Winter op de weide, zo moeilijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiesje

Re: Winter op de weide, zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:08

BIj mij lopen mijn paarden ook de hele winter buiten!
Veel op gras, maar als het echt te nat wordt, gaan ze de rijbak op, met veel hooi! Wij zitten op hoge zandgrond (super dus) en ik heb mijn jongens ongeveer 1,5 maand in de rijbak (en 's nachts dus op stal in de herfst/winter).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:18

Hier was de afgelopen 2 winters vanaf januari/februari/Maart de moeilijkste periode wat bodem betreft. De grond raakt dan steeds meer verzadigd en wordt zachter. De temperaturen zijn gedaald en het gras groeit (bijna) niet. ook raakt het gras steeds meer op. In februari/Maart hangt het van het weer af hoe snel het weer opdroogt en de bodem weer stevig wordt. Als het gras gaat groeien knapt het heel snel op omdat dat dan water uit de bodem trekt. Vandaar ook dat ik liever mijn gras niet stuk laat lopen.
Ik heb de winter ervoor gemerkt dat het dan veel langer duurt voordat de bodem opdroogt en herstelt als het gras erg kort is of de bodem stukgelopen.
Als er wat langer gras staat blijft de structuur beter en neemt het vocht. Zelfs in de winter zelf!

Door de paarden in de natste periodes in de bak te zetten en in de winter de wei minder intensief te gebruiken kunnen we ze wel buiten hebben, maar met minder modder.
Ik snap niet goed dat mensen hun paard liever in de dikke modderwei zetten met achterin misschien nog wat sprietjes, dan gewoon in de paddock houden met ruim ruwvoer en dat gras sparen voor een uurtje (of meer) lekker grazen per dag in de drogere periodes van de winter en wanneer het vriest.
Ik vind al die modder heel deprimerend, en ook niet bevorderlijk voor het welzijn van een paard.

Als je land hebt wat goed stevig blijft en daardoor niet zo modderig wordt, dan mag je je in je handen knijpen. Dat is echt ideaal. Behalve op dit moment misschien. Het is nu gortdroog en mijn bodem is al keihard. Zandgrond is weer gevoeliger voor uitdrogen.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:22

Het is ook wel logisch dat weide in de winter bijna niet te vinden is in de winter. Na een flinke regenbui, trappen de paarden alles kapot.
Maar aan de andere kant, is het natuurlijk ook niet te doen als je paarden in de winter (bijna) niet naarbuiten kunnen.
Zelf zet ik mijn paarden wél altijd in de winter buiten, zodat ze hun energie kwijt kunnen.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:49

Hier mogen ze 's winters wel buiten, maar niet op de weide.

Voor de weides ligt een zandstuk waar ze opkunnen, maar de weien zouden direct kapot zijn als ze daar 's winters oplopen.

Liever 's winters 3/4 maand op zand en op stal staan en 's zomers 24/7 op de wei mét gras dan dat ze het hele jaar door op een wei zonder of met heel weinig gras staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:57

Hier lopen ze ook de hele winter buiten. Ze lopen de wei wel helemaal stuk, maar zodra het droger wordt, maken we hem weer egaal en zaaien we eventueel bij en dan hebben we in het voorjaar weer een mooie wei. In de zomer staan ze niet in de hele wei, omdat ze zich dan helemaal vol vreten

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:42

Ik ben erg blij met het feit dat mijn paard in de winter van 10.00-17.00u buiten staat. De wei lopen ze grotendeels kapot en uiteindelijk is er weinig gras meer te vinden. Maar ze kunnen iig hun benen strekken als ze willen. Ze worden voldoende bijgevoerd met hooi of kuil. En natuurlijk krachtvoer.

