Paard alleen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ClooneyManon

Re: Paard alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:50

paarden zijn kudde dieren en vinden het best gezeliig een paardje als vriend te hebben. ik hoor ook wel een dat er een geit bij staat en dat gaat ook prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:12

Ik heb mijn eigen paard 1 week bij 1 geit op de wei gehad. Het gaat prima, ze staan constant bij elkaar en zijn gek op elkaar. Maar... Ik had een ongelukkig paard en een net zo ongelukkige geit. Geiten en paarden kunnen prima samen , maar een geit en een paard is geen goede combinatie.

Na een week is mijn tweede paardje erbij gekomen, speciaal voor hem gekocht. Kruising shet x falabella voor 250,- wat ik graag voor ze over heb. Sindsdien is mijn paard echt gelukkig, hij probeert niet meer over het hek te klimmen zodra er iemand aan komt, nee hij staat achter in de wei te klooien en te eten mijn zijn vriendje en zo zie ik hem graag.

Een paard is gewoon gelukkiger met een paard dan met een geit.

[edit] Nu moet ik er nog even bij zeggen dat mijn paard echt een eenling is. Heeft bij mij altijd met merries gestaan en daarvoor was hij hengst. Kon hem voorheen makkelijk overal mee naar toen nemen of alleen achter laten zonder dat hij er op reageerde, ook in de 'kudde' stond hij altijd alleen. Dacht dan ook dat 1 week tijd om een pony erbij te zoeken geen probleem hoefde te zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-06-08 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:13

Kun je er geen shet bijzetten?
Shetten zijn heel goedkoop, en niet lastig in verzorging.
Doe er desnoods een ezel bij Clown

Maar een geitje of een schaap wil soms ook wel eens gaan!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:17

inprincipe kan een paard niet alleen staan, maar vroeger heb ik een paard gehad die heeft jaren alleen gestaan en dat ging prima, we hadden er een geit bij en ze waren echt maatjes...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:27

Silence schreef:
Ik snap niet dat mensen een geit of schaap aanraden hoor.
Daar heeft een paard toch niks aan?
Ze spreken elkaars taal niet, kunnen elkaar niet verzorgen enz.

Jij als mens....probeer maar eens een paar maanden alleen door te brengen met een kip.
Wedden dat je gek wordt, maar is wel precies dezelfde situatie.

Mijn paard heeft ook 3/4 jaar alleen gestaan Huilen , maar wanneer ik het over zou kunnen doen, zou dit niet gebeuren.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:31

ik vind het niet kunnen.
Mijn eerste paard had jaren alleen gestaan toen ik hem kocht. Was ook heel braaf en zo. Ik heb hem in een koppel gezet en hij had binnen no time extreme verlatingsangst.

Bij ons op de manege staat er ook zoeentje. Als hij nu zijn maatje even kwijt is (bijv. omdat die gereden wordt), breekt hij de stal af.

Echt, je doet je paard tekort door hem alleen te zetten. Ik hoop dat je je bedenkt! Een shetlander kost geen drol en eet ook niet zoveel. Als je zelf een stukje land hebt, zou ik dat zeker doen!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:43

Mijn hengst die nooit alleen heeft gestaan is nu down. Zijn buurmeisje is verkocht en hij staat naast andere paarden. Wel neuscontact als de andere paarden dat zouden willen. Ik ga dan nu ook naar een andere stal waar hij weer lekker met ruinen naar buiten kan...
Ik weet bijna zeker dat hij hier ontzettend van op zal knappen Ja

Mijn motto, een paard hoor je niet alleen te zetten. Ik dacht dat ik het goed had voor mijn paard, helaas blijkt nu dat zelfs dat niet genoeg voor hem is

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:25

Mijn ervaring is;
Heb 4 jaar 2 paarden aan huis gehad. Deze hadden knap last van verlatings angst, best wel eens lastig.

