit. Dan nog een keer met de handdoek er over heen en zadel kan er prima op hoor Lachen
Als ik beenbescherming om moet, dan pak ik een gieter en maak voorzichtig de benen schoon.
Mijne zweet amper ook met een dikke vacht (heeft goede conditie) maar ik zorg dat ik voldoende uitstap dat het paard iig op adem is en dan kunnen ze prima weer de weide in.
Voor mijn eigen gevoel zet ik ze vaak ook wel even onder de overkapping en laat ze daar lekker hooi eten, wat brokjes etc. Eventueel zweetdekentje erover heen, maar eigenlijk is dat niet nodig.
Maar ach ja, beetje vertroetelen op z'n tijd moet kunnen hè Tong uitsteken

Nousrufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:44

gewone stal is handiger vind ik.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:25

Wij hebben een loopstal met paddock. Ideaal, ze staan altijd buiten, ook als het vriest of sneeuwt (eigen keuze). De loopstal gebruiken ze om te eten en ze schuilen er alleen als het flink regent of in de zomer voor de zon/dazen.
Ik vind het een fijn idee dat ze altijd kunnen rondlopen als ze dat willen. En ze hebben veel frisse lucht.

Het paard van mijn vriend loopt altijd zonder deken, die van mij had van november tot maart een waterdichte dunne deken op. Ik vond dat gemakkelijker met het oog op het rijden.
Mijn haflinger kreeg altijd een flinke wintervacht, veel dikker dan zijn stalmaatje. Na het rijden liet ik hem een half uur in een lege stal uitzweten (of de deur van de loopstal dicht doen), ik had altijd nog wel wat te rommelen, op te ruimen of uit te mesten. Na een half uur zette hem dan gewoon weer buiten met zijn bucas smartex rain deken op. Deze was niet gevoerd (ik wilde ook dat hij zijn wintervacht hield), maar had een dun laagje fleece om vocht af te voeren en ondertussen kon de wind en kou niet op zijn natte vacht slaan.
Als het uitkwam probeerde ik het ruwvoer na het rijden te geven, dan stonden ze ook nog een tijd binnen te eten voor ze weer naar buiten gingen.

undra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:40

Horsy1 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Wat ik me wel afvroeg:

ik stap mijn paardje dan goed droog dan eventueel nog beetje droogvrijven met hooi Ja en dan weer de wei op maar als het heel slijkerig is rijd ik niet dat is onbegonnen werk bij onsin de pist 1 groot modderbad dan Haha!

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:24

Inloopstal natuurlijk!! Altijd beter. Wel opletten dat er geen paarden zijn die eruit worden gejaagd door dominante kuddegenoten, anders heb je er alsnog niks aan.
En een echte stal voor 'noodgevallen' (ziek paard bijvoorbeeld) is wel handig.

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:09

zelf ga ik voor een inloopstal.

mijn pony staat ook in een inloopstal van 5 meterlang en 3 meter breed.

met nog 2 ponys en een geit.

ze staat er vaak in als het regent of als ze ff ergens staat te slapen loopt ze de stal altijd in Knipoog

dus mijn pony maakt er veel gebruik van Knipoog

Groetjess Clown

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:04

Als ik kon kiezen zou ik niet twijfelen, inloopstal!
Heeeerlijk vinden ze dat Ja

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:58

inloopstal Lachen is véél fijner voor je paard!

pol_Doer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 04:07

Mijn paardje staat achter mijn huis en heeft ook een heerlijke inloopstal met lekkere grote wei er achter en nog 2 landjes. De stal kan ik in de winter dicht doen door de deur op slot te doen. Zelf zou ik ook veel eerder voor een inloopstal gaan maar toch goed kijken dat er voor de koude dagen iets op te vinden is en er geen tocht is.

1paardenfan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:09

Ik heb een inloopstal en een gewone stal...inéén!!
Ik kan de deur van de inloopstal dicht doen en ik heb een gewone stal.
Lekker gemakkelijk toch? Haha! Knipoog