In het voorjaar word de wei weer gezaaid en zoals bijvoorbeeld twee weken geleden, is ie zelfs gemaaid omdat er teveel gras op stond.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:47

Mijn pony en twenter staan in de winter ook op de weide.
Ze hebben een paddock ter beschikking waar voldoende plek is om eens lekker de benen te strekken en de stallen blijven open zodat ze bij regen binnen kunnen.
Enkel als het heel slecht weer is gaan ze binnen op stal. Wel krijgt mijn pony in de winter vaak een deken op.

De rest van de weide blijft de gehele winter onaangeroerd liggen en van zodra het eerste voorjaarszonnetje erdoor komt mogen ze enkele uren het grote stuk op met gras.
En verder krijgen ze de gehele winter opbeperkt hooi en hun krachtvoer.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 22:31

Het is idd niet de bedoeling om in een modderig stuk wei te gaan lopen, dat wil ik zeker ook niet. Maar het is zo dat ik wel beschikking heb over stal en paddock voor de hele slechte momenten/maanden dan. Maar zolang het doenbaar is en de grond niet te zacht word vind ik weide natuurlijk fijner. Ik wil ook zoveel mogelijk voorkomen dat alles kapot gelopen word.

Yvonnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:15

als het veel heeft geregend, is bij mij het weiland zo 1 modderpoel. die vanmij gaat in de winter dus op stal, wel een paar uurtjes per dag mag ze los ik de bak.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:03

Die van ons lopen de winter ook buiten. Wij hebben een eigen stalletje dus dan kan je zelf ook makkelijk alles beslissen!
Wij hebben 2 paddocks, 1tje van 18x20m en 1tje van 9x24m.
De 1e is gedraineerd.
In de zomer gebruiken we beide en in de winter alleen de 1e + een stuk op de stenen zodat ze áltijd droog kunnen staan. Dit vind ik in de herfst en de winter wel belangrijk.
Die van mij gaan het liefste en de vieste paddock staan (blubber enzo) maar ik sluit hem toch dan iedere keer. Ik snap niet wat ze daar leuk en lekker aan vinden om tot de kogels in de zwarte blub te staan.

Het stuk op de stenen is 20x5m en kan eventueel nog gescheiden worden. Ze kunnen dan zo van stenen naar gedraineerde paddock en weer terug.
Op de stenen voer ik dan ook, eventueel gemorst hooi wordt weer eerder opgegeten. En verder is het een kwestie van elke dag even bezem erdoor en even de mest opscheppen.
Mest dweilen in een natte bak werkt niet echt Tong uitsteken

Verder hebben wij nog een weide erbij, wanneer het weer het toelaat staan ze daar overdag lekker op.

jonatands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:31

bij mij mogen ze overdag buiten en snachts binnen, als je goede droge grond hebt is het gemakkelijk doenbaar om ze dag en nacht buiten te houden. best wel op een klein stukje zodat je niet alles kapot laat lopen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:09

Wij huren een stuk naast ons huis en dat is ideaal. Op zand, met drainage en het loopt van een heuvel af.. Het is een iets groter dan een hectare.
Lopen ongeveer twee volwassen merries op en twee of drie jonge paarden, fjorden..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:21

Bij ons staan de paarden in de winter dag en nacht op de uitloop, echt perfect. Ze hebben de ruimte en kunnen kiezen of ze buiten staan (op tegels of zand), of lekker warm binnen in de ruime stal (op stro). Ze vermaken zich er prima, kunnen wat heen en weer wandelen en hebben veel meer ruimte dan in een stal. En uiteraard altijd lekker in de buitenlucht. En dan mogen ze 4 of 5 keer per week 's middags enkele uren in de wei. Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:24

Onze weide gaat helemaal kapot 's winters. Maar in het voorjaar komt het gras dan ook weer verbazingwekkend goed op. Het enige wat we er verder aan doen is een beetje doorzaaien en wat onkruidbestrijding.