Door omstandigheden nu 1 ander paard en 1 geit. Ze zijn de beste maatjes samen.(samen op stal en samen buiten. Geit mekkerd zich rot als paard er niet is en paard wil graag in debuuurt van geit zijn) Toch merk ik dat het paard best reageerd op de paarden van de overkant.( ze kan ze zien als ze geladen of gelost worden) dit is een natuurlijke reactie en heel begrijpelijk.( ze rijd 3 manege lessen per week, dus ziet best andere paarden)

Nu is ze voor 6 weken in training geweest op een pension stal. Daar is ze zich gaan hechten aan een welsh pony en nog meer aan de geit die daar los liep.( ze stond daar zo veel mogelijk op een weide)

Na de training is ze verhuisd naar 24 uur weidegang met 2 andere paarden. HIer blijft ze ook. Maar ook nu is haar contact met de shetlander van het buurweiland hechter als met de paarden bij haar in het land. OOk het contact met de loslopende geit hier( alweer, het is wat met die geiten Haha! ), is erg sterk!!!!!!!!

( ze is bijna 15 en heeft in ieder geval 2 jaar hiervoor in een koppel gelopen, dus daar ligt het niet aan)

Ik denk dat elk paard haar/zijn eigen voorkeur heeft.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 00:40

Het makkelijkst is een gepsioneerd paardje erbij te zoeken oid. Paarden die niet meer gereden kunnen worden en waar de eigenaar mee omhoog zit. Alleen houden zou ik niet doen. Daar worden ze niet gelukkig van. Een paard voelt zich veilig bij soortgenoten.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:24

Mijn paard is afgelopen vrijdag definitief thuis komen te staan bij mijn 2 minipony's. Het gaat echt super, en het is echt een koddig gezicht. Ze lopen in 3-tal door de wei te slenteren. Dus het kan zeker.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:35

Silence schreef:
Ze spreken elkaars taal niet, kunnen elkaar niet verzorgen enz.

Jij als mens....probeer maar eens een paar maanden alleen door te brengen met een kip.
Wedden dat je gek wordt, maar is wel precies dezelfde situatie.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Bij mij lopen 2 schapen in de wei. Ik heb een shetland pony die echt niet alleen kan staan. Als wij gaan rijden zet ik haar bij de schapen en dan is er niets aan de hand. Ook als de paarden allemaal in de wei liggen dan liggen de schapen er ook bij dus ze zoeken elkaar wel op.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:42

Citaat:

Niet geheel waar. Het natuurlijk altijd het beste om een ander paard bij je paard te zetten, het is en blijft een kuddedier. Echter kunnen sommige paarden niet goed bij andere paarden in de wei, om wat voor reden dan ook. Ik heb in de jaren enkele malen een geit als alternatief aangeboden zien worden en dat was in die gevallen een goed alternatief. Echter waren dit alternatieven voor paarden die -door wat voor reden dan ook- niet bij een ander paard konden.

In jouw geval zou ik eerder kijken of je ergens een shetje of een gepensioneerd paardje kunt aankopen.

Jouw stal aanbieden aan een ander voor geld lijkt me geen optie; volgens mij mag je dit niet zomaar doen en dan nog te bedenken hoe het zit met de aansprakelijkheid van het andere paard wanneer er iets mee gebeurd. Wanneer iemand zijn paard tegen vergoeding bij jou stalt, krijg je toch een vorm van pensionstalling.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:12

Ik denk dat het wel kan..en misschien een dier erbij paarden kunnen zich daar ook aan hechten..
Ken een paard die helemaal gek was van een kip, die kip sliep bovenop het paard Tong uitsteken

Mijn paard staat ook alleen op de wei omdat ze nogal dominant is..
Ze kan de andere paarden wel zien en hinnikt dan ook, ze mist het wel maar het kan gewoon niet anders nu ze achter ijzers heeft en de andere paarden hebben de kudde al gevormd.