Adonis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:05

Die van mij gaan in de winter zo'n twee/drie uur in de paddock als de wei te nat is. En das dan naast het gewone werk. Soms gaan ze wat langer als dat lukt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:09

TessxSchatje schreef:
Bij ons krijgen ze in de winter altijd een klein stukje wei, dat mogen ze helemaal kapot maken, zodra het weer weer beter is wordt het glad getrokken enzo, maar niet opnieuw ingezaaid. Wel groeit er vaak dan nog wel wat gras naar een tijdje. Zo kunnen ze als ze willen toch hun energie kwijt, maar kapot gaat het bij ons wel helemaal..

Dit is bij mij ook het geval.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:28

Hier lopen ze ook in de winter op de wei, maar als het soms echt ijskoud wordt buiten gaan ze een nachtje in de stal, 's morgends eruit samen met een pak hooi Lachen Ook wat bij voeren als er geen gras meer is Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:41

ik heb een te kleine en vrij natte wei.
in de winter en in natte periodes lopen ze in de paddock die ook dienst doet als rijbak, in droge periodes staat het hek naar de weide open.
naast de paddock staat de schuilstal, daar hebben ze altijd hooi ter beschikking.

_doucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:06

Ik vind het wel kunnen! Het ligt natuurlijk ook aan de bodem.
Mijn paardjes staan ook gewoon swinters buiten, dit is omdat zij dit al vanaf veulen af aan doen.
Heb ze toen gekocht en ja, toen waren ze er al aan gewend.
En is het moeilijk te vinden? Gewoon door blijven zoeken Haha!

zitake schreef:
Ik zie hier vaak mensen op bokt die hun paarden tijdens de winter gewoon op de weide hebben staan. Lijkt me dan ook ideaal voor een pony, kunnen wel tegen een stootje enzo en aangezien ik een jonge pony geen hele winter op stal wil zetten, ben ik dus aan het uitkijken naar een weide voor de winter. Alleen hier is het dus niet zo makkelijk te vinden. Vaak hoor ik dan dat het in de winter niet kan, enkel op stal en mss een paar uurtjes per week buiten. Wat ik heel erg weinig vind voor veulens/jaarlingen. dus benieuwd naar jullie ervaringen en of dit haalbaar is? Blijft de weide een beetje beloopbaar in de winter, of gaat hij helemaal kapot?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:12

Ik vind het logisch dat het lastig te vinden is, in de winter lopen paarden een niet al te groot weiland al snel kapot.
Het kan wel maar je weiland moet er wel groot genoeg voor zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:59

Hier staan ze op paddocks.

Bij heel slecht weer word het een bende, maar ze hebben een schuilstal, ruiven waar ze dus schoon hooi uit kunnen eten, en nog bestaatte stukjes waar ze altijd droog kunnen staan.

Al staan ze liever in blub

Bandino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:33

Mijn paard gaat altijds in de winter naar buiten. Maar dan hebben ze de wei in paard stukjes verdeeld als het gras een beetje kapot gaat zetten ze hem in een ander stuk

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:52

het lijkt me niet het beste voor je weide, maar het kan natuurlijk altijd.. bij ons op stal gaat de wei dicht als het hevig heeft gevroren of geregent.
Ik doe mijn paard er ook niet echt een plezier mee hoor, als ik hem in de regen buiten zet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:55

Het is ook slecht voor je wei. Ik laat ze een halve hectare vertrappen en die zaai ik in het voorjaar weer in. Heb je een schone wormvrije wei er voor terug! En ik heb een lieve buurman die koeien heeft waar ze af en toe van in het grote land mogen (als het droog is)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:31

Mijn paarden lopen in de winter gewoon buiten behalve s'nachts niet (als het lekker weer is soms wel) maar ik zorg dat het niet te kaal gegeten wordt zodat het makkelijk weer kan aangroeien niet dat het in de winter hard groeit maar als het niet te kaal is kan dat makkelijk en zorgen dat het niet kapot gelopen wordt. dus als het hard heeft geregent gewoon niet buiten zetten of maar een paar uurtjes.