Je kan toch ook eerst kijken hoe het gaat, gaat het goed is iedereen tevreden, gaat het niet neem je een dier/pony'tje erbij? En dan kijk je vooraf al rond wat je eventueel zou willen en waar je ze koopt?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:42

Een paard alleen kan écht niet. Een paard is een kuddedier. Ik vind het je reinste dierenmishandeling om zo'n beest alleen te zetten.... Huilen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:46

Geiten etc. zijn inderdaad een optie als het paard te dominant of iets is en daardoor niet met andere paarden op de wei kan.
Maar het paard van de TS is gewend om met andere paarden te staan.
Dan vind ik ineens alleen zetten het meest oneerlijke wat je je paard aan kunt doen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:49

Geiten zijn een betere optie dan schapen overigens.
Maar ik blijf erbij; een paard hoort een soortgenoot bij zich te hebben.
Als hij alleen is, lijkt hij zich misschien te schikken in zijn lot, maar als hij later weer in een kudde komt, zie je hoeveel schade het heeft toegebracht, doordat hij vaak dan extreme verlatingsangst krijgt.

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:51

ik zou er ook een shetlander bijzetten, dan heeft hij tenminste gezelschap Knipoog

Tracy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:23

Neem een shetje/ klein ponytje! Haha!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:06

Vroeger stond ons shetlandertje met een geit in het land. Dat waren de beste maatjes.
Mijn paard kan echt niet tegen alleen staan. Maar er zijn natuurlijk altijd paarden die dit redelijk makkelijk accepteren. Maar of het ideaal is....ik denk het niet.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:12

Zelf krijg ik over 3 weken ook mijn paard thuis. Hij zou anders ook alleen staan, dit vind ik zielig. Dus ben ik nu op zoek naar een kleine shetlander. Wil in de toekomst een paar falabella's in mijn land. Vind het zulke leuke beestjes, maar wel heel prijzig. Dus daar moet ik nog even over nadenken.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:25

mijn ruin heeft 3 kwart jaar alleen gestaan bij mij thuis naar het verkopen van mijn andere paard .
ik dacht dat lukt wel alleen hij kan de paarden van de buren zien,in de zomer ging het nog hij stond veel op de wei
maar in de winter werd hij heel hangerig naar mij toe en we hebben toen een mini varken gekocht
nou!! mijn paard vond hem geweldig maar het varken gaf niet veel reactie terug.
in januari heb ik er een e pony bij gekocht zodat ik er zelf ook mee kan rije en ze zijn nu dikke vrienden
en als frits(varken) los loopt in de wei zoekt hij mijn paard op en dan snuffelen ze wat en mijn pony moest eerst wel wennen aan een varken maar gaat er nu ook heen.

mijn buren die hebben hun paard al jaeren alleen staan met 2 geiten en dat gaat super!!! ieder paard is toch anders Haha!

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:22

Ik zou er echt een shetje of ander paard zetten. Zelfs mijn asociaal paard staat liever met een weidemaatje op een weide en op stal zeker.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:26

Mijn pony staat ook alleen Ja In de wei naast haar staan 2 shetten waar ze ook contact mee kan maken over het hek heen. Verder staat de buurt vol met paarden die ze kan horen en zien. En ze vindt het prima Ja
Eerder heeft ze op een pensionstal met een ander paard samen in de wei gelopen; dit klikte totaal niet. Ook met verschillende andere paarden niet... Ze heeft altijd alleen gestaan en lijkt het dus prima te vinden.
Ook ik vind eigenlijk dat een paard een maatje moet hebben, maar niet ieder paard wil dat blijkbaar. Ik zou wel ervoor zorgen dat er andere paarden in de buurt zijn; dat is het minste waar je voor kan zorgen.

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:26

Ik ben er zelfs een tegenstander van om er een geit bij te zetten, wel een goed initiatief, maar een geit spreekt niet de ""paardentaal"" een paard heeft andere paarden of ponys om zich heen nodig. waarmee hij de zelfde lichamstaal kan spreken.

mijn merrie stond vorigjaar op een pensionstal, daar stonden alle paarden apart van elkaar. ze stonden allemaal in een aparte weide, maar konden wel over het lint met elkaar in contact komen. Dit is ook een optie om ongelukjes te voorkomen.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 22:06

Ik ben overtuigd...eerst mijn paard verhuizen en dan kijk ik daar wel naar een kleintje erbij. Mischien heeft die man van de fallabella's die ook in onze wei staan (ander ander kant van de boerderij dus) er wel 1 in de aanbieding hehehe Die zijn echt zoooo leuk. